Michael Boogerd: “Nog steeds last van biografie Thomas Dekker”
foto: Cor Vos
maandag 18 mei 2020 om 09:10

Michael Boogerd: “Nog steeds last van biografie Thomas Dekker”

Michael Boogerd heeft in het tv-programma De gevaarlijkste wegen teruggekeken op de periode waarin hij als wielrenner doping gebruikte en de biografie van Thomas Dekker, waar hij nog steeds last van ondervindt. “Dan kom je eigenlijk in een soort depressie terecht.”

Voor de opnames van het tv-programma, die eind vorig jaar zijn gemaakt, zocht Boogerd (47) samen met cabaretier Edson da Graça in een terreinauto de ongerepte natuur van Slowakije op. Tijdens hun vierdaagse toer van Bratislava naar Banská Štiavnica over grotendeels smalle geitenpaadjes voeren de twee openhartige gesprekken, waarbij ook het dopinggebruik van Boogerd ter sprake komt.

Hoe gaat dat dan, wil Da Graça van hem weten. “Bij de amateurs en de junioren was ik echt wereldtop. Toen werd ik beroepsrenner en in een keer leek het wel alsof ik niets meer kon. Vrij snel kom je erachter dat er iets gaande is. Daar wordt ook over gesproken: er is een middel dat veel renners gebruiken en daarom gaat het zo hard. Toen heb ik die keuze eigenlijk vrij snel gemaakt. Bijna iedereen deed het, dus ik had nooit het gevoel dat ik de boel aan het belazeren was.”

Dekker (l) en Boogerd – foto: Cor Vos

Schuldig voelt de oud-renner zich er niet over. “Ik baal eigenlijk gewoon meer dat ik niet uit een andere generatie ben gekomen. In de generatie voor mij gebeurde veel dingen, maar zij kwamen er veel makkelijker mee weg dan wij. De generatie ná mij heeft weer kunnen bogen op de slechte generatie die wij waren. Het lijkt wel alsof alles wat voor en na ons zat rechtstreeks uit het kleine huis op de prairie kwam, en dat wij een beetje het kwaad waren.”

Depressie
Ook vertelt Boogerd zijn reisgezel over de nasleep van de biografie van Thomas Dekker, die in 2016 werd gepubliceerd. “Nadat het boek was uitgekomen, liep ik maandenlang rond met een gevoel van – niet dat ik hem iets aan wilde doen of zo – dat ik een keer gerechtigheid moest halen. Het is een heel slechte gedachte en daar ga je je heel slecht door voelen. En dan kom je eigenlijk in een soort depressie terecht. Daar heb ik echt wel last van ondervonden. En nog steeds.”

Sinds die tijd voelt hij zich niet goed in zijn vel. “Misschien is het niet terecht als ik het zo zeg, maar vooral door het onrecht dat me is aangedaan. Dat is puur mijn gevoel. Ten eerste omdat iemand op die manier geld over jouw rug verdient. En dat het boek misschien ook wel op een bepaalde manier is geschreven dat het heel spectaculair is. Ik ga niet zeggen dat het allemaal niet waar is, absoluut niet. Maar het is hier en daar wel een beetje aangedikt.”

Boogerd op La Plagne – foto: Cor Vos

“Ook in het boek komt het eruit alsof ik hem aan de dope heb gebracht, als je een beetje tussen de regels door leest.” Dat steekt de winnaar van Touretappes in Aix les Bains (1996) en La Plagne (2002) nog het meeste. “Want dat is gewoon echt niet waar. Dekker is pas op het allerlaatste moment bij mij terechtgekomen en daarvóór regelde hij het gewoon allemaal zelf of via iemand anders.”

Vertrouwen
Of Boogerd ervoor openstaat om het nog eens bij te leggen met Dekker, wilde Da Graça tot slot weten. “Ik heb dat altijd wel graag gewild. Al toen het boek uitkwam, heb ik hem een paar keer geappt en gevraagd naar het wat en waarom. Ik wil uit zijn mond horen waarom hij mij op die manier heeft aangepakt. Dat verandert je ook als mens. Ik ben namelijk best lastig geworden in het vertrouwen van mensen. Het is helemaal niet leuk als je zo in het leven moet staan.”

Bekijk De gevaarlijkste wegen terug via NPO Start.

RIDE Magazine
104 Reacties
Sorteer op:
18 mei 2020 09:46
Onrecht, onrecht, valt wel mee Michael... Hoe moeten de renners die het destijds clean hebben gespeeld zich dan voelen?

Jezelf misschien ook een keer in de spiegel kijken, voor je elders gerechtigheid wil halen?
    18 mei 2020 10:53
    Hij bedoelt met "het onrecht dat me is aangedaan" niet het dopinggebruik en de nasleep ervan.
    18 mei 2020 10:54
    Dekker zijn verklaringen zijn toch deel van de nasleep ervan?
    18 mei 2020 11:46
    Ja, maar dat iemand doping heeft gebruikt betekent niet dat je maar van alles over die persoon mag beweren.
    18 mei 2020 12:22
    Eens met domestique. Hij heeft willens en wetens gedoped, terwijl hij wist of behoorde te weten dat dat niet mocht. Bovendien heeft hij er ook aardig mee geboerd. Dat bijna iedereen het deed, klinkt verzachtend, maar is geen vrijbrief. Gewoon op de blaren zitten totdat de storm voorbij zal zijn. Werkt ook zelfreinigend. En als hij beweerdelijk extra (reputatie) schade door het boek van Dekker heeft geleden, moet hij dat maar via rechter verhalen. Vind overigens Boogerd een toffe kerel en goeie commentator.
    18 mei 2020 12:40
    "Gewoon op de blaren zitten totdat de storm voorbij zal zijn"

    Tot ie dood is, bedoel je Pietspeed? Zijn hele leven mag iedereen alles over hem beweren?
    18 mei 2020 13:07
    Hij heeft het toch ook niet enkel over Dekker? Begrijpelijk dat Boogerd niet blij is dat zijn vuile was naar buiten is gebracht in dat boek. Maar verder spat van zijn woorden toch ook het totale onvermogen af om in te zien dat hij in de eerste plaats zelf in de fout is gegaan door zich jarenlang te doperen?

    Dat je in een systeem terechtkomt waarin het moeilijk is om niet mee te doen of de omerta te doorbreken, kan ik begrijpen. Maar op het moment dat je ook begint met doping, wéét je toch dat het verkeerd kan aflopen?

    Ik snap dat een jonge gast die gepakt wordt, zijn eigen fouten niet inziet en zich een slachtoffer voelt. Maar een gelouterde man van 47 zou toch de wijsheid moeten hebben om te beseffen dat zijn eigen dopinggebruik aan de basis ligt van zijn problemen? Je merkt aan alles dat Boogerd zich onrecht voelt aangedaan door Dekker en nog altijd niet inziet dat hij zelf ook in de fout is gegaan. Toegegeven, een fout die in die tijd makkelijk was om te maken.

    En hij en zijn generatie waren er net verantwoordelijk voor dat de volgende generatie wielrenners overal beschimpt werd en de wielersport bijna doodbloedde. Maar zo ziet Boogerd dat niet, hij voelt zich enkel slachtoffer van anderen.
    18 mei 2020 15:37
    Domestique je leeft wel heel erg in 2020 terwijl Boogerd in 1994 beroepsrenner werd. Het was een andere tijd, andere normen en waarden, andere publieke opinie. Als voorbeeld: Fignon (Tourwinaar) is zowel in 1987 als 1989 positief getest. In die tijd kreeg je een tijdstraf en/of werd je uit de uitslag geschrapt. Zo'n renner (en andere renners uit die generatie) waren voorbeelden voor Boogerd toen hij 15-20 jaar oud was. Dat je tegenwoordig een halve crimineel bent als gebruiker is eerder een Millennial-dingetje dan een natuurwet.
    18 mei 2020 15:40
    Nou, wie de Festina-Tour meegemaakt heeft in 1998, ziet dat toch anders denk ik...
    18 mei 2020 15:57
    Nogmaals: de Festina Tour was 1998. Boogerd werd prof in 1994. Boogerd groeide op in de jaren '80. Je oordeelt met de 2020 bril over de begin jaren '90 periode. Je moet de bril van die tijd op zetten om zaken in perspectief te kunnen zien.
    18 mei 2020 15:59
    En Boogerd had niet kunnen bedenken dat zijn dopinggebruik niet weggelachen ging worden op het moment dat ze VDB en consorten de gevangenis begonnen in te draaien? Hij bleef toen nog hangen in zijn gedachtengang van 14-jarige?
    18 mei 2020 17:50
    Wat een onzin om te stellen dat met een 2020 bril op kijken naar het verleden nodig is om het in perspectief te zien. Toen vond ik het ook al verwerpelijk en nu nog steeds. Een mens kan tot inkeer komen, maar op het moment dat je doping pakt ben je gewoon een enorme klootzak. Pardon my French.
18 mei 2020 09:47
Op zo'n manier moet je niet je geld willen verdienen. Het zijn ook niet alleen de renners die benadeelt worden maar kan me ook goed voorstellen dat de kinderen op het schoolplein op dingen worden aangesproken.

Edit redactie: Dit taalgebruik hoeft niet.
    18 mei 2020 10:38
    Het is toch Boogerd zelf die de fout in gegaan is? Hij had dat zelf moeten bedenken hoe zijn kinderen eventueel op het schoolplein worden aangesproken.
    18 mei 2020 15:00
    @ervee hij is zeker wel verantwoordelijk voor zijn eigen acties maar van een vriend en kamergenoot mag je toch wel wat loyaliteit verwachten. Daarnaast gaat hrt boek natuurlijk niet alleen over dopingmaar bijv ook dat verhaal dat iemand hem een handdoekje gaf en dat ze samen gingen aftrekken.. dat je zoiets wilt beschrijven prima, maar laat namen en rugnummers dan achterwege. Maarja juist de namen noemen zorgt voor controverse en dat resulteert weer in boekverkopen.
18 mei 2020 09:51
Mijn idee is altijd, als je samen met iemand anders iets flikt is er sowieso kans dat straks iedereen het in een aangedikte versie te weten krijgt. Geen uitzonderingen.

Achteraf daar verbaasd over zijn heeft totaal geen zin en is erg naief.
18 mei 2020 10:01
Na jaren liegen, eindelijk de waarheid. Zoals we allen wisten, is zijn dopinggebruik niet gestart in de herfst van zijn loopbaan. Een verhaaltje dat alle ontmaskerde ex-renners ophangen om zich "deels" te verantwoorden. Maar inderdaad, hij was een van de velen die de boel belazerde. Met uiteindelijk weinig resultaten. Want als bijna iedereen pakt, valt het voordeel weg. Enkel zij die als eersten met een meer geavanceerd product konden uitpakken, hadden een tijdelijk voordeel. Dat hij en zijn collega's ondertussen van topsport een farce maakten, lijkt bij Boogerd niet op te komen. En over de gevolgen voor zijn gezondheid, zullen we het al niet hebben. Zeker bij de wielrenners, zijn er weinigen die een gezegende leeftijd bereiken.
    18 mei 2020 12:23
    Eens!
    18 mei 2020 15:44
    "Met uiteindelijk weinig resultaten. Want als bijna iedereen pakt, valt het voordeel weg. Enkel zij die als eersten met een meer geavanceerd product konden uitpakken, hadden een tijdelijk voordeel."

    Wat een kromme redenatie. Zonder gebruik geen erelijst met o.a. etappes in de Tour en meerdere klassiekers.
    Hij had het voordeel om niet benadeeld te zijn.
18 mei 2020 10:03
Boogerd blijft voor mij wel iemand die altijd wat te vertellen heeft. Nooit bullshit, altijd eerlijk. Ik geloof zijn verhaal ook gewoon, in tegenstelling tot heel veel andere mooipraters.
18 mei 2020 10:04
Prima verhaal. Hij is niet perfect. Voor zijn gevoel is hem onrecht aangedaan door Dekker, ook al weet hij dat dat puur zijn gevoel is. Heel menselijk.

“Misschien is het niet terecht als ik het zo zeg, maar vooral door het onrecht dat me is aangedaan. Dat is puur mijn gevoel."

Dat is hartstikke menselijk. Ik heb niks tegen deze jongen. Ik snap heel goed dat veel jongens geen zin hebben om hun hele verleden qua doping op tafel te gooien. Ik wil hierin geen moraalridder zijn.
    18 mei 2020 10:29
    Ik heb ook niks tegen deze jongen, want sympathiek was hij altijd al. Maar uit zijn betoog spreekt toch ook weinig volwassenheid vind ik. Bijna een kind dat zich onheus bejegend voelt. Ja, Dekker heeft hem te kakken gezet, maar zoals Romans zegt kan je dat best verwachten als je je samen met ploegmakkers dag in, dag uit zit te doperen. Zeker als daar een ploegmaat tussenzit die 12 jaar jonger is en nu niet meteen bekend staat voor zijn discrete levensstijl.

    Hij heeft de keuze gemaakt om de boel te belazeren, en heeft zo een mooie carrière uitgebouwd en tonnen geld verdiend.

    'Ik baal eigenlijk gewoon meer dat ik niet uit een andere generatie ben gekomen.' Dat zeggen ze natuurlijk allemaal: ik deed het verkeerde, want al de rest deed het ook.

    Is hetzelfde als zeggen: ik ben begonnen met drugs te dealen, want iedereen rondom mij die succesvol was deed het. In het geval van een coureur gaat het dan naast het aanzien en het geld ook om het winnen van koersen.

    Prima (nou, eigenlijk niet), maar als je die keuze maakt moet je achteraf ook op de blaren zitten als het misloopt. Hoe zou een toptalent als Edwig Van Hooydonck zich voelen nadat hij op jonge leeftijd moest stoppen met wielrennen omdat hij zich niet wilde doperen? Zou die nooit gerechtigheid willen halen?

    Tuurlijk is het menselijk, maar na al die jaren mag je toch iets meer zelfreflectie en inzicht verwachten.
18 mei 2020 10:19
Tuurlijk heeft Boogerd fout gehandeld, maar ik heb ook een gevoel van onrecht als je kijkt hoe hij is "aangepakt" en de fameuze Erik Dekker ogenschijnlijk overal mee wegkomt, met zijn "ik vertel het wel een keer op mijn moment"
    18 mei 2020 10:26
    Erik Dekker is precies het type persoon dat mijn eerdere uitspraak onderbouwt, wanneer je al het eventuele bedrog in je leven weet te plegen op eigen initiatief of met heel discrete personen loop je minder kans op achteraf beblaarde billenzitterij. Zie ook bijvoorbeeld een Bettini, er zijn er die op papier kunnen volhouden.

    Thomas Dekker betrekken bij je gedoe is niks anders dan een tijdbom om je middel tapen.
    18 mei 2020 12:26
    Die Bettini is nog altijd razend populair. Gaat met iedereen op de foto. Kleine troetelbeer met olijke snuiter van een glad bruin bolletje.
18 mei 2020 10:35
Echt een slachtoffer, hè. Ik snap zijn opmerking over was ik maar in een andere generatie in het peloton gekomen. Maar voor de rest is het zoals je altijd hoort van Boogerd.
18 mei 2020 10:58
Boogey heeft gelijk alsof alles voor en na het Epotijdperk schoon en clean was of is,hij was gewoon een heel goede wielrenner die effe een 15 jaar te laat of te vroeg prof werd jammer.die gast heeft me toch maar heel veel mooie momenten bezorgd .
    18 mei 2020 11:05
    Tuurlijk werd er ervoor en erna ook gedopeerd, maar je kan toch niet ontkennen dat de excessen aan het einde van vorige eeuw en het begin van deze de wielersport bijna kapot gemaakt hebben? En uiteraard heeft hij je mooie momenten bezorgd, gedopeerde atleten zorgen voor meer spektakel dan zuivere.
18 mei 2020 10:59
Volgens mij is Dekker best een type waarmee je een pilsje kunt doen.

Het is echt gebeurd, het is balen dat het is opgeschreven maar ieder heeft z'n eigen redenen om te doen wat hij doet.

Zand erover, pilsje erin en dan blijkt het al snel niet zo belangrijk te zijn.
    18 mei 2020 11:44
    Thomas Dekker is gestopt met drinken.
    18 mei 2020 14:00
    Dan is het kansloos.
18 mei 2020 11:25
Tja, Boogerd. De man die zijn zoon dopinggebruik niet zou afraden omdat hij dat hypocriet zou vinden. Die vreemde hersenkronkel kan enkel voortkomen uit een totale afwezigheid van schuldgevoel en het niet beseffen dat je uit je fouten kan leren.

Ik was trouwens aanvankelijk fan van hem, maar toen Erik Dekker plots ook een winnaar werd kreeg ik toch een slecht gevoel bij Rabo...
18 mei 2020 11:43
Al diegenen die er een oordeel over hebben en er nooit midden in gezeten hebben hebben makkelijk praten .. en die denken dat 'alles nu anders' is zijn pas naief.
    18 mei 2020 11:49
    Middenin wat gezeten? Moest Boogie zich doperen om in leven te blijven? Stierf hij anders van de honger? Of deed hij het misschien voor zijn eigen glorie en om miljoenen te verdienen? Hmm...
18 mei 2020 12:05
Laatst was er een reportage met Boogerd op sportweekend. Ritje door de villawijk in het bos en aan het eind van het filmpje reed Michael heel zelfgenoegzaam het hof van z'n eigen riante villa op.

Tamelijk provocerend. Mond houden, graaier.
18 mei 2020 12:05
@domestique? mag ik raden? heb je ooit op pro conti of wt niveau gesport? Ik heb geen idee? maar heb je enig idee hoe zoiets gaat? tuurlijk heb je een punt, maar je moet niet voorbijgaan aan hoe en waaruit zoiets ontstaat ... Het is zooo makkelijk oordelen van buitenaf .. als je echt er een hekel aan heb, waarom ben je dan fan van wielrennen? Een omgeving waar je vanaf jongsaf geleerd wordt geen open kaart te spelen ... Wat denk je dat dat met je karakter doet?
    18 mei 2020 12:36
    Uiteraard, de je-hebt-zelf-nooit-in-een-profpeloton-gereden-kaart mag niet ontbreken. Als de uitwassen van Boogerd en zijn kompanen nog veel langer in dezelfde mate waren doorgegaan, hadden we nu wellicht geen wielersport meer. Dus wie is dan de wielerfan?

    Ik zeg trouwens niet dat Boogerd een monster is, ik begrijp best wel dat je op een gegeven moment de verkeerde keuze maakt. Maar het blijft wel de verkeerde keuze, en daarvoor mag hij best eens in eigen boezem kijken. Uiteraard is het niet netjes van Dekker als hij de verhalen wat heeft aangedikt om meer boeken te verkopen, maar die schade komt nog steeds voort uit die verkeerde keuze.

    En zoals Samlambeej zegt: slechter zijn ze er allemaal niet van geworden, de dopeurs. Waar iemand die het clean speelde en geen contract kreeg, in de fabriek kon gaan werken voor de rest van zijn leven, zijn veel wielerhelden uit het dopingtijdperk beter af. Na enkele maanden stof eten, verandert de teneur al snel in 'Ach ze deden het allemaal' en worden ze (op Armstrong na) weer overal met de nodige egards ontvangen.
    19 mei 2020 01:38
    Lieden zoals Domestiique zijn gefrustreerde obsessieve types. Anders vlieg je er niet bij elke reactie die enig begrip uitspreekt en hier te vinden is zo in. Er zijn er meer die telkens zelfs op dit verhaal als door een adder gebeten reageren. Maar vooral wat ddjong67 zegt.

    Nooit in de top bij de amateurs gereden en al helemaal niet bij de profs, het wereldje vanaf de zijlijn menen te kennen maar absoluut geen enkel benul hebben hoe het er destijds aan toe ging. En over de lieden die niet gebruikten, dat waren en geen 10% wanneer het ging om het niveau van de grote rondes en grote klassiekers.
    Komt nog bij dat één van de grootste patsertjes uit de Ned wielerwereld nota bene kamergenoot alles blootgeeft, nog eens opblaast ook met naam en rugnummer. Niet voor niets dat in de hele wielerwereld men daarom Dekker niet mag. Behalve de jonge generatie omdat momenteel de gedachte is dat het schoon is en men geen idee heeft hoe het toen was.
    In de koers reden er zelfs met een soort kunststofzakje en naald eraan in de broek geplakt. Een duw erop om de naald erin te krijgen en hoppa, 5 minuten later konden ze een finale rijden alsof er ineens een turbo op kwam.
    19 mei 2020 08:30
    Tuurlijk gebruikte iedereen die een grote koers won. Als je dat niet deed, kon je in die tijd gewoon niet mee en kon je in de fabriek gaan werken... Van Hooydonck wordt hier genoemd, maar de cleane talenten die in volle epo-tijd opkwamen, kén je gewoon niet want ze zijn nooit doorgebroken. Voor hen moet het toch ook zuur zijn om Boogerd te zitten zien jammeren vanuit een kast van een villa?

    In die zin klopt ‘ze deden het allemaal’ omdat alle “goeie renners” zich inderdaad dopeerden, al de rest moest gefrustreerd zijn fiets aan de haak hangen.

    En jij snapt vast ook dat dit zelf onderhoudend systeem (ik doe het want de ander doet het ook) de wielrennerij bijna heeft kapot gemaakt met al de dopinguitwassen rond de eeuwwisseling? Op den duur werd zowat elke winnaar geschrapt en zat je naar een peloton verslaafden te kijken (en ik weet best dat er voor die periode ook heel wat misbruik was en we vandaag de dag ook niet enkel koorknapen bezig zien). Welke sponsor wilde daar nog zijn naam aan verbinden?

    Ik snap heus wel dat Boogerd het heeft gedaan, heb daar zelfs veel begrip voor. Ik had het in die tijd misschien zelf ook gedaan. Maar dan moet je achteraf toch ook inzien dat je met z’n allen de sport (en in sommige gevallen zichzelf) kapot aan het maken was? Ik begrijp best dat Boogerd het oneerlijk vond dat sommigen de dans ontsprongen en net zijn naam werd genoemd (want hij was nog wel zo voorzichtig geweest om niet betrapt te worden tijdens zijn carrière)...

    Maar hoeveel zijn er niet betrapt en aan de schandpaal genageld in die periode? Als je dan lustig blijft voortdoen (omdat je het geld en de glorie wil, laat ons eerlijk zijn), dan besef je toch dat dat een risico is?

    Maar Boogerd ziet dat niet zo, hij voelt daarin geen enkele schuld. Dat is menselijk, maar voor mij toch ook een gebrek aan verantwoordelijkheidszin. Je hebt alle voordelen gekend van je te doperen, maar als er dan een nadeel bijkomt (mensen weten het), dan voel je je onrecht aangedaan. Tja...

    En verder vind ik Boogerd een sympathieke gast, die net als alle Museeuws en Bartoli’s zijn leven van mij in alle rust mag leven. Maar als ik zulke teksten lees, mag ik toch ook zeggen dat ik dat naïef en zelfs wat laf vind?
    20 mei 2020 02:02
    Domestique Duidelijk verhaal. Echter de essentie waar het om gaat is hier eigenlijk niet of dat iedereen gebruikte en je wel moest wilde je renner zijn.
    De essentie hier is dat een ploegmaat die van jou veel over het vak geleerd heeft, ook goede zaken, die je kamergenoot was werkelijk alles wat hij maar bedenken kon in een boek schrijft. Aantal zaken flink opgeklopt ook nog, Zaken die niet met doping van doen hebben maar puur privé zijn etc.
    Daar is Boogerd lang niet goed van geweest en heeft met woede en wraakzucht lang moeten leven want dat doet het met je. Daar ging zijn "openbaring" om dus eigenlijk is al het andere niet relevant want daar gaat het artikel niet over, althans is hier doping gebruik een bijzaak en verraad, smaad en laster de hoofdzaak, het onderwerp.
    OOK omdat velen die een boekje open deden, prima, niet namen van pleoggenoten etc noemden maar dat altijd open lieten. Men kan eea uit de doeken doen maar naait anderen niet erbij.
18 mei 2020 12:06
Ik ben namelijk best lastig geworden in het vertrouwen van wielrenners. Het is helemaal niet leuk als je zo naar een sport moet kijken. Maar gelukkig is er meer in het leven. Leuk werk bv. Raad ik jou ook aan Boogerd. Werken en niet op kunstschaatsen of in een jeep weer aandacht trekken.
    18 mei 2020 12:34
    Op zich een terecht punt, maar omdat hij deze uitspraken doet en dit heeft meegemaakt wordt hij juist gevraagd voor zo'n programma. Als ze je buurman van 4 hoog achter vragen, dan heeft ie weinig boeiends te melden...
    18 mei 2020 13:16
    Als je het niet leuk vindt om naar de wielersport te kijken waarom lees je dan wel de artikelen op WF? Alleen voor de sensatie?
    18 mei 2020 13:36
    De reactie van roeleur was eerder sarcastisch bedoeld denk ik. Maar het is toch niet vreemd dat je als wielerliefhebber niet terug wil naar tijden waarin zowat elke grootse prestatie achteraf bedrog bleek?

    Er zullen zeker nieuwere dopingvormen bestaan en er zullen nog altijd renners zijn die er de kantjes van aflopen, maar de laatste jaren valt het toch ook op dat de prestaties van de renners allemaal wat realistischer geworden zijn en dat er een mentaliteitswijziging tot stand is gekomen bij de nieuwe generatie renners?

    We komen uit een tijd waar op den duur zowat elke grote zege geschrapt moest worden na een positieve dopingplas. Een klimaat dat onze vriend Boogerd, of hij het nu beseft of niet, mee in stand heeft gehouden.
    18 mei 2020 19:08
    @ Botte Je kent mijn buurman niet, Goudeerlijk en boeiend.
    @Jabo Gelukkig is er veel verbeterd sinds een aantal jaren en renners als bv. Mollema, van der Poel en Dumoulin heb ik veel plezier van. Ik lees liever boeiende koersverslagen dan het zelfmedelijden van oud-renners. Deze man verdiend geen aandacht meer, net als die andere ijdeltuit die ook maar lachend blijft opduiken en geld verdiend aan z'n eigen beerput. Ik hoop maar dat Boogerd in goede gezondheid oud mag worden, het verleden afsluit en nog vele nuttige dingen gaat doen.
    https://www.nu.nl/wielrennen/6052138/armstrong-in-nieuwe-documentaire-ik-begon-op-mijn-21e-met-doping.html
18 mei 2020 12:10
Wat betreft de epo periode blijft voor mij alleen het respect over voor talentvolle renners die gestopt zijn omdat zij niet aan het gebruik mee wilden doen. Dat heeft iemand als Van Hooydonck overwinningen gekost, maar door zijn keuze heeft hij wel iets aan de kaak gesteld. Ik vind het terugkijkend een vervelende periode, met al die onnatuurlijk aandoende exploten, die niet veel langer had moeten duren. De namen kun je zelf wel invullen. Boogerd was inderdaad niet de enige.
    19 mei 2020 01:46
    Ofwel, van Hooydonk was één van de weinigen. Toch zeker in ide jaren en ervoor.
    Aantal jaren geleden gebruikte vrijwel alle profs en amateurs Beta Alanine en nog veel meer. Maar goed niet op verboden lijst maar werkt voor bepaalde renners gewoon als zijn het kleine verschillen.
    Nog niet te spreken van middelen spierversterkend die in bepaalde periodes gebruikt worden met andere trucjes en eenvoudig gemaskeerd kunnen worden, zelfs met het bloedpaspoort.

    Producten ga ik uiteraard niet noemen.
18 mei 2020 12:26
En sommigen blijven Boogerd een eerlijk persoon vinden. Hallucinant. Heeft vele jaren de kluit belazerd en daarna nog eens jaren gelogen. Het "eerlijk vinden" van Boogerd, zegt vooral iets over de personen die dit vinden. Het zijn allicht dezelfden die de maatschappij oplichten, fiscale fraude plegen, hun partner bedriegen. En ga zo maar voort. Maar eerlijk zijn ze wel....
    18 mei 2020 12:35
    Niet eerlijk, maar wel een open persoonlijkheid met het hart op de tong...dat maakt hem voor velen sympathiek.
    18 mei 2020 13:20
    Boogerd is iemand van deze tijd. Hij maakt van zijn hart geen moordkuil.
    18 mei 2020 15:13
    Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Het spreekt voor Boogerd dat hij in ieder geval uitkomt voor de fouten die hij heeft gemaakt en dit niet ten koste van anderen doet.
    19 mei 2020 01:51
    Wanneer alle verzorgers en kamergenoten geschreven hadden zoals Dekker dan had 90% van het hele peloton destijds er zo op gestaan.
    Dal velen niet gepakt zin maakt ze niet eerlijker dan Bogaard. Diegene die niet eerlijk is dat is Dekker. Namelijk Als kamergenoot ga je nooit zo op deze manier klakkeloos alles publiceren.
    Wel wat anderen dien die geen namen noemen en zelfs zodanig vertellen dat niet op te maken is dat het de ploeggenoot is. Aan de kaak stellen dat er zaken niet kloppen, prima. JE eigen kamergenoot zo erbij naaien noemen ze niet voor niets matennaaiers.
    19 mei 2020 01:52
    PS Lighting: "Het “eerlijk vinden” van Boogerd, zegt vooral iets over de personen die dit vinden. Het zijn allicht dezelfden die de maatschappij oplichten, fiscale fraude plegen, hun partner bedriegen. En ga zo maar voort. Maar eerlijk zijn ze wel…."

    Uw conclusie slaat nergens op. Behalve dat u een heilig boontje bent.
    Immers lieden die vinden dat hij nu eerlijk verteld dat hij er psychisch last van had hoeven dan ook geen oplichters te zijn. Uw woorden zijn tekenend voor een gemankeerde geest om zo over anderen te spreken omdat u het niet aankunt dat er ook aan andere visie kan of mag bestaan. Kim Jung Un.
    Bovendien wat ik eerder schreef, 90% peloton gebruikte, dus waar hebt u het over.
    Ga dammen kijken.
18 mei 2020 12:35
Ai! Last van biografie. (Semi-)Bekende mensen in een auto op een gevaarlijke weg die wat dingen roepen voor op teevee en daar dan weer een paar quotes van op dit medium en dan reageer ik er op.
18 mei 2020 13:05
Boogerd is een echte held met een onwijs mooi hart. Deze man heeft het Nederlandse wielrennen groter gemaakt en mensen jaren lang laten genieten.
    18 mei 2020 13:11
    Helemaal mee eens.
18 mei 2020 13:30
Boogerd lijkt mij ook niet de allerslimste persoon op aarde te zijn en acteert primair op emotie. Dat was toen zo en is nu ook nog zo.

Desondanks een groot atleet. Loopt met zijn 47 jaar in training een halve marathon in 1u20. Dat doen toch weinigen hem na.
18 mei 2020 13:43
Iedereen maakt fouten. Soms klein, soms groot. Dat maakt je niet meer of minder dan een ander. Als je een fout als zodanig kwalificeert, pak je het voortaan vast op een andere manier aan. Leren van je fouten. Als volwassen vent blijven hangen in externaliseren, wekt natuurlijk minder vertrouwen. Daar loop je toch niet mee te koop? Doe dan op zijn minst alsof je spijt hebt.
18 mei 2020 14:36
de waarheid kwets
18 mei 2020 15:07
Boogerd was al getroubleerd voordat hij voor het eerst op een fietske zat. Onzekere inborst gecombineerd met een diep verlangen om bejubeld en erkend te worden, maakt blind voor eigen fouten. Boogerd heeft nog steeds last van zijn zelfverkozen verleden als dopeur, niet zozeer van het feit dat Dekker het op heeft laten schrijven.

Het is even schrijnend als gênant dat hij als dopeur vindt dat hij extra benadeeld wordt: de dopeurs voor en na hem konden er 'beter' uitspringen! Arme Michael: gedoemd tot Rivièra-dromen bij nacht, en Schilderswijk-mentaliteit bij dag.
    19 mei 2020 01:58
    Nee Dekker had niet een dergelijke mentaliteit.. LOL.
    19 mei 2020 09:51
    Dekker zeker ook, maar die heeft gedaan wat 'Boogie' tot nu toe heeft verzuimd: het boetekleed aantrekken zonder lamentaties, mitsen en maren. Boogerd heeft zichzelf mat gezet in een 'ja maar hullie deden het ook en nog erger en het is ook stom dat er over me geschreven is!!1!'-positie.
    20 mei 2020 02:10
    Txirrindularitza
    Dekker stond pas echt bekend als een patser in het peloton. Hij maakte dit boek om poen te verdienen, niet vanwege het schoon schip maken. Dat was ook niet nodiig want hij was al meermaals gepakt en had toen ook al toegegeven.. Toegevoegde waarde 0.

    Behalve voor de types die graag shownieus zien en kwijlen van andermans nood.
    De essentie in dit artikel gaat niet zo zeer om doping maar om het verraad.

    De essentie hier is dat een ploegmaat die van jou veel over het vak geleerd heeft, ook goede zaken, die je kamergenoot was werkelijk alles wat hij maar bedenken kon in een boek schrijft. Aantal zaken flink opgeklopt ook nog, Zaken die niet met doping van doen hebben maar puur privé zijn etc.
    Daar is Boogerd lang niet goed van geweest en heeft met woede en wraakzucht lang moeten leven want dat doet het met je. Daar ging zijn "openbaring" om dus eigenlijk is al het andere niet relevant want daar gaat het artikel niet over, althans is hier doping gebruik een bijzaak en verraad, smaad en laster de hoofdzaak, het onderwerp.
    OoK omdat velen die een boekje open deden, prima, niet namen van ploeggenoten etc noemden maar dat altijd open lieten. Men kan eea uit de doeken doen maar naait anderen niet erbij.
    daar gaat dit om.
18 mei 2020 15:30
Ja Michael moest op de blaren zitten (nu niet meer toch)
Boek had door Mart S. of Edwin Winkels geschreven moeten worden.
Niet door de meest zielige onzekere jankerige prof die wij ooit in Nederland gehad hebben, ingefluisterd door een slim onbeduidend fietsertje (palmares van precies 1 regel) Het boek had niet mijn gevecht moeten heten want niemand lult over het fietsen van die gozerd maar alleen over de shit uit die tijd, het ging om centjes voor Thomas
Kroonprins van het Nederlandse wielrennen (haha)
Ben wel benieuwd wat naamgenoot heeft betaalt om de dans te ontsprinten eh ontspringen.
18 mei 2020 16:00
Boogerd werd in 1994 beroepsrenner. Het was een andere tijd, andere normen en waarden, andere publieke opinie.

Als voorbeeld: Fignon (Tourwinaar) is zowel in 1987 als 1989 positief getest. In die tijd kreeg je een tijdstraf en/of werd je uit de uitslag geschrapt.

Zo’n renner (en andere renners uit die generatie) waren voorbeelden voor Boogerd toen hij 15-20 jaar oud was. Rooks, Theunisse, Bugno, dat soort mannen.

Dat je tegenwoordig een halve crimineel bent als gebruiker is eerder een Millennial-dingetje dan een natuurwet.
    18 mei 2020 16:40
    Een milennial-dingetje? Onzin. Ik weet nog goed hoe de sportwereld op zijn kop stond toen Ben Johnson betrapt werd op doping op de Spelen van 88. Ik was toen acht jaar en zowel het feit dat iemand doping zou pakken als de manier waarop hij (terecht) gecriminaliseerd werd in de media maakten zwaar indruk op mij.

    Dat dit tijdstip ook ongeveer het begin was van de donkerste periode uit de wielersport is veelzeggend. Sommige renners beslisten vroeg te stoppen in plaats van hun geweten te besmeuren (Edwig Van Hooydonck en Eric Van Lancker bvb.), vele anderen gingen er volop in mee. Het duurde nog tot de Festina-Tour tot we gedwongen werden om onder ogen te zien in welke mate het wielrennen verziekt was, maar dat was voor Boogerd en vele anderen nog steeds geen a-ha momentje om ermee op te houden/er niet mee te beginnen.
    18 mei 2020 17:55
    Wat een onzin om te stellen dat met een 2020 bril op kijken naar het verleden nodig is om het in perspectief te zien. Toen vond ik het ook al verwerpelijk en nu nog steeds. Een mens kan tot inkeer komen, maar op het moment dat je doping pakt ben je gewoon een enorme klootzak. Pardon my French.
    18 mei 2020 18:53
    Zie hier het krantenartikel na o.a. de positieve test van tweevoudig Tourwinnaar Fignon. Het is gewoon een feit dat de publieke opinie zeer verschillend reageerde in de jaren ‘80 en begin ‘90 vergeleken met de periode Rasmussen, Rico, Puerto.
    https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=ABCDDD:010856764:mpeg21:a0140
    18 mei 2020 19:08
    En toen dopingzondaars eind jaren '90 als de allergrootste criminelen werden behandeld, is er bij Boogerd geen enkel belletje gaan rinkelen? Toen zowat alles en iedereen rond hem als vliegen begonnen te vallen en aan de schandpaal werden genageld, heeft hij op geen enkel moment gedacht Hmm, misschien is dit fout? En misschien, heel misschien, zou ik ook wel eens kunnen hangen als ik betrapt word?

    Redelijk laffe redenering, niet? Hij wist donders goed waar hij mee bezig was en heeft ervoor gekozen om het toch te doen. Dan moet je je achteraf niet in een slachtofferrol wentelen.

    Dat hij zich genaaid voelt door Dekker, snap ik. (Hoewel het niet zo vreemd is dat er dan eentje tussenzit die nog niet genoeg geld heeft binnengerijfd met fietsen op het moment van schorsing, en dan maar met de vuile was naar buiten komt. Dus daarin had hij ook zelf intelligenter moeten zijn.) Maar dat hij blind is voor zijn eigen aandeel in zijn dopingzonden en weigert zijn verantwoordelijkheid op te nemen, valt me vies tegen.
    18 mei 2020 19:22
    Moet ik ook nog uitleggen dat epo niet opspoorbaar was? Wat is eigenlijk jouw leeftijd? Ik denk dat het veel verklaart over jouw zwart/wit-houding.
    2001 was de eerste Tour waar op epo getest kon worden.
    18 mei 2020 19:35
    Tja, Panache, met je laatste comment toon je je ware gelaat. Niet gepakt kunnen worden heeft niets van doen met wat ethisch aanvaardbaar is. Wijsheid komt niet altijd met de jaren...
    18 mei 2020 19:38
    Inderdaad, het ene heeft toch niks met het andere te zien? Leer eens een discussie te voeren op een volwassen niveau en ga in op wat er gezegd wordt, want ik begin zelf te twijfelen over je leeftijd nu.

    Boogerd heeft achteraf toegegeven doorheen zijn carrière doping te hebben gebruikt, van groeihormonen over epo tot bloedtransfusies. Er werden heel wat renners rondom hem gepakt op dopinggebruik (niet enkel mbv een dopingtest) en die werden keihard aangepakt. Hij wist dus dat zijn dopinggebruik immoreel was, dat hij gepakt kon worden en dat hij dan aan de schandpaal genageld ging worden.

    Hij heeft het toch gedaan en het is (voor hem) op een lullige manier aan het licht gekomen. Dat maakt hem voor mij geen monster (ik denk dus niet zwart-wit), maar het getuigt toch van weinig inzicht in zijn eigen daden dat hij zichzelf als een slachtoffer blijft zien?
    18 mei 2020 20:11
    Ik verdedig geen dopinggebruik, ik snap de motieven en zie de tijdgeest.
    De frustratie van Boogerd heeft NIETS met zijn eigen dopinggebruik te maken.
    Jullie maken er een generieke anti-doping discussie van, terwijl ik in ga op het artikel en de gevoelszaak die Boogerd omschrijft.
    Geef een kind een hamer en hij ziet overal spijkers.
    18 mei 2020 20:13
    @Panache
    Je wilt toch amphetamine niet vergelijken met EPO, bloeddoping en wat dies meer zij?

    Naar mijn mening greep de Franse politie in 1998 in in de tour omdat zij begrepen dat het te gortig werd met de aard van de doping producten.
    Doping is al zo oud als het wielrennen zelf ( heb zojuist Temidden de kampioenen weer herlezen en Moeskops dankt zijn wereldtitel van 1926 aan cocaine) maar met de intrede van EPO en andere soorten van bloeddoping werden renners halve robots en kon een renner als Bjarne Riis opeens de tour winnen of een sprinter (Museeuw) wereldkampioen worden op een klimmersparcours.

    Dus dat er zo verschillend gereageerd werd vind ik zeer begrijpelijk.
    Ik kan me niet voorstellen dat je dit niet weet, je zegt altijd erg zinnige dingen. Dus misschien begrijp ik je verkeerd.
    18 mei 2020 21:15
    Je hebt in dit draadje van in het begin zelf de hamer en de spijkers aangereikt, Panache. "een Millennial-dingetje"... "wat is eigenlijk jou leeftijd"... zo vraag je eigenlijk om een "hey boomer". Maar dat terzijde reageren we ook gewoon op de inhoud van wat je zegt dus ik begrijp je frustratie niet.
    19 mei 2020 02:08
    DonQuijote inderdaad al sinds 1920 werd van alles gepakt. En dat is niet vreemd gezien de etappes die men voor deze vaak arme boerenzonen en arbeiders bedacht. 400 km, 600 km hoppa.
    Omdat een aantal journalisten en een kranteneigenaar en directeur mooie verhalen wilden die verkochten. Daarom werden onmenselijke inspanningen gevraagd en ontstond dat dopen. Dus hoe het gekomen is en to ver na de 2e WO zo doorging is niet gek.
    Sterker eerder een zeer logisch gevolg.
    Oorzaak en gevolg.

    Mbt bloeddoping. In de tijd dat Zoetemelk nog koerste werd er al eigen bloed voor bepaalde periode afgenomen en bewaard op medische gronden. In 1 TdF was Zoetemelk destijds beetje ziekjes, had enorme inspanning verricht en zat na het douchen bleek aan tafel. De dokter vond dat hij ijzer en leukocyten tekort had en dus kreeg hij eigen bloed toegediend met attest allemaal medisch verantwoord. Kon toen allemaal nog.

Reacties zijn gesloten.