Mettepenningen pareert Nys: “Vind kritiek onterecht”
Jurgen Mettepenningen is het niet eens met de kritiek die geuit wordt door Sven Nys op de hervormingen in de Wereldbeker veldrijden. Dat het klassement uitbreidt naar zestien crossen en dat de kalender op de schop gaat, vindt Mettepenningen een vooruitgang. “Duidelijkheid is altijd een goede zaak”, zegt de manager van Pauwels Sauzen-Bingoal tegen Het Nieuwsblad.
Sven Nys noemt de veranderingen in de Wereldbeker op termijn de doodsteek voor de sport. “Iedereen is zijn datum kwijt of wordt gedwongen goed te betalen en dan mag je Wereldbeker worden”, aldus de ploegbaas van Telenet-Baloise. Mettepenningen pareert die kritiek: “Ik vind dat wat onterecht. Waar gaat het over? Een uitbreiding van de Wereldbeker naar zestien wedstrijden die tussen half oktober en eind januari telkens op zondag worden gereden. Ik vind dat niet slecht.”
“Nu zet je je tv aan en moet je al een echte kenner zijn om te weten welke cross tot welk klassement behoort”, vertelt Mettepenningen. “In de toekomst is het simpel: op zondag krijg je een topcross in de Wereldbeker. Duidelijkheid is altijd een goede zaak.”
‘Andere crossen kunnen uitwijken’
De grote man achter de huidige succesploeg van Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout heeft een oplossing voor de veldritten die moeten verschuiven van datum door de nieuwe Wereldbeker. “Je kan altijd uitwijken naar een zaterdag of naar een zondag voor half oktober of na 1 februari. Maakt dat die crossen daarom per definitie minder interessant? Voor mij niet”, zegt hij. Naar aanleiding van de hervormingen van de Wereldbeker is de toekomst van de Superprestige in Gieten onzeker.
Blijkbaar was men zich er niet van bewust dat als er minder klassementen komen, er dus meer wedstrijden per klassement zijn. En dat de Wereldbeker een van de overgebleven klassementen moet zijn lijkt me ook breed gedragen.
Rare kritiek dus van Nys en co., je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk hebben.
Nu heeft Nys kritiek en is Mettepenningen een voorstander van de vernieuwde Wereldbeker.
Daar is een woord voor, windhaan.
De vaste supporters van topcrossen als Gavere, Koppenberg,... waar duizenden mensen naartoe trekken, die zullen meer problemen ondervonden. Op een zaterdag is het moeilijker door andere activiteiten om naar de cross te gaan.
Vele crossen maken ook gebruik van bedrijventerreinen als parking, terwijl daar op zaterdag nog activiteit is.
Tenslotte voor de crossers zelf: op zaterdag een klassementscross in Belgie of Nederland, dan hup de mobilhome in om 800km verder te strijden tegen dezelfde tegenstanders.
Waarom de crossweekenden niet groeperen? Eerst 2-3crossen in de VS, wereldbekerweekends maken met 2 crossen in Zwitserland, 2 in Tsjechie, 2 in Duitsland,...
Voor wedstrijden buiten de WB met diens startplicht en -recht. Daardoor zijn ze genoodzaakt startgeld te betalen aan de toppers. Dit gaat ten koste van eventuele prijzengelden, waardoor overige coureurs niet echt worden gemotiveerd te gaan rijden om uit de (reis)kosten te komen. Daarbij komen vrijwel alle toppers hiervandaan (= Benelux), die al een lagere reiskostenpost hebben, maar tegelijkertijd alle geld opeisen door die startgelden.
Voor de WB buiten onze contreien spelen de reiskosten vanuit hier dan weer een rol. Zeker als je dat in verhouding stelt met de commerciële waarde voor sponsoren. De meeste sponsoren zijn Belgische bedrijven met weinig tot geen belang in bijv. de VS of Zwitserland. Aan de andere kant is het lastig sponsoren te vinden in dergelijke landen met minder een veldritcultuur dan hier.
Nieuwe WB-cyclus kost wedstrijden behoorlijk wat geld en drukte op de kalender maakt het voor de rest lastiger iets voor elkaar te boksen.