Merijn Zeeman over versterkte voorjaarskern Jumbo-Visma: “Wout kan nu ‘het spel’ spelen”
“Collectief waren we het voorbije voorjaar niet sterk genoeg. Daar hebben we werk van gemaakt”, aldus Jumbo-Visma ploegleider Merijn Zeeman. “Met de versterkingen moeten we in 2022 sterker voor de dag komen. We hebben nu meerdere ijzers in het vuur en die bieden Wout de kans om energie te sparen en ‘het spel’ in de finale beter te kunnen spelen.” Met of zonder Tiesj Benoot…
Om misverstanden te vermijden, Zeeman wilde in het interview in Het Laatste Nieuws niet aan het thema-Benoot. “Ik kan er niets over zeggen. Het is een gerucht waar ik niet op ga reageren.” Maar de concrete interesse betekent wel dat Jumbo-Visma werk maakt van de versterking van de klassiekerkern rond kopman Wout van Aert.
En met het aantrekken van Tosh Van der Sande en Christophe Laporte is die kern sowieso al versterkt. “Een absolute noodzaak”, geeft Zeeman toe. “Kijk, wij zijn een ploeg die de dingen altijd benoemt zoals ze zijn. En daar ook naar handelt. Het is simpel: collectief waren we dit voorjaar niet sterk genoeg.”
‘Versterking’ Mike Teunissen
“Met deze aanvullingen moeten we in 2022 sterker voor de dag kunnen komen. We hebben nu meerdere ijzers in het vuur. Die Wout de kans bieden om wat meer energie te sparen en ‘het spel’ in de finale beter te kunnen spelen.” Zeeman noemt naast Van der Sande en Laporte overigens ook Mike Teunissen bij de ‘versterkingen’.
“Omdat we hem dit seizoen het hele voorjaar hebben moeten missen (Teunissen kampte met een spierscheur in het bovenbeen, red). Wedstrijden worden tegenwoordig steeds vroeger opengebroken. Dat maakt de finales langer, zwaarder en intensiever. Christophe, Tosh en Mike hebben al meermaals bewezen dat ze zo’n scenario aankunnen. En daar, in hoge nood, als het écht moet, een bepalende rol in kunnen spelen. En zelf een resultaat kunnen rijden, met hun spurtsnelheid als extra troef.”

Zeeman noemt ook de terugkeer van Teunissen een versterking – foto: Cor Vos ©2021
“De groep renners die in dat soort koersen de finale kunnen rijden, is heus niet zo groot”, legt Zeeman uit. “Waar jongere renners in het rondewerk al wat vaker de neus aan het venster steken, blijft die ‘aanwas’ aan de onderkant in de klassiekers beperkt. Daar is het erg specifiek. En komt het aan op het beheersen van heel veel verschillende aspecten van de wielersport. Parcourskennis, het kunnen omspringen met extreme omstandigheden, positionering gecombineerd met de bijhorende techniek, met hoge snelheden op een bochtje afrijden…”
Zeeman voegt ook de naam Nathan Van Hooydonck toe. “Die heeft het echt goed gedaan het voorbije voorjaar. Hij heeft veel bijgeleerd van ons afscheidnemende duo Martens-Wynants.” Het Laatste Nieuws dropte ook de namen Timo Roosen, Edoardo Affini en Pascal Eenkhoorn. Maar daarbij maakte Zeeman enig voorbehoud bij. Onder het mom van “interne concurrentie”.
Veldrijden, met of zonder het WK in Fayetteville
“Een plek in de selectie van pakweg de Ronde van Vlaanderen moet een dure plek worden. Net als in de grote ronden. Eentje waar renners de handschoen moeten voor opnemen en knokken. Om te tonen dat ze die plek waard zijn”, besluit Zeeman.
Nog dit: vrijdag zit Van Aert samen met de ploegleiding. Voor een terugblik op 2021 en een eerste blik op de nabije toekomst en zijn programma voor 2022. “We zullen de komende twee maanden echt nog nodig hebben om tot concrete, afgelijnde plannen te komen. Over zijn veldritactiviteiten hakken we wél heel binnenkort de laatste knopen door.” Dan zouden we ook moeten weten of het WK in Fayetteville in die plannen past.
Van Aert is niet per definitie de sterkste renner in koers, dus je hele ploeg op kop zetten terwijl de concurrentie lekker in het zog kan meerijden lijkt me niet echt de gewenste manier van koersen. Verstandiger is het dan om zelf een mannetje vooruit te sturen zodat de concurrentie daarachter mag gaan rijden.
En dan zit je ook nog eens met de situatie dat ook Van Aert kan lek rijden of vallen. Niet echt handig als op dat moment je hele ploeg al is opgeblazen. ;)
Al met al staan ze er een stuk sterker voor als verleden jaren met Van Aert als absolute kopman, net daaronder Laporte, Teunissen en vd Sande (en wellicht nog Benoot) en dan een groep jongens die ook prima mee kunnen zoals v Hooydonck, Roosen, Eenkhoorn (Affini vindt ik geen klassiekerman, dus die reken ik hier ff niet mee) en dan hebben ze ook nog de gebroeders van Dijke die ook zeer getalenteerd zijn in dit werk (als ik de geluiden mag geloven)
Dat wordt toch een kleine game-changer binnen dit team. Of het verstandig is betwijfel ik. Heel veel renners hebben baat bij een duidelijk plan en toewerken naar bepaalde doelen. Indien bijvoorbeeld Vingegaard gevraagd wordt om schaduwkopman te zijn in de Tour en het niveau voor podium te hebben dan denk ik niet dat de kans vergroot wordt door hem in het voorseizoen te laten strijden met (bijvoorbeeld) Tom Dumoulin voor dat plekje. M.i. moet je zo'n renner het vertrouwen geven in de winter en het plekje gunnen op basis van juiste waarden in de trainingen en hier en daar een mooie uitslag zoals dat ook in 2021 het geval was. In het schaatsen is deze fout in Olympische seizoenen vaak gemaakt: het plaatsen voor de Olympische spelen in een land vol aan elkaar gewaagde schaatsers zorgde er voor dat schaatsers doelbewust piekten naar het Olympische kwalificatiemoment terwijl de Duitse, Russische, Noorse en Japanse concurrentie netjes in opbouw was en mede daardoor relatief sterker voor de dag kwam op het moment dat het er echt om ging. TJV had een hele mooie kern vol kwaliteit en mooie rolverdelingen. Met het aantrekken van Rohan Dennis en Laporte komt daar al een stuk meer concurrentie in en stel je trekt ook nog eens Tiesj Benoot aan dan zou het zo maar de delicate balans kunnen verstoren. Ik wens TJV veel wijsheid en managementkwaliteiten toe om een sterk team te blijven smeden dat ook in de toekomst voor elkaar door het vuur blijft gaan. Soms is less nog steeds more.
Jongens als Roosen en Eenkhoorn gaan nu de winter in met de wetenschap dat ze een stap moeten zetten om zeker te blijven van hun positie in de kern voor de grootste klassiekers. Dat is volgens mij waar Zeeman op doelt, niet dat ze in de E3 of Wevelgem allemaal 'tegen' elkaar rijden om hun plek voor de week erna te verdienen.
Eens, bovendien doe je een hoogtestage vaak met meerdere renners. Wout heeft ook graag collega's om zich heen lijkt me en de ploeg heeft volgens mij liever de gekende plekken als de Teide, Tignes en Livigno waar ze ervaring hebben opgedaan.
Goeie renner en degelijke knecht/leadout renner, maar heeft in het klassieke voorjaar echt nog niet zoveel getoond. Voor een belg van 30 jaar die altijd bij Lotto gereden heeft:
1x Roubaix, 1x Gent-W, 1x E3-prijs, 1x omloop, 2x KBK, 2x Sanremo, 2x Ronde v.Vl , 3x Dwars d.Vl, 4x Strade.
Zal grotere aanwinst zijn voor de heuvelklassiekers :
9x LBL, 9x Brabantse pijl, 8x Amstel en 7x Waalse pijl
Zo gauw deze zin omgeschreven kan worden naar:
'Klassiekerkern met meerdere ijzers Waaronder van Aert'
Op dat moment zal Jumbo pas echt het spel kunnen spelen in de klassiekers, je moet af van het idee dat van Aert elke koers kan winnen. Dat kan van Aert inderdaad maar niet als je dat vooraf aan elke oetlul duidelijk maakt en je nog alleen maar achter de feiten aan koerst. Je moet aanvangen met meerdere kopmannen en laat dat woordje schaduw of sub ook maar weg. Mannen Laporte, Benoot zijn gewoon kopmannen en van Aert profiteert daar veel meer van als ze dat zelf ook beseffen en zo rijden.
Dat zag je ook bij DQS met Boonen, Tommeke was ijzersterk maar zonder hem winnen ze toch meer. Jumbo moet daar nog steeds voor waken, de klassiekerskern kwalitatief versterken was een eerste horde die nu genomen is.
Wat je nog beter kan doen is als TJV keihard blijven roepen dat alle ballen op van Aert gaan om pas in de finale zelf de concurrenten erachter te laten komen dat dit niet het geval is en een Laporte wint doordat de rest steeds naar Wout kijkt.
Laporte wel een dikke aanwinst. Niet bij de favorieten zoals Van Aert maar normaal gezien altijd wel goed genoeg voor in achtervolgende groep te zitten als rappe man. Kan Van Aert beetje de kat uit de boom kijken.
Van der Sande ook een zeer degelijk jaar gereden.
In de RVV waren VDP en Asgreen duidelijk sterker, al kan een beter team hem daar ook verder brengen. Hoe van Aert na de 2e Kwaremont zelf het gat moest dichten met een hele sliert renners in zijn wiel; doet toch pijn aan de ogen.
In het algemeen reed van Aert in veel klassiekers de afgelopen jaren teveel en te snel met teveel renners in zijn wiel in de wind. Met een sterker team kunnen ze andere wedstrijdsituaties creëren of problemen recht zetten. Dat zou hem toch weer een stapje dichter bij overwinningen moeten brengen.
Inkopen in de hoop de 'kern' te versterken...
Kan natuurlijk ook de andere kant op gaan en niks meer worden...
Ik gok op het tweede...jammer voor al de mooie aankopen, ik zie een Tosh en Laporte niet echt aarden in dit team.
En het concept 'Interne concurrentie' ... ja jongens, rijd jullie allemaal maar lekker kapot in de voorbereiding in de hoop geselecteerd te worden ... en dan wanneer puntje bij paaltje komt... helaas, niks meer!
Jammer ...
Afgelopen jaren liet JV veel van die wedstrijden schieten, door hun te krappe kern en werden die jonge gasten voor de leeuwen gegooid in de grotere wedstrijden, bv Kooij prof maken om de week erop al het Vlaams openingsweekend te betwisten.
Als ik t geld had kon ik zo ook een ploeg samenstellen die leuke wedstrijden wint.
Ik heb veel respect voor wat Wout presteert en enkele van zijn collega's, maar niet voor het team (en dat geldt ook voor Ineos).
Ik vind het veel knapper wat voor resultaten er bij Alpecin Fenix worden geboekt met een naar verhouding veel beperkter budget.