Merijn Zeeman: “Dit jaar start Jumbo-Visma als outsider in de Tour”

donderdag 4 maart 2021 om 10:41
Merijn Zeeman: “Dit jaar start Jumbo-Visma als outsider in de Tour”

foto: Cor Vos

Merijn Zeeman denkt dat Jumbo-Visma komende zomer niet de topfavoriet is in de Tour de France. De sportief manager van de Nederlandse ploeg schuift de favorietenrol naar UAE Emirates en regerend Tourwinnaar Tadej Pogačar. “Dit jaar starten we zeker als outsider. Pogačar begon vorig jaar als outsider aan de Tour, nu is hij topfavoriet”, aldus Zeeman.

“Zijn ploeg is erg versterkt”, gaat Zeeman verder in gesprek met Het Nieuwsblad. Zo trok UAE Emirates afgelopen winter Rafal Majka, Marc Hirschi en Matteo Trentin aan. “Het is nu aan die ploeg om de koers te dragen en aan ons om daarvan te profiteren. Ik hoop dat het een open race wordt. Als INEOS Grenadiers doet wat Brailsford heeft aangekondigd, kan het een bondgenoot worden.”

“Wij willen doen wat we vorig jaar wilden doen: met meerdere kopmannen naar de Tour”, vertelt de sportief manager. Maar Jumbo-Visma zal niet opnieuw drie weken het initiatief nemen. “Tenzij een van de favorieten in de penarie zit en wij er ons voordeel mee kunnen doen.”

‘Groene plannen Van Aert zijn voor ten vroegste volgend jaar’
Naast Primož Roglič gaat ook Steven Kruijswijk als kopman naar de Tour de France. Met Tom Dumoulin houdt Zeeman geen rekening. Daarnaast krijgt Wout van Aert een hoofdrol, in voornamelijk de sprintetappes. “Wout gaat als kopman naar de Tour, maar om ritten te winnen: de tijdrit, de eerste etappe, de tweede etappe, alle massasprints… Wout zal deel uitmaken van een ploeg die de eindzege ambieert, maar hij zal ook de vrijheid krijgen om zelf mooie prestaties te behalen”, aldus Zeeman.

De groene trui is geen doel op zich voor Van Aert. “Wout wil een goeie Tour rijden met prestaties voor zichzelf én een belangrijke rol voor onze klassementsrenners, maar ook nog energie over hebben om top te zijn op de Spelen en het WK. Ik denk dat die plannen niet combineerbaar zijn met groen in de Tour. We zullen dit jaar niet jagen op groen, tenzij Wout het in de schoot geworpen krijgt. De groene plannen zijn voor ten vroegste volgend jaar”, geeft Zeeman aan.

Dit artikel delen:

51 Reacties

KimJungPoels 4 maart 2021 om 10:46

Roglic is natuurlijk gewoon samen met Pogacar de topfavoriet. Flauw downplayen hoeft niet na de afgelopen jaren Merijn. En jullie gaan ook gewoon weer je verantwoordelijkheid nemen. En Roglic gaat ook gewoon weer als enige échte kopman aan de start staan.

KnightBiker 4 maart 2021 om 12:14

Als Pogacar weer zulke tijdritten uit zijn benen schud dan moet TJV ergens het verschil maken. In die zin kunnen ze niet rekenen op simpelweg controleren zoals ze vorig jaar deden. Zodus zijn ze ‘outsider’ (maar nog steeds gegadigde nr 2 voor het podium.)

Groetjesaandevoetjes 4 maart 2021 om 12:23

Het klinkt eigenlijk ook best flauw om Kruijswijk dezelfde status als Roglic en Pogacar toe te schuiven. Kruijswijk is een topper, maar gewoon niet van het niveau Roglic/Pogacar. Hopelijk wordt dit de laatste Tour van Steven en mag hij volgend jaar focussen op podium/winst in de Giro en Vuelta. Verwacht niet dat hij ooit nog podium Tour gaat rijden.

SprintMaster 4 maart 2021 om 14:15

Terecht dat men nu de druk bij Pogacar en zijn ploeg legt. Die kan na zijn tijdritstunt niet meer terug en zal zich nu keer op keer moeten bewijzen.

Murcia 4 maart 2021 om 10:51

Merijn doet nu aan valse bescheidenheid maar ik begrijp het wel. Het verandert alleen niets aan de status van Primoz als topfavoriet en de kwaliteit van de acht renners namens Jumbo Visma die nog steeds hoog zal zijn. Met INEOS en UAE de ploegen die in de Tour armpje mogen drukken.

bartp25 4 maart 2021 om 10:52

Gelukkig vooral geleerd dat ze niet de hele koers hoeven te dragen continu, mooi en terecht dat van Aert meer vrijheid krijgt.
Voor de groene trui denkelijk dat juiste conclusie al kan dat in de tour zelf nog veranderen, van Aert wil graag schitteren op de OS en WK dan lijkt me jagen op groen daarbij iets te veel van het goede, maar we gaan het zien.

Groningen 4 maart 2021 om 14:31

Als van Aert zich vaker in de sprint mag mengen zal hij vanzelf veel punten pakken en met een Sagan die minder punten pakt in de eindsprint denk ik dat de kans vrij groot is dat Wout voor groen kan gaan zonder er heel veel extra energie in te stoppen. Voor mij is het alleen de vraag of hij in iedere sprint risico’s gaat nemen.

peterwinnen 4 maart 2021 om 10:57

Die Merijn…

Jean Dumas 4 maart 2021 om 11:14

Zegt ie om zichzelf een tweede hartverzakking te besparen.

S. Morgenstern 4 maart 2021 om 11:01

Allemaal leuk en aardig die ploegleiders die schemeren met andere tactieken dan we de laatste decennia hebben gezien, en dat er mogelijkheden zijn om met Kruijswijk wat te proberen begrijp ik in dit geval wel, maar uiteindelijk gaan ze eenmaal aan de leiding met een mooie voorsprong de koers natuurlijk allemaal gewoon de koers controleren.

Murcia 4 maart 2021 om 11:06

Klopt, INEOS en UAE gaan precies hetzelfde doen als hun kopman aan de leiding staat. Beiden gaven in de UAE-tour al een voorproefje. De enige reden dat er vorig jaar nooit een echte trein voor Poga was is simpelweg het ontbreken van die trein toen.

S. Morgenstern 4 maart 2021 om 11:12

Ja, en zelfs vorig jaar hebben ze op momenten op kop gereden om Pogacar voor rit- en tijdwinst te laten rijden.

harryjohan71 4 maart 2021 om 11:11

Gewoon na de eerste week de strategie bepalen. In de 1e week is het belangrijk dat zowel Roglic, Kuss en Kruijswijk goed in het klassement blijven staan. Er van uitgaande dat ze fit zijn bij de start van de Tour.

Yeez 4 maart 2021 om 11:32

In de eerste week zit al een lange tijdrit, dan kun je kuss al afschrijven. Die gaat sowieso geen klassement rijden

harryjohan71 4 maart 2021 om 11:42

@Yeez Als Kuss mee is in een grote groep, hoeft JV niet te rijden als Kuss nog maar op 5 minuten staat in het AK. Ik heb het er niet over dat hij voor het AK moet gaan, maar dat het goed is dat hij niet teveel achterstand heeft. Ik hoop in ieder geval dat ze niet Kuss in elke bergetappe als laatste op kop laten rijden, maar in plaats daarvan hem laten aanvallen in de bergetappes zodat andere ploegen in de achtervolging moeten. Ik weet alleen niet of Roglic altijd Kuss achter de hand wil houden. In de Vuelta kregen ze al meer vrijheid

KnightBiker 4 maart 2021 om 12:18

Het is feitelijk alleen maar zeggen dat TJV ergens opportunistisch zal moeten rijden om te kunnen winnen, IPV alles altijd controleren. Meer is het niet en Het zal wellicht leukere koers opleveren.

VespavanBern 4 maart 2021 om 11:18

Vreemde uitspraak. Normaal gesproken kan je pas iets zeggen over topfavorieten na de dauphine. Als Roglic goed rijd in Pnice etc, en dan in juni de dauphine op zijn naam schrijft, is hij gewoon topfavoriet. Dan kan Zeeman wel een beetje slap gaan lullen over geen topfavoriet en nu al beginnen met het werk bij UAE in de schoenen te schuiven, maar die hebben tenminste wel een kopman die een demarrage bergop in huis heeft.

josi 4 maart 2021 om 11:35

Alleen rijdt Roglic de Dauphiné niet.

VespavanBern 4 maart 2021 om 11:36

Zwitserland dan?

harryjohan71 4 maart 2021 om 11:49

Voor zover ik het begrepen heb zijn ze niet van plan om Roglic een ronde te laten rijden in de weken voor de Tour.

toerist 4 maart 2021 om 11:55

En de kopman van Jumbo-Visma sprint als een vod de berg op.

VespavanBern 4 maart 2021 om 12:25

zie het inderdaad. Atypisch zeg. Jammer ook. Ben heel benieuwd wat de filosofie hierachter is. Heeft Zeeman of plugge daar ooit iets over gezegd?

Wheely 4 maart 2021 om 12:33

Ik zou dat wel een slimme aanpak vinden om de Dauphiné te skippen, ze verloren de Tour nou net van die man die niet de Dauphiné had gereden en bij Roglič was het beste er duidelijk af. Tijd om iets anders te proberen.

Gitan 4 maart 2021 om 12:35

Pogacar deed vorig jaar ook de Dauphiné.

Wheely 4 maart 2021 om 12:51

@Gitan
Inderdaad ik zie het, is me dus helemaal niks van bijgebleven. Zelfs Strade en MSR gereden toen zie ik. Dacht dat hij met redelijk weinig koersdagen aan de Tour verscheen maar dat valt dus wel mee.

Groningen 4 maart 2021 om 14:35

RRogic lijkt het de laatste paar dagen vaak relatief zwaar te hebben, wat uitgeruster aan de start komen is misschien een klein risico, maar ik zou het niet gek vinden.

S. Morgenstern 4 maart 2021 om 14:48

Roglic heeft de laatste aankomst bergop nog tijd gepakt op Pogacar en in de laatste bergrit was hij duidelijk de beste op de Strade-stroken. Hij was enkel de voorlaatste dag iets minder dan normaal.

Over de voorbereiding zonder voorbereidingskoers; dat is iets wat Zeeman al jaren een goed idee lijkt en in Roglic heeft hij een kopman die er uitermate geschikt voor lijkt. Ze hebben het ook zo gedaan bij zijn eerste Vuelta overwinning en ook vorig jaar was dit het plan richting de Tour (tot corona alles door de war schopte).

lo squalo dello Stretto 4 maart 2021 om 11:19

Beetje flauw. Roglic is gewoon één van de twee, drie topfavorieten. En ook gewoon de enige kopman binnen de ploeg. Hoe ontspannen Kuss ook lijkt als hij klimt en hoe Nederlands Kruiswijk ook is, die gaan echt niet winnen van Pogacar of de beste INEOS-renner.

KnightBiker 4 maart 2021 om 12:21

Natuurlijk niet, maar ze kunnen Kuss en Kruijswijk niet laten rijden.
Een aanval van Kruijswijk zoals naar de Alp dHuez kan een controlerend team slopen, en dat is waar je op wilt spelen.

lo squalo dello Stretto 4 maart 2021 om 12:41

Dan kan je zeggen dat ze de halve ploeg van INEOS ook niet kunnen laten rijden natuurlijk. Als Yates of Hart meegaat met Kruiswijk, waar sta je dan?

S. Morgenstern 4 maart 2021 om 12:47

Bij een interessante situatie en een probleem voor UAE

Panache 4 maart 2021 om 11:21

“Het is nu aan die ploeg om de koers te dragen en aan ons om daarvan te profiteren"

Wel grappig. Ik denk dat UAE zijn eigen tactiek bedenkt en beslist of ze de koers willen dragen. TJV kan enkel aangeven dat zij zelf de koers niet meer gaan dragen (en moet daar dan ook naar handelen). Wat andere ploegen doen is niet af te dwingen en afhankelijk van de belangen die op het specifieke moment spelen. Aan creatieve armoede geen gebrek bij Zeeman.

tvm 4 maart 2021 om 11:24

Ik vermoed dat Merijn de docu Code Geel ook heeft gezien. Dumoulin had gelijk. Ze lachen met ons. We rijden de ganse tijd op kop, Pogacar zit te lachen in het wiel.

Ward 4 maart 2021 om 12:55

Ik moest er ook onmiddellijk aan denken. Maar of dat betekent dat UAE nu plots de koers zal dragen is een andere vraag :)

chasse patat 4 maart 2021 om 11:34

Het wordt oppassen dat de Tour geen obsessie wordt voor Merijn. Het afgelopen jaar was voor TJV een perfect jaar waarin ze met hun budget top hebben gepresteerd. Gewoon daarvoor blijven gaan natuurlijk. Met de Tour zie je dan wel weer hoe het in de koers loopt. Wensen en doelen prima, maar er is meer dan de Tour alleen. Voor je het weet wordt het hele jaar een dikke afknapper door een val van Roglic vlak voor de Tour of in de eerste week.

josi 4 maart 2021 om 11:39

Normaal gesproken is Roglic gewoon een van de topfavorieten, net als Pogacar. Hoe goed de kopmannen het daadwerkelijk doen, zal uiteindelijk bepalen hoe hun ploegen gaan rijden.

skylimit 4 maart 2021 om 11:49

Jumbo de grootgrutter die zich klein wil houden. Als Bernal niet mee doet aan de Tour de France en voor Evenepoel is het nog te vroeg, kan je gewoon stellen dat je met Roglic
een van de favorieten voor Tourwinst hebt. Je hoeft je echt niet zo geforceerd in een underdogpositie te manouvreren. Pogacar zal daar echt geen minuut wakker van liggen en die zal het ook een rotzorg zijn hoe Jumbo gaat koersen. Jumbo zal echt wel weer op kop gaan rijden als puntje bij paaltje komt. Pogacar rijdt zijn eigen koers, als de benen super zijn wint hij en anders maar niet.

VerstandOpNul 4 maart 2021 om 11:58

De groene trui van Wout is altijd een beladen onderwerp op dit forum.. De keuze om die op te offeren voor het geel was/is verdedigbaar..
Maar ik proef hier dat we komende editie minder nadrukkelijk de gele trein op kop gaan zien rijden.. Dat zou Wout dan toch ook wat meer mogelijkheden moeten geven?

bartp25 4 maart 2021 om 12:34

er staat duidelijk dat Wout van Aert meer vrijheid gaat krijgen, echter denken ze dat het jagen op de groene trui extra energie kost en hij wil na de tour ook nog schitteren. Jagen op etappewinst, de eerste gele trui, de tijdrit, en dan in de bergetappes ook nog zijn werk doen voor de klassementskopman is al veel werk om dan ook nog iedere dag mee te gaan strijden voor groen lijkt te veel van het goede. Tenzij de groene trui ineens in bereik komt gaan ze er geen doel van maken. Tenminste dat haal ik er uit

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 12:44

Toch valt er wel wat voor te zeggen dat mede de focus op van Aerts persoonlijke doelen ze de afgelopen tour heeft gekost. Namelijk in de windetappe waar Poga plat stond en de klimknechten op kop moesten draaien ipv het hele team met Roglic, Dumoulin en van Aert er bij.

VerstandOpNul 4 maart 2021 om 12:47

Wout was vorig jaar het hele (overgebleven) seizoen op topniveau.. Onderschatten ze hem niet een beetje met deze aanpak? Zoals hij vorig jaar als een koekoeksjong in de sprinterstreintjes kroop.. Ik denk dat hij dat klassement met gemak kan winnen..

bartp25 4 maart 2021 om 12:48

Uiteraard achteraf was het misschien beter geweest om daar vol door te knallen, echter ze hebben hem daar toch wat tijd aangesmeerd om hem vervolgens een paar dagen later te laten wegrijden om tijd terug te pakken. Weet niet wat dommer is geweest. Als je van te voren weet dat je gaat vallen dan ga je alvast liggen.

Gitan 4 maart 2021 om 12:49

“Laten wegrijden”, dat leek mij gewoon van niet beter kunnen.

bartp25 4 maart 2021 om 13:13

TJV heeft nou niet bepaald achtervolgd die etappe, in ieder geval zoals ik mij herinner (als ik fout zit corrigeer me gerust), en waren ze alleen bezig om veilig aan de streep te komen. Pogacar heeft Roglic nergens uit het wiel gereden en andersom was dit wel het geval. Als Roglic mee had gewild had hij gekund daar ben ik van overtuigd. Klassiek gevalletje te veel bezig zijn met een andere renner denk aan Nibali – Roglic in de Giro waar ze Carapaz lieten gaan omdat ze teveel met elkaar bezig waren.

Gitan 4 maart 2021 om 14:31

Dat komt wel totaal anders over in de documentaire Code Geel. Daar maken ze Roglic er vanuit de volgwagen op attent dat Pogacar aanvalt en zie je de ploegleiders al licht in paniek als Roglic niet in staat lijkt om er achteraan te gaan.

Dat was gewoon de eerste superdag van Pogacar, zoals hij er daarna nog een zou hebben op de dag van de klimtijdrit.

Je ziet op de beelden dat ze zich bij Jumbo-Visma maar al te goed bewust waren van het gevaar, en dat was echt niet van ach laat maar rijden joh.

Marik 4 maart 2021 om 14:55

Eens met Romans. Je kunt er deze zomer natuurlijk vergif op innemen dat er eenzelfde soort kritiek vanuit onze zuiderburen komt. Als Wuyts ook maar ergens een procentje kans ziet voor het groen voor Wout dan wordt dat breed uitgemeten, los van welke uitleg dan ook vooraf over de doelstellingen van de ploeg.

Murcia 4 maart 2021 om 11:59

Kritiek kun je zeker op Zeeman hebben, ik vind hem soms te emotioneel betrokken en als gevolg daarvan vliegt hij weleens uit de bocht zoals bij het controleren van de fiets van Primoz maar om het argument ongenuanceerd te gebruiken terwijl hij hier juist misschien wel te genuanceerd te werk gaat vind ik vreemd.

fietsvriend 4 maart 2021 om 14:01

Prima verhaal, wat kan ie anders zeggen? Nu zien hoe Pogacar met de rol van topfavo omgaat.

Verder vond ik het ergste om te lezen dat Dumoulin niet gaat starten. Was zo goed als zeker natuurlijk maar toch, ik had – tegem beter weren in – nog sprankje hoop.

Spinergy 4 maart 2021 om 14:47

Ach ja er kan nog zoveel gebeuren, zelfs dat je uiteindelijk op een klapstoeltje in de berm zit….

Frank V 4 maart 2021 om 15:17

Outsider lijkt me een verkeerde woordkeuze. Wie de topfavoriet is zal uitgemaakt worden in de Dauphiné.

Verder wel beter dingen gelezen: “Daarnaast krijgt Wout van Aert een hoofdrol, in voornamelijk de sprintetappes. “Wout gaat als kopman naar de Tour, maar om ritten te winnen: de tijdrit, de eerste etappe, de tweede etappe, alle massasprints… ”

Prima Merijn!

Veloburto 4 maart 2021 om 15:50

De nieuwe tactiek is dus niet meer met een gele trein voorop rijden, maar UAE het werk laten doen

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair