Michael Matthews zesde in Cullera: “Het was vandaag alles of niets”

donderdag 19 augustus 2021 om 18:59
Michael Matthews zesde in Cullera: “Het was vandaag alles of niets”

foto: Cor Vos

Michael Matthews was vandaag gebrand op de ritzege in Cullera en liet zijn ploeggenoten van Team BikeExchange dan ook de hele dag op kop rijden, maar moest in de finale genoegen nemen met een zesde plaats. “Ik heb het geprobeerd”, liet Matthews na de finish weten.

De rappe Australiër maakte in de finale nog deel uit van een elitegroepje met daarin de belangrijkste klassementsrenners, maar moest aan de voet van de klim nog een scheve situatie recht zetten. “Ik begon vrij ver aan de voet van de klim en moest vervolgens veel plekken goedmaken. Toen ik kwam aansluiten, zag ik dat de klassementsrenners vooral naar elkaar keken.”

Matthews besloot dan ook maar te gaan in de laatste honderden meters. “Dat was mijn enige kans op ritwinst, door er vol voor te gaan. Ik had ook kunnen wachten in het groepje om zo te sprinten voor plek twee, maar we zijn hier om te winnen. Het was vandaag alles of niets”, klonk het na afloop.

Matthews werd eerder deze ronde al derde in de eerste sprintersetappe met aankomst in Burgos. Ook eindigde hij als vijfde in de rit naar Molina de Aragón en negende in de inleidende tijdrit in het centrum van Burgos.

Dit artikel delen:

12 Reacties

the student 19 augustus 2021 om 19:10

Met matthews is het toch vooral veel niets

nkunku1244 19 augustus 2021 om 19:17

Ik vond dit toch gewoon heel knap. Als enige ‘sprinter’ zo mee kunnen met de klimtoppers

Turtlehead 19 augustus 2021 om 21:55

Ja, maar zoals vandaag is t wel leuk om te zien. Moest hij vaker doen!
Dat wieltjesplakken brengt hem ook niet veel.

Overigens wel dommig dat je je ploeg opoffert om de vlucht te controleren en dat je dan niet vooraan wordt afgezet bij de klim.

Michelangelo 19 augustus 2021 om 19:39

Op zich prima gereden. Knap dat hij als sprinter op een dergelijke aankomst toch zo dicht komt.
Ik denk overigens wel dat hij het geweer van schouder moet veranderen. Want op dit soort aankomsten komt hij tekort tegen types als Roglic. En in de massasprints tegen Jakobsen, Philipsen en de andere echte sprinters.

Misschien kiezen voor de andere aanpak: mee gaan in de vlucht en proberen van daar uit te winnen.

Japsie 19 augustus 2021 om 20:07

Op zon steile pukkel tussen al die klimmers je toch handhaven is gewoon razend knap, net als Bagioli trouwens. En mooi dat ze het initiatief toch gewoon nemen. Niet bang om te falen.
Lastige voor Bling is dat er altijd eentje rapper, dunner of sterker is, kan eigenlijk alles, maar blinkt nergens in uit. Gun hem nog wel een dikke zege.

Chippen 19 augustus 2021 om 20:07

gebeurt gewoon te vaak dat er een groep naar de finish gaat en dat matthews daar alweer onverwacht nog bij zit, waarna men een halve minuut begint te orakelen over de oh zo sterke matthews die alweer werd onderschat en alweer werd vergeten, om aan de finish vast te stellen dat hij alweer niet kon afwerken

ik weet niet of het zelfoverschatting is, maar hij heeft gewoon de wapens niet om zo afwachtend te koersen, maar toch blijft hij volharden.

Mwielerfan 19 augustus 2021 om 20:13

Helemaal mee eens

Titaantje 19 augustus 2021 om 20:25

Ik ben trots op je Bling. Bijna altijd houd je de neus uit de wind en wacht je af. Het is mooi dat je eindelijk eens echt initiatief nam en op kop aan het zwoegen was om te proberen de zege te pakken. Jammer dat het niet uitbetaalt, maar kudos voor de effort.

josi 19 augustus 2021 om 20:50

Matthews is een sterke en veelzijdige renner, maar in zo’n rit als vandaag vind ik dat hij niet erg slim heeft gereden. Hij laat zijn ploegmaats tientallen kilometers op kop rijden, maar zit dan aan de voet van de klim blijkbaar te ver achterin. Nadat hij dan weer bij de kop weet aan te sluiten, gaat hij vervolgens heel vroeg aan met de rest in zijn wiel, waardoor winst eigenlijk bij voorbaat een illusie is. Bij Matthews heb ik wel vaker het idee dat hij wat te graag wil winnen in plaats van te durven te verliezen.

Panache 19 augustus 2021 om 20:54

Wat te graag wil winnen? Ik heb juist het idee dat hij dol is op ereplaatsen. Liever 10x een zekerheidje op een mooie ereplaats dan 10x alles of niets spelen.

Titaantje 19 augustus 2021 om 22:06

precies wat panache zegt. het is juist mooi dat Matthews eindelijk eens koerst alsof hij wil winnen, ipv af te wachten en weer eens mis te grijpen. is pas 1 van de eerste keren dat hij dat doet.

josi 20 augustus 2021 om 07:23

Misschien niet goed verwoord inderdaad. Het is niet dat Matthews zelf zo aanvallend rijdt, maar wel dat hij te gretig zijn ploeg voor zich op kop zet en zich in zijn kaarten laat kijken (of wellicht zijn eigen mogelijkheden overschat). In de finale heeft hij geen ploeg meer over en komt hij vervolgens tekort.

Headlines

Materiaalzone

Populair