Met Fausto Masnada als kopman mikt Italiaanse ploeg op ProTeam-licentie in 2026
Fausto Masnada - foto: Cor Vos
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:59

Met Fausto Masnada als kopman mikt Italiaanse ploeg op ProTeam-licentie in 2026

MBH Bank Ballan CSB heeft grootse plannen voor de (nabije) toekomst. De Italiaanse formatie koerst nu nog op een continentale licentie, maar wil graag de stap maken naar het op één na hoogste niveau. Met het aantrekken van enkele bekende renners – waaronder Fausto Masnada – zet de ploeg zijn ambities kracht bij.

Teammanager Antonio Bevilacqua maakt er in gesprek met Tuttobiciweb geen geheim van: MBH Bank Ballan CSB mikt op een ProTeam-status voor 2026. Het team koerst op een Italiaanse licentie, maar wordt gefinancierd door een Hongaarse bank.

“We werken met een meerjarenplan”, legt Bevilacqua uit. “Ik ben blij dat veel renners bij ons weer zijn opgeleefd. Dat is een teken dat ze hier een gezonde werkomgeving hebben gevonden, waardoor ze weer progressie konden boeken.”

Of de ploeg volgend jaar ook daadwerkelijk zijn wedstrijden zal betwisten op een ProTeam-licentie, valt nog te bezien, maar het management is achter de schermen wel druk bezig om de selectie van een benodigde kwaliteitsimpuls te voorzien. “Ik kan bevestigen dat Fausto Masnada en Davide Persico vanaf 2026 bij ons zullen rijden. Ze zorgen voor de broodnodige ervaring binnen een verder jonge en ambitieuze ploeg.”

Alessandro Fancellu was in het verleden al prof bij EOLO-Kometa – foto: Cor Vos

Nog een derde aanwinst
Met Alessandro Fancellu heeft de ploeg ook al een derde nieuweling aangetrokken voor komend seizoen, zo meldt Tuttobiciweb. De 25-jarige klimmer reed jarenlang voor EOLO-Kometa en kwam in 2024 nog uit voor Q36.5 Pro Cycling, maar moest vervolgens een stapje terugdoen naar het continentale Team UKYO.

In Japanse dienst bloeide Fancellu weer helemaal op. Zo won de Italiaan dit jaar al de Tour of Japan, werd hij derde in de Czech Cycling Tour en reed naar toptienklasseringen in de eindklassementen van de Giro d’Abruzzo en AlUla Tour.

RIDE Magazine
9 Reacties
26-08-2025 15:24
De ploeg hoopt met Masnada als kopman op een proteam licentie.... Tsja: dat valt of staat niet bij het aantrekken van Masnada natuurlijk. In feite is het heel erg makkelijk: als je een proteam licentie wil hebben dan kun je die gewoon aanvragen. Je moet alleen wel zorgen dat je de financiën op orde hebt!
26-08-2025 17:42
zijn cipollini, simoni, en quaranta zonen van?
26-08-2025 15:21
Het kan verkeren, hij is van iedereen nog het dichtst bij het kloppen van Pogacar in Lombardije geweest. Daarna niet of nauwelijks nog gezien.
    26-08-2025 15:53
    Mas kwam een jaar later ook dicht.
    26-08-2025 15:58
    Mas was ook nada
    26-08-2025 17:27
    @Gidon
    Mas-terful!
26-08-2025 15:57
Een Italiaans-Hongaars team dat door bekendere renners aan te trekken hoopt op success? Dat verhaal heb ik al gelezen

https://www.wielerflits.nl/nieuws/ook-damiano-cima-gelinkt-aan-ambitieus-epowers-factory-team/

Is toen ook niet geweldig afgelopen, Italiaanse teams die vol belofte uit de grond schieten en vervolgens als een kaartenhuisje in elkaar storten is al niets nieuws in voetbal, laten we er ook geen gewoonte van maken in het wielrennen. Zou als Masnada even vriendelijk bedanken.
    26-08-2025 16:24
    Iets met appels met peren vergelijken? Het voorbeeld dat je aanvoert betreft een luchtkasteel van iemand die een nieuwe ploeg zou willen opstarten. Dit betreft een team dat al zeker 15 jaar bestaat en nu overweegt de stap naar een PT te zetten: lijkt mij toch net even wat anders!

    Bovendien: omdat er zes (!) jaar geleden iets niet is doorgegaan zijn direct alle Hongaars-Italiaanse plannen onbetrouwbaar? Beetje kort door de bocht!
26-08-2025 16:58
Met een Cipollini en Simoni was het 25 jaar geleden wel gelukt.

Reacties zijn gesloten.