Met of zonder Tour de France; OneCycling wil competitie in 2026 al starten
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 23 februari 2025 om 15:55

Met of zonder Tour de France; OneCycling wil competitie in 2026 al starten

Special De belangrijkste initiatiefnemers achter OneCycling zijn overtuigd dat in 2026 de grootste hervorming uit de geschiedenis van het professionele wielrennen definitief van start gaat.  “Het is de bedoeling dat de stakeholders het contract in maart tekenen. Dan kunnen we het plan eindelijk onthullen. OneCycling gaat door. Met of zonder Tour de France”, laat een partij optimistisch aan WielerFlits weten.

Het Saoedische investeringfonds SURJ Sports Investment, een dochteronderneming van Public Investment Fund (PIF), is bereid om zo’n driehonderd miljoen dollar voor de periode van drie jaar in deze nieuwe ‘Champions League’ van het wielrennen te investeren. De nieuwe competitieopzet moet voor een evolutie in de economie van het profwielrennen zorgen en de aantrekkelijkheid van de sport richting het grote publiek vergroten.

Inmiddels wordt er in de wielerwereld al zo’n drie jaar achter de schermen aan dit project gewerkt. Dat er schot in de zaak zit, bewijst ook de oprichting van het bedrijf achter deze hervorming. Op 10 december 2024 is in het Companies House in Cardiff, de Britse overheidssite die wordt gebruikt om bedrijfsgegevens te registeren, het bedrijf ‘ONECYCLING LIMITED’ ingeschreven.

Als ceo staat Richard Plugge ingeschreven en voorlopig is Yellow B Cycling, het bedrijf achter Visma | Lease a Bike nog de enige aandeelhouder. Dit is echter vooral een formaliteit. De leiding/uitvoering van OneCycling komt bij een neutrale organisatie te liggen.

Yann Le Moenner, directeur ASO, en Richard Plugge. Foto: Raymond Kerckhoffs

Dit toont wel de centrale rol van Visma | Lease a Bike in de totstandkoming van OneCycling. Verdere initiatiefnemers achter dit superplan zijn de zakelijke krachten achter INEOSGrenadiers, Red Bull-BORA-hansgrohe, EF Education-Easy Post, Soudal Quick-Step, Lidl-Trek en organisator Flanders Classics.

Het doel is om de economie van het wielrennen te verbeteren en de beste renners vaker tegen elkaar te laten koersen. De meeste WorldTour-ploegen (zowel bij de mannen als vrouwen) zijn inmiddels bij het plan betrokken. Al wil dit nog niet zeggen dat ze straks daadwerkelijk hun handtekening onder OneCycling zetten.

De teams die deel uitmaken van OneCycling gaan de komende drie jaar een vaste fee van 1 miljoen dollar per jaar ontvangen voor hun deelname aan de wedstrijden op dit hoogste platform. Voor de ploegen is dit een nieuwe inkomstenstroom buiten de sponsoring die momenteel zo’n 90% van de inkomsten van de ploegen bedraagt.

De ploegen opteren voor een gesloten circuit binnen OneCycling zonder een promotie/degradatie systeem. Hiermee zouden de huidige topteams zeker zijn dat ze de komende jaren altijd in alle grote wedstrijden in dit circuit kunnen starten. Daarmee kunnen ze hun sponsoren voor een lange tijd een vast programma aanbieden. Het betekent voor de eigenaars van de ploegen ook dat hun licentie ineens veel meer geld waard is. Een gesloten systeem past echter niet binnen de UCI regels, waardoor de initiatiefnemers onlangs toch hebben besloten om hiervan af te zien.

Giro d’Italia verliest hoofdsponsor
De Italiaanse organisator RCS lijkt inmiddels mee te gaan in de plannen van OneCycling. In eerste instantie weigerde RCS mee te werken aan het plan. Vorig jaar werd ineens het idee geopperd dat RCS haar koersen, waaronder de Giro d’Italia aan de Saoediërs kon verkopen. Zeker toen de hoofdsponsor van de Giro d’Italia Enel het contract niet verlengde, leek deze optie realistisch. De kans is momenteel heel klein dat Enel sponsor van de roze trui blijft. Wanneer ze toch op het ‘roze’ blijven staan, zal dit voor aanzienlijk minder geld zijn.

RCS splitste verder haar bedrijf afgelopen jaar al in RCS Media (waar o.a. La Gazzetta dello Sport valt) en RCS Events (Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Ronde van Lombardije etc.), maar een verkoop is voorlopig van de baan.

De AlUla Tour in Saoedi Arabië. Foto: Cor Vos

ASO is tegenstander van OneCycling
Tour de France-organisator ASO is nog altijd een fervent tegenstander van OneCycling en overweegt niet om hun koersen in dit investeringsfonds onder te brengen. In diverse gesprekken die Yann Le Moenner, ceo ASO, onlangs nog met de teams in de Ronde van Oman had, benadrukte hij nogmaals niet mee te gaan in dit project.

Bij de initiatiefnemers van OneCycling leeft echter de overtuiging dat de Franse organisator gaat volgen wanneer alle andere partijen daadwerkelijk hun handtekening onder OneCycling hebben gezet en ASO ook hun financiële voordelen ziet.

“Mocht ASO niet akkoord gaan dan kan de kalender van OneCycling naast die van ASO bestaan en de betreffende ploegen zullen de wedstrijden van ASO zeker niet gaan boycotten”, geven meerdere teams aan WielerfFlits aan.

De internationale wielerunie UCI staat momenteel neutraal in de ontwikkelingen rond OneCycling. Duidelijk is dat de initiatiefnemers het project onder auspiciën van de UCI willen organiseren en dat dit ook voor de UCI lucratief kan zijn. UCI-voorzitter David Lappartient benadrukte eerder al dat OneCycling onder de UCI zou vallen en dat een situatie zoals bij de Saudi LIV Golf League, waarbij de sport in tweeën werd gesplitst, vermeden moest worden.

Voor de start van een rit in de Tour Down Under zei Lappartient hierover: “De rode lijn is dat we geen breakaway competitie willen, we willen geen private competitie. We weten dat het economische model van de wielersport verbeterd kan worden. We weten dat de kracht van het wielrennen groter kan zijn dan dit, maar we willen ook dat de discussies onder de paraplu van de UCI plaatsvinden.”

Traditionele kalender
Waar OneCycling in het begin over een vernieuwende kalender sprak met nieuwe wielerwedstrijden over de hele wereld, wordt momenteel grotendeels vast gehouden aan de traditionele kalender. Eigenlijk is het eerste plan dat Hein Verbruggen in 2004 presenteerde voor de ProTour de blauwdruk voor OneCycling. Een veel kleinere kalender, marketingvoordelen en de televisierechten gezamenlijk verkopen.

Vorig jaar leefde bij OneCycling nog het idee om een nieuwe serie wedstrijden op te richten op korte circuits in stadscentra van diverse wereldsteden. Net zoals in de Formule 1 vrijwel alle Grand Prix in de omgeving van grote steden plaats vinden. Met een circuitsysteem zou ticketing in leven geroepen kunnen worden, terwijl grote steden aanzienlijk zouden betalen om het ‘wielercircus’ naar hun stadgrenzen te trekken.

Foto: Cor Vos

In het huidige plan werkt OneCycling met de belangrijkste historische wedstrijden uit de WorldTour en wil het door de bundeling van deze koersen proberen om op nieuwe en andere manieren geld te verdienen. De website Cyclingnews heeft begrepen dat digitale technologie en moderne marketingtechnieken zouden worden ingezet om evenementrechten, digitale platforms, weddenschappen, gamification, merchandising en lidmaatschap van fans te gelde te maken.

Momenteel ligt het voorstel op tafel voor een kalender van zo’n 85 koersdagen grotendeels gebaseerd op de hedendaagse WorldTour. Hierbij rekent men wel de Tour de France en Giro d’Italia in de kalender van OneCycling, maar nog niet de Vuelta a España. Alle drie de grote rondes zouden wel hun lengte van 21 dagen kunnen behouden.

Tegenover de huidige WorldTour-kalender verdwijnen er op het hoogste niveau dan wel tientallen dagen. Zo zullen diverse kleinere rondes niet in OneCycling worden opgenomen, terwijl rondes als Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico, Ronde van Zwitserland en Criterium du Dauphiné moeten inkrimpen naar maximaal vijf of zes dagen.

Tweede league
Andere rittenkoersen zoals Ronde van het Baskenland, Romandië en Catalonië moeten een prominente rol in een tweede league krijgen. De grote WorldTeams zouden de zekerheid geven dat ze een groot deel van deze wedstrijden ook gaan rijden.

Over nieuwe koersen die worden opgenomen in OneCycling is nog weinig bekend. SURJ zou de finale van het seizoen in Saoedi Arabië willen hebben. Hiervoor zou in oktober een nieuwe wedstrijd georganiseerd worden met aansluitend een groot gala waar de jaarprijzen worden uitgereikt.

Bij alle partijen leeft de overtuiging dat na de oprichting direct grote partners zich bij OneCycling aansluiten omdat men de marketing- en televisierechten als een geheel aanbiedt. Er wordt geschermd dat diverse multinationals zich al gemeld hebben om over de mogelijkheden te praten.

Foto: Cor Vos

Voor de centrale verkoop van de tv-rechten is er nog een probleem. Alle wedstrijden hebben nu zelf contracten afgesloten, die vaak nog meerdere jaren doorlopen. Zo heeft ASO het contract voor o.a. de Tour de France en Vuelta a España tot 2030 met de EBU verlengd, terwijl Flanders Classics het contract met VRT/Sporza al tot en met 2031 heeft vastgelegd. De Giro d’Italia en andere wedstrijden van RCS liggen tot en met dit jaar vast bij Eurosport/Discovery.

SURJ heeft al met diverse mediagiganten bestaande contracten. Zo wordt het Saoedische voetbal, en waarschijnlijk ook de FIFA World Cup in 2034 in Saoedi-Arabië, bij het streamingplatform Dazn uitgezonden. Ook lager Engels voetbal, boksevenementen en NFL-wedstrijden worden hier op uitgezonden. Ook de namen van Amazon en Warner Bros doen de ronde.

Dan blijft de vraag of alle organisatoren in de toekomst bereid zullen zijn om de tv-rechten centraal door een andere partij te laten verkopen. Een persoon achter OneCycling geeft aan dat zij de organisatoren het huidige bedrag dat ze voor de tv-rechten ontvangen garanderen. Transparant wordt er vervolgens gekeken of er meer opbrengsten zijn en die worden onder de diverse partijen binnen OneCycling verdeeld.

Lees ook het opinie artikel van Raymond Kerckhoffs over OneCycling
Laat ik voorop stellen dat ik het idee achter OneCycling positief vind. Het wielrennen heeft op het hoogste niveau een impuls nodig om zich beter richting het grote publiek te verkopen. De concurrentie met andere sporten om een jong publiek aan zich te binden wordt steeds groter. En helaas dreigt het wielrennen door een groot conservatisme en verdeeldheid in die strijd steeds verder achterop te raken…

RIDE Magazine
50 Reacties
22-02-2025 10:32
Vreselijk idee. Ik volg de sport niet, maar het doet me denken aan de totale shitshow die in het golfen ontstaan is. Daar zitten nu een hoop toppers in een nietszeggende competitie in Saoedi-Arabië. Een concentratie van de macht bij een aantal topteams, vreselijk. Alle toppers rijden toch al ruim voldoende koersen (tegen elkaar)? Het is net fijn dat Vingegaard nu ook niet in UAE zit. In het voetbal hebben we de laatste 5 jaar 5 keer Man City-Real Madrid gehad, dan ga ik als kijker al eens overslaan. De waarde van zo'n event ebt weg wanneer het voortdurend voorkomt. Hetzelfde ook met Barça-Real, een affiche die je vroeger hooguit 2-3-4 keer op een seizoen had, nu was er een periode dat die twee bijna maandelijks tegenover mekaar stonden. Als Vingegaard en Pogacar 65 koersdagen tegen mekaar uitkomen dan ben je die strijd al moe tegen dat de Tour begint. De Tour wint aan waarde omdat die twee, na maandelange voorbereiding, en mekaar (on)bewust wat ontlopen te hebben dan voor een echte krachtmeting staan. Die alle kanten op kan.

En meer toppers tegen mekaar? Boonen moest toch ook niet tegen Contador rijden of Froome tegen Sagan? Dit is geen voetbal, of golf. Renners hebben specialiteiten, het deelnemersveld van de Omloop heeft niets te maken met dat van de Ronde van Catalonië. Dit komt echt niet uit de koker van wielerliefhebbers, sorry. Geldbeluste idioten als het zover komt. Ik haat alles aan dit plan.
    22-02-2025 10:50
    Je volgt de sport niet? Waarom reageer je dan op dit forum?
    22-02-2025 10:50
    O wacht, je volgt de GOLFsport niet…
    22-02-2025 10:56
    Voor iemand die de sport niet volgt ( zoals je het zelf zegt) heb je toch wel een vrij juiste kijk, visie en diagnose.
    22-02-2025 11:35
    Net als legendarische bergen. Als ze elke 2 a 3 jaar terug komen gaan de toppers eens een vlucht laten rijden. Als het eens in de 5 a 10 jaar is, willen ze echt de winst pakken.
    22-02-2025 12:27
    Sorry, ik volg de golfsport niet :D . Zag daar onlangs een artikel over passeren waar ik naar refereerde.
    22-02-2025 13:10
    Dat Pogacar en Vingegaard zo weinig tegen elkaar rijden is juist net het probleem van het wielrennen. De laatste 3 jaar hebben ze alleen in de Tour de France telkens tegen elkaar gereden. Verder: 1x Tirreno, 1x Parijs-Nice en 1x in Lombardije. In drie jaar tijd, echt belachelijk weinig.

    Rondjes waar er maar één van hen aan de start staat zijn daardoor praktisch niks aan omdat ze verder weinig tegenstand hebben. Barcelona-Real wordt nog 1000 jaar gespeeld maar duels tussen Pogacar en Vingegaard niet.

    Vorig jaar was ook (deels door valpartijen) exemplarisch. Pogacar was de enige topper in Strade, Mathieu was de enige in Vlaanderen en Roubaix, Pogacar had een makkie in Luik door het wegvallen van Evenepoel, Pogacar won de Giro zonder tegenstand, Pogacar won de Tour tegen Vingegaard en Evenepoel die net uit de lappenmand kwamen. Uiteindelijk was er allemaal weinig aan.
22-02-2025 09:24
Geld, geld, geld. Daar gaat het Plugge cs alleen maar om. Het is een hele dikke middenvinger naar de wielerliefhebbers. Want de grootste verandering is dat over een jaar of vijf alle wedstrijden achter een heel hoge betaalmuur van een Amerikaanse kapitalist verdwijnen. Niet iedereen kan dat betalen, niet iedereen wil dat betalen. Het zou ook absurd zijn als je moet betalen om een wedstrijd te zien die over de openbare weg gaat, die met belastinggeld wordt onderhouden. Kortom nog vijf jaar wielrennen volgen en dan is het dus iets anders gaan doen. En beste Raymond, dat gaat Wielerflits aan het aantal hits merken.
    22-02-2025 09:54
    Niet alleen dat. OneWorld, one health,, meer controle en macht via dataverzameling. Big tech/media. Digitale diktatuur. Minder concurrentie en marktwerking, minder vrijheid en duurder voor het publiek idd.
    Die 300 miljoen is peanuts, puur wat reclame poen voor verborgen propaganda voor brood en spelen. Het is te transparant allemaal. En Plugge is slechts het uithangbord die het verkoopt.
    22-02-2025 11:02
    En binnenkort misschien nog betalen om onderweg op een bepaalde strook ( op de openbare weg of dorpskern) de renners te zien voorbij komen. Zowat vergelijkbaar zoals bij veldritten, natour criteria of de VIP stroken of aankomdt bij de grote wedstrijden.
    22-02-2025 22:03
    Tis de geschiedenis van het darts 30 jaar later. Geld geld geld voor Onecycling in de rol van de PDC
22-02-2025 10:20
En nog wat, Plugge moet niet lullen over toppers die tegen elkaar moeten koersen. Dan moet Visma eerst zelf maar eens het programma van Vingegaard op dat van Pogi afstemmen. Van UAE tour t/m de Dauphine. Dat was één van de grootste problemen van afgelopen jaar. Ongeacht blessureleed, want programma’s stonden al vast.

Inmiddels zijn er meer teams dan de WT aan kan. En dan wil deze championsleague inkrimpen en uitsluiten? Het is gewoon een kopie van het totaal verneukte voetbalconcept. De sterksten kiezen voor zichzelf en de rest zoekt het maar uit.
    22-02-2025 11:30
    Inderdaad het heeft alleen kans can slagen als pogacar, vingegaard evenepoel roglic, Thomas, yates 2x carapaz bernal zga alle kanshebbers en oud winnaars van grote rondes van laatste jaren meedoen, en de RSC. Anders komt er gewoon een of enkele edities die pogacar met nog minder tegenstand wint, gaan een aantal ploegen toch mee met aso etc etc
    22-02-2025 11:31
    Dat er een bedrijf is opgericht zegt verder nog helemaal niks. Ik kan onder de duizend euro een BV openen, pas als er een hele structuur is kan je er misschien iets uit afleiden, maar nu is er slechts één mini stapje van één stakeholder
    22-02-2025 11:39
    Plugge moet inderdaad niet lullen, want hij laat zijn renners liever trainen dan koersen. En als ze koersen, slaat Visma de wedstrijd liever dood dan dat ze de aanval kiezen. Zie de graveletappe in de Tour van vorig jaar bijvoorbeeld. Prachtige kans om een epische etappe te maken, maar Vingegaard weigerde mee te rijden. Prima dat Visma alleen voor zichzelf rijdt, maar ga dan niet emmeren over de aantrekkelijkheid van de sport in het algemeen.
22-02-2025 09:35
Eindresultaat: de kas van een aantal bedrijven/zakenlui gaat gespekt worden en de wielerliefhebber mag voor die centjes opdraaien. Ik vermoed dat ik net als bij F1 over een paar jaar geen wielrennen meer kijk. Dan zoek ik wel wat anders. Ik heb werkelijk niets gelezen in het bovenstaande waarvan ik denk, nou dat is een goed plan, dat is goed voor de SPORT. Wedstrijden worden eenheidsworsten, voor alles moet je gaan betalen, sport wordt ondergeschikt aan show. Hopelijk komt er een tegenbeweging die vind dat sport om sport moet gaan.
    22-02-2025 11:42
    Zelf heb ik de mooiste tijd wanneer ik bij mijn eigen amateur sportclub ga kijken. Binding met je club en je buurt in plaats van met je scherm.
    23-02-2025 19:44
    Goed geschreven, niet dat je daar wat aan hebt maar ben het geheel met je verhaal eens.
22-02-2025 11:19
Nee, nee, nee!

Rampzalig plan. Alleen maar voor de rijkere bedacht. Allemaal loze management kreten.

De salarissen in het wielrennen liggen nog nooit zo hoog, de miljoenen contracten vliegen je om de oren, junioren verdienen tonnen, er zijn voldoende ploegen en sponsors komen en gaan voor een paar jaar. Dat is zo geweest en daar is helemaal niks mee. Het is niet dat er de afgelopen jaren honderden mensen hun baan verloren vanwege geld gebrek.

En dat gelul over die competitie. We hebben met een WT, de klassiekers, de Grote rondes en de koersen eronder al een fantastische kalender waar iedereen kan koersen.

Ik hoop dat WF de kritische handschoen oppakt!

Formule 1, Champions League. Veel geld, weinig verrassing (normaal gesproken).
    22-02-2025 11:34
    Het gaat met name om de houdbaarheid vd sport. Organisatoren krijgen al jaren niet meer goede (veilige) races voor elkaar. Zie ook NL waarin afhankelijkheid van politie dit jaar als een kaartenhuis in/uit elkaar valt. Geld genereren om het geld: nee. Geld genereren om de sport te verbeteren en toekomst garanderen: ja. Die twee gaan vaak overigens hand in hand, dus aan elk voordeel kleeft een nadeel. Misschien maar accepteren dan.
    22-02-2025 11:40
    Daarvoor hoeven organisatoren slechts de hand in eigen boezem te steken, en niet de finale door de plaatselijke middenstand te laten bepalen
    22-02-2025 11:41
    Denk dat plugge doorheeft dat ie op andere posities in de sport moet zitten om nog verder door te groeien. Nu probeert ie wat macht en geld van de aso weg te kapen. Succes.
    22-02-2025 12:36
    Wielerflits is gewoon een media outletje voor Visma geworden en een kritische noot ten aanzien van Plugge ga je hier dus echt niet vinden.

    Kan me zelf bij Plugge toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal ook wel een beetje ter meerdere eer en glorie van zichzelf is al dit gedoe.
    23-02-2025 11:53
    WF de handschoen oppakken? WF het doorgeefluik voor Richard Plugge en Visma-LaB.
    Wielrennen verdwijnt achter de betaalmuur en WB-HBO spinnen er garen bij.
22-02-2025 12:07
"De website Cyclingnews heeft begrepen dat digitale technologie en moderne marketingtechnieken zouden worden ingezet om evenementrechten, digitale platforms, weddenschappen, gamification, merchandising en lidmaatschap van fans te gelde te maken."

Meer dan dat moet je niet weten - al het slechte van het Amazon/Google-type afroomkapitalisme toegepast op de wielersport. Al dat geserveerd met een sausje van sportswashing.
22-02-2025 09:24
Ik ben bang dat het gratis wielrennen kijken helemaal gaat verdwijnen. En dat vind ik misschien wel pijnlijker dan de invloed van de Saudi’s
22-02-2025 09:25
Het wordt allemaal fantastisch mooi gepresenteerd met de sport aantrekkelijker maken voor een breder publiek.

Maar als ik zo door de regels heen lees gaat het maar om één ding, en dat is een deel van de opbrengsten van met name de ASO weghalen en naar de sponsoren halen. Dat is denk ik niet per definitie slecht. Maar dat deze “revolutie” de sport nou echt zoveel aantrekkelijker gaat maken waag ik te betwijfelen.
22-02-2025 09:29
Voor plugge en zijn ploeg wel fijn dat er minder wedstrijden op de kalender komen uiteraard. Kunnen die mannen nog wat meer op de berg vertoeven met elkaar.
22-02-2025 17:45
Dat renners niet altijd tegen elkaar fietsen, maar juist enkele momenten per jaar vind ik een charme van het wielrennen. Het verdien model zou wel anders mogen (o.a. ASO mag meer geld doorsturen naar de teams/renners), maar om koste wat koste de hele charme van 100 jaar europees wielrennen te verkopen aan wat sjeiks en dan daar rondjes te gaan rijden voor 2 kamelenkoppenm, zodat die sjeiks hun imago kunnen opkrikken vind ik heel jammer.
22-02-2025 10:52
Saoudi's en wielrennen. ( Ook Oman, UAE Kuwait enz.) Het blijft voor mij een rare en onnatuurlijke combinatie. Kan dus ook alleen maar voor het (vele) geld zijn.
    22-02-2025 11:38
    In die landen wordt het wielrennen anders meer gedragen dan bij ons. In ieder door overheid/ politie / samenleving
22-02-2025 12:04
Enerzijds is er het nobele streven om het voortbestaan van ploegen minder afhankelijk te maken van tijdelijke sponsoren. Anderzijds is er het grote Arabische geld. Die twee lijnen lijken me in dit initiatief wat opportunistisch bij elkaar te komen. Ik vraag me af of dat goed is voor een blijvende positieve verandering. Wielrennen is qua historie en karakter nu eenmaal compleet anders dan willekeurig welke andere sport.
22-02-2025 12:40
Ik vind het zelf ook echt gene goed idee. maar dit is wel het resultaat van een slechte situatie waar wielerteams namelijk al heel lang over klagen. De enorme macht van de ASO, waardoor opbrengsten nauwelijk bij de teams komen en de UCi die zowel scheidsrechter als commercieel belanghebbende is. Eigenlijk dus vanuit een slechte situatie naar een (misschien nog ) slechte(re) situatie, of twee parallele slechte situaties.
23-02-2025 11:24
echt een engnek inderdaad
heeft helemaal niks met wielrennen
gewoon een bedrijfs bobo
24-02-2025 10:21
"De nieuwe competitieopzet moet voor een evolutie in de economie van het profwielrennen zorgen" en "Het doel is om de economie van het wielrennen te verbeteren "

Dit is zo hilarisch omschreven. "Een evolutie in de economie" is newspeak voor een "money grab", want meer dan dat is het niet. "De economie verbeteren" is newspeak voor "meer verdienen".

"Centrale verkoop van tv-rechten" is newspeak voor alles achter de betaalmuur.
22-02-2025 10:12
Het enige dat positief is, is dat de ASO tegen is. Die denken ook alleen maar aan hun eigen portemonnee.

Gezien alle dikke salarissen voor renners gaat het momenteel hartstikke goed met het mondiale profwielrennen. Nationaal heel wat minder. Ben benieuwd of alleen in NL de onderliggende infrastructuur van het wielrennen naar de kloten gaat.
De hogere prestatiedruk leidt alleen maar tot meer valpartijen en zogenaamd ‘spektakel’, totdat geen enkel weldenkend mens/kind meer aan de sport in wedstrijdverband begint.
    22-02-2025 11:27
    Als aso alleen aan eigen portemonnee zou denken, zouden heel veel kleine Franse koersen failliet zijn en het aantal Franse ploegen net zo groot als het aantal Italiaanse en Spaanse ploegen. Ze houden met name het Franse wielrennen met de overschotten van de tour overeind
    22-02-2025 11:55
    Uiteraard is de ASO tegen, die ziet in ineens een enorm kapitaalkrachtige partij instappen. ASO had tot nu toe ws meer macht dan de UCI, maar wordt nu toch wat bang. Wat bijv als Onecycling zelf een ronde in Frankrijk begint (andere naam natuurlijk)? Als de ploegen er gaan rijden neemt dat uiteindelijk gewoon de Tour over. Het begint met lieve woordjes, maar uiteindelijk wordt ook de ASO uitgeknepen natuurlijk, Onecycling is er voor de ploegen.
    23-02-2025 13:17
    @indianentruc, ik Nederland slagen ze er niet eens meer in om een handvol eendaagse wedstrijden te organiseren. Ben jij dan iets ontzettend naïef dat je gelooft dat een parallelle tdF zomaar kan georganiseerd worden, je hebt goedkeuringen nodig van de overheid? De tdF heeft geen problemen met hun parcours omdat ze in de politiek zitten en te belangrijk zijn voor Frankrijk. Fransen zijn net zoals Nederlanders enorm chauvinistisch, die gaan geen buitenlanders hun wedstrijden laten stukmaken.

    En over Plugge, zijn voorbeeld is de F1 dus hij wil gewoon net zoals zijn voorbeeld Eccelstone te sport kapen en als een dictator schijtrijk worden door dat te doen. En zijn ding dat mensen de toppers vaker wil zien strijden, Pogacar rijdt heel het seizoen door, de renners van Plugge komen een pak minder buiten. Dus ik zijn eigen competitie waar hij veel aan kan verdienen gaat Vingegaard ineens WEL veel wedstrijden rijden???

    Iedereen mag zijn eigen ding doen, maar ik vind het maar een slechte ontwikkeling en hoop dat het niets wordt. Of gaan ze dan ook 'ineens' investeren in het jeugdwielrennen en zo
    ..
    23-02-2025 13:17
    @indianentruc, ik Nederland slagen ze er niet eens meer in om een handvol eendaagse wedstrijden te organiseren. Ben jij dan iets ontzettend naïef dat je gelooft dat een parallelle tdF zomaar kan georganiseerd worden, je hebt goedkeuringen nodig van de overheid? De tdF heeft geen problemen met hun parcours omdat ze in de politiek zitten en te belangrijk zijn voor Frankrijk. Fransen zijn net zoals Nederlanders enorm chauvinistisch, die gaan geen buitenlanders hun wedstrijden laten stukmaken.

    En over Plugge, zijn voorbeeld is de F1 dus hij wil gewoon net zoals zijn voorbeeld Eccelstone te sport kapen en als een dictator schijtrijk worden door dat te doen. En zijn ding dat mensen de toppers vaker wil zien strijden, Pogacar rijdt heel het seizoen door, de renners van Plugge komen een pak minder buiten. Dus ik zijn eigen competitie waar hij veel aan kan verdienen gaat Vingegaard ineens WEL veel wedstrijden rijden???

    Iedereen mag zijn eigen ding doen, maar ik vind het maar een slechte ontwikkeling en hoop dat het niets wordt. Of gaan ze dan ook 'ineens' investeren in het jeugdwielrennen en zo
    ..
22-02-2025 10:30
Ben benieuwd wat het wordt. Er zijn hier heel veel mensen die direct zeggen dat de liefhebber er voor gaat betalen, maar ik denk eerder dat de tv rechten er gewoon wat anders uit gaan zien. Gok inderdaad dat een deel achter betaalmuur komt maar dan meer iets gcn plus achtigs wat prima te betalen is en de grote koersen als tour/giro die gewoon aan publieke zenders kunnen worden verkocht nog steeds.

In veel landen buiten Nederland/Belgie/Frankrijk is het namelijk juist een enorm probleem om wielerwedstrijden te zien. Alles zit achter betaalmuren van 30+ euro per maand en denk juist dat ze dat op de internationale markt willen verkopen. Denk ook dat ze wss hun eigen streamingsdienst gaan maken waardoor ze meer geld op kunnen halen door gerichtere reclames te verkopen.

Voor de rest lijkt me alles heel erg mee te vallen. Wat compactere World Tour kalender is niet erg, maar ben benieuwd waarom ze de koersen van een week korter willen maken. Ik vind 7/8 dagen persoonlijk eigenlijk wel perfect
    22-02-2025 11:32
    Denk dat er dan in de weekenden minder overlap is. Makkelijker wedstrijden te combineren. Ook is er een trend van minder race dagen
    22-02-2025 11:53
    Stap 1 is altijd aantrekkelijk. Gratis, meer geld, nieuwe mogenlijkheden, etc.
    Daarna, als de nieuwe structuur er eenmaal is, dan pas komen de echte veranderingen. En dan merk je dat je de invloed en eigenheid die je nog dacht te hebben verloren bent.
    Verblind door hebzucht verliest een sport haar ziel.
22-02-2025 12:29
Een soort Velon•2… dat was pas een succes…
22-02-2025 10:24
Ik bedoel, dit wil iedereen toch wanneer ze zitten te janken over organisatoren van races iedere week?
22-02-2025 10:52
Interessant plan. Ik denk dat 2026 wat snel is, maar met data smijten hou je iedereen (op) scherp. Kan best iets leuks uit rollen, iig goed om de sport af en toe terug te krijgen op de tekentafel. Wel zorgen dat je alle poppetjes meekrijgt, anders krijg je zon gedoe als in boksen en darts dat je meerdere internationale sportbonden krijgt waardoor toppers juist elkaar gaan ontlopen.
22-02-2025 12:07
Zoals ik het zie is dit er voor de ploegen. Dus met mooie woordjes proberen koersen binnen te halen, maar uiteindelijk verschuift de macht naar de ploegen/investeerders. Tour kan nu een mooi bedrag krijgen, maar dat wordt ws na verloop van tijd een stuk minder, en willen ze dat niet accepteren? Nou dan beginnen de ploegen een eigen Tour. Iets zegt mij dat uiteindelijk de rechten van de koersen bij Onecycling komen te liggen, simpelweg omdat de oude eigenaren wel moeten. Onecycling speelt nu met de UCI mee, maar het lijkt mij duidelijk dat ze daar uiteindelijk wel bij weggaan, of zich er in elk geval niks meer van aatrekken, en de UCI alles maar accepteert om te doen alsof ze nog wat voorstellen.

De Tour en Amstel mogen trouwens in NL niet (uitsluitend) achter een betaalmuur
22-02-2025 12:53
Zo’n Tour of Holland (kut naam, maar oke) is een prima initiatief. Leuke podcast van IHW ook erover. Dat draagt bij aan het wielrennen, vaak met lokale verenigingen/sponsoren/belangen.

Dit is veel te megalomaan. En met al die idiote valpartijen, zien een boel sponsoren hun investering geregeld in het ziekenhuis belanden.
22-02-2025 23:26
Super gaar allemaal. Ik blijf vooral de Nederlandse/Vlaamse koersen kijken/volgen en de grote rondes en mooiere Europese koersen en de rest kan me allemaal gestolen worden. Geld en allemaal buitenstaanders die onze mooie Europese koersen kapot willen maken. Een schande dat ploegen hierin meegaan.
23-02-2025 09:19
Ik snap de reacties hier. Dit is ook mijn eerste gedachte. Maar dit heeft de ASO zelf in de hand gewerkt. Ze willen de taart niet delen en zelf de matigste blijven. Rond de 100 miljoen inkomsten en 2,3 miljoen prijzengeld is lachwekkend. Het kost de ploegen alleen maar geld. Begrijp goed dat Plugge een alternatief zoekt. En wie bieden dat? De mannen uit Oosten weer.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine