Meesterknecht Reichenbach: “Ik zou nooit kopman kunnen zijn”

Door , zondag 24 juni 2018 om 08:26
Meesterknecht Reichenbach: “Ik zou nooit kopman kunnen zijn”

foto: Sirotti

Sébastian Reichenbach is – als het bergop gaat – al enkele seizoenen een rots in de branding voor Thibaut Pinot. De Zwitser maakte in de voorbije Giro d’Italia nog indruk door kilometers lang op kop te sleuren voor zijn Franse kopman. Maar zelf de verantwoordelijkheid dragen, is iets wat de 29-jarige klimmer niet ziet zitten. “Ik zou het niet willen. Ik kan niet drie weken gefocust blijven”, is hij eerlijk in gesprek met het Zwitserse Le Matin.


Reichenbach beseft dat een rol als superknecht hem het beste ligt. “Ik voel me vrij in die rol. Het is zwaar om de druk te moeten dragen van een kampioen, die altijd moet presteren. Je moet eerlijk zijn tegen jezelf; ik zou die druk niet kunnen dragen. Ik kan en wil niet drie weken gefocust blijven.”

“Mensen beseffen niet hoe zwaar het mentaal is om elke etappe 100% te zijn. Het is een enge gedachte. Ik geef daarom de voorkeur aan mijn huidige rol. Het geeft me kracht en motivatie”, zo laat hij weten.

Het berewerk van Reichenbach bleek uiteindelijk verspilde moeite, nadat zijn kopman na de voorlaatste etappe naar Cervinia moest opgeven met uitputtingsverschijnselen. Toch zal de Zwitser ook in de toekomst blijven knechten voor Pinot, al dan niet bij Groupama-FDJ. “Als hij niet bijtekent, dan ga ik met hem mee naar een nieuwe ploeg. Maar ik acht de kans groot dat hij blijft.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

mackie 24 juni 2018 om 08:36

al zou hij kopman zijn, en bergop en in de tijdrit veruit de sterkste gc renner zijn dan wint hij nog geen ronde. wordt in elke afdaling op minuten gereden als andere gc renners een beetje gas gegeven .

brianbentert 24 juni 2018 om 08:45

Jammer om te lezen. Vond hem in zijn tijd bij IAM al erg goed. Was in 2015 wel kopman voor IAM cycling in de Giro. Was ook echter meer noodzaak aangezien de absolute kopman Frank naar de Tour moest. Reichenbach kreeg ook niet echt de ploeg mee voor een klassement. Hij is toen uitgevallen. Stond op dat moment 16e in het klassement na 15 etappes. Is sindsdien qua ronde renner nog wel enorm gegroeid.

pirazzi 24 juni 2018 om 08:58

Die nieuwe ploeg moet het er wel mee eens zijn.

aardappeljager 24 juni 2018 om 09:00

Zelfkennis is een belangrijke eigenschap om succesvol te zijn.

Als klimmer erg goed, maar niet de beste en dat afdalen is een probleem zoals mackie aangeeft. Ook een mentale kwestie waar Pinot volgens mij ook mee zit

marehoek 24 juni 2018 om 09:07

Deze was ik ook een goeie knecht voor
Tom Dumoulin.

Frankvs 24 juni 2018 om 09:30

Geweldige open sollicitatie. Droomrenner voor iedere ploeg.

Romāns Vainšteins 24 juni 2018 om 11:37

jae, klinckt leugisz inderdoad.

samuello 24 juni 2018 om 11:54

Bijzonder om jezelf zo vast te leggen aan een kopman die niet altijd even constant presteert. Het is fijn om met vrienden te koersen, maar zou reichenbach niet eens willen knechten voor een rondewinnaar?

Sonsbach Allstars 24 juni 2018 om 12:14

Toch een ideale superknecht. Naar eigen zeggen mentaal niet geschikt voor het kopmanschap. Qua inhoud komt hij echter ook te kort me dunkt; tenzij je tevreden bent met top 10 klasseringen in rondjes van een week. Komt een beetje naar over als ik dat zo zeg, maar is slechts een constatering.

Mwielerfan 24 juni 2018 om 12:54

Waarom zou ie zich niet zoals spilak richten op rondes van een week? Waarschijnlijk is de focus van zn ploeg erg op grote rondes.
Bovendien is pinot een soogod in Frankrijk. Ondanks dat zn max duidelijk bij podium ligt.