Zeeman over Tourselectie: “Niemand een streepje voor door zijn paspoort”

woensdag 22 juni 2022 om 10:52
Zeeman over Tourselectie: “Niemand een streepje voor door zijn paspoort”

foto: Cor Vos

Merijn Zeeman heeft in Het Nieuwsblad gereageerd op de Tourselectie van Jumbo-Visma. De sportief directeur heeft het onder meer over de weinige Nederlanders in zijn Tourploeg. “Ik heb de best mogelijke ploeg opgesteld. Niemand krijgt een streepje voor door zijn paspoort. In het voetbal krijgen mensen die hetzelfde werk doen als ik hetzelfde commentaar”, aldus Zeeman.

Wel snapt hij de teleurstelling. “De doorsnee-Nederlander vindt het heel jammer. Ze zouden graag zien dat de beste Nederlandse ploeg ook veel Nederlanders meeneemt. Maar daar hebben we nog een paar jaar voor nodig. Er hebben wel best veel Nederlanders de Giro gereden.”

Dat Zeeman ervoor kiest om Van Hooydonck en Laporte mee te nemen, heeft vooral te maken met de verraderlijke eerste week. “Die is heel belangrijk en Van Hooydonck en Laporte zijn specialisten. Zij komen goed tot hun recht in vlakke, hectische dagen. Benoot kan dat ook, maar hij gaat als allrounder mee omdat hij ook goed bergop kan rijden. Maar er zijn nog meer redenen waarom we tot deze acht zijn gekomen. Iedereen weet hoe de Ronde van Zwitserland is verlopen.”

Wout van Aert
Tot slot heeft Zeeman het nog even over Wout van Aert: “Groen is het hoofddoel van Wout. Daar gaan we ons als ploeg voor inspannen. Maar hoe? Dat wijst de koers wel uit. Natuurlijk moet hij ook Primoz en Jonas ook ondersteunen, maar andersom gaat dat evengoed het geval zijn.

Dit artikel delen:

90 Reacties

horsm 22 juni 2022 om 11:06

Volkomen logische reactie van Zeeman. Als je het beste team van de wereld wil zijn, dan moet je je in je opstellingen door zuiver sportieve redenen laten leiden, niet door publicitaire.

Die opmerking dat groen ook een hoofddoel is, dat neem ik met een korrel zout. Mocht een TJV renner de gele trui veroveren, dan gaan er weer hele andere wetten gelden.

re-cycle 22 juni 2022 om 11:50

je bedoeld dat er voor Wout andere wetten gaat gelden als hij geel heeft? In het artikel wordt de groene trui benoemt als hoofddoel voor Wout en niet zozeer voor de ploeg.

Ab Normaal 22 juni 2022 om 12:33

Precies. Ik wil gewoon dat ze de Tour winnen.
Als dat zonder Nederlanders is dan heb ik liever dat er 0 Nederlanders mee gaan.

Pietspeed 22 juni 2022 om 13:51

Deels eens met Horsm. Publicitaire en dus commerciële overwegingen spelen ook een rol.
@ab normaal.
Gaat er toch om welke renner er wint en niet welke team?

Renaissance 22 juni 2022 om 15:06

Volkomen idiote reactie van Zeeman zul je bedoelen. Nederlanders zijn geinteresseerd in Nederlanders, en dat is toch echt de plek waarvandaan zijn sponsorgeld komt.

djboven 22 juni 2022 om 20:05

de vergelijking met voetbal slaat als een tang op een varken, ik geef je op een briefje dat de meeste nederlanders juichen voor nederlanders of ze nou de tour winnen of niet. ‘de giro was voor de meesten leuk omdat de nederlanders het goed deden. ik ga in ieder geval niet zitten juichen voor een belg, deen of voormalig skispringer uit weet ik veel waar vandaan. Hup Mathieu en Bauke!!!!!!!

Dikke Vrouw 22 juni 2022 om 11:10

Zo is het woutie , primoz en de ploegleiding beslissen

xistnc 22 juni 2022 om 11:49

Precies, dat Woutie dat maar even goed beseft.

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 14:57

Groen heeft in Nederland duidelijk minder weerklank dan in België.

Panache 22 juni 2022 om 15:53

Dat is toch logisch?
Rood = Leiderstrui Vuelta
Wit = Jongerenklassement Tour
Blauw = Bergtrui Giro
Geel en Groen zijn wensen, maar die worden niet ingewilligd.

RLM 22 juni 2022 om 16:27

Groen zit ook niet in de Belgische vlag. Toch niet de laatste keer dat ik heb gechekt.

AWestie 22 juni 2022 om 11:12

@redactie eigenlijk staan er twee identieke alineas in dit artikel

Anton van Valouwe 22 juni 2022 om 11:15

Met voetbal wint een ploeg, bij wielrennen een individu, dat weet professor Zeeman natuurlijk ook wel. En dat mensen in het voetbal die hetzelfde werk doen als hij hetzelfde commentaar krijgen is helemaal onzin, hoezo zelfoverschatting?
Met b.v. Dumoulin en Oomen heeft hij gewoon gefaald!

Beer 22 juni 2022 om 11:17

Of hebben Dumoulin en Oomen gefaald?

Marik 22 juni 2022 om 11:19

Ik vind falen een veel te zwaar woord. Laten we zeggen dat Oomen en Dumoulin niet hebben gebracht wat wel gehoopt werd. En dan vind ik de stagnatie van Oomen eigenlijk het meest teleurstellend. Die is toch blijven steken bij hoopvolle belofte.

Albeijing Feeniks 22 juni 2022 om 11:23

@Beer
Over Evenepoel wordt snel geroepen dat die heeft gefaald. Hij heeft het foute paspoort.

Beer 22 juni 2022 om 11:24

Ik vind falen ook een te zwaar woord hoor; 'niet gebracht wat gehoopt werd' drukt het veel beter uit.

Maillot à Pois 22 juni 2022 om 11:30

Stop de persen!
Marik en Beer zijn het eens over een onderwerp ;-)

(en ik ook trouwens, falen is een veel te zwaar woord)

Anton van Valouwe 22 juni 2022 om 11:34

Dumoulin zat op zijn top of net er overheen en bij Oomen kon iedereen wel constateren dat er niet veel meer in zat dan hetgeen hij had laten zien. Wanneer je dan onlangs fijntjes in de media op laat tekenen dat: "Sam veel progressie heeft geboekt sinds hij bij ONS is gekomen", loopt je geloofwaardigheid toch wel een "deukje" op en hebt je gewoon gefaald!

xistnc 22 juni 2022 om 11:51

Als je ziet wat voor hoopjes schroot TJV aantrof, hebben ze Oomen en Dumoulin nog best aardig weer aan de praat gekregen.

Alexander 22 juni 2022 om 11:54

Voetbalteams krijgen vaak het verwijt dat zij weinig lokale spelers opstellen dus de kritiek is zeker vergelijkbaar. Heeft volgens mij weinig met zelfoverschatting te maken maar is een feit.

Nu noem jij 2 renners op die minder zijn gaan presteren bij TJV maar er zijn er nog veel meer die vele malen beter zijn gaan presteren nadat zij bij jumbo zijn gekomen. dus dat gaat niet op. Dumoulin zat al op de duistere plek toen hij naar Jumbo kwam en hoopte juist wat meer licht te vinden bij Jumbo en daar hebben zij hem mega veel ruimte voor gegeven. Al lof lijkt mij voor Jumbo dat zij hem zoveel ruimte en geduld hebben gegeven. Oomen heeft veel tegenslagen gehad en volgens mij ook een lieslagader operatie, maar daarnaast is vooral de top in het rondewerk ernstig verjongd met mega sterke renners waardoor hij van hoog in top 10 naar top 20 is gegaan. Dit valt gewoon niet meer goed op maar ik weet niet of hij nou slechter is geworden of de top juist beter.

TheBigShow 22 juni 2022 om 11:55

Ze kwamen allebei na een flinke blessure; dan kan je je inderdaad afvragen of Jumbo juist heeft gehandeld. Zeker bij Dumoulin voor wie ze nog een afkoopsom moesten betalen. Denk dat ze te gretig zijn geweest op Nederlandse klassementsrenners

Anton van Valouwe 22 juni 2022 om 12:30

Wanneer je zoveel geld uitgeeft voor "een hoop schroot", ben je niet zo'n beste koopman en heb je gefaald!

Scott Sunderland 22 juni 2022 om 12:33

Het was prima om te proberen om Dumoulin en Oomen weer op hun oude niveau te brengen. Het is niet gelukt nee. Dat is geen schande. Je hebt te maken met allerlei menselijke factoren waarom een renner wel of niet weer succesvol wordt.

jv88 22 juni 2022 om 12:57

Nou Anton na jouw relaas is het dus idd totale onzin om meer Nederlandse knechten mee te nemen. Want de ploeg wint toch niet. En een Nederlander die geel of groen kan winnen is er niet. Zeker niet binnen de ploeg!

Pietspeed 22 juni 2022 om 22:22

Bij voetbal wint in de eerste plaats de club, waar je fan van bent, en mooi meegenomen als je favoriete speler daar ook speelt.

Marik 22 juni 2022 om 11:16

Het is een logisch gevolg van doelgericht werken. Wanneer je vol voor het ultieme doel gaat dan kan- en mag je geen concessies doen.
Tegelijkertijd kan het wel conflicteren met de publicitaire kant. In Nederland kijken de meeste mensen die weleens wielrennen kijken alleen naar de Tour de France. (en de shows er omheen)
Wielerkoorts ontstaat alleen als Nederlanders heel goed rijden. Denk aan de Tour van Bau en Lau, de zege van Boogerd op La Plagne of vorig jaar met vdP.
Er zijn genoeg andere Nederlanders die voor bliksemafleider kunnen spelen deze Tour.

Wat de grootste uitdaging voor TJV zal zijn de komende jaren, is om de Nederlandse identiteit- en het behalen van resultaten tijdens de Tour te combineren.
Je kunt daar als WF volger het jouwe van vinden, maar bedenk dat jij niet de gemiddelde wielerliefhebber bent. De meeste volgers hier zijn wielerfanatiekelingen en/of wielernerds. (in de goed zin van het woord)

Koers 22 juni 2022 om 11:20

Uiteindelijk heb je maar een paar Nederlandse klasbakken en die in 1 team krijgen is natuurlijk lastig. Bij knechten opstellen krijg je dan weer vaak de kritiek dat zij voor een buitenlandse kopman knechten. En we moeten natuurlijk ook niet vergeten dat de investering in Dumoulin ook gigantisch is geweest. Het vertrek van Groenewegen heeft natuurlijk een flinke deuk geslagen in de Nederlandse identiteit, maar past nou eenmaal bij de richting van de ploeg.

Mystery Rider 22 juni 2022 om 12:12

Maar hoe leg je dat uit aan de gemiddelde Nederlandse krantenlezer of volger?

– De beste eendagsrenners – niet bij TJV: Matje, Van Baarle (voorlopig toch nog niet), Van Poppel
– De beste sprinters – niet bij TJV: Jakobsen, Groenenwegen
– De beste klassementsrijders – ook niet bij TJV: Mollema, Kelderman, Arensman

Dan blijft de klassieke vraag, waarom willen deze renners niet bij TJV rijden – meest logische antwoord, omdat ze dan in de pas moeten lopen voor Roglic en Van Aert…?

Persoonlijk vind ik nationalisme een bizar gegeven, maar het lijkt er wel sterk op dat TJV de Nederlandse identiteit met zijn ploeg niet echt nastreeft – wat ook duidelijk is uit wat Zeeman zegt – het paspoort maakt niets uit – zolang we maar winnen!

Koers 22 juni 2022 om 13:09

Maar die Nederlandse identiteit is ook maar wat anderen er van maken. Voor een groot deel is het gewoon een team (al zij het met meerdere Nederlandse sponsoren). Toen Sunweb Duits werd, was het eigenlijk nog vooral een Nederlands team, maar Kittel had nou eenmaal de Duitse nationaliteit. Er moet toevallig een vlagje bij het team staan. Trek-Segafredo is Amerikaans.. is het echt? Ik weet niet onder welk land die Kazachse en de Emiraten teams staan, maar volgens mij heeft ook dat weinig te maken met het land van het gros van de renners.

Aerts 22 juni 2022 om 13:58

Mystery Rider,

In categorie eendagrijders en klassementrijders zet je 3 namen neer. Bij sprinters zet je 2 namen neer. Dit is cherry picking. Want Kooij is misschien al het niveau Groenewegen. Dus deze had je zeker erbij kunnen zetten. Mollema rijdt geen klassementen meer. Dus of hij een betere klassementsman is dan Bouwman of Oomen is nog maar de vraag.
Poels, Mollema, Groenewegen zijn wereldtoppers op hun discipline, maar het zijn ook veteranen. Leemrijze, Kooij, gebr. van Dijke zijn de grootste talenten op hun favoriete discipline.
Dus ja het is jammer, dat er op dit moment weinig Nederlandse toppers bij Jumbo rijden. Maar gelukkig wordt er aan gewerkt. Het blijft jammer dat Thymen naar Ineos gaat. Ik had hem liever zien schitteren bij DSM of jumbo dan bij dat dubieuze Angelsaksische koopploegje. En dat geldt ook voor Mathieu, alleen moet ‘Angelsaksische koopploegje’ vervangen worden door ‘Vlaams moddercrossploegje’.

TheTimmy 22 juni 2022 om 21:09

Wat mensen niet zo door hebben:
Van de 23 overwinningen van TJV dit jaar zijn er 10 Nederlands
De laatste 2 Nederlandse ritwinsten in een grote ronde: TJV

Het valt wel mee dus

fransestinkkaas 22 juni 2022 om 11:32

Grote klasse, mooi dat hij durft te zeggen waar het op staat. Benieuwd of Frits van Eerd als raschauvinist er ook zo over denkt.

Murcia 22 juni 2022 om 11:33

Dit is topsport en dan selecteer je de beste mensen voor het belangrijkste evenement. Simpeler kan je het niet uitleggen. Daarnaast is men hard bezig om het gat dat bij het vertrek van Rabobank ontstond in het opleiden te dichten. Met een Kooij zie je daar al een klein beetje de vruchten van maar dit kost tijd. Nederland is bovendien een hele kleine vijver voor wat betreft wielrentalent en je hebt concurrentie in het werven van jeugd wat ook maar goed is.

girardengo 22 juni 2022 om 13:16

Die vijver wordt nog kleiner door de opkomst van de e-bike.

hjjanssen1973 22 juni 2022 om 11:41

Ik denk dat Oomen zelf minder teleurgesteld is dan sommige kritische volgers. Wel teleurstellend voor hem om ongefundeerde negatieve commentaren te lezen.

evelineroos 22 juni 2022 om 12:06

Ongelooflijk dat Jumbo is meegegaan in die groene-trui hype die gestart is vanuit de Belgische media. Je zou als ploeg volle bak moeten gaan voor geel met twee kanshebbers.

Mystery Rider 22 juni 2022 om 12:15

Ik durf het bijna niet uit te spreken op deze website…maar…misschien nemen ze te veel hooi op hun vork en staan ze na de TDF met lege handen op de Champ-Elysees ???

Albeijing Feeniks 22 juni 2022 om 12:30

Ach joh. Die Belgische media en Wuyts hebben natuurlijk keiveel druk gezet!

jooprioolpijp 22 juni 2022 om 12:44

…of ze staan met twee truien. Of met alleen groen, wat dan toch mooi is. Zo is het glas alsnog halfvol of halfleeg. Ik ben in elk geval blij met de getoonde ambitie.

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 15:02

Tja, in België betekent ‘Groen’ ook wel heel wat…
In Nederland lijkt het alleen maar om ‘Geel’ te gaan en is de rest van geen tel.
Denk dat WVA een betere kans heeft op groen dan Rog/Ving samen op geel.
Dan zou het maar dom zijn om dat niet na te streven, tenzij je wil dat WVA er zijn conclusies uit trekt natuurlijk.

Wildebert 22 juni 2022 om 15:14

Drie kopmannen lijkt mij ook teveel. Misschien staat die B in Jumbo door de Vlaamse mediadruk toch een beetje symbool voor België. Van Aert kan hem zeker winnen, maar als team kan je ook teveel hooi op de vork nemen. Wordt interessant om de taktiek te volgen. Hoop dat er gelukkige keuzes worden gemaakt.

tramontana 22 juni 2022 om 15:45

geel lijkt ongrijpbaar voor TJV, tenzij Wout de tijdrit wint, dan kan die enkele dagen in de ploeg. Pogacar is hors categorie en bergop zijn er mi enkelen beter dan Rog en Vingegaard. Voluit voor groen is de betere optie.

jan jansen 22 juni 2022 om 16:47

Ze hebben al een keer de fout gemaakt door niet iedereen voor Roglic te laten werken in de Tour van twee jaar geleden. Dat heeft ze het geel gekost.

Beer 22 juni 2022 om 17:08

De ploeg heeft toen meer dan genoeg gedaan voor Roglic, maar hij bleek zelf niet opgewassen tegen Pogacar, ondanks zijn sterkere team.

Bontempi1962 22 juni 2022 om 22:14

Mee eens. Die groene trui leidt alleen maar af van het ultieme doel; de gele trui in Parijs. Met alle respect voor Wout van Aert (geweldige renner), ik zou hem andere wedstrijden laten rijden.

Marszzz 22 juni 2022 om 12:13

Natuurlijk kijk je niet naar de vlaggetjes als je een selectie maakt voor de Tour. Dan neem je toch wat van je beste renners mee. De sponsors bepalen uiteindelijk waar de belangen liggen en hoe dan je team voor het jaar in elkaar zit. Logisch daarom dat er ook wat beste belgen in zitten. Maar gaat een potentiele klant van Jumbo of HEMA meer Tour kijken als een Vingegaard of Roglic het goed doet en dan vervolgens die winkels plat lopen?

Brabander 22 juni 2022 om 12:30

Dat vraag ik me dus ook altijd af. Denk dat dat nogal overschat wordt. Ik als vaste wielervolger heb ook geen Quick-Step laminaat, rijd geen Citroën en doe ook geen boodschappen bij de Jumbo bijvoorbeeld

Marszzz 22 juni 2022 om 13:31

Inderdaad ik ook niet. Ik heb het dan ook met name over de Jan-met-de pet die verder in het jaar geen wedstrijd kijkt. Wat dat betreft doen ze het met Max beter.

RLM 22 juni 2022 om 16:28

Langs de andere kant had ik nog nooit van Visma, Bora, Hansgrohe, Soudal, Deceuninck, Quick Step en nog veel meer gehoord als ze niet zouden sponseren

Brabander 22 juni 2022 om 18:11

Okay. Maar heb je er wat van gekocht?

Eroba 22 juni 2022 om 12:45

Prima, maar waarom zou ik er dan voor moeten juichen?

Brabander 22 juni 2022 om 12:49

Dat vraagt toch ook niemand van je? Dat je voor Jumbo moet juichen?

Mark 22 juni 2022 om 12:52

Je moet niks. Sport volgen wordt leuker als je het los van vlaggetjes bij personen kan gaan zien, maar ieder zijn recht om te gaan juichen om successen op basis van vlaggetjes.

Baukema Tomoulin 22 juni 2022 om 16:03

Het feit dat in Nederland het aantal F1 fans van pakweg 100.000 mensen naar ongeveer 4 miljoen mensen is gestegen met de introductie van Max Verstappen betekend dus dat er ongeveer 3.9 miljoen Nederlanders zijn voor wie de sport geen bal uitmaakt zolang er maar een Nederlander wereldtop is. Ik doe dat zelf anders, ik kijk graag naar fietsende mannetjes en vrouwtjes en blijf dat doen ook als de nationaliteiten die meedoen veranderen.

Brabander 22 juni 2022 om 16:22

Dat F1 lijkt ook wel een soort folklore geworden te zijn. Een Koningsdag in het kwadraat. Tenenkrommend mijns inziens en volgens mij moet je je daar ook niet aan gaan spiegelen

Mark 22 juni 2022 om 12:49

Ik vind het een sterke tourselectie en vanwege ‘positieve gevallen’ in Zwitserland een veiligere keuze om het geel en groene doel niet in gevaar te laten komen.

Pietspeed 22 juni 2022 om 14:35

Heb je wel eens aan de term gezondheid gedacht ipv veiligheid: openbare orde, vrede of oorlog….

jooprioolpijp 22 juni 2022 om 12:57

Deze hele discussie draait om de vraag hoe je als team maximaal resultaat haalt en voor de sponsor de maximale exposure. Zwart-wit gesteld kan dat op twee manieren: oranje-boven of multiculti. Het eerste zou op dit moment hoogst zelden voor de prijzen meedoen als het om rondes gaat en al snel het risico lopen te ontaarden in een faalbrigade à la Roompot (namelijk als het niet lukt om alle NL toppers in te lijven – zeer waarschijnlijk dus). Het tweede doen ze nu. Reken maar dat grote sponsoren bijhouden hoeveel tijd ze in beeld zijn als wie-dan-ook met hun shirtje rondrijdt. Dat pakt echt beter uit als je om winst meedoet dan als je als 'de eerste Nederlander was vul-maar-in en die kwam op 5.13" binnen op plaats 23' het rondejournaal haalt.

Murcia 22 juni 2022 om 13:09

Eens, als ik moet kiezen tussen de huidige internationale TJV ploeg of de jaren waarin wij gemaakt enthousiast moesten doen over Rob Ruigh en lange reportages kregen over de slechtste renner aka Kenny van Hummel dan is het niet zo moeilijk. Ik wil de best mogelijke renners zien, zijn dat Nederlanders maar in dienst van een andere ploeg dan geel zwart zoals MVDP maakt mij dat geen biet uit.

Fifty 22 juni 2022 om 13:08

ho ho ho Merijn, dat moet je hier niet roepen

hier gelden andere wetten

VerstandOpNul 22 juni 2022 om 13:22

Geen speld tussen te krijgen!

Al vraag ik me wel af hoe Frits van Eerd daar tegenaan kijkt..

Pietspeed 22 juni 2022 om 14:32

Interesseert Frits geen biet. Die zit achter het stuur.

Fifty 22 juni 2022 om 15:32

#samenwinnen

Pietspeed 22 juni 2022 om 14:02

Het interesseert me geen zak of Roglic met TJV of in dienst bij een ander team de Tour wint. Roglic is een Sloveen en in dat land zal de vlag uithangen. Boodschappen blijf ik toch bij dezelfde super doen.
Bovendien met zoveel buitenlandse renners is TJV nu niet bepaald het uithangbord van een Nederlands team. Maar dat hoeft ook niet, hun keuze.

De Capybara van de Conradkade 22 juni 2022 om 14:16

Toen ze nog die chocolade gecoate koffiebonen van La Place bij de Jumbo hadden ging ik daarvoor daar speciaal naartoe. Fantastisch voor tijdens de langere ritjes. Nu die uit het assortiment zijn, kom ik er ook niet meer.

Pietspeed 22 juni 2022 om 14:31

Ik mis ze ook :-)

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 15:03

@Pietspeed. ‘Zoals ik de wereld zie, zo is hij niet.’
Les 1 uit filosofie.

molovin 22 juni 2022 om 14:06

Duidelijk en heel logisch. TJV wilt het beste team ter wereld zijn en hebben nu 3 kopmannen van een niveau waar geen NL’ers aan komen. Enkel MVDP komt in de buurt van Wout (maar die is veelzijdiger en constanter) maar die wilt niet naar TJV komen. Voor de rest is er niemand die ook maar in de buurt komt van Roglic en Vingegaard que Niveau.

dnns1973 22 juni 2022 om 14:45

Mij boeit het niet of roglic wint of pogocar als Nederlander kijk ik met een chauvinistische bril naar het geheel en met mij veel Nederlanders. Dat Marijn dit niet inziet begrijp ik van uit professioneel oogpunt maar kwa marketing is het hopeloos de gemiddelde Nederlander wil gewoon Nederlanders zien rijden met de Tour . Dat hij dan aankomt dat er veel mensen opgesteld stond in de Giro doet niet terzake daar kijkt niemand naar alleen de tour telt

jooprioolpijp 22 juni 2022 om 14:59

Dan moet je met grote tevredenheid zien hoeveel andere ploegen Nederlanders in dienst hebben. Valt er altijd wat te juichen. Van alle Nederlanders in één team worden het er namelijk niet meer…

Brabander 22 juni 2022 om 16:24

‘Als Nederlander’

Soms prijs ik mezelf met de gedachte dat ik dat chauvinisme totaal niet heb. Vaak zelfs :)

Michiel 22 juni 2022 om 16:35

Heel veel sterkte dan maar gewenst Brabander

Brabander 22 juni 2022 om 18:12

Met wat precies?

Alfons Haavers 22 juni 2022 om 15:21

Straks selecteren ze ook geen Nederlanders meer voor de nationale ploeg als het zo allemaal doorgaat!

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 17:04

We hebben nog wat goede Belgen op overschot die de nationale selectie net niet haalden…

tramontana 22 juni 2022 om 15:39

Het besef dat geel zeer moeilijk zal worden, podium rijden met Roglic wordt al een hele opgave. Dan kan je inderdaad maar beter ook wat paarden op groen zetten, met Wout, en dan zijn Benoot en Vanhooydonck logische keuzes.

jan jansen 22 juni 2022 om 16:58

Met het gevaar dat het geen van beide wordt.
Op twee paarden gokken

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 17:04

Logische keuze inderdaad @Tramontana, als er ook nog groot covid gevaar dreigt.

RLM 22 juni 2022 om 16:25

Ik denk dat Laporte voor het seizoen al een streepje voorhad omwille van de Tour en zijn paspoort (Zelfde reden dat Affini altijd de Giro rijdt), maar hij heeft dit vertrouwen dan ook gewoon bevestigt, maar dat terzijde.

Je kunt je afvragen waarom een team met een Nederlandse hoofdsponsor, slechts 1 NLer meepakt, maar wat Zeeman zegt met de Giro klopt gewoon. Meerdere grote rondes rijden in een jaar is ferm lastig, dus beter eentje uitkiezen. Overigens, welke NLers bij Jumbo zijn beter dan de afgevaardigde renners? Roglic, Vingegaard en Van Aert zijn de kopmannen, Kuss is de beste klimknecht (maar zeer wisselvallig), Kruijswijk heeft een ijzersterke Dauphine gereden met ook wat werk voor Van Aert in rit 5. De enige NL klimmers bij Jumbo zijn Bouwman, Kruijswijk, Leemreize en Dumoulin. 3 vd 4 hebben de Giro gereden, Bouwman is zelfs geblesseert, Leemreize is nog te jong om nog eens op avontuur te sturen en Dumoulin is met zichzelf aan het worstelen in de bergen.

Voor Van Aert zijn avontuur heb je Laporte, Benoot en Van Hooydonck. Laporte heeft tot nu toe geweldig gereden, met zijn concurrent in Teunissen die in Zwitserland bij de coronaJV zat en dus wat onzeker is. Benoot is een beetje een vreemde keuze (geef ik zelf toe) maar was in mijn ogen de plaatsvervanger van Dennis nu. Andere types natuurlijk, maar de andere “Dennis”-type is Dumoulin. Van Hooydonck kun je de afweging maken voor Gesink, maar toch voor de belg gegaan.

Als mevrouw Truus uit Ijzerleide vanuit haar knusse zetel in Schermerhoorn de TV opzet om naar de Tour te kijken, gaat ze vast niet spontaan haar ogen dichtdoen als er toevallig geen NLer in beeld is. Komt daarbij dat omwille van de Giro (met heel wat NLers) nu heel wat minder NL in beeld gaat komen. Waarschijnlijk zal Kruijswijk zelfs de laatste zijn in de favorietengroep bergop. Voorts zijn de teams met andere Nederlanders nu niet echt gesponsord door concurrenten van Jumbo. En zelfs als Truus uit Ijzerleide in Schermerhoorn vervelend doet over hoe dat Jumbo niet genoeg doet voor het Nederlandse wielrennen, gaat ze dan spontaan naar de AH lopen? Die helemaal niets doen voor wielrennen, tout court? Waarschijnlijk niet. En als ze dat wel doet, dan zet ze haar TV waarschijnlijk ook wel op om in de winter naar het schaatsen te kijken, waar de Nederlandse mannen worden gesponsord door, jawel, Jumbo.

Truus zal dit jaar waarschijnlijk ook kijken naar de eerste ritten in de Vuelta want die zal beginnen in Nederland. Kan ze lekker terugdenken aan Sjors de Man uit Achterschede die ze in 1967 tegenkwam in Utrecht. Lijkt me dan ook beter dat Jumbo daar wat NLers naar toe stuurt, zoals een Eenkhoorn, Gesink, Hofstede. Kunnen ze zelfs de ploegentijdrit winnen en in Utrecht op het podium staan.

Voorts is er ook nog Visma. Visma is een van de hoofdsponsors van TJV, en er is slechts 1 Noor in dienst. Zelfs als we dit verruimen naar Scandinaviërs zijn het er maar 2 (Foss en Vingegaard). In de logica van sommigen hier zou Visma direct al zijn sponsorgeld moeten terugtrekken want wat is het waard. Sponseren wordt voornamelijk gedaan voor naambekendheid. Ik ben geen NLer dus ik weet niet hoe het daar exact aan toegaat ten noorden van mij maar ik denk dat Jumbo toch best bekend is bij de modale Nederlander. Dit in tegenstelling tot in België, waar Jumbo probeert de markt te betreden. Daar moeten ze nog naambekendheid opbouwen. Dan is er bijna geen betere manier om dat te doen dan de beste Belgische renner van het moment in de grootste koers van het moment te steunen met Belgische renners? Dit zorgt ervoor dat men misschien in de corporate room van Jumbo blij kijkt naar Van Hooydonck ipv Gesink.

Sorry voor de lange post, maar wou gewoon even wat kwijt.

Krist The Vanma 22 juni 2022 om 17:09

@RLM, inderdaad, ik kan me volledig vinden in jouw analyse. Ben wel meer Benoot fan dan de meesten hier, heb ik de indruk.
Ook een goed punt van de marketingstrategie van Jumbo, zou best es kunnen.
Terzijde. Jammer van de twee grote dt-fouten. Snap ik niet. Je schrijft goed en beheerst de grammatica, én dat dan weer niet, snap ik niet. Maar goed.

RLM 22 juni 2022 om 17:11

Reden is simpel: Ik probeer zo hard mogelijk mijn best te doen om grammatisch correct te schrijven, maar was daltijd al slecht in de DT-regel. Vooral in een lange tekst (en een spellingscorrectie die ingesteld staat op Engels) gebeurt dit dan.

Koers 22 juni 2022 om 17:12

Jumbo behoeft hier idd geen reclame, en in België wel idd. Visma, is misschien Noors, maar bedient een groot aantal landen, dus die willen gewoon overwinningen zien uit de landen waar nog veel groei mogelijk is. Zij werken niet alleen aan bekendheid maar natuurlijk ook aan betrouwbaarheid, en dat zoek je natuurlijk wel in een administratie etc. systeem dat je gehele boekhouding doet, maar waarschijnlijk ook automatische inkopen doet enzo.

Ik verwacht in de Vuelta ook de nodige Nederlanders, waaronder Tommeke. In de Giro hadden ze al 6 Nederlanders, dan mag natuurlijk ook gezegd worden.

Aan de eind van de dag is het gewoon een team dat geld steekt in de heren, dames, jeugd (en veldrijden?) Dat lijkt mij gewoon een goede zaak.

Blackcanyon 22 juni 2022 om 19:34

Dumoulin opstellen. Die heeft al corona gehad en heeft dus een kleinere kans dat hij t opnieuw krijgt.

Pietspeed 22 juni 2022 om 22:28

Coronavirussen komen in dit jaargetij nagenoeg nooit voor. Bovendien wijzen al tientallen studies uit dat de zgn dominante omicron variant tientallen malen minder gevaarlijk is dan de gemiddelde griep. Maar omdat er al voor miljarden aan 100’en miljoenen vaccins is ingekocht, moet het narratief in leven gehouden worden. Men moet ns ophouden met die angst p.rn.

djboven 22 juni 2022 om 20:12

zeeman, dat is toch die man die op dat krukje zat en dacht dat die skispringer het wel zou fiksen, karma is a bitch. dat krijg je als je redeneert zoals hij

Murcia 22 juni 2022 om 20:20

Geweldig inzicht,je hebt helemaal gelijk en het is mij een raadsel waarom die schansspringer nog meedoet eigenlijk. Wat een sukkeltje is dat zeg!
Je moet echt iets met die geweldige kennis gaan doen,misschien heeft Raymond nog een vacature op de redactie.

Bontempi1962 22 juni 2022 om 22:06

Dan maar supporteren voor een andere ploeg dan JV

Alfons Haavers 22 juni 2022 om 22:21

UAE dan maar?

Beer 22 juni 2022 om 23:02

Quick-step is ook een goede optie; toch? Hebben Hollandse kopman mee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone