Michal Kwiatkowski wil de Tour de France winnen

zaterdag 27 april 2019 om 11:02
Michal Kwiatkowski wil de Tour de France winnen

foto: Cor Vos

Michal Kwiatkowski staat morgen aan de start in Luik-Bastenaken-Luik, maar in zijn achterhoofd denkt de Pool aan heel andere dingen. Kwiato hoopt nog altijd eens de eindlaureaat te mogen zijn in de Tour de France: “Kijk naar Geraint Thomas vorig jaar, dat kan mij ook overkomen.”


“De Tour de France winnen, dat is mijn moon shot, het doel dat me motiveert en in staat stelt om andere wedstrijden te winnen. Ik heb vorig jaar Tirreno-Adriatico en de Ronde van ­Polen gewonnen. Die wedstrijden zijn nooit doelen op zich, omdat ik eigenlijk hoger mik. Ik win veel andere races omdat ik de lat voor mezelf zo hoog leg. Daardoor hoop ik zondag ook Luik-Bastenaken-Luik te winnen”, legt Kwiatkowski gemotiveerd uit in Het Nieuwsblad.

Ontwikkeling als klassementsrenner
“Ik word elk jaar nog iets beter als tijdrijder en als klimmer. Ik finishte ­derde in de voorbije Parijs-Nice, maar ik heb me als klassementsrenner nooit comfortabeler gevoeld. Ik geloof dat mij kan overkomen wat met Geraint Thomas is gebeurd. Hij reed altijd in de schaduw van Chris Froome. Veel mensen geloofden niet dat hij ooit de Tour kon winnen, maar het speelde wel de hele tijd in zijn achterhoofd. De eerste poging in de Giro viel tegen, maar toen in de Tour viel alles op zijn plaats. Als ik de kans krijg om het team te leiden, kan dat misschien ook voor mij.”

Kwiatkowski krijgt die kans echter niet heel vaak. Sterker nog, in de hiërarchie moet de Pool nog ten minste Egan Bernal, Chris Froome en Geraint Thomas voor zich dulden: “Zo denk ik er niet over na. Het is echt niet zo dat er nu gezegd wordt: jij bent plan A, jij bent plan B en jij plan C. Bij Team Sky spelen we altijd de man uit die de beste kans heeft om de koers te winnen.”

Ondanks dat CCC wegens de Poolse roots misschien voor de hand ligt voor Kwiatkowski om kopman te worden, blijft hij Team Sky toch trouw. De Pool denkt daar namelijk de grootste kans te hebben om het maximale uit zijn carrière te halen, zo concludeert hij: “Ik blijf ervan overtuigd dat Team Sky de best mogelijke omgeving is om een klassement te winnen van een grote ­ronde. Als je kopman kan zijn, is Sky de beste optie en ik geloof dat ik die kans op een dag zal krijgen.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

Scibby 27 april 2019 om 11:15

Team Sky heeft de grootste kans om als team te willen maar zoals gezegd, als je verder onderaan de rang bent dan heb je heel weinig kans om zelf te winnen. In een ander team heeft hij toch echt meer kans te winnen als hij dan kopman is.

west 27 april 2019 om 11:21

Michal Kwiatkowski wilde in 2018 ook top tien rijden in de Vuelta. Baby steps…

kielabokki 27 april 2019 om 11:51

Toch heeft Kwiat al eens een heel goed klassement gereden in de Tour. Laatste dagen waren er net teveel aan. Maar winnen? Nee. Nou ja, bij SKY winnen? Welja joh.

LutsenkoFan 27 april 2019 om 11:23

Hij zal hem nooit winnen in zijn achterhoofd weet hij dat best. Dacht dat hij best slim was maar blijkbaar kent hij zichzelf niet eens.

Brummel 27 april 2019 om 17:32

Je moet beter lezen. Hij zegt zelf dat het een ‘moonshot’ is (in andere woorden: een ontzettend ambitieus doel met veel onzekerheden omgeven). Het motiveert hem om het meeste uit zichzelf te halen en zich te blijven ontwikkelen. Die jongen is pas 28 en presteert al jaren op uitzonderlijk niveau. Hij is wereldkampioen geweest, klassiekers gewonnen, kleine rondes gewonnen. Laat die gast.

Bij MvdP vinden we het allemaal prachtig dat hij zjin eigen plan trekt op basis van de ambities die hij persoonlijk heeft, of ze nou realistisch zijn of niet. Laat Michal ook groot dromen.

Groningen 27 april 2019 om 11:24

Het doet altijd een beetje pijn om te zien hoe hij zich in de sky trein helemaal leeg rijdt. Ik zou hem graag eens voor eigen rekening zien rijden, maar zolang hij bij sky zit lijkt me die kans in de Tour bijzonder klein.
Ik weet niet of hij zou kunnen winnen, maar heb me toch al vaker afgevraagd waar hij zou kunnen eindigen als hij zich wat meer kan verstoppen tijdens de koers

Beekman 27 april 2019 om 11:34

Heeft in het Quick step tijdperk al eens zijn pijlen gericht op een klassement in de tour, maar toen door het ijs gezakt, dus verwacht nu niets anders van hem.

FDJ 27 april 2019 om 11:49

11e worden op 23 jarige leeftijd in 2013 is toch wel een uitslag die vertrouwen zou moeten geven voor zijn plan.

Mwielerfan 27 april 2019 om 23:14

Jonger dan vdp

AZH 27 april 2019 om 11:51

Ik denk dat Viviani ook de Tour wilt winnen. Net zo kansloos.

Scott Sunderland 27 april 2019 om 14:27

Jos van Emden zegt dat hij ook best de Tour de France op zijn erelijst zou willen hebben staan.

Jean Dumas 27 april 2019 om 11:57

Ze hebben al twee Tourwinnaars en een potentiële bij Sky. Sivakov heeft al meer bewezen in het hooggebergte. Ik denk dat hij dan bij een andere ploeg moet gaan rijden.

Turtlehead 27 april 2019 om 11:58

Jammer, jammer, jammer. Gaat nooit lukken (echt nooit). Geen bijzonder wapen (Thomas kan met de besten tijdrijden, of net daaronder), gaat bergop uiteindelijk altijd weer stuk (zie ook P-N).
Al dat knechten is leuk en aardig, maar dat houd je alleen vol omdat je twee, drie (of zoals Poels 12) etappes al ruim voor de finish uitbolt. Dat is dus niet echt een goede voorspeller.

Ik zou willen dat hij zich richt op eendagswerk, in zijn beginjaren was het genieten om hem te zien koersen.

josi 27 april 2019 om 12:05

Ik zie het niet echt gebeuren, in een zware bergetappe heb ik hem nog nooit van voren zien meestrijden. Gezien zijn track record in eendagswedstrijden kan hij zich beter daar op (blijven) richten. En op kleinere ronden met een tijdrit en niet te zwaar klimwerk.

katerkop 27 april 2019 om 12:09

Zo zonde dat hij Sky trouw blijft. Had gehoopt dat hij bij CCC voor eigen kans wilde gaan rijden.

Beekman 27 april 2019 om 12:14

Hij zal zelf wel weten dat hij tekort komt, dus kiest hij voor de knikkers i.p.v. een klassering net onder de top.

Chris Van Uden 27 april 2019 om 12:51

Ik sluit me aan bij degenen die van mening zijn dat hij naar een andere ploeg moet om een serieuze gooi naar de Tour winst te kunnen doen. Bij Sky gaat hem dat niet worden.

IlPirata 27 april 2019 om 12:55

Wordt een beetje druk met kopmannen met AK ambities. Met Froome, Thomas, Bernal, Sosa (op termijn) en Sivakov (op termijn), zal er toch echt 1 of 2 bij een andere ploeg moeten gaan rijden. Maar goed, froome (en Thomas) gaan een keer met pensioen natuurlijk.

Mwielerfan 27 april 2019 om 23:15

Alsof die allemaal bij sky blijven, alsof die allemaal zich nog verder ontwikkelen, alsof die nooit blessures hebben

Kannibaal van Schepdaal 27 april 2019 om 13:12

Eerst maar eens bewijzen dat je top vijf kunt rijden in een grote ronde.

Giro: Bernal
Tour: Froome en Thomas, met Bernal en Kwiatkowski in steun
Vuelta: Kwiatkowski

Als dat meevalt, bewijzen dat je de beste bent van je team.

Ofwel naar CCC gaan als enige kopman, volgen in de bergen en het verschil maken in de tijdrit(ten).

Maar hoewel ik bij Thomas steeds ‘misschien’ zei, zeg ik bij Kwiatkowski voorlopig ‘neen’. Had volgens mij veel meer (sportief) succes kunnen halen in zijn carrière als hij niet naar Sky was geweest. Alaphlippe staat op dit moment een beetje voor dezelfde keuze.

toke 27 april 2019 om 13:17

Denk je dat Alaphlippe bij een andere ploeg nog meer kan winnen?

toke 27 april 2019 om 13:12

Volgend jaar mag Wout Poels in de tour gaan knechten voor 7 kopmannen.

Kelder is de Man 27 april 2019 om 17:50

Klopt.. als hij nog enigszins klassementsambities heeft, moet ie asap verkassen.

koos verrek 27 april 2019 om 13:15

Geen onzin s.v.p lol

Samlambeej 27 april 2019 om 13:29

Dan moet hij maar eens beginnen met revolteren in de Dauphiné. Zou op zich al heel leuk zijn.

KennyKlimmen 27 april 2019 om 13:58

Michael Boogerd ook. Heb ik ergens gehoord.

jp.vanoosterhout 27 april 2019 om 14:38

ik geloof wel dat dit in zijn mogelijkheden ligt,werd als 23 jarige al 11de in de tour !als thomas het kan kan kwiatkowski het zeker ook !

vluggejapie 27 april 2019 om 14:39

Prachtrenner. Idiote ploeg. Als iemand van dit kaliber moet wachten tot zijn ploeg hem de ruimte geeft, is er duidelijk iets mis met de sport. Triest om te zien.

Bergbeklimmer 27 april 2019 om 14:46

Tja. Dat wil iedereen wel.

Romāns Vainšteins 27 april 2019 om 15:11

Ik zie er geen winnende ronderenner in vanwege de finales op hoge, lange bergen. Voor de rest heeft hij alles wat er voor nodig is.

toke 27 april 2019 om 15:51

Wie had 3 jaar voor de overwinning van wiggins ooit gedacht dat hij de tour kon winnen.

Brummel 27 april 2019 om 17:34

Inderdaad. Al die negativiteit hier getuigt van weinig verbeeldingskracht.

city17 27 april 2019 om 15:53

Wat een verspilling van supertalent… zou denken dat hij nu er wel achter was dat hij nooit de Tour gaat winnen. Waarom focust hij zich niet op de dingen waar hij wereldtop in is?

leegloper 27 april 2019 om 16:17

Hij focust dit jaar weldegelijk op oa Luik. Hij rijdt een beperkter programma door Strade en Milan-Sanremo over te slaan, om beter te zijn in de Ardennen en dan met name Luik. Ook richting WK zal hij een beperkter programma rijden. Zie interview in Cyclingnews (van 12 maart) over zijn moonshot plan:
http://www.cyclingnews.com/features/kwiatkowski-still-dreams-of-winning-tour-de-france/

Mathieu Moller 27 april 2019 om 18:03

Milaan-San Remo stond inderdaad niet op zijn oorspronkelijke programma, maar daar is hij uiteindelijk alsnog gestart (en niet onverdienstelijk met een 3e plek).

leegloper 27 april 2019 om 22:55

Nu je het zegt.

Scott Sunderland 27 april 2019 om 16:37

Net als bijvoorbeeld Rohan Dennis. Ik zie het niet gebeuren. Meer een theoretische kans dan daadwerkelijk een realistische.

  • 1
  • 2