Michael Woods wordt Froome’s rechterhand bij Israël Start-Up Nation

woensdag 12 augustus 2020 om 10:44
Michael Woods wordt Froome’s rechterhand bij Israël Start-Up Nation

© Cor Vos

Net als AG2R blijft ook Israël Start-Up Nation vlotjes inkomende transfers aankondigen. Vandaag stelt het Israëlische WorldTour-team Michael Woods voor als “rechterhand van Chris Froome in 2021”. In de klassiekers krijgt hij de rol van kopman toebedeeld.

Met Michael Woods, al sinds 2016 in dienst bij Jonathan Vaughters, strikt Israël Start-Up Nation toch wel een stevige knecht voor Froome. De Canadees is ondertussen al 33, maar bij ISN zien ze hem wel als een “belangrijk puzzelstuk” in het team voor 2021, dat zich sinds de bekendmaking van de komst van Chris Froome blijft versterken.

Na Daryl Impey, Carl Frederik Hagen en Patrick Bevin is Woods nu de volgende aanwinst. Niet zomaar een transfer, blijkt. “Sylvan Adams (teameigenaar ISN, red) en Paulo Saldanha (performance manager van de ploeg) liggen aan de basis van het feit dat ik vandaag profrenner ben”, vertelt Woods.

Persoonlijke coach
“Ik ontmoette Paulo in 2013 en hij nam me meteen onder zijn vleugels. Hij raadde me toen aan om mijn vaste job vaarwel te zeggen omdat hij vond ik de capaciteiten had om het tot profrenner te schoppen, ook al was ik toen al 27. Paulo heeft me dan in contact gebracht met Sylvan en ze hebben samen in mij ‘geïnvesteerd’. Met hun steun en geloof in mijn kunnen heb ik me naar de top kunnen werken.”

Saldanha werd later ook persoonlijke coach van Woods. Zijn grootste successen boekte de Canadees de voorbije twee jaar met een podiumplaats op het WK, ritwinst in de Vuelta (allebei 2018) en winst in Milaan-Turijn in 2019. Volgend jaar zal Woods dus nog beter kunnen samenwerken met zijn coach. “Hij wordt een wapen in ons team”, is Saldanha overtuigd. “Hij kan winnen op het hoogste niveau en hij zal een zeer positieve impact hebben op onze teamcultuur.”

Klassiekers
Woods: “Ik heb vijf mooie jaren gekend bij Slipstream Sports (EF Pro Cycling, red), wat de beslissing niet gemakkelijk maakte. Maar ik ben niet vergeten hoe Sylvan en Paulo in mijn hebben geloofd vanaf dag één. Israël Start-Up Nation zal in 2021 overigens niet alleen het potentieel hebben om de Tour te winnen, maar ook om mee te spelen in de rest van de WorldTour-kalender. We moeten in staat zijn om, ook met Dan Martin, de winnende combinatie in huis te hebben voor de Italiaanse- en Ardennenklassiekers.”

De 33-jarige Woods tekent een contract voor maar liefst drie seizoenen.

Dit artikel delen:

30 Reacties

hartstikkebedankt 12 augustus 2020 om 10:52

Heel goede renner en transfer voor ICA. Wel weer 33 jaar maar Woods is natuurlijk heel laat beginnen te fietsen dus ik denk zeker dat hij nog een aantal jaren voor zich heeft. Begint toch ergens op te lijken bij die ploeg.

Thoin 12 augustus 2020 om 10:53

Alweer een “oudje” erbij.
Kunnen wel eens gaan meedoen in de heuvelklassiekers: Martin-Woods-Hermans-Impey

madeinstars 12 augustus 2020 om 11:03

Maar dan wel aan de heuvelklassiekers van 2014.

S. Morgenstern 12 augustus 2020 om 10:59

Ze hebben op deze manier met Froome, Martin, Woods, Hagen, Bevin en Impey een uitstekende basis voor de ploeg in de Tour de France.

Chris Van Uden 12 augustus 2020 om 11:06

Ervaring genoeg in elk geval.

Murcia 12 augustus 2020 om 10:59

Zijn nu Trek voorbij als oudste team in de World Tour waarschijnlijk. Nu nog Geschke halen.

Chris Van Uden 12 augustus 2020 om 11:06

Of Valverde haha

jappe666 12 augustus 2020 om 12:10

Gewoon gaan voor Mancebo, Rebellin en Sevilla!

De Pakhaas 12 augustus 2020 om 13:15

Chris Horner nog vrij?

ivo001 12 augustus 2020 om 13:20

José Rujano is de renner die ze moeten hebben.

Secondant 12 augustus 2020 om 11:00

Michael Woods wordt dus gewoon kopman na 1 grote ronde.

Matxin 12 augustus 2020 om 11:01

Apart, Woods had nog een contract voor 2021 bij EF. En Bettiol's contract hebben ze onlang ook maar met 1 jaartje verlengt. Dat wijst erop dat Vaughters toch wel wat probleempjes heeft met de sponsoring en financiën.

tendam 12 augustus 2020 om 11:33

Ja, Woods laat je niet gaan uit luxe. Een gevoelig verlies voor Vaughters, ik vind het ook een typische Slipstream-renner. Een soort Hesjedal.

jvh93 12 augustus 2020 om 11:32

Zouden ze Zakarin ook nog ophalen bij CCC?

Krijg wel een beetje het gevoel dat dit team overvol aan het raken is door al die binnenkomende transfers. Of hadden ze zoveel aflopende contracten?

jappe666 12 augustus 2020 om 12:14

Heel veel einde contract inderdaad.
Zelfs na alle transfers hebben ze nog altijd maar 22 renners voor volgend seizoen.

jvh93 12 augustus 2020 om 12:45

Dan zullen er nog wel 6 sterke mannen volgen denk ik. Rijden nog wel aantal interessante jongens bij CCC voor ze rond denk ik

josemanuelfuente 12 augustus 2020 om 11:52

Ook al krijgt Froome er nog een linkerhand, linkerbeen en rechterbeen bij, hij gaat geen grote ronde meer winnen.

Jonas in mijn Vingaard 12 augustus 2020 om 12:09

Misschien is Rebellin iets voor het team, heeft de juiste leeftijd.

john 12 augustus 2020 om 12:14

Woods misschien dome vraag maar wie moet dan volgens jou de Tour gaan winnen bij Israel in 2021
Toch niet de afgeschreven Sir Dope

koos1 12 augustus 2020 om 12:42

Die zijn flink en vooral sterk aan het ‘inkopen’. Een ploeg met duidelijk veel geld.
Wel benieuwd wie er zullen moeten vertrekken bij de ploeg.

Wheely 12 augustus 2020 om 12:51

Ja ze letten bij het shoppen alleen niet echt op de houdbaarheidsdatum maar dat zal minder uitmaken als je genoeg poen hebt.

chasse patat 12 augustus 2020 om 12:48

Woods is geen knecht. Woods is de spits in de heuvelklassiekers. Lijkt mij dan ook gehaald met een ander doel. Dat is een totaal andere rol als Froome’s rechterhand.

Chris Van Uden 12 augustus 2020 om 12:53

Vergeet Dan Martin ook niet voor de heuvelklassiekers..

Wheely 12 augustus 2020 om 12:55

Dit is inderdaad eerder een hele goede aankoop voor de klimklassiekers, zeker met de renners erbij die ze daar al voor hebben. Wil je een rechterhand voor Froome dan moet je Poels halen.

Chris Van Uden 12 augustus 2020 om 13:48

Die vinden ze waarschijnlijk nog te jong.

Joek Sat 13 augustus 2020 om 00:16

;-) @ chris

TheBFG 12 augustus 2020 om 14:51

Rooks, Breukink en Joop kunnen binnenkort ook wel een telefoontje verwachten denk ik

Titaantje 12 augustus 2020 om 16:26

Woods en Dan Martin hebben toch een beetje hetzelfde profiel. Ze kunnen goed klimmen, maar lijken me helemaal geen ideale knechten omdat het geen temporijders zijn. Ik had eerder verwacht dat ze Kangert zouden ophalen bij EF, een goede klimmer en tijdrijder, heel stabiel en altijd bereid om zich weg te cijferen.

Wheely 12 augustus 2020 om 17:54

Woods was ook goed in de virtuele koersen, kunnen ze altijd nog daar volop gaan inzetten.

jan jansen 12 augustus 2020 om 18:37

Ze hebben een goed team, nu nog een goede kopman kopen

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair