Merijn Zeeman is duidelijk over hoofddoel Jumbo-Visma: “We willen de Giro winnen”
Interview Jumbo-Visma kende in 2018 zonder twijfel het beste seizoen in jaren. Architect van het sportieve beleid bij de Nederlandse ploeg is Merijn Zeeman. Aan de hand van negen thema’s, bespreekt de 40-jarige Noord-Hollander met WielerFlits de toekomstplannen van zijn team. Voor 2019 windt hij er in ieder geval geen doekjes omheen: “Schrijf maar op: wij willen met Primož Roglič de Giro d’Italia winnen.” Vandaag deel één van het interview.
Lees hier het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman
Selectie-bestand voor 2019
“Ik ben heel tevreden met de samenstelling van de groep jongens. De nieuwe renners geven ons echt een kwaliteitsimpuls. Met Wout van Aert hebben we een nieuw langetermijnproject. Maar ook met de andere nieuwe jongens en de renners die gebleven zijn, is nog veel winst te boeken. In deze rennersgroep zit heel veel talent, eigenlijk alles wat we ons met Jumbo-Visma wensen. Als we er alles aan doen om ons verder te ontwikkelen, denk ik dat er in dit team nog heel veel rek zit.”
Imago
“We zijn de laatste jaren veel bewuster bezig geweest met wie we zijn, wat we willen zijn, wat onze cultuur is en hoe we die cultuur moeten bewaken. Op het jongste trainingskamp hebben we weer met iedere renner samengezeten. Daarin hebben we besproken wie wij als Jumbo-Visma zijn en wat we van hen verwachten. Niet iedereen past bij deze ploeg. Sommige renners zullen het niet willen of vinden het veel te ver gaan. Dat kan. Maar wij zijn er in ieder geval heel helder in wat we van elkaar verwachten.
De allerbelangrijkste eigenschap van een Jumbo-Visma-renner is dat hij wil samenwerken. Dat je als sporter openstaat voor begeleiding, dat je coachbaar bent en openstaat voor innovaties. Maar ook dat je het teambelang boven het individuele belang stelt, dat je gedisciplineerd bent. Dat klinkt heel logisch. Maar leg het eens naast je redactie en kijk of dat voor iedereen geldt. Bij ons was er in ieder geval geen enkele sporter die zei: ‘Dat geldt niet voor mij’. En dat is goed, maar dan heb je het wel afgesproken.

LottoNL-Jumbo won in de Tour of Britain – foto: SWpix.com
Daar kunnen we dan op terugkomen. Als er bijvoorbeeld iets voorvalt, kunnen we iemand erop aanspreken dat het voorval niet correspondeert met de afspraken die gemaakt zijn. Zo zei Primož laatst ergens dat hij zich soms een buitenstaander voelt. Als je interviews gaat vertalen vanuit het Sloveens naar het Nederlands én je bent niet bij het gesprek, zijn er altijd nuanceverschillen. Ik heb hem gevraagd uit te leggen wat hij met die uitspraak bedoelde en hoe hij dat zag. Wij hebben dat namelijk nooit aan hem gemerkt.
Een aantal jaar geleden hebben we met alle mensen van dit team onze tien gedragsregels opgesteld. Daar staat ook bij dat wij trots zijn op ons Nederlandse karakter, maar dat betekent niet dat we nationalistisch zijn. Maar Jumbo-Visma is dé Nederlandse ploeg. Ik heb toen ook aan Primož uitgelegd dat de mensen in Nederland voor hem juichen, omdat hij voor de Nederlandse ploeg rijdt. Je moet dat zien in het licht van Ajax of Feyenoord. Een paspoort is voor ons totaal onbelangrijk. Maar de kern blijft natuurlijk Nederlands.”
Voorjaarsklassiekers
“We gaan naar de voorjaarsklassiekers zonder kopman. Wout, Amund Grøndahl Jansen, Taco van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Mike Teunissen vormen onze kern. We werken binnen de ploeg met kleurtjes: groen, geel of rood. Bij een rode kleur, ben je de onbetwiste kopman. Iemand die geel is, heeft een vrije rol. En groen staat echt voor helper. In de klassiekers werken we met jongens, die bijna allemaal 23, 24 of 25 jaar zijn. Een heel jonge groep. Daarmee kunnen we de komende jaren gaan groeien.
De voorbije seizoenen hebben we eigenlijk geen rol in de klassiekers gespeeld. Dat moeten we weer gaan opbouwen. Het is niet zo dat we nu ineens een groep met grote renners hebben. We hebben nog géén klassiekersploeg. Dat moet groeien. Zo volgt er nog een specifieke klassiekerstage. Er gaan een aantal trainingen veranderen. Maar we zijn er nog niet. Wout gaat zeker een van onze belangrijkste renners zijn in de klassiekers. Maar Mike, Timo, Taco, Amund en Danny net zo goed. Daarin maken we niet echt onderscheid.

Wout van Aert is een van de kopstukken, maar niet dé kopman voor het voorjaar – foto: PdV/PN/Cor Vos © 2018
Per wedstrijd gaan we kijken hoe de zaken ervoor staan. Het is ons idee om met meerdere renners in de finales te komen. Een beetje Quick-Step Floors 2.0? Nou ja, die hebben wel laten zien dat een sterk team in de breedte in dat soort wedstrijden heel goed werkt, ja. Dat is ook iets waar Wout 100 procent mee akkoord is. Hij wilde dit zelf ook. Wout heeft vorig jaar heel mooie zaken laten zien, maar hij begint ook nog maar net. Wij willen hem de tijd gunnen om te groeien. Daarom dat we de druk verdelen over meerdere schouders.
De Waalse klassiekers zijn geen speerpunt. Dat is iets voor de toekomst. Wellicht dat met een andere periodisering Primož daar de komende jaren een doel van kan maken, als hij zich focust op bijvoorbeeld een Tour de France. De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zou hij heel goed moeten aankunnen. Maar dat is voor later.”
Danny van Poppel
“Danny van Poppel heeft zich vorig jaar op het sprinten gefocust. Met voortschrijdend inzicht wijken we daar nu vanaf. Het afgelopen jaar moesten we Danny echt even goed op zijn voeten zetten. Bij Sky was het voor hem allemaal niet optimaal en daar was hij behoorlijk ver weggezakt in alles. Hij moest wel weer een flinke slag maken in training, in voeding, in de manier van koersen. Voor hem stond 2018 vooral in het teken dat hij weer wielrenner zou zijn, twee grote rondes zou rijden en body zou kweken.
We hebben toen ingezet op het sprinten. We merkte wel dat hij wat minder goed adapteerde aan de echte sprinttrainingen. Hij kan echter wel op heel specifieke aankomsten – de echt lastige finishes of zwaardere wedstrijden – heel goed uit de voeten. Toen hebben we naar zijn kernkwaliteiten gekeken. We kwamen tot de conclusie dat hij nog steeds een sprinter is. Dat zal hij – zoals in de Tour Down Under, Milaan-San Remo en een hele rits andere wedstrijden – nog genoeg doen.

Van Poppel blijft sprinter, maar gaat zich meer richten op de klassiekers – foto: VK/PN/Cor Vos © 2018
We kwamen er ook achter dat de klassiekers voor Danny vorig jaar een hinderlijke onderbreking waren. Dat zal nu totaal anders zijn. Ik beschouw hem nog altijd als een talent (Van Poppel is 25 jaar, red.) in de klassiekers. Hij kent de parcoursen niet echt, hij heeft nauwelijks ervaring, dus hij heeft tijd nodig. Verwacht in het voorjaar nog geen wonderen van hem. Maar het gaat een leuke kennismaking voor hem zijn. Uiteindelijk geloof ik dat hij in de toekomst in die koersen heel ver kan komen.”
Klassementsrenners
“Steven Kruijswijk rijdt komend jaar de Tour de France en Roglič de Giro. Het belangrijkste om te weten is dat we bij de contractverlenging van Primož, vorig jaar, een meerjarenplan hebben gemaakt. Daarin is opgenomen dat we hem stap voor stap willen ontwikkelen als ronderenner. Het oorspronkelijke plan voor hem was om naar de afgelopen Tour te gaan om opnieuw een etappe te winnen. Maar toen ging het zó goed in de rondes van het Baskenland en Romandië, dat het plan een beetje begon te wringen. Er zat namelijk meer in.
Toen hebben we besloten om zijn doelstellingen voor de Tour aan te passen. Het was voor Primož zaak om proberen drie weken lang geconcentreerd te blijven. Hij moest ervaren om in een vlakke etappe niet in het laatste wiel te rijden, maar om ook op die dagen te knokken voor zijn plek in de voorwacht van het peloton. Dat ging uiteindelijk heel goed. Na de Tour zijn we met Primož weer snel teruggegaan naar het oorspronkelijke plan. Dat vind ik belangrijk, maar je moet ook durven bijsturen als de situatie daarom vraagt.

Roglič had hoe dan ook de Giro gereden in 2019 – foto: VK/PN/Cor Vos © 2018
Het plan voor Primož in 2019 was altijd al om als kopman naar de Giro te gaan. Daar hebben we aan vastgehouden. Sterker nog: dat hadden we ook gedaan als het parcours van de Tour beter bij hem zou passen. Natuurlijk vind ik parcoursen interessant. Maar wij nemen het liever zoals het komt. Kijk bijvoorbeeld naar Steven. Ja, hij is goed zodra hij klimt boven de 2000 hoogtemeters. Dan is het mooi meegenomen dat er veel bergetappes in de Tour zitten. Wij kijken gewoon meer naar het grote plaatje, niet elk jaar weer naar het volgende seizoen.
Primož gaat naar de Giro en de Tour, Steven zal de Tour en de Vuelta rijden en dan is er ook nog George Bennett. Of-ie bewust onder de radar blijft? Nee. Hij gaat ook naar de Tour. Daar zal hij volledig in functie van Steven rijden. Maar daarna gaat hij naar de Vuelta a España als kopman van onze ploeg. Diezelfde rol heeft hij overigens ook opnieuw in de Ronde van Californië, de wedstrijd die hij twee jaar geleden won. In het voorjaar is hij ook onze man in de Ronde van het Baskenland. George is nog altijd een van de leiders in het team.”
Lees zaterdag het tweede deel van het interview met Merijn Zeeman.
En hier maar weer eens een aanwijzing, verrassend is het allang niet meer, dat dat marginal gains van Sky niet meer is dan geblaat om vage zaken zogenaamd te verklaren.
Overigens niemand die onderstaande vreemd vindt?
"Het plan voor Primož in 2019 was altijd al om als kopman naar de Giro te gaan. Daar hebben we aan vastgehouden. Sterker nog: dat hadden we ook gedaan als het parcours van de Tour beter bij hem zou passen. Natuurlijk vind ik parcoursen interessant. Maar wij nemen het liever zoals het komt."
Ik zou dus ook kijken naar het parcours, waar kan ik winnen? Eens met Dumoulin dus.
2005 Vuelta 2e
2006 Tour 4e
2007 Vueltawinst
2008 Tour 4e
2009 Girowinst
2010 Tour 3e
Kan me ook wel iets herinneren van 2 helpers die Heras vooruit had gestuurd ergens gestopt waren en gewacht hebben , dat Heras wegreed en de helpers tevoorschijn kwamen om samen tijdwinst te pakken. Zal wel die van 2005 geweest zijn.
Menchov samen met Breukink was een geweldige tandem. Lichtelijk schandalig hoe ondergewaardeerd dat destijds werd en zeker in vergelijk met de popilariteit van onze minimaal even introverte knuffelschansspringer vandaag de dag.
Als je de verhalen van Tankink mag geloven waren Freire en Flecha helemaal niet zo fijn voor knechten e.d. Die karakters waren iets minder vriendelijk intern. Freire wist niet eens wie Bram de Groot was, zelfs niet na een overwinning en Flecha dulde weinig tegenspraak of een andere mening. Beide zag ik ook graag, begrijp me niet verkeerd.
Meer budget voor jumbo dit jaar doet ook wonderen. De professionele houding was er al, maar wordt nu verder uitgediept.
Verder wordt er op het eind heel kort gesproken over George Bennet, maar die jongen is een echte teamplayer en een echte klassementsman.
Ik volg hem de laatste jaren wat meer, je ziet hem groeien. Ik denk dat hij dit jaar zeker top 5 kan rijden in de Vuelta. Misschien met wat geluk top 3.
- Van Poppel die zich richt op de klassiekers.
- Groenewegen voorlopig alleen nog op de sprint.
- Roglic als kopman naar de Giro en Kruijswijk naar de Tour gelet op de parcoursen.
- Bennett in de Giro of Tour (in dit geval de Tour) als ondersteuning van Roglic of Kruijswijk en in de Vuelta kopman (samen met Kruijswijk hopelijk).
- Gesink volledig in dienst van de kopmannen
- Martin als ondersteuning voor zowel de sprinttrein als de klassementsrenners in de Tour.
Enige wat ik zonde vind aan de huidige indeling en keuzes van de ploeg is het feit dat de jonge talentvolle klimmers als Tolhoek, Bouwman, De Plus en Kuss door de huidige bezetting en het feit dat Groenewegen ook naar de Vuelta gaat slechts één grote ronde kunnen rijden, en waarschijnlijk voor het overgrote deel in dienst. Zou goed zijn voor die gasten twee rondes in een jaar te rijden waarvan 1 in een wat vrijere rol. Gelet op de huidige brede bezetting en kwaliteit van de ploeg is dit echter bijna niet mogelijk en in die zin is de keuze natuurlijk logisch. Zeker nu de ploegen slechts uit 8 man bestaan en Groenewegen ook de Vuelta doet.
Natuurlijk een luxe probleem maar dit is misschien iets dat in de toekomst toch een beetje gaat wringen. 8 man lijkt me in principe te weinig om zowel een échte sprinttrein als klassementstrein in een grote ronde op te stellen. Zal dit jaar nog goed gaan, maar stel Roglic wint dit jaar de Giro, dan zal hij volgend jaar ongetwijfeld met een volledige ploeg in dienst van hem naar de Tour willen. Maar ach nogmaals, slechts een luxeprobleem en voorlopig toekomstmuziek.