Met of zonder Tour de France; OneCycling wil competitie in 2026 al starten
Special De belangrijkste initiatiefnemers achter OneCycling zijn overtuigd dat in 2026 de grootste hervorming uit de geschiedenis van het professionele wielrennen definitief van start gaat. “Het is de bedoeling dat de stakeholders het contract in maart tekenen. Dan kunnen we het plan eindelijk onthullen. OneCycling gaat door. Met of zonder Tour de France”, laat een partij optimistisch aan WielerFlits weten.
Het Saoedische investeringfonds SURJ Sports Investment, een dochteronderneming van Public Investment Fund (PIF), is bereid om zo’n driehonderd miljoen dollar voor de periode van drie jaar in deze nieuwe ‘Champions League’ van het wielrennen te investeren. De nieuwe competitieopzet moet voor een evolutie in de economie van het profwielrennen zorgen en de aantrekkelijkheid van de sport richting het grote publiek vergroten.
Inmiddels wordt er in de wielerwereld al zo’n drie jaar achter de schermen aan dit project gewerkt. Dat er schot in de zaak zit, bewijst ook de oprichting van het bedrijf achter deze hervorming. Op 10 december 2024 is in het Companies House in Cardiff, de Britse overheidssite die wordt gebruikt om bedrijfsgegevens te registeren, het bedrijf ‘ONECYCLING LIMITED’ ingeschreven.
Als ceo staat Richard Plugge ingeschreven en voorlopig is Yellow B Cycling, het bedrijf achter Visma | Lease a Bike nog de enige aandeelhouder. Dit is echter vooral een formaliteit. De leiding/uitvoering van OneCycling komt bij een neutrale organisatie te liggen.

Yann Le Moenner, directeur ASO, en Richard Plugge. Foto: Raymond Kerckhoffs
Dit toont wel de centrale rol van Visma | Lease a Bike in de totstandkoming van OneCycling. Verdere initiatiefnemers achter dit superplan zijn de zakelijke krachten achter INEOSGrenadiers, Red Bull-BORA-hansgrohe, EF Education-Easy Post, Soudal Quick-Step, Lidl-Trek en organisator Flanders Classics.
Het doel is om de economie van het wielrennen te verbeteren en de beste renners vaker tegen elkaar te laten koersen. De meeste WorldTour-ploegen (zowel bij de mannen als vrouwen) zijn inmiddels bij het plan betrokken. Al wil dit nog niet zeggen dat ze straks daadwerkelijk hun handtekening onder OneCycling zetten.
De teams die deel uitmaken van OneCycling gaan de komende drie jaar een vaste fee van 1 miljoen dollar per jaar ontvangen voor hun deelname aan de wedstrijden op dit hoogste platform. Voor de ploegen is dit een nieuwe inkomstenstroom buiten de sponsoring die momenteel zo’n 90% van de inkomsten van de ploegen bedraagt.
De ploegen opteren voor een gesloten circuit binnen OneCycling zonder een promotie/degradatie systeem. Hiermee zouden de huidige topteams zeker zijn dat ze de komende jaren altijd in alle grote wedstrijden in dit circuit kunnen starten. Daarmee kunnen ze hun sponsoren voor een lange tijd een vast programma aanbieden. Het betekent voor de eigenaars van de ploegen ook dat hun licentie ineens veel meer geld waard is. Een gesloten systeem past echter niet binnen de UCI regels, waardoor de initiatiefnemers onlangs toch hebben besloten om hiervan af te zien.
Giro d’Italia verliest hoofdsponsor
De Italiaanse organisator RCS lijkt inmiddels mee te gaan in de plannen van OneCycling. In eerste instantie weigerde RCS mee te werken aan het plan. Vorig jaar werd ineens het idee geopperd dat RCS haar koersen, waaronder de Giro d’Italia aan de Saoediërs kon verkopen. Zeker toen de hoofdsponsor van de Giro d’Italia Enel het contract niet verlengde, leek deze optie realistisch. De kans is momenteel heel klein dat Enel sponsor van de roze trui blijft. Wanneer ze toch op het ‘roze’ blijven staan, zal dit voor aanzienlijk minder geld zijn.
RCS splitste verder haar bedrijf afgelopen jaar al in RCS Media (waar o.a. La Gazzetta dello Sport valt) en RCS Events (Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Ronde van Lombardije etc.), maar een verkoop is voorlopig van de baan.

De AlUla Tour in Saoedi Arabië. Foto: Cor Vos
ASO is tegenstander van OneCycling
Tour de France-organisator ASO is nog altijd een fervent tegenstander van OneCycling en overweegt niet om hun koersen in dit investeringsfonds onder te brengen. In diverse gesprekken die Yann Le Moenner, ceo ASO, onlangs nog met de teams in de Ronde van Oman had, benadrukte hij nogmaals niet mee te gaan in dit project.
Bij de initiatiefnemers van OneCycling leeft echter de overtuiging dat de Franse organisator gaat volgen wanneer alle andere partijen daadwerkelijk hun handtekening onder OneCycling hebben gezet en ASO ook hun financiële voordelen ziet.
“Mocht ASO niet akkoord gaan dan kan de kalender van OneCycling naast die van ASO bestaan en de betreffende ploegen zullen de wedstrijden van ASO zeker niet gaan boycotten”, geven meerdere teams aan WielerfFlits aan.
De internationale wielerunie UCI staat momenteel neutraal in de ontwikkelingen rond OneCycling. Duidelijk is dat de initiatiefnemers het project onder auspiciën van de UCI willen organiseren en dat dit ook voor de UCI lucratief kan zijn. UCI-voorzitter David Lappartient benadrukte eerder al dat OneCycling onder de UCI zou vallen en dat een situatie zoals bij de Saudi LIV Golf League, waarbij de sport in tweeën werd gesplitst, vermeden moest worden.
Voor de start van een rit in de Tour Down Under zei Lappartient hierover: “De rode lijn is dat we geen breakaway competitie willen, we willen geen private competitie. We weten dat het economische model van de wielersport verbeterd kan worden. We weten dat de kracht van het wielrennen groter kan zijn dan dit, maar we willen ook dat de discussies onder de paraplu van de UCI plaatsvinden.”
Traditionele kalender
Waar OneCycling in het begin over een vernieuwende kalender sprak met nieuwe wielerwedstrijden over de hele wereld, wordt momenteel grotendeels vast gehouden aan de traditionele kalender. Eigenlijk is het eerste plan dat Hein Verbruggen in 2004 presenteerde voor de ProTour de blauwdruk voor OneCycling. Een veel kleinere kalender, marketingvoordelen en de televisierechten gezamenlijk verkopen.
Vorig jaar leefde bij OneCycling nog het idee om een nieuwe serie wedstrijden op te richten op korte circuits in stadscentra van diverse wereldsteden. Net zoals in de Formule 1 vrijwel alle Grand Prix in de omgeving van grote steden plaats vinden. Met een circuitsysteem zou ticketing in leven geroepen kunnen worden, terwijl grote steden aanzienlijk zouden betalen om het ‘wielercircus’ naar hun stadgrenzen te trekken.

Foto: Cor Vos
In het huidige plan werkt OneCycling met de belangrijkste historische wedstrijden uit de WorldTour en wil het door de bundeling van deze koersen proberen om op nieuwe en andere manieren geld te verdienen. De website Cyclingnews heeft begrepen dat digitale technologie en moderne marketingtechnieken zouden worden ingezet om evenementrechten, digitale platforms, weddenschappen, gamification, merchandising en lidmaatschap van fans te gelde te maken.
Momenteel ligt het voorstel op tafel voor een kalender van zo’n 85 koersdagen grotendeels gebaseerd op de hedendaagse WorldTour. Hierbij rekent men wel de Tour de France en Giro d’Italia in de kalender van OneCycling, maar nog niet de Vuelta a España. Alle drie de grote rondes zouden wel hun lengte van 21 dagen kunnen behouden.
Tegenover de huidige WorldTour-kalender verdwijnen er op het hoogste niveau dan wel tientallen dagen. Zo zullen diverse kleinere rondes niet in OneCycling worden opgenomen, terwijl rondes als Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, Ronde van Zwitserland en Criterium du Dauphiné moeten inkrimpen naar maximaal vijf of zes dagen.
Tweede league
Andere rittenkoersen zoals Ronde van het Baskenland, Romandië en Catalonië moeten een prominente rol in een tweede league krijgen. De grote WorldTeams zouden de zekerheid geven dat ze een groot deel van deze wedstrijden ook gaan rijden.
Over nieuwe koersen die worden opgenomen in OneCycling is nog weinig bekend. SURJ zou de finale van het seizoen in Saoedi Arabië willen hebben. Hiervoor zou in oktober een nieuwe wedstrijd georganiseerd worden met aansluitend een groot gala waar de jaarprijzen worden uitgereikt.
Bij alle partijen leeft de overtuiging dat na de oprichting direct grote partners zich bij OneCycling aansluiten omdat men de marketing- en televisierechten als een geheel aanbiedt. Er wordt geschermd dat diverse multinationals zich al gemeld hebben om over de mogelijkheden te praten.

Foto: Cor Vos
Voor de centrale verkoop van de tv-rechten is er nog een probleem. Alle wedstrijden hebben nu zelf contracten afgesloten, die vaak nog meerdere jaren doorlopen. Zo heeft ASO het contract voor o.a. de Tour de France en Vuelta a España tot 2030 met de EBU verlengd, terwijl Flanders Classics het contract met VRT/Sporza al tot en met 2031 heeft vastgelegd. De Giro d’Italia en andere wedstrijden van RCS liggen tot en met dit jaar vast bij Eurosport/Discovery.
SURJ heeft al met diverse mediagiganten bestaande contracten. Zo wordt het Saoedische voetbal, en waarschijnlijk ook de FIFA World Cup in 2034 in Saoedi-Arabië, bij het streamingplatform Dazn uitgezonden. Ook lager Engels voetbal, boksevenementen en NFL-wedstrijden worden hier op uitgezonden. Ook de namen van Amazon en Warner Bros doen de ronde.
Dan blijft de vraag of alle organisatoren in de toekomst bereid zullen zijn om de tv-rechten centraal door een andere partij te laten verkopen. Een persoon achter OneCycling geeft aan dat zij de organisatoren het huidige bedrag dat ze voor de tv-rechten ontvangen garanderen. Transparant wordt er vervolgens gekeken of er meer opbrengsten zijn en die worden onder de diverse partijen binnen OneCycling verdeeld.
Lees ook het opinie artikel van Raymond Kerckhoffs over OneCycling
Laat ik voorop stellen dat ik het idee achter OneCycling positief vind. Het wielrennen heeft op het hoogste niveau een impuls nodig om zich beter richting het grote publiek te verkopen. De concurrentie met andere sporten om een jong publiek aan zich te binden wordt steeds groter. En helaas dreigt het wielrennen door een groot conservatisme en verdeeldheid in die strijd steeds verder achterop te raken…
En meer toppers tegen mekaar? Boonen moest toch ook niet tegen Contador rijden of Froome tegen Sagan? Dit is geen voetbal, of golf. Renners hebben specialiteiten, het deelnemersveld van de Omloop heeft niets te maken met dat van de Ronde van Catalonië. Dit komt echt niet uit de koker van wielerliefhebbers, sorry. Geldbeluste idioten als het zover komt. Ik haat alles aan dit plan.
Rondjes waar er maar één van hen aan de start staat zijn daardoor praktisch niks aan omdat ze verder weinig tegenstand hebben. Barcelona-Real wordt nog 1000 jaar gespeeld maar duels tussen Pogacar en Vingegaard niet.
Vorig jaar was ook (deels door valpartijen) exemplarisch. Pogacar was de enige topper in Strade, Mathieu was de enige in Vlaanderen en Roubaix, Pogacar had een makkie in Luik door het wegvallen van Evenepoel, Pogacar won de Giro zonder tegenstand, Pogacar won de Tour tegen Vingegaard en Evenepoel die net uit de lappenmand kwamen. Uiteindelijk was er allemaal weinig aan.
Die 300 miljoen is peanuts, puur wat reclame poen voor verborgen propaganda voor brood en spelen. Het is te transparant allemaal. En Plugge is slechts het uithangbord die het verkoopt.
Inmiddels zijn er meer teams dan de WT aan kan. En dan wil deze championsleague inkrimpen en uitsluiten? Het is gewoon een kopie van het totaal verneukte voetbalconcept. De sterksten kiezen voor zichzelf en de rest zoekt het maar uit.
Rampzalig plan. Alleen maar voor de rijkere bedacht. Allemaal loze management kreten.
De salarissen in het wielrennen liggen nog nooit zo hoog, de miljoenen contracten vliegen je om de oren, junioren verdienen tonnen, er zijn voldoende ploegen en sponsors komen en gaan voor een paar jaar. Dat is zo geweest en daar is helemaal niks mee. Het is niet dat er de afgelopen jaren honderden mensen hun baan verloren vanwege geld gebrek.
En dat gelul over die competitie. We hebben met een WT, de klassiekers, de Grote rondes en de koersen eronder al een fantastische kalender waar iedereen kan koersen.
Ik hoop dat WF de kritische handschoen oppakt!
Formule 1, Champions League. Veel geld, weinig verrassing (normaal gesproken).
Kan me zelf bij Plugge toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal ook wel een beetje ter meerdere eer en glorie van zichzelf is al dit gedoe.
Wielrennen verdwijnt achter de betaalmuur en WB-HBO spinnen er garen bij.
Meer dan dat moet je niet weten - al het slechte van het Amazon/Google-type afroomkapitalisme toegepast op de wielersport. Al dat geserveerd met een sausje van sportswashing.
Maar als ik zo door de regels heen lees gaat het maar om één ding, en dat is een deel van de opbrengsten van met name de ASO weghalen en naar de sponsoren halen. Dat is denk ik niet per definitie slecht. Maar dat deze “revolutie” de sport nou echt zoveel aantrekkelijker gaat maken waag ik te betwijfelen.
heeft helemaal niks met wielrennen
gewoon een bedrijfs bobo
Dit is zo hilarisch omschreven. "Een evolutie in de economie" is newspeak voor een "money grab", want meer dan dat is het niet. "De economie verbeteren" is newspeak voor "meer verdienen".
"Centrale verkoop van tv-rechten" is newspeak voor alles achter de betaalmuur.
Gezien alle dikke salarissen voor renners gaat het momenteel hartstikke goed met het mondiale profwielrennen. Nationaal heel wat minder. Ben benieuwd of alleen in NL de onderliggende infrastructuur van het wielrennen naar de kloten gaat.
De hogere prestatiedruk leidt alleen maar tot meer valpartijen en zogenaamd ‘spektakel’, totdat geen enkel weldenkend mens/kind meer aan de sport in wedstrijdverband begint.
En over Plugge, zijn voorbeeld is de F1 dus hij wil gewoon net zoals zijn voorbeeld Eccelstone te sport kapen en als een dictator schijtrijk worden door dat te doen. En zijn ding dat mensen de toppers vaker wil zien strijden, Pogacar rijdt heel het seizoen door, de renners van Plugge komen een pak minder buiten. Dus ik zijn eigen competitie waar hij veel aan kan verdienen gaat Vingegaard ineens WEL veel wedstrijden rijden???
Iedereen mag zijn eigen ding doen, maar ik vind het maar een slechte ontwikkeling en hoop dat het niets wordt. Of gaan ze dan ook 'ineens' investeren in het jeugdwielrennen en zo
..
En over Plugge, zijn voorbeeld is de F1 dus hij wil gewoon net zoals zijn voorbeeld Eccelstone te sport kapen en als een dictator schijtrijk worden door dat te doen. En zijn ding dat mensen de toppers vaker wil zien strijden, Pogacar rijdt heel het seizoen door, de renners van Plugge komen een pak minder buiten. Dus ik zijn eigen competitie waar hij veel aan kan verdienen gaat Vingegaard ineens WEL veel wedstrijden rijden???
Iedereen mag zijn eigen ding doen, maar ik vind het maar een slechte ontwikkeling en hoop dat het niets wordt. Of gaan ze dan ook 'ineens' investeren in het jeugdwielrennen en zo
..
In veel landen buiten Nederland/Belgie/Frankrijk is het namelijk juist een enorm probleem om wielerwedstrijden te zien. Alles zit achter betaalmuren van 30+ euro per maand en denk juist dat ze dat op de internationale markt willen verkopen. Denk ook dat ze wss hun eigen streamingsdienst gaan maken waardoor ze meer geld op kunnen halen door gerichtere reclames te verkopen.
Voor de rest lijkt me alles heel erg mee te vallen. Wat compactere World Tour kalender is niet erg, maar ben benieuwd waarom ze de koersen van een week korter willen maken. Ik vind 7/8 dagen persoonlijk eigenlijk wel perfect
Daarna, als de nieuwe structuur er eenmaal is, dan pas komen de echte veranderingen. En dan merk je dat je de invloed en eigenheid die je nog dacht te hebben verloren bent.
Verblind door hebzucht verliest een sport haar ziel.
De Tour en Amstel mogen trouwens in NL niet (uitsluitend) achter een betaalmuur
Dit is veel te megalomaan. En met al die idiote valpartijen, zien een boel sponsoren hun investering geregeld in het ziekenhuis belanden.