Boogerd vindt Groenewegen al genoeg gestraft: “Zo’n schorsing had niet gehoeven”

dinsdag 8 december 2020 om 12:41

Vorige maand werd bekend dat Dylan Groenewegen voor negen maanden is geschorst voor het veroorzaken van de valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Oud-renner Michael Boogerd is ervan overtuigd dat de gevolgen van de val zijn meegewogen in de strafmaat. “Maar het is lang.”

“Van mij had het niet gehoeven, want ik denk dat Groenewegen sowieso al genoeg is gestraft”, zegt Boogerd in Zesdaagse TV, waar hij samen met Lucinda Brand en Pieter Weening, die pas afscheid nam van de wielersport, te gast was. “Ik denk dat hij nog steeds niet lekker op de fiets zit. Er is heel veel over hem heen gekomen. En dan moet hij nu ook nog eens tot begin mei aan de kant staan.”

Ook de veiligheid in de wielersport in het algemeen kwam ter tafel. Weening zag de laatste jaren veel veranderen. “Vijftien jaar geleden werd er nog wel eens een seintje gegeven als een auto half op de weg stond. Tegenwoordig denken ze allemaal: ‘Als er tien man bij ligt, dan zijn we die maar weer kwijt’. Er is veel stress door de oortjes. Het wegennetwerk is ook gewoon anders, veel meer obstakels, rotondes, middenbermen. Het is drukker langs de weg. Het wordt steeds onveiliger.”

‘Als ze gaan kwakken, dan ga je gewoon’
Om de sport veiliger te maken kan naar de parcoursen worden gekeken, zegt Boogerd. “Maar dan nog is het niet uitgesloten dat er niet wordt gevallen. Wat Pieter zegt, het ligt altijd aan de renners. Ik bedoel, je kunt op een rechte weg van twintig meter breed rijden… maar als ze gaan kwakken, gooien of trekken aan elkaar, dan ga je gewoon. Dan is het einde verhaal. Ik denk dat de grootste verandering bij de renners zelf ligt.”

“We hebben het nu ook weer in de Vuelta gezien met Sam Bennett, die in volle sprint kopstoten geeft. Dan zie je nog het tumult dat er ontstaat eigenlijk, met Patrick Lefevere die weer boos is. Dan denken we, leren we nou nooit? Een van zijn beste renners, Jakobsen, is tegen het asfalt gegaan en is er heel lang uit. En nu doet een renner van hem iets en wordt het allemaal weer gebagatelliseerd”, aldus Boogerd.

Brand vindt dat renners zelf ook een verantwoordelijkheid hebben om elkaar te beschermen. “In het vrouwenpeloton zie je echter ook wel gewoon dat bijvoorbeeld de signalering of de hekken vaak te wensen overlaten. En dan moet je daarnaast naar de sporter kijken. Ik denk dat het heel goed is dat we als renners onze stem laten horen. Maar we moeten ook naar onszelf kijken en met oplossingen komen, en niet alleen heel boos zeggen dat het niet goed is.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

r525 8 december 2020 om 13:03

“Michael Boogerd is ervan overtuigd dat de gevolgen van de val zijn meegewogen in de strafmaat”
Waarom wordt hier constant zo verbaasd over gedaan? Dit is toch compleet logisch en binnen het strafrecht ook gebruikelijk?

Michelangelo 8 december 2020 om 13:30

[diepe zucht]

Omdat de val wel is toe te wijzen aan Groenewegen, maar de ernst van het letsel voornamelijk toe te wijzen is aan de playmobiel hekwerkjes en de finishpaal. En die heeft Groenewegen daar niet neergezet. En met de hoogte van de straf hebben ze zowel de valpartij alsook het broddelwerk van organisatie + UCI in de schoenen van Groenewegen geschoven.

Maar dat blijft blijkbaar voor sommigen lastiger te accepteren dan voor Groenewegen zelf.

VespavanBern 8 december 2020 om 14:21

@michelangelo +1

Apemantus 8 december 2020 om 14:41

Er is totaal geen consistentie. En zodoende gaat er weinig preventieve werking van het straffen uit.

Volkomen dwaas om boetes in een sportwedstrijd te vergelijken met strafrecht in een rechtbank, waar onderscheid gemaakt wordt tussen moord met voorbedachte rade en doodslag.

Je moet het meer vergelijken met het uitdelen van boetes voor snelheidsovertredingen. "Meneer u reed 120 waar u 50 mag, maar ach u reed niemand dood dus we zien het vandaag maar door de vingers". Dit is dus de logica die de UCI hanteert. Blijf vooral 120 rijden zolang je maar geen brokken maakt, terwijl een renner nooit kan inschatten wat de precieze gevolgen zouden kunnen zijn van zijn acties.

salem 8 december 2020 om 13:12

De valpartijen zijn inderdaad ook een gevolg van de renners zelf, daar hebben deze drie (oud-)renners helemaal gelijk in. De kop- en elleboogstoten, meters afwijken van de lijn, het gedrang van GC-renners om tot de laatste 3 km zich te bemoeien voorin het peloton, weg gooien van bidons en etenszakken, dat zijn allemaal factoren die zij zelf in de hand hebben. Je kunt alles wel op de organisatie en UCI afschuiven maar als zij hun gedrag op deze punten zouden aanpassen, dan zouden een heleboel valpartijen vermeden kunnen worden.

Het blijft mij echter wel een raadsel waarom de UCI geen (nóg) strengere eisen stelt aan organisatoren bij een finishplaats…

Michelangelo 8 december 2020 om 13:33

Mooi dat hij de schuld bij de renners zelf legt als belangrijkste factor. En bij die idioten die gevaarlijk gedrag blijven “vergoeilijken” als het uit hun eigen ploegje komt.

De echte sleutel: veel strakker handhaven en veel strenger straffen. Geen boetes of deklasseringen, maar uitsluitingen en schorsingen. Kondig het nu aan, pas dat meteen vanaf het begin van volgend seizoen toe, en je zult zien dat het heel snel verandert.

Want nu is het nog altijd zo dat het loont om gevaarlijk te rijden, je kunt het risico nemen omdat de jury niet streng en inconsequent is.

VespavanBern 8 december 2020 om 14:30

Consequenter zijn met sancties moet 100% gaan gebeuren, maar ik denk niet dat keihard met de zweep erover het wielrennen ten goede komt. Raadzamer lijkt het me om het bij de oorzaak aan te pakken; want zo’n groenewegen is als Junior bij WVV bij elke koers keihard op ge hyped met als een doel: winnen winnen winnen. Hier is natuurlijk niks mis mee (topsportmentaliteit) maar ik denk dat het heel nutvol is als ploegleiders/trainers van nieuwelingen en junioren is beginnen met benadrukken hoe belangrijk de veiligheid is en stoppen met hun sprinters opleiden tot doldrieste stieren.

Michelangelo 8 december 2020 om 15:38

Vespa,
ik denk dat ook in het baanwielrennen het gewoon draait om winnen. Maar daar zie je veel minder vaak overtredingen van de regels (buiten je vak sprinten, over de cote d azur sprinten. Simpelweg omdat het niet loont, je vliegt eruit.

Ondanks de mentaliteit van willen winnen kun je toch gewoon netjes sprinten (ook al gaat ook daar wel eens wat mis…).

Ik denk vooral het goedpraten van gevaarlijk sprinten (door commentatoren, journalisten en zelfs ploegleiders) nog veel meer invloed heeft dan het “willen winnen”. Blijkbaar is het gewoon een geaccepteerd verschijnsel dat je afwijkt van je lijn, een kopstootje geeft of je gevaarlijk terug laat zakken. Zolang er maar niemand zijn halve gezicht kwijt raakt…

VespavanBern 8 december 2020 om 16:57

Risicovol sprinten is zeker veel te veel ingeburgerd en een andere renner bewust in gevaar brengen moet altijd worden gestraft. Maar met dat willen winnen bedoel ik dat veel Junioren echt gewoon opgeleid worden om uit te delen, ploegleiders moedigen risicovol sprinten aan en als je van je lijn afwijkt, gaat er echt helemaal niemand bij zo’n junioren koers je op het matje roepen. Pas bij de profs komen de camerabeelden en de hele media heuse etc.
Ik denk dat daar het begin van het probleem zit, en dat het uiteindelijk steeds groter word omdat ploegleiders (Lefevere, ahum) het dan ook bij de profs niet keihard afkeuren. Als iets een gewoonte is verander je die niet door her en der een kleine boete uit te delen. Ik denk dat de ploegen van heel grote positieve invloed kunnen zijn; junioren ploegen moeten die gasten inprenten dat het wielrennen een risico sport is en je beter 10e word maar veilig, dan 1e met een ander in het ziekenhuis. Vervolgens moeten ploegleiders van profploegen gevaarlijke sprints gewoon keihard afkeuren, denk niet dat de UCI daar een soort van opzichter in moet gaan spelen. Maar die ploegen moeten dat wel doen dan, als die ploegen dit niet doen kan de UCI ingrijpen.

Michelangelo 8 december 2020 om 17:15

Wij hebben sinds kort een kleine pup. En twee volwassen honden. En die kleine pup doet precies wat de volwassen honden ook doen, hij loopt er achteraan.

En zo is het ook met jonge sportertjes. Die spiegelen zich aan wat ze van hun “voorbeelden” zien op TV. Kijk op het voetbalveld en zie hoeveel jonge “Ronaldo’s” daar rondlopen vwb juichen, aanloop nemen, maar ook het theater en commentaar op de scheids. Wat ze zien op TV is de norm.

En zolang in profwielrennen de norm is dat “alles mag totdat er iemand valt”, dan ga je ditzelfde gedrag terug zien in de jonge categorieen. Wil je de jeugd aanpakken, begin dan bij het gedrag dat ze iedere keer opnieuw zien op TV.

Als ik mijn pup wil corrigeren, dan corrigeer ik vaak eerst de twee volwassen honden. En je staat ervan verstelt hoe snel zo’n klein beestje dan dingen oppikt!

VespavanBern 9 december 2020 om 08:50

Zitten we toch nog ongeveer op een lijn, leuk! Is nog niet vaak voorgekomen

Panache 8 december 2020 om 13:42

Boogerd: "Ik denk dat de grootste verandering bij de renners zelf ligt.”
Mathieu: "Het zijn de renners zelf die een koers gevaarlijk maken, vind ik."

Hier (en in het peloton) wordt te vaak met de mantel der liefde een gevaarlijke actie gebagatelliseerd om vervolgens het parcours (waar een renner zich aan dient aan te passen) met een vergrootglas te bekijken. Ik doel niet op Polen.

Er moet een stevige mentaliteitsverandering plaatsvinden, wat Van der Poel, Boogerd en ook Weening "als er tien man bij ligt, dan zijn we die maar weer kwijt" gelukkig constateren. Probleem zijn 'de belangen' aangezien je in een koers belang hebt bij wegvallende concurrenten. Er moet een mentaliteit komen waarbij je er vrede mee hebt dat je een concurrent behoedt voor een niet koersgerelateerde valpartij en dat het niet erg is als deze concurrent uiteindelijk de wedstrijd wint.

De straf voor Groenewegen draagt bij aan een veiligere sport MITS het ook als precedent gebruikt wordt (in de hekken duwen met zware valpartij tot gevolg = 9 maanden schorsing).

Sephiroth 8 december 2020 om 14:14

en dat laatste is dus niet het geval gezien alle streken na groenewegen. Niet dat er nog meer 9 maanden hadden moeten komen, er hadden echter wel meerdere DSQs en 1 maand schorsingsgevallen voorbij moeten komen.

Marik 8 december 2020 om 14:06

Ben het 100% eens met Boogerd, de man is toch heel vaak te betrappen op realistische en verstandige teksten. Vernuchterend, in een wereld vol opportunisten.

Peetvader 8 december 2020 om 14:23

Te betrappen…
I see what you did there :)

Murcia 8 december 2020 om 14:18

De quote van Weening laat zien dat er bij de renners zelf ook nog een wereld te winnen is mbt gedragsverandering. Boogerd wijst op de hypocrisie bij (sommige) ploegbazen. Alles staat of valt bij een hoofdrol voor veiligheid bij vaststellen van het parcours en een consequente handhaving van de regels. Daar zijn de Uci en organisatoren aan zet.

girardengo 8 december 2020 om 14:38

Sociaal gedrag hoort gewoon onderdeel van het wielrennen te zijn. Dat is het onvoldoende, helaas. Hier is veel (terug) te winnen.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair