Mettepenningen pareert Nys: “Vind kritiek onterecht”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 24 oktober 2019 om 12:08

Mettepenningen pareert Nys: “Vind kritiek onterecht”

Jurgen Mettepenningen is het niet eens met de kritiek die geuit wordt door Sven Nys op de hervormingen in de Wereldbeker veldrijden. Dat het klassement uitbreidt naar zestien crossen en dat de kalender op de schop gaat, vindt Mettepenningen een vooruitgang. “Duidelijkheid is altijd een goede zaak”, zegt de manager van Pauwels Sauzen-Bingoal tegen Het Nieuwsblad.

Sven Nys noemt de veranderingen in de Wereldbeker op termijn de doodsteek voor de sport. “Iedereen is zijn datum kwijt of wordt gedwongen goed te betalen en dan mag je Wereldbeker worden”, aldus de ploegbaas van Telenet-Baloise. Mettepenningen pareert die kritiek: “Ik vind dat wat onterecht. Waar gaat het over? Een uitbreiding van de Wereldbeker naar zestien wedstrijden die tussen half oktober en eind januari telkens op zondag worden gereden. Ik vind dat niet slecht.”

“Nu zet je je tv aan en moet je al een echte kenner zijn om te weten welke cross tot welk klassement behoort”, vertelt Mettepenningen. “In de toekomst is het simpel: op zondag krijg je een topcross in de Wereldbeker. Duidelijkheid is altijd een goede zaak.”

‘Andere crossen kunnen uitwijken’
De grote man achter de huidige succesploeg van Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout heeft een oplossing voor de veldritten die moeten verschuiven van datum door de nieuwe Wereldbeker. “Je kan altijd uitwijken naar een zaterdag of naar een zondag voor half oktober of na 1 februari. Maakt dat die crossen daarom per definitie minder interessant? Voor mij niet”, zegt hij. Naar aanleiding van de hervormingen van de Wereldbeker is de toekomst van de Superprestige in Gieten onzeker.

RIDE Magazine
9 Reacties
24-10-2019 12:46
Er is al jaren kritiek op de talloze klassementen en bijbehorende fragmentatie.
Blijkbaar was men zich er niet van bewust dat als er minder klassementen komen, er dus meer wedstrijden per klassement zijn. En dat de Wereldbeker een van de overgebleven klassementen moet zijn lijkt me ook breed gedragen.

Rare kritiek dus van Nys en co., je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk hebben.
24-10-2019 13:26
Ik vindt elk klassement zijn charme hebben. Strijden voor een tijdsklassement, puntenklassement, zijn beide interessante manieren om tot de beste te komen van een klassement. Is het niet mogelijk om het geheel samen te voegen. Of ipv meer dan 5 verschillende "klassementen" er 2 van te maken. wordt het weer overzichtelijk. Ken truien toe aan de overall leider van het klassement niet alleen aan het eind, voor een heel jaar, maar ook de leider in de tussenstand van het lopende seizoen. En dan altijd op zaterdag klassement A en zondag klassement B
24-10-2019 13:40
[i]Edit redactie: Graag inhoudelijk reageren a.u.b.[/i]
24-10-2019 13:41
Na de Wereldbeker wedstrijden zegde Mettepenningen nog dat hij niet meer zou terugkomen met zijn ploeg. Volgens hem zijn de onkosten te hoog en rendeert hun deelname onvoldoende.

Nu heeft Nys kritiek en is Mettepenningen een voorstander van de vernieuwde Wereldbeker.

Daar is een woord voor, windhaan.
    24-10-2019 14:26
    Precies...Als die 16 crossen allemaal in deze contreien gereden zouden worden dan heeft hij een punt, maar het gaat er net over dat de UCI met alle macht wil 'mondialiseren' en dan krijg je die absurde verplaatsingen om met precies dezelfde tenoren een precies gelijk wedstrijdverloop te zien met de lokale deelnemers als verre figuranten...
    24-10-2019 15:38
    Dat woord kent Mettepenningen helemaal niet.
24-10-2019 17:14
Ik denk dat het de gemiddelde tv-kijker geen moer uitmaakt tot welk klassement een cross behoort en of er nu een punten of tijdsklassement is. Die spanning voor de klassementen is er pas de laatste maar crossen.

De vaste supporters van topcrossen als Gavere, Koppenberg,... waar duizenden mensen naartoe trekken, die zullen meer problemen ondervonden. Op een zaterdag is het moeilijker door andere activiteiten om naar de cross te gaan.
Vele crossen maken ook gebruik van bedrijventerreinen als parking, terwijl daar op zaterdag nog activiteit is.

Tenslotte voor de crossers zelf: op zaterdag een klassementscross in Belgie of Nederland, dan hup de mobilhome in om 800km verder te strijden tegen dezelfde tegenstanders.

Waarom de crossweekenden niet groeperen? Eerst 2-3crossen in de VS, wereldbekerweekends maken met 2 crossen in Zwitserland, 2 in Tsjechie, 2 in Duitsland,...
25-10-2019 08:23
Heeft het niet gewoon ordinair met geld te maken?

Voor wedstrijden buiten de WB met diens startplicht en -recht. Daardoor zijn ze genoodzaakt startgeld te betalen aan de toppers. Dit gaat ten koste van eventuele prijzengelden, waardoor overige coureurs niet echt worden gemotiveerd te gaan rijden om uit de (reis)kosten te komen. Daarbij komen vrijwel alle toppers hiervandaan (= Benelux), die al een lagere reiskostenpost hebben, maar tegelijkertijd alle geld opeisen door die startgelden.

Voor de WB buiten onze contreien spelen de reiskosten vanuit hier dan weer een rol. Zeker als je dat in verhouding stelt met de commerciële waarde voor sponsoren. De meeste sponsoren zijn Belgische bedrijven met weinig tot geen belang in bijv. de VS of Zwitserland. Aan de andere kant is het lastig sponsoren te vinden in dergelijke landen met minder een veldritcultuur dan hier.

Nieuwe WB-cyclus kost wedstrijden behoorlijk wat geld en drukte op de kalender maakt het voor de rest lastiger iets voor elkaar te boksen.
25-10-2019 09:29
Benelux crossers die zeuren over reiskosten neem ik sowieso niet serieus, die moeten 4x per jaar naar het buitenland...het is wat...Nee de rest van de wereld moet maar naar hun komen, en de reiskosten betalen ze zelf maar en startgeld gaan we ook niet geven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine