Michael Boogerd over Jumbo-Visma: “Het Nederlandse aspect ontbreekt”

zaterdag 9 april 2022 om 14:57
Michael Boogerd over Jumbo-Visma: “Het Nederlandse aspect ontbreekt”

foto: Cor Vos

Michael Boogerd stond in de jaren rond de eeuwwisseling maar liefst zeven keer op het podium van de Amstel Gold Race. In gesprek met De Limburger laat de ex-renner zijn licht schijnen over deze klassieker, die morgen op het programma staat. Ook vertelt de Nederlander over zijn dopingverleden en paniekaanvallen waar hij mee te maken heeft gehad.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Boogerd en zijn ploeggenoten moesten tijdens de Amstel Gold Race vaak de koers dragen, als grote Nederlandse ploeg. Tegenwoordig zijn niet alle ogen in die mate gericht op Jumbo-Visma. “Dat kwam ook door de shirts. Het oranje van Rabobank sprak tot de verbeelding. Daarnaast moet je ver zoeken om bij Jumbo-Visma een Nederlander te vinden die wat kan doen in een klassieker. Het Nederlandse aspect ontbreekt en dat spreekt me niet aan. Ik kijk meer naar Mathieu van der Poel dan naar Jumbo-Visma.”

Jumbo-Visma gaat volgens Boogerd ook “spastisch” om met Tom Dumoulin, die zondag ook van start gaat in de Amstel. “Dat was vorig jaar al. Dan had hij darmproblemen, dan was het weer zus of zo. Pas een paar maanden later kwam het hoge woord eruit en bleek dat hij al maanden aan het kwakkelen was met zijn mentale gesteldheid. Ik vind Dumoulin een schitterende renner, maar het is jammer dat hij niet meer zijn niveau haalt van vier, vijf jaar geleden.”

“Ik kan nog altijd met weemoed terugdenken aan mijn carrière”
Het is vijftien jaar geleden dat Boogerd zelf nog eens in actie kwam tijdens de Amstel Gold Race. “Ik had voor de AGR altijd hetzelfde ritueel. Daar ben ik nooit van afgeweken. Elk jaar deed ik dezelfde trainingen, behalve bij mijn laatste deelname in 2007. Ik ben dat jaar pas vijfde geworden, dat neem ik mijn toenmalige trainer Louis Delahaije nog altijd een beetje kwalijk. Hij vond dat ik iets anders moest proberen.”

Boogerd won de Amstel Gold Race van 1999 – foto: Cor Vos

Tegenwoordig is hij geen onderdeel meer van de karavaan. Ook niet meer als ploegleider, de functie die hij enkele jaren bekleedde bij Roompot. “Bij Roompot reed ik in veel koersen achter het peloton aan. Dat past niet bij mijn drive en ambities. Als ik ooit nog ploegleider zou worden, dan bij een topploeg. Als ik word gevraagd, zou ik het zeker overwegen. Ik kan nog altijd met weemoed terugdenken aan mijn eigen carrière. Een heleboel momenten kan ik me nog zo voor de geest halen. Hoe je toeleeft naar de Amstel Gold Race, dat je naam tijdens de koers door zoveel mensen wordt gescandeerd. Dat komt nooit meer terug.”

Paniekaanvallen
“Je bent verslaafd aan een gevoel dat op geen enkele manier te vervangen is. Een gevoel dat de meeste mensen nooit zullen ervaren. Dat kun je met niks vergelijken, zelfs niet met de geboorte van een kind. Dat gemis, daar moet je mee leren omgaan”, aldus Boogerd, die ook opnieuw vertelde dat hij een tijdlang last heeft gehad van paniekaanvallen. Hij dacht op die momenten dat hij dood zou gaan. “Of ik had het gevoel dat ik alles zou kwijtraken.”

“Soms was het ook lichamelijk. Druk op de borst, benauwd krijgen, niet meer kunnen ademen. Soms was het alsof ik doordraaide in mijn kop. Dat je wakker wordt en een boom staat te knuffelen, of in een dwangbuis bent opgenomen. Ik had het effe niet meer op een rijtje”, zegt de tweevoudig etappewinnaar in de Tour de France, die in 2013 bekende dat hij tijdens zijn carrière doping had gebruikt.

Doping
Over dat dopingverleden zei hij het volgende: “Ik heb doping nooit gezien als een geheim. Ik sprak er niet openlijk over, maar had wel het idee dat mensen het snapten. Ik heb me nooit een valsspeler gevoeld, terwijl ik dat formeel gesproken wel ben.” Zou hij het nog eens opnieuw mogen doen, dan zou hij dezelfde keuzes hebben gemaakt, vertelt Boogerd. “In die periode kon het niet anders. Dat heb ik ook tegen mijn zoon gezegd. Hij moest niet denken dat zijn vader de enige crimineel was die rondfietste.”

Dit artikel delen:

61 Reacties

YogiBear 9 april 2022 om 15:07

Dus een doping gebruiker die mede daardoor mee kon doen in de top verwijt Jumbo Visma te weinig Nederlandse inbreng en komt vervolgens niet verder dan Van der Poel. Noem dan wat renners die bij JV zouden passen. Vergeet ook dat JV alles doet, tot aan dikke banden races, om hetgeen door Rabobank (waar hij reed) vakkundig om zeep is geholpen, weer op te bouwen. Ja ik zou ook liver drie/vier Nederlanders meer zien, maar juist van Boogerd verwacht je iets meer dan dit praatje.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 april 2022 om 15:12

Je geel-zwarte bril schijnt wel héél erg door in deze post zeg.

Als je serieus durft te beweren dat Rabobank dingen om zeep heeft geholpen wat betreft het Nederlandse wielrennen heb je er écht niks van begrepen. Rabobank is dé reden dat het Nederlandse wielrennen het afgelopen decennium heeft gebloeid na een periode waarin helemaal niks was. De hele reden dat ze er toentertijd uit zijn gestapt was omdat ze geen vertrouwen maar hadden in een schone sport, ook door de bekentenis van Armstrong. Achteraf gezien misschien wat hypocriet. maar ach.

Ze gingen nota bene nog extra lang door met sponsoren van de beloftenploeg nadat ze de stekker eruit trokken..

0
Wheely 9 april 2022 om 15:17

Ze kunnen die Nederlanders toch gewoon dusdanig prepareren dat ze met de top meekunnen, daar hoeven ze natuurlijk niet openlijk over te spreken, ik zie het probleem niet. ;)

0
Quincy Adams 9 april 2022 om 15:20

Ik heb met plezier naar de man op zijn fiets gekeken. Maar van zijn commentsren moet hij het niet hebben. Ik heb hem nog nooit op een vernieuwende of verrassende opmerking betrapt.

0
ChefSpijker 9 april 2022 om 15:23

Je weet dat de Raboploeg van destijds gewoon de Jumboploeg van nu is? Er zijn zelfs nog poppetjes werkzaam die er destijds ook al waren. Dus eigenlijk bouwt de ploeg datgene weer op wat ze zelf afgebroken hebben?

0
Renaissance 9 april 2022 om 15:40

Boogerd is en blijft een held die hier gewoon de waarheid spreekt. Een Nederlander kijkt liever naar MvdP dan naar Benoot of Laporte, zo simpel is het. Nu denk ik dat Nederlanders WvA nog wel een leuke gast vinden, maar meer buitenlandse kopmannen van JV spreken niet tot de verbeelding. Niemand in NL buiten de wielerfanaten om is geïnteresseerd in een 2e plek van Vingegaard of Roglic. Dan kan je beter podium rijden met Dumoulin of voor bijvoorbeeld de bergtrui gaan met Poels. Schelling was afgelopen Tour meer in het nieuws dan alle buitenlandse JV renners samen.

JV, willen ze een door Nederlanders gesteund team blijven, zal veel meer Nederlanders moeten uitspelen als kopman. Ook al gaat dat soms ten koste van de resultaten. Boogerd is en held en wat hij zegt is waar.

0
YogiBear 9 april 2022 om 16:29

@Renaissance Ik verwacht van Boogerd meer dan alleen een mening die denk ik iedereen in meer of mindere mate wel kan ondersteunen. Wat wel van belang is, is dat er wellicht voor Jumbo maar twee markten zijn (België en Nederland), maar dat Visma een veel bredere markt (wat betreft aantal landen) bedient. Daarmee zijn bv Vingegaard, Foss, Van Aert en Benoot al logische kopmannen (als je puur naar interessante markten voor de sponsors kijkt). Alleen Nederland is dus absoluut een te bekrompen blik met de huidige twee hoofdsponsor. Dit zou Boogerd ook mee moeten wegen en hij zou daarnaast als kenner ook juist kunnen aangeven hoe ze dit zouden moeten aanpakken in plaats van alleen een open deur in te trappen.

0
FrankyVercauteren 9 april 2022 om 17:05

Doping was nooit een geheim zegt Boogerd … behalve toen hij nog een actief wielrenner was want toen heeft hij steeds dopinggebruik ontkend.

0
Romerike 9 april 2022 om 18:04

@Yogibear Visma zit echt voornamelijk als sponsor in deze ploeg om meer voet aan de grond te krijgen op de Nederlandse markt. Noorse en Deense succes is mooi meegenomen maar meer niet.

0
uitdewaaier 9 april 2022 om 19:33

Niets mis mee met het interview. Gewoon open en eerlijk verhaal.

0
rahimns 9 april 2022 om 15:12

Er rijden nu niet veel minder Nederlanders in deze ploeg dan in zijn tijd bij Rabobank, alleen iets minder kopmannen wellicht. Al moest het toen ook vooral van hem komen en Dekker. Jumbo-Visma heeft op dit moment nu eenmaal niet de beschikking over de allerbeste Nederlandse renners en Mathieu heeft zijn keuze nu eenmaal gemaakt. Dat hij liever naar hem kijkt begrijp ik best wel, maar om nu zo negatief over JV te praten terwijl die sinds Rabobank gestopt is er juist alles aan doet om weer te bouwen aan het Nederlandse wielrennen vind ik erg tegenvallend van hem, kijk even verder dan Mathieu en Tom.

0
Renaissance 9 april 2022 om 15:41

Het Nederlandse succes moet toch echt van Mathieu en Tom komen, anders moet je kijken naar Mollema, Van Baarle of Jakobsen. Subtopper Groenewegen laten ze zelfs vertrekken ten faveure van buitenlanders. Denk jij daar anders over? Maar 1 van die renners rijdt bij JV en die wordt niet eens optimaal ondersteund. En het opbouwen van Nederlands talent? Waarom rijdt Arensman dan niet voor JV? Als je echt het Nederlandse wielrennen weer wil opbouwen, waarom geef je Pfingsten dan een contract?

0
Dangeroe 9 april 2022 om 16:59

Leemreize, van dijke 2x, kooij, dekker vind ik toch wel redelijk nederlands talent, om maar iets te noemen. Pfingsten heeft geen contract meer en kan me niet voorstellen dat hij de plek in nam van een nederlander

0
platteprijs 9 april 2022 om 18:21

@Dangeroe maar Pfingsten heeft terwijl hij veel te licht was wel enkele jaren bij JV gereden en daarmee een potentiële plaats van een Nederlander ingenomen. Dus Renaissance heeft hier een punt. Ik denk dat veel contirenners niet onderdeden voor Pfingsten.
Ook Boogerd heeft gelijk dat voor aansprekende Nederlanders je niet bij JV moet zijn, maar bij Rabo was het met Mentsjov, Freire en Rasmussen lange tijd weinig anders. Gelukkig zie ik net als bij Rabo Development bij JV al enkele jongeren doorbreken. Kooij, Van Dijke en Pluimers en hopelijk volgen er meer.

0
rahimns 9 april 2022 om 20:06

@Renaissance renners mogen ook hun eigen keuze maken en blijkbaar heeft Arensman een bewuste keuze gemaakt voor DSM, het is niet zo dat elke Nederlandse renner automatisch naar Jumbo-Visma gaat, kan me niet voorstellen dat ze geen interesse in hebben hebben gehad.

@platteprijs pfingsten was gehaald op voorspraak van Groenewegen en toen was het budget ook nog niet zoals die nu was. Een plaats ingenomen van een Nederlander vind ik een boute uitspraak, was dat ook zo dan in de tijd van Rabobank. De verhouding nederlanders – buitenlanders bij de ploeg is eigenlijk als sinds het ontstaan van de ploeg gelijk gebleven. Het kan per jaar wel eens 1 of 2 renners verschillen maar het is nooit veel anders geweest.

0
platteprijs 10 april 2022 om 07:40

@Rahims kom op je gaat toch niet Pfingsten verdedigen. Respect voor de persoon maar als wielrenner was hij beter op zijn plek op continiveau.
Ik weet niet of dat ook zo was in Rabotijd. Zou me niks verbazen, want het is in feite dezelfde ploeg.

0
Txirrindularitza 9 april 2022 om 15:16

Wat zou ik graag via hashtags bepaalde content blokkeren. Ik hoef deze dopeur nooit meer te zien of horen. Zijn mening blijkt ook nu weer volstrekt onorigineel en dertien-in-een-dozijn.

Doe er wat aan, WielerFlits. Het kan hoegenaamd niemand schelen wat dit sujet waar dan ook van vindt.

0
Piet van den Burg 9 april 2022 om 15:21

Spreek alleen voor jezelf

0
Groetjesaandevoetjes 9 april 2022 om 16:18

Eens met Txirrindularitza. Het is een populistische mening met een vleugje hypocrisie gebracht door een dopeur.

0
Michiel 9 april 2022 om 16:28

Lekker tolerant weer, en dan ook nog eens claimen voor de rest te spreken.

Om in jullie vocabulaire te blijven. Bah!

0
Deel Koeper 9 april 2022 om 16:33

Waarom zou een zogezegde dopeur geen mening mogen hebben of geven? En waarom is dat steeds bij Boogerd of Bruyneel een probleem en niet bij onze favoriete liefhebber van strychnineduiven?

0
AWestie 9 april 2022 om 15:21

Ik kan heel weinig met Boogerd zijn inbreng hier. Zijn kennis over de AGR is magisch, maar ik ben benieuwd hoeveel hij echt weet over de begeleiding van Tom bij TJV.

En van mij mag hij TJV minder interessant vinden, ieder zo zijn voorkeur voor renners. Het is gewoon flauw om dat op het aandeel Nederlandse kopmannen te gooien. Als je langer nadenkt over de context is het huidige aantal Nederlanders bij TJV gewoon goed. Al hoop je altijd op meer.

0
bartp25 9 april 2022 om 15:31

Ik snap zijn punt wel, maar welke Nederlandse topper moet voor TJV kiezen momenteel? Van de Poel, de beste Nederlander, gaat niet komen logischerwijs. Zelfde geldt voor Jakobsen, de beste sprinter van het moment, TJV heeft het sprinten op een lager pitje staan zie aan Groenewegen die hierom vertrokken is.
Dan heb je daar achter een legio subtoppers waarvan ik heel graag een van Baarle naar TJV zie komen maar voor de rest wie?
Mollema overbodig, Terpstra is passe, van Poppel gewogen en te licht bevonden.
Het Nederlandse wielrennen staat er niet slecht voor maar we hebben maar 2 renners die in hun discipline echte wereldtop zijn.

0
Wheely 9 april 2022 om 15:32

Wat een gek stukje is dit eigenlijk, hij geeft eerst af op Toms mentale gesteldheid en vertelt later dat hij zelf wakker werd en in een dwangbuis was opgenomen?!

Ik vind het altijd wel een leuke commentator bij de koers trouwens. Hou wel van dat Haagse gelul.

0
Franco Ballerini 9 april 2022 om 17:57

Tja, dat Haagse gelul. Ik heb er een jaar of tien gewoond, maar geloof me: het is (zoals met vrijwel alle accenten en dialecten) een gimmick.

0
Elvs 9 april 2022 om 15:34

Ja dit verhaal kennen we inmiddels. De enige Nederlander die op dit moment echt tot de verbeelding spreekt is nou eenmaal van der Poel. En die fietst ergens anders.

Daarnaast staan degenen die het gebrek aan Nederlanders bij JV benoemen nooit stil bij het hele opleidingstraject. Volgens mij zijn ze super goed bezig om weer nieuw Nederlands talent door te laten breken waarvan we met Kooij en de van Dijke broertjes al enig resultaat zien.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 april 2022 om 15:38

Beetje jammer wel dat van de 5 nieuwe renners bij het development team dit jaar er maar 2 Nederlanders tussen zaten. En bij de vrouwenploeg werden er ook 3 rensters aangetrokken waarvan er geen een uit Nederland kwam.

0
Elvs 9 april 2022 om 15:41

2 vd 5 lijkt wel wat weinig ja. Ik hoop dat ze qua aanwas van nieuw talent de focus wél op voornamelijk Nederlanders houden. Maar ook daarvoor geldt dat het talent er wel moet zijn. Ik heb daar zelf echt heel weinig zicht op, maar waren er goede Nederlandse alternatieven?

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 april 2022 om 15:46

Hagenes was absolute wereldtop bij de belofte en ook nog eens een Noor, dus dat die werd aangetrokken is hartstikke goed en logisch. Voor Simmons en van Petegem waren er maar dan genoeg Nederlandse alternatieven. Hordijk, Brinkman, del Grosso, Reinderink om er aan maar een paar te noemen.

0
Rich 9 april 2022 om 15:46

Niet.zo spastisch doen over te weinig Nederlanders bij ned. Ploeg! Qs loopt over van Belgen.uae met emiraten. Borah met Duitsers en trek met amerikanen

0
Deel Koeper 9 april 2022 om 16:26

Raar rijtje. UAE zonder Emirati, Trek met 1 Amerikaan en dan ook Quickstep met 12 Belgen.

0
platteprijs 9 april 2022 om 18:28

@Rich je moet breder kijken. In België heb je 4 ProTour en een paar Procontiploegen. Voldoende plek dus voor Belgische jonge renners en voldoende Belgen aan het vertrek van grote wedstrijden. In NL heb je 2 ProTourploegen met een magere Nederlandse inbreng en geen enkele Procontiploeg. Voor Nederlandse jonge renners is er dus weinig kans. Laatbloeiers als een Arjan Lyvyns krijgen in NL geen kans. In grote wedstrijden dit jaar kun je het aantal Nederlanders op je vingers tellen.

0
Fast Freddy 9 april 2022 om 15:50

Waarom begint Boogerd geen eigen ploeg, met leuke oranje truitjes en alleen maar Nederlandse renners? Oh, wacht, been there. Dat was me toch een succes!
Ga maar weer lekker kunstschaatsen ofzo. Of klooien met die knikkerbanen.

0
FrankyVercauteren 9 april 2022 om 15:55

Dat nationalistische gedoe is iets typisch Nederlands. Ook Franse ploegen hebben dat. De rest gelukkig niet of toch minder. Bij Quickstep (Alaphilippe, Asgreen) en UAE (Pogacar) hoor je niemand klagen over een gebrek aan eigen renners.
Buiten MVDP zou ik ook niet weten wie als Nederlander een interessante kopman zou kunnen zijn bij JV. Trouwens, wat dan met Team DSM?

0
Gebruikersnaam 9 april 2022 om 16:19

Denk ook niet dat van der Poel een Roglic naast zich zou dulden.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 april 2022 om 16:23

Wordt ook wel lastig om een WT-ploeg grotendeels te vullen met renners uit de Emiraten.

0
FDJ 9 april 2022 om 15:58

De aanwas in Nederland is ook even wat minder dan de afgelopen jaren. De opleiding is na het afhaken van Rabobank een paar jaar volledig op de achtergrond geraakt. Een groot deel van de Nederlandse toppers van nu heeft een verleden in de Raboploeg.

Hopen dat de Jumbo’s hetzelfde gaan bereiken met hun developement team.

0
Kosmonaut 9 april 2022 om 16:21

Boogerd heeft natuurlijk wel gelijk wat betreft Jumbo-Visma. Ben het zeker eens met iedereen die zegt “nou en”, mij boeit het ook niks wat voor paspoort een sporter heeft. Maar kijkend naar de jeugd geloof ik niet dat Jumbo-Visma de Nederlandse jeugd zal inspireren om ook te gaan koersen.

0
Michiel 9 april 2022 om 16:25

Olav Kooij, Mick van Dijke. Straks Rick Pluimers en Lou van Belle…

Nou en?

0
Kosmonaut 9 april 2022 om 17:16

Ja, daar zou jij als 12-jarige geïnspireerd door raken om te gaan koersen?

0
Michiel 9 april 2022 om 17:39

Ja, waarop niet. Ze ondernemen en investeren ook nog eens van alles op het gebied van jeugdige, talentvolle renners in Nederland. Op hun website staat er eea over uitgelegd. Een breed pallet is het. Ook daarmee stimuleren ze kids om te gaan wielrennen. En als je dan jongens als Kooij en van Dijke ziet winnen en strijden, dan stimuleert dat alleen maar meer lijkt me.

Geef het een paar jaar, het Development team bestaat nog maar dik 2 jaar. Ik vind het een mooi project.

0
Michiel 9 april 2022 om 17:55

Staat van alles uitgelegd
https://www.teamjumbovisma.nl/academy/

0
VerstandOpNul 9 april 2022 om 16:37

Ik geniet meer van een buitenlandse renner van onbesproken gedrag dan een renner met dubieuze moraal, stijf van de doping, die toevallig een Nederlands vlaggetje bij zijn naam heeft staan..

0
boehoe 9 april 2022 om 17:06

Helemaal met Boogerd eens. Tjv zet te weinig in op Nederlanders. De beste Nederlandse sprinter, klassieke renner, aanvaller en harker rijden allemaal elders. En of ze momenteel de beste Nederlandse tijdrijder en ronderenner hebben is ook maar de vraag.

0
AvdW 9 april 2022 om 17:14

Dan maar wachten op het WK..

0
Henk Boer 9 april 2022 om 17:27

Zoals altijd eerlijk en waar verhaal van Boogie.

0
Patrick 9 april 2022 om 17:46

Geleidelijk aan zie je dat Jumbo helaas steeds minder Nederlands wordt helaas. Veel Nederlandse toppers rijden elders. Al zit er natuurlijk ook nog best wat (jong)talent bij Jumbo-Visma aan te komen met de van Dijke(s) en Kooij bijv. ik hoop alleen dat de trend van steeds meer buitenlandse renners halen niet nog verder doorzet, de Nederlandse (renners)identiteit moet behouden worden. Ik geniet meer van een Fabio bijv. die niet bij een Nederlandse ploeg rijdt als een Roglic die bij Jumbo rijdt als Nederlander zijnde. Een Nederlander die het bij Jumbo fantastisch doet is natuurlijk helemaal geweldig hopelijk zien we dat in de toekomst met van Dijke, Kooij etc. nog. Of Fabio naar Jumbo dat zou helemaal geweldig zijn!

0
jkjustin 9 april 2022 om 18:18

Waarom zou Fabio voor JV willen rijden?

0
Blackcanyon 9 april 2022 om 17:56

Hij zegt dat hij geen geheim heeft gemaakt van zijn dopinggebruik. Laat me niet lachen! Hij heeft er keihard over gelogen tot hij niet anders meer kon.
En die zieligdoenerij van hem dat hij zonder doping geen prof had kunnen zijn … nee inderdaad Michael dan was je gewoon niet goed genoeg .. je had vast nog wel postbode kunnen worden op de Eyserbosweg en daar eventueel met de fiets aan de hand je brood eerlijk kunnen verdienen. Nu heb je je geld verdiend over de rug van types als Edwig van Hooydonck.
Over zijn ploegleiderscarriere: Hij houdt niet van achteraan de koers rijden … Nou dan moet hij kijken of hij motoragent kan worden, dan kan hij vooraan rijden .. bewijs van goed gedrag wel vereist.
Jumbo Visma te weinig Nederlands … Jumbo Visma was er bijna niet geweest. Het is een nazaat van de Raboploeg die Boogerd hoogst persoonlijk bijna om zeep heeft geholpen. En Boogerd reed voor een Rus. De Tsaar, ook zo'n doping gebruiker. En voor een van de meest besproken dopingzondaars, de deense Kip die vanwege doping in het geel uit de Tour werd gehaald.
In de zin: Hij moest niet denken dat zijn vader de enige crimineel was die rondfietste komt het zelfinzicht naar boven.

0
La Primavera 9 april 2022 om 18:06

Ik vind het altijd vrij bijzondere uitspraken. Alsof er een enorme vijver met Nederlandse wereldtoppers is waar ze uit kunnen vissen. Die is er niet.

Ze hebben groot geld betaald om Tom binnen te trekken, Nederlands hoop in bange dagen. Als die had gepresteerd, was er geen haan die naar JV kraaide. Enige die ik écht graag zie komen is Van Baarle. Verder is het allemaal middelmatige meuk dat we in Nederland hebben rondfietsen. Met Kooij, de gebroeders Van Dijke en Vader heb je ook gewoon super talenten rondfietsen bij JV.

What is the problem?

0
jkjustin 9 april 2022 om 18:25

Van Baarle zie ik ook niet voor Jumbo rijden tbh…
Als hij voor JV gaat rijden moet hij het kopmanschap in de klassiekers delen met WvA. Dat gaat Dylan niet accepteren. Of JV moet WvA dumpen, maar zou de domste move ooit zijn.

0
Westfalen 9 april 2022 om 18:37

Ik denk dat van Baarle goed zit bij Ineos. Prima salaris en in de klassiekers kan hij zijn ding doen.

Wat de Nederlandse rennersvijver betreft. Die is tegenwoordig niet zo groot meer. Hopelijk kan de KNWU en Jumbo Visma de jeugd weer aan het fietsen krijgen.

0
Handige Harry 9 april 2022 om 19:02

Het is toch vrij logisch dat als je een van de beste teams in de wielersport bent dat je dan een vrij internationaal team hebt.

0
Cen Morawec 9 april 2022 om 19:52

Ik respecteer de mening van M. Boeegerd, maar ik ben niet eens.

Ik ben buitenlander maar ik voel me Limburger en Tom Dumoulin is mijn held, maar ik hou van Jumbo-Visma omdat deze ploeg iederen kansen biedt, ongeacht zijn nationaliteit.

Volgens mij moeten wij niet zoeken naar het nederlandse aspect. Weten we wat dit precies is?

Moet een Nederlands ploeg de nederlandse samenleving weerspiegelen? Jonge alochtonen (over 25% tot jaar of 30) vormen een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Moet de ploeg in dit opzicht kleurrijker werden?

0
boehoe 9 april 2022 om 20:33

Het is heel eenvoudig. Mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben.

0
peervaneynthoven 9 april 2022 om 21:16

Ben blij Boogerd dat er een fantastisch Nederlandse bedrijf Jumbo, samen met anderen,het voortouw heeft genomen om op basis van langdurige sponsoring een plan te ontwikkelen om de wielersport op internationaal niveau te promoten. Fijn dat Roompot zoveel Nederlandse renners had, maar veel hebben ze niet betekend en gewonnen,ook niet toen jij daar nog zat.Verder hebben ze het met al die Nederlandse renners niet kunnen bolwerken en heeft Roompot er de stekker uitgetrokken.In plaats van Jumbo te complimenteren met de tientallen miljoenen die ze in jouw sport investeren houd je een slap verhaal over te weinig Nederlandse renners in een internationaal georiënteerde ploeg.Die Nederlandse renners die aan internationale normen moeten voldoen moeten er wèl zijn en als ze er zijn moeten ze ook nog voor JV willen kiezen.Verder doet Jumbo in de Academy en het Jong Jumbo team er alles aan om ook nederlands talent op te leiden en dat gebeurt ook op lager niveau door de jeugd via clincs en wedstrijdjes met de wielersport kennis te laten maken.Laat je laatdunkendheid achterwege Boogerd en laat je informeren in plaats van te oordelen.

0
Marcus Aurelius 9 april 2022 om 22:55

Tja, bij Manchester City spelen er ook niet zoveel van Manchester denk ik … Als je een topteam in de wereld wil, moet je ze niet in de eerste plaats gaan zoeken rond je voordeur. Dat Boogerd wel wat meer Nederlandse inbreng zou willen, lijkt me niet meer als logisch. Nederlandse brand, veel Nederlands geld. Daar staat hij zeker niet alleen. Er is een term voor: ‘wishful thinking’.

0
sooike 9 april 2022 om 22:55

Boogerd mag natuurlijk niet de wielergeschiedenis in gaan als de renner die als een van de weinigen openlijk is geweest over zijn dopinggebruik. In zijn succesvolle periode is hem geregeld gevraagd of hij “gezondigd” had en hij heeft dat altijd glashard ontkend. Pas toen ij was gestopt en hij bang werd dat anderen misschien over hem een boekje open zouden doen, kwam hij met zijn bekentenis. Laat dat duidelijk zijn !
Anderzijds ben ik het wel eens met zijn visie op de activiteiten van JV. De manier waarop Dumoulin zijn eisenpakketje jaarlijks bij de ploegleiding mag deponeren spreekt boekdelen wat dat betreft. Gesink, Dumoulin, Van Emden zijn allen een plaats in deze ploeg niet meer waard en houden de ontwikkelingen van nieuw talent tegen . Mijnheer Frits zal er ook niet vrolijker van worden want zijn miljoenen vloeien in veel gevallen naar buitenlandse kontzakken !

0
Joker 11 9 april 2022 om 23:06

Boogie is en blijft een bedrieger/beunhaas eerste klas
maar hij trapt hier wel een deur in, ook al stond die dan al redelijk open
hoe dan ook de waarheid moet/mag altijd gezegd worden
en dat oranje was toch iets esthetischer en effectiever dan die dwaze kanarie pakjes
Jumbo maakt sowieso wielrennen dood met hun klinische aanpak
alles is georkestreerd en alles afgewogen
niks authentieks of spontaans
bijvoorbeeld: met zijn drieën heel bedacht naar de finish hand in hand voor volk& vaderland al hebben ze dan allemaal een ander vader/moeder land, maar dat terzijde
Het heeft geen gezicht zoals ook het kapitalisme of communisme geen gezicht heeft
enkel karakterloze broodwerkers
je voelt aan de interviews en die mongoloïde promotie filmpjes al de zielloze aanpak, sfeer verziekende commercie
doet iedereen de das om
humorloos
wat je krijgt is dan een kleuterklas
Met Stevie de koning van de waan (niemand gelooft nog in hem maar hij denkt dat ie nog wel even podium kan rijden in zijn psychoses)
de vlinder van Maastricht, (als je niet achter de feiten aan wil fietsen kom dan eerst met een fatsoenlijke naam, bijvoorbeeld: geen woorden maar daden)
Sam die naar blink 182 luistert
en zo is de ellende eindeloos

Robo Roglic: die zit op zijn fiets als een of andere anti fietser met dat vreselijke enge tredje van hem en die doodse anti-antwoorden, haal hem van zijn fiets af en die ketting blijft gewoon eeuwig door malen, je kan net zo goed een paspop op zijn fiets zetten in een ski houding. past wel bij deze post-post moderne gender neutrale trans humanisme treurnis. Het nieuwe wielrennen: een gender neutrale paspop op een E bike.

De relevante vraag die gesteld moet worden die deze treurige tijdgeest spiegelt is dan ook: ''waar is de bezieling?"

Nu verwacht ik trouwens niet dat elke wielrenner een kunstenaar is en naar bijvoorbeeld Shostakovitch luistert of Dostojevski leest maar dit is wel weer het andere uiterste
Las trouwens ooit dat Van der Poel naar Justin Bibber luistert
Nu zorgt hij dan voor genoeg vermaak (compensatie marge) maar het is natuurlijk geen geheim dat het wielrenwereldje erg stompzinnig is
nog niet zo stompzinnig als andere sporten maar het is en blijft een hellend vlak
en zo heel veel verschilt het ook niet met die voetbal clowns
Zo ook de Trek bus met heen en weer – naar links-rechts bipolaire dansje etc. etc.
plaats vervangende schaamte is van het scherm af te scheppen
Wellicht dat de drugs/adrenaline/roem/waardering en waan de sporters naar het hoofd is gestegen ergo: alles is geoorloofd modus (met alle gevolgen van dien)

Excuses voor het zijspoor maar om even te duiden dat niet enkel Jumbo jongens geen muziek smaak hebben of begrip van Kunst.
Let wel met Kunst bedoel ik niet verheerlijking van cultuur (in welke vorm dan ook) enkel zielsverheffende geestverruimende werken (in welke vorm dan ook) die het authentieke cultiveren in plaats van het klinische te propageren: belangenverstrengeling
ego emancipatie etc.
verlangen naar waardering in plaats van wil tot waarheid
krampachtig willen behouden uit angst te verliezen
in tegen stelling tot het spontane universele principe te laten gebeuren
dit verruimt de geest en hoe meer de geest verruimt hoe vrijer de mens wordt
tot het moment dat alle illusies zijn losgelaten en er geen druk meer is
dit heet ook wel een tijdloze staat van Zijn.

Van Eerd familie is enkel geïnteresseerd in cijfers, sport interesse hebben ze nooit oprecht gehad, laat staan dat ze een ziel hebben.

Ben hier niet op uit om populariteit te vergaren dus kan vrijuit praten
maar waar ik van genoot was Rasmussen die alles de vernieling in reed
natuurlijk zat die man volledig onder het spul
maar dat zitten ze nu ook, laatst bij De Schelde prijs bijna een gemiddelde van 50km per uur dat is niet normaal, en dan speelde de wind geen eens zo veel in het voordeel
Wil verder ook absoluut Rabo bank niet verdedigen of verheerlijken, die hebben Rasmussen echt als een schurftige geit de nacht in getrapt waar hij door het hele fiasco de zelfmoord meer dan nabij was
en uiteindelijk is het Rabo team gewoon overgegaan in Jumbo
met wat vorms veranderingen (versluieringen)
om het oude doping spook weg te veinzen
afgezien van wat Nederlanders was dat ook een vreemdelingen legioen al vielen de resultaten nog redelijk tegen op Freire en wat andere na.

Nu heb ik niks met nationalisme maar nog minder heb ik met globalisme
wat zoveel wil zeggen als: laat ieder leven waar die behoort te leven
in plaats van alles door elkaar te gooien en verwarring in de kaart te spelen
middels cultuur verschillen etc
verdeel&heers trucjes

(Je kan een Amerikaan wel uit Amerika halen
maar hoe haal je Amerika uit een Amerikaan…)

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik liever anno 2007 Thomas Dekker op kop zag strijden zonder genade dan een of andere nietszeggende Garate die de Mont Ventoux als eerste op rijd.
Dit heeft te maken met het hele aspect van voorbeschouwing tot koers tot nabeschouwing, zo'n Thomas Dekker heeft meer te zeggen dit komt o.a doordat hij Nederlands spreekt, en dat hij meer karakter had (er zijn trouwens genoeg voorbeelden van Nederlanders die niks te zeggen hebben (denk aan kruiswijf) of Spanjaarden die wel wat te zeggen hebben (even geen voorbeeld maar bestaan vast) Zo'n Garate krijg je dan weinig van mee, gezien het simpele feit hij geen Nederlands spreekt en ik geen Spaans, dit maakt de koers beleving al minder leuk al is het relevantste de fiets prestatie maar ook en vooral de manier waarop.
bovendien als Nederlanders (sporters) het juk der natie (volks trauma) van zich af hebben geworpen en in plaats van: angstig en doe maar normaal wat is (sociaal) wenselijk (hoe moet ik me gedragen?) – volks programmering + media training hersenspoeling = robot mens etc.) krijg je wel de geniaalste acties, kijk naar bijvoorbeeld Van der Poel
of Van Gerwen (darter)
Geen rare praatjes of ronde dans er om heen draaien
gewoon bam direct duidelijk verhaal
en geen woorden maar daden mentaliteit
Over het het algemeen gesproken
ontbreekt dit ten zeerste bij omringende landen met name Duitsland/Frankrijk
en de Mediteraanse landen
daar is het vaak heel erg in het gareel lopen al naar gelang de gevangenis van hun cultuur.
Griekenland en Oosten is dan weer wat losser, al is het tegenwoordig bijna overal verziekt door verspreiding van globalisme = mono cultuur
overal MC Donalds om de hoek
iedereen praat het zelfde
iedereen de zelfde botox lach
angstvisioen van een toekomst niet ver weg van hier
Begrijp me niet verkeerd veel Nederlanders gaan ook gebukt onder de normalisering hunner cultuur
edoch wanneer dit is losgelaten behoren ze tot een van de geniaalste volks wezens op aarde
daarom hou ik zo van de Nederlanders die zijn losgebroken van de druk en dwang

Nogmaals ik heb niks met nationalisme maar nog minder met globalisme
ik bedoel hoe verder weg hoe verveelder
hoe dichterbij hoe duidelijker

Dan nog even over doping dit is van alle tijden en dat ze nu harder rijden dan jaren 90 zegt alles dat ligt echt niet aan het feit dat ze nu lichtere fietsen zouden hebben of lichtere zonnebrillen/helmen zouden hebben, in de jaren 90 reden ze ook nog zonder helm zelfs.
maar goed dat is een ander verhaal in ieder geval reed die Rasmussen niet zo vreselijk bang als visgraat en robot.
Verder was die ook veel te mager en top sport is sowieso funest
enkel gezond voor het vermaak op de bank
zou iedereen doping af raden maar zo zou ik ook af raden om naar de overheid te luisteren
verder weinig invloed hierop dus dat moet iedereen zelf maar uitzoeken
Vergeet niet dat alle ploegleiding en commentatoren van de generatie epo volledig tot achter de oren er in zaten (en zitten) dus als een Adrie of José bij extra time koers de vraag krijgen is dit raar/te opvallend hoe jumbo rijdt?
dan wassen ze allemaal sneller dan snel hun ogen in onschuld
zonder ook maar te knipperen
de omerta is de opium van de organisatie met alle vertakkingen erbij
die mensen zijn er allemaal in opgegroeid
net als politici, is liegen voor hun als ademen
het is nou eenmaal hun werk, en we kennen allemaal de oer wijsheid: ''wie werkt word beperkt''

Om nog even aan te sluiten met een oude bekende van Boogie
en hem te parafraseren
''They want the freak show ''
aldus Stefan Matschiner

over vraag en aanbod vraagstuk
Matschiner was gewoon en ras opportunist die insprong waar het kon, let op: wel met humor.
maar in een verziekte globalistische wereld is er natuurlijk altijd eerst het aanbod (reclame) en hierdoor wordt de vraag opgeroepen (het verlangen)
als niemand van bijvoorbeeld coca cola heeft gehoord zullen ze er ook niet naar vragen (verlangen) waarmee ik zo veel wil zeggen als:
geld->organisatie/bestuurders->doping dokters->ploegleiders->sporters->fans
Panem et Circenses voor het volk zodat ze niet hun bewustzijn verruimen
betreft het theater van de holle lach
let wel het is een freak show maar een mooie koers is gewoon achteloos genieten al blijft het een: 'Vanitas vanitatum et omnia vanitas'

maar zo is het hele leven een grote vergankelijke komedie
enkel het relativeren van alle waarde leidt tot volledige bevrijding
uiteindelijk boeit het ook niet wie of wat er achter de schermen deze wereld zo aan het verkankeren zijn (al is het wel erg fascinerend, maar het kwaad is altijd fascinerend
zie etymolgie: fascineren [sterk boeien] {fasceneren [betoveren] 1553} < frans fasciner [idem, vroeger ook: betoveren, beheksen] < latijn fascinare [beheksen, betoveren], van fascinum [beheksing, betovering, fallus (als amulet)] < grieks baskanion [amulet], van baskainein [belasteren, beheksen, betoveren]

, wat wel relevant is hoe het spel te doorzien van
leed en lijden, en je niet te laten beïnvloeden door welke duistere macht dan ook
laat varen alle idealen en aangeprate identiteit dit leidt tot vrijheid
wis elk gemis

(Ketonen) karma komt altijd zijn afspraken na
de waarheid zal alles wegen

Voor Jumbo en zijn clini clowns adepten zou ik dit boek aanraden om het universele spontane principe te begrijpen en zo belangeloos te benutten
in tegenstelling tot het controlerende mechanisme dat altijd gebaseerd is op te weinig of te veel en logischerwijs resulteert in een leven van verdriet & verdoemenis

https://www.amazon.nl/Taoist-Classics-One-Collected-Translations/dp/1570629056

Liever losjes in de bosjes
dan strak aan de tak

eerlijk zijn
geniaal blijven

betreft bezieling zie: https://www.youtube.com/watch?v=xVI2kG41R2A

0
Txirrindularitza 11 april 2022 om 14:15