Michal Kwiatkowski: “UCI, denk eens na over echte gevaren”

zaterdag 6 februari 2021 om 11:06
Michal Kwiatkowski: “UCI, denk eens na over echte gevaren”

foto: Cor Vos

Een dag nadat de UCI nieuwe veiligheidsmaatregelen aankondigde, richtte Michał Kwiatkowski zich via social media tot de bond. De Pool riep op eens na te denken over ‘echte gevaren, zoals olie op het wegdek’.

Deze week kondigde de UCI nieuwe maatregelen aan om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo worden voortaan veiligheidsmanagers aangesteld en wordt strenger opgetreden bij gevaarlijk gedrag in het peloton, denk aan het aannemen van een gevaarlijke houding op de fiets. Renners die dalen op zijn bovenbuis, de zogeheten super tuck, krijgen allereerst een waarschuwing, maar kunnen vanaf 1 april zelfs worden geschorst.

Een dag later, na de derde etappe van de Ster van Bessèges, stuurde Kwiatkowski een bericht naar de UCI. Even daarvoor was de wereldkampioen van Ponferrada (2014) in de laatste afdaling naar de finish op een oliespoor onderuitgegaan. Voor de etappe beantwoordde ik nog wat vragen over het dalen op de bovenbuis. Alsjeblieft UCI, denk eens na over echte gevaren, zoals olie op het wegdek. Beschuldig ons niet van het veroorzaken van valpartijen.”

Volgens Kwiatkowski is er nog ‘veel werk te verrichten op het vlak van veiligheid en organisatie in de wielersport’. “Een maximale lengte voor sokken en een verbod op afdalen op de bovenbuis: de perfecte afleiding van hulpeloosheid.”


Ook voor de start van de derde etappe had Kwiatkowski al gereageerd op de nieuwe maatregelen van de UCI. Cyclingnews meldde dat de Poolse renner achter het streven van de bond staat om de veiligheid van renners te verbeteren, maar dat hij zich niet kan vinden in een verbod op dalen op de bovenbuis. “Dat is enkel een manier om de verantwoordelijkheid voor valpartijen bij de renners te leggen. Ze kunnen zoveel andere dingen eerst aanpakken, zoals afzettingen. Maar het rijden op de bovenbuis? Sorry, maar daar kan ik me niet in vinden. We zijn tenslotte profrenners.”

“Als ze nu het rijden op de bovenbuis verbieden, mag je volgend jaar niet meer met je armen in de lucht je overwinning vieren. Straks komen ze nog met snelheidsbeperkingen. Ik denk dat ze meer bezig moeten zijn met de organisatorische zijde van de wedstrijden.” Kwiatkowski erkent dat het rijden op de bovenbuis in het peloton soms gevaarlijk is. “Maar er gebeuren meer van dat soort dingen, zoals drinken in het peloton terwijl het zestig per uur gaat. Dat is ook gevaarlijk. Ik denk niet dat ze zulke dingen kunnen tegenhouden.”

Kwiatkowski steunt wel de nieuwe regels rond het weggooien van bidons buiten de ‘green zones’. “Dat nu duidelijk is dat we bidons niet zomaar mogen weggooien en zo andere renners in gevaar brengen, is een goede veiligheidsmaatregel. Hopelijk worden renners die zoiets zonder nadenken doen, voortaan gestraft.” Wel vindt hij dat renners die per ongeluk een bidon verliezen, onbestraft moeten blijven. “Het is soms moeilijk te beoordelen waardoor een bidon op de weg belandt, want soms gebeurt dat door een drempel of door een slecht wegdek.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Poeksel 6 februari 2021 om 11:15

Hij weerlegt de argumenten van José de Cauwer niet. Egoïsme, onwetendheid, laksheid of oogkleppen?

Ward 6 februari 2021 om 13:30

Is José De Cauwer de referentie dan? Natuurlijk houdt het dalen op de buis risico’s in. Maar wie het niet kan, doet het niet. Zolang de UCI de randvoorwaarden voor een veilige koers niet op orde heeft, begrijp ik perfect de ergernis van renners als Kwiatkowski over dit soort maatregelen.

Merbaum 6 februari 2021 om 14:25

@ward
Behalve dan jonge rijders die de risico’s onderschatten en zichzelf overschatten en de profs kopiëren

Ward 6 februari 2021 om 15:36

Verbied het dan bij de jeugd. Wie gaat schansspringen, mag ook niet onmiddellijk van de grote. Profs zijn artiesten op een fiets, maar ze mogen hun kunstjes niet tonen…

Edit: de insteek van UCI is ook enkel het reduceren van potentiële gevaren voor de rijders (en daar gaan ze hier volgens mij te ver in) . Het argument van de jeugdige na-apers is daarbij nooit genoemd, die eer mogen we de UCI niet toedichten…

Lalsacien 6 februari 2021 om 11:26

Het wegdek en de hindernissen (bijvoorbeeld rotondes) onderweg moeten natuurlijk zoveel mogelijk vermeden worden. Maar als ik zie hoe nerveus het peloton rijdt in de laatste 20 kilometer van etappe 1 en 2 van de ster van Bessèges mag daar ook wel op gewezen worden.

xistnc 6 februari 2021 om 11:35

Ik snap het punt van Kwiatkowski niet helemaal.

Lag er olie op de weg? Ja, kennelijk. Maakte hij daardoor een slipper? Ja, vermoedelijk. Maar wat dan hoe dan waarom dan dit de UCI verwijten? En waarom dan dit afzetten tegen andere maatregelen?

Het zal heus geen oceaan aan olie zijn geweest vanwege een gekantelde tanker. Elke weg waar de renners overheen gaan zal altijd sporen bevatten van het verkeer dat er normaalgesproken 24/7 gebruik van maakt.

josi 6 februari 2021 om 11:47

Ik denk dat Kwiatkowski hier op meerdere vlakken de plank een beetje misslaat. Ja, hij heeft een punt dat de UCI soms met enigszins belachelijke maatregelen komt, maar het verbod op dalen op de bovenbuis in hetzelfde hokje scharen als een voorgeschreven soklengte is eigenlijk even belachelijk. Daarmee ontkracht je je eigen argument. En ja, de UCI moet meer doen aan de veiligheid, maar olie op de weg lijkt me nou niet echt een goed voorbeeld om dat punt te maken. Dat is nou net iets waar je realistisch gezien vaak weinig tegen kunt doen, tenzij het echt om een behoorlijke plas olie gaat die daar al ligt ruim voordat de renners voorbij komen.

Arie den Blanken 6 februari 2021 om 13:12

Niet van vandaag op morgen maar een evolutie in het wegwielrennen naar parkoersen op een rondje van 15 a 20 km waardoor het gemakkelijker wordt een parkoers te vinden zonder al dat weg meubilair , rotondes en ander extra gevaarlijke situaties. WK-s zijn bijna een eeuw op een dergelijke manier gehouden. Met als beste voorbeeld het WK van 1978 op de Nürburgring.

Romāns Vainšteins 6 februari 2021 om 15:07

Hou eens op met je genuil over die achterlijke rondjes Arie, dat is gewoon een doodswens richting de sport. Niemand die dat wil.

salem 6 februari 2021 om 17:18

Ik vind het een prima idee hoor, Arie. Persoonlijk vind ik parcoursen ook altijd iets moois hebben. Als toeschouwer zie je de renners bijvoorbeeld meerdere keren voorbij komen. Daarnaast kun je meer controle uitoefenen op de veiligheid omdat de organisatie verantwoordelijk is voor ongeveer 15 à 20 kilometer wegdek, in plaats van 200 kilometer.

Als je zaken wilt verbeteren en vernieuwen, zul je echter wel voor dit soort dingen open moeten staan en niet vanuit een ongefundeerde nostalgie alles afschieten, zoals sommigen hier…

Limal 6 februari 2021 om 12:03

Het is natuurlijk geen ‘dit of dat’ verhaal.

Panache 6 februari 2021 om 12:10

De ergernis van Kwiatkowski is veroorzaakt door schaarste. Er is de roep om veiligheidsmaatregel en er is een grote bak aan specialisaties waarmee renners het verschil kunnen maken. Nu hebben ze een specialisme van Kwiatkowski afgepakt – dus hij roert zich. Hadden ze het van wiel op wiel springen in de sprint aangepakt, dan hoorde je Ewan. Pakken ze het al rijdende aantrekken van jackjes aan dan hoor je Hart en pakken ze de maximum snelheid aan dan hoor je Ganna.

ProfrondeZevenbergen 6 februari 2021 om 12:25

Ik snap het punt exact. Ze pakken een futiliteit aan en echt belangrijke (externe) zaken gaan ze aan voorbij.

wielrenner 6 februari 2021 om 12:49

Dan weet ik er ook nog één. Het gebruik van een ondeugdelijk bidonrekje.
In de afgelopen giro reed het peloton over een richel in het asfalt waardoor enkele bidonnen losschoten en over het wegdek rolden. Einde Giro voor Geraint Thomas!!

Blackcanyon 6 februari 2021 om 12:51

Het verbieden van iets stuit vaak op weerstand. Misschien moeten ze maar iets anders doen. Het stimuleren om valpartijen te voorkomen: het gebruik van zijwieltjes :-)

jooprioolpijp 6 februari 2021 om 13:05

Goed Kwiat, vanaf morgen is olie op het wegdek verboden. Blijft een raar soort redenatie, toegeven dat afdalen op de bovenbuis gevaarlijk is, maar vervolgens vinden dat het niet verboden moet worden omdat er nog andere, grotere gevaren zijn. Een beetje alsof je rijden zonder autogordel niet wil verbieden omdat rijden met alcohol op nog veel gevaarlijker is.

Fanny 6 februari 2021 om 13:10

Tja Kwiat. Wat een zeurpiet.
Hij had het beter over de organisatie van zijn geboorteland Polen kunnen hebben, maar daar hoor ik hem niet over.
Ook had hij misschien om de olievlek heen kunnen sturen ipv de UCI hiervan de schuld te geven.
Het is een openbare weg met kans op benzine/olievlekken in elke koers.
Misschien had de ploegleiding hem hier vooraf op kunnen attenderen.
In mijn ogen zeer terecht, dat verbod op dalen op de bovenbuis door de UCI.
Is nergens voor nodig.
Ook nog eens gevaarlijk voor de renner zelf en zijn medeconcurrenten.
Ok, het zijn profrenners. Maar ja, dat dalen is een specialiteit van hem en zijn ploeg.
De jeugdige wielrenners gaat dit dalen op de bovenbuisonherroepelijk overnemen en dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
Als je hierdoor valt zijn gevolgen niet te overzien en kan het einde carrière betekenen of nog erger.
Meneer Kwiat denkt alleen aan zichzelf mbt dit dalen op de bovenbuis.
De maximale lengte van de sokken slaat inderdaad nergens op van de UCI.

Seppie 6 februari 2021 om 13:27

Ik woon in Oostenrijk en ik heb dat dalen op de bovenbuis al een paar keer gezien, en meestal waren het jongeren of jong volwassenen. Waar ik bij 65 km in de remmen kneep omdat ik weet dat er vaak steentjes op de weg liggen kwamen 3 jongeren zittend op de buis mij voorbij razen. De Cauwer heeft gelijk, de jeugd volgt de TV wielrenners en ze kunnen de eventuele zware gevolgen niet inschatten. Dus eindelijk eens een goede maatregel van de UCI.

Frank V 6 februari 2021 om 14:00

Beetje verongelijkte toon. Olie op de weg is een probleem, maar om het hele parcours van een koers schoon te vegen zijn en zullen de middelen er niet zijn. Daarbij kan het afkomstig zijn van een wagen uit de vooroprijdende caravaan. C'est le risque du métier. Désolé Kwiat.

Gilberto 6 februari 2021 om 14:23

Die arme zielige wielrenners doen precies hetzelfde, klagen en beschuldigen als afleiding, om ze de verantwoordelijkheid voor valpartijen bij de uci te leggen. Ze moeten eerst zelf maar weer eens leren om niet als een stelletje hysterische ongeleide projectielen, randdebielen en kamikaze piloten te rijden..

Romāns Vainšteins 6 februari 2021 om 14:46

Boehoehoe bovenbuis = boehoehoe olie

Kwiat wil dat de UCI alle wegen schoonschrobt voordat zij er met hun edele fietsjes overheen dokkeren? Serieus?

AWestie 6 februari 2021 om 15:32

Tuurlijk moet de UCI zich op veel meer dingen richten, maar dat weerlegt een verbod op de super tuck niet.

Jasper11 6 februari 2021 om 17:00

Als ze de bovenbuis afdaling gaan verbieden, hoe zit het dan met de losse polsjes bovenop je stuur fietsen? Daarmee heb je nog minder controle. Je hebt je stuur niet meer vast. Een steentje of hobbeltje en je bent je stuur kwijt en het hele peloton achter je dondert ook van de fiets.

Headlines

Materiaalzone

Populair