Michel Wuyts over flets Visma | Lease a Bike: “Mathieu Heijboer kan niet wat Merijn Zeeman kon”
foto: Cor Vos
dinsdag 1 april 2025 om 09:26

Michel Wuyts over flets Visma | Lease a Bike: “Mathieu Heijboer kan niet wat Merijn Zeeman kon”

Visma | Lease a Bike heeft voorlopig nog niet zijn stempel weten te drukken op het klassieke voorjaar. Volgens Michel Wuyts heeft dat ook te maken met het vertrek van sportief manager Merijn Zeeman. “Er schort toch wel wat bij die ploeg”, zei de wielercommentator in de podcast Wuyts & Vlaeminck.

“Her en der verspreid zijn wel wat pijnpuntjes”, vervolgde Wuyts. “Renners die terugkomen uit langdurige miserie, zoals Van Baarle. Van Aert, die ik nog niet zo zwak terug heb zien komen van een hoogtestage. Het kan snel veranderen hoor, maar overal schort wel wat.”

“Ik denk dat men de figuur van Zeeman mist. Dat was iemand met een natuurlijke uitstraling, met beheersing. Als hij sprak, ordende hij de dingen. Ik heb de indruk dat ze geen volwaardige vervanger voor hem hebben. Dat Heijboer niet kan wat hij kon. Het is een aanvoelen hoor, maar als Zeeman sprak, dan luisterde ik.”

RIDE Magazine
24 Reacties
01-04-2025 09:58
Wat worden er door sommige "duiders" al snel met de botte bijl op een ploeg ingehakt als het even niet loopt.

Vorig jaar reden ze tot de valpartij in DdV een uitstekend voorjaar. Dit jaar is het inderdaad minder, maar ik vind het nog erg voorbarig om daar nu al meteen structurele conclusies aan te verbinden.

Kijk eerst even naar de renners zelf. Laporte is ziek. Van Aert en van Baarle halen nog niet het niveau van voor hun valpartijen. Tratnik en de van Dijke broertjes zijn vertrokken.

Daar komt ook nog bij dat het enorm lastig is om jaar na jaar de concurrentie voor te blijven en zo dominant te zijn. Die zitten namelijk ook niet stil.

En als je kijkt naar de meerdaagse WT-koersen (Parijs-Nice, Tirreno, Catalunya) dan wordt er gewonnen.
    01-04-2025 13:27
    It's quite simple, to reach the top and to stay at it are two different things. En idd zoals Snoep zegt, plus tig andere redenen mss. Who knows
01-04-2025 09:49
Eerlijk gezegd vind ik dat er dat Visma helemaal niet zo'n slecht seizoen draait. Tulett en Brennan zijn schotten in de roos en rijden gigantisch sterk, Kooij doet het eigenlijk gewoon heel netjes in MSR, Kuurne en Tirreno en leek sterk in GW maar valt twee keer in de week. Bij WvA en de voorjaarskern denk ik dat ze gericht toewerken naar PR, want ze weten dat ze daar de grootste kans hebben.
01-04-2025 10:00
Kunnen we stoppen met deze seniele oude man aandacht te geven? Je kan even goed naar een psychiatrische instelling gaan en aan iemand dat daar naar de koers kijkt vragen of hij er wat over kwijt wilt.
01-04-2025 09:28
Oh oh oh, Michel wil weer even een bommetje droppen en in de aandacht komen. Ik snap dat wielerflits al het nieuws aandacht wil geven en geen eigen rechter wil spelen, dat is goed. Maar eigenlijk moet je dit soort uitspraken geen aandacht meer geven.
    01-04-2025 13:44
    Michelle Wuyts wordt een tweede Roger de Vlaeminck. Verbitterd tot op het bot.
01-04-2025 09:34
Michel, misschien moet je even nog een keer het management van TVL nalopen op de site.
    01-04-2025 13:18
    Want, waarom? Omdat er mss meer managers zijn dan renners of zo?
01-04-2025 10:40
De denkpistes van Michel zijn eigenlijk enkel nog gebaseerd op zijn eigen onderbuik. Hij heeft niet meer de feeling met de wielerwereld van weleer, en filosofeert er maar wat op los.

Als ikzelf ook even de inner Wuyts in mezelf loslaat: ik denk dat ze bij (Jumbo-)Visma hun voorsprong qua begeleiding kwijt zijn die ze tussen de jaren '20 en '23 hadden op de rest. Net zoals Team Sky dat had in de jaren ervoor en ineens achter de feiten aan reed. De andere topteams hebben het gat ondertussen dichtgefietst.

Daarnaast lijkt de eenheid inderdaad een beetje zoek. Kan best dat de figuur Zeeman daar 1 van de grote inspirators was. Daarnaast had je het 'rotzakje' Van Hooydonck die volgens de geruchten vaak over de grens ging in het positioneren. Jumbo-Visma werd her en der een arrogant team genoemd, dat zich voortdurend als blok door het peloton begaf en daarin geen centimeter prijsgaf aan de concurrentie.

Het contrast is groot met het team dat we dit jaar zien in de klassiekers. Zelden in blok, slecht gepositioneerd en gewoon een algeheel tamme uitstraling. Daarnaast veel ouder wordende kopmannen met fysieke problemen zoals Van Aert, Laporte, Van Baarle, etc. Waar zijn de vele valpartijen aan toe te wijzen? Te veel op de berg en te weinig koersen, geruchten over pijnstillers in de finalebidons (niet enkel bij Visma), met minder overschot rondrijden...?

Wellicht een combinatie van alle elementen samen waardoor de topjaren waarin alles lukte achter de rug zijn. Die dominantie van de eerste jaren van het decennium zijn ze kwijt, die komen voorlopig niet terug.

Niettemin hebben ze een sterk team en zouden ze bijvoorbeeld in Parijs-Roubaix kunnen terugslaan. Maar dan wel met het mes tussen de tanden en met agressief koersen, want momenteel rijden ze veel te tam rond om in een koers als Roubaix het heft in handen te nemen.

Later op het jaar hebben ze natuurlijk ook nog Vingegaard om in het groterondewerk uit te halen, en Kooij zal ook wel op niveau terugkomen. De doorbraak van Brennan. Jorgenson is goed, maar voorlopig zonder meer op de Vlaamse wegen. En ze moeten in zowat alle grote wedstrijden voorbij wonderkind Pogacar natuurlijk.

Benieuwd ook waar Van Aert uitkomt. Zou best kunnen dat die, net als vorig jaar toen hij pas op de OS weer echt kracht uitstraalde, nog wat meer tijd nodig heeft om weer op zijn beste niveau te komen. Maar ik vermoed dat hij in de komende wedstrijden toch wel nog gaat verbeteren.
01-04-2025 10:17
Wuyst heeft denk ik wel een punt m.b.t. Heyboer. Heyboer is teveel in zichzelf gaan geloven en teveel bezig met innovatieve randzaken en trainingsmethodes, die vervolgens niet succesvol blijken te zijn. Het nut van o.a. al die hoogtestages wordt ook schromelijk overschat en werkt zeker niet voor iedere renner.
    01-04-2025 11:11
    Wat een kulkoek. Hoe weten wj nou hoe de rollen verdeeld zijn binnen visma, toen en nu. Hoe de trainingschema's werden gemaakt toen en nu. Dit is pure insinuatie.
    Alleen visma weet hoe het zit in de organisatie en de structuur weergave daarvan.
    01-04-2025 11:40
    Rustig, Explorer, rustig. Bij Visma zijn heel wat mensen verdwenen, van trainers tot die voedingsdeskundige tot kaderfiguren. Stuk voor stuk toppers in hun vak. Niet eenvoudig om die te vervangen. Misschien wringt daar het/een schoentje.
    01-04-2025 11:45
    Rustig? Ik ben heel rustig hoor. Je leest hoe je het wil lezen. Jouw insteek.
01-04-2025 09:37
Het wordt steeds waziger en gratuiter, die gevoelens en ideeën van Wuyts ,...,
01-04-2025 11:21
Las ik niet ergens dat Van Aert een krachtverschil in dat geraakte been heeft? Mss heeft hij gewoon meer tijd nodig om volledig te herstellen.
Maar er ontbreekt wel ergens een tikkeltje positieve aggressiviteit/dominant rijgedrag in de klassieke ploeg. Allemaal goed om een treintje te vormen, maar dan moet je wel het commando nemen en zelf het tempo opvoeren ipv daar in 15e positie te zitten. Ik sta al jaren net na de top van de Kortekeer in de E3 en tot vorige vrijdag zat Visma daar altijd perfect om dan de afdaling naar de Taaienberg te nemen.
01-04-2025 09:36
´Ik denk dat men de figuur van Zeeman mist.´
Om vervolgens vooral aan te geven waarom hij zelf Zeeman mist en hem nodig had.

De concrete dingen die hij noemt waren onder Zeeman niet anders: Van Baarle moest oa vorig jaar ook terug komen van miserie (grootste rampseizoen was onder Zeeman) en de hoogtestages met bijbehorend trainingsschema van Van Aert werden ook eerder begeleid door Heijboer, ook dat is niet nieuw.
    01-04-2025 10:05
    Van Aert werd op zijn top begeleid door Marc Lamberts.

    Ik denk dat Wuyts hier wel een punt heeft, maar het ten onrechte primair op Heijboer afschuift. Ik denk dat de de grotere verzwakking ligt in de taken die Niermann en Verhaeren hebben overgenomen van Zeeman. Zeker Niermann is twee niveaus lager qua tactisch denkniveau.
    01-04-2025 10:27
    Lamberts was inderdaad zijn trainer, maar Heijboer doet al jaren de hoogtestages.

    Zeeman was niet van de tactische beslissingen, maar van de grote lijnen.
    01-04-2025 12:55
    Zeeman zat niet achter het stuur, maar speelde zeker wel een dominantie rol in het bepalen van de tactiek of, zo je wil, de strategie. Dat was de spin in het web van die ploeg.

    Niet dat we van Zeeman een onfeilbaar genie moeten maken. Zie hem nog zitten met zijn laptopje toen Roglic ten onder ging.
01-04-2025 13:34
Michel wuyts kan niet wat michel wuyts kon
01-04-2025 14:34
"El negativo" meneer roddel gaat weer uit van verkeerde veronderstellingen...
01-04-2025 15:31
Wuyts: mediageil mannetje die al jaar over zijn houdbaarheidsdatum hern is. Alleen nog maar uitspraken doen om te shockeren. Ontzettend treurige man is het geworden.
    01-04-2025 15:42
    Heeft zelfs een thriller (mede) geschreven; RIK III.
01-04-2025 16:52
Visma is ernstig verzwakt geraakt ten opzichte van twee-drie jaar geleden, vooral omdat vrijwel alle centrale figuren zijn afgetakeld of helemaal zijn verdwenen.

❌ Zeeman, de voortrekker en visionair die de grote lijnen uitzette.

❌ Van Hooydonck, het fundament in de koers, die zorgde dat de toppers konden presteren.

❌ Roglic, de afmaker en hét toonbeeld van onverzettelijkheid bij tegenslag.

Van Aert, de grote motor van de ploeg. Na zijn valpartijen en nederlagen is die motor aan het sputteren geraakt. Dat straalt af op het de rest.

Voormalig meesterknechten als Kuss, Van Baarle, Benoot en Laporte zijn bezweken onder de combinatie van mentale druk / valpartijen / leeftijdsaftakeling.

Vingegaard is nog steeds wereldtop, maar heeft natuurlijk de uitstraling van een mummie en lijkt inmiddels oorlogsmoe en wekt de indruk liever zsm bij moeder de vrouw thuis te zijn.

Ik vind Jorgenson wel een steengoede renner, maar mist sowieso punch en kan zeker in deze context niet opboksen tegen een Pogacar en Van der Poel en Pedersen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine