Waarom Koos Moerenhout maar zes in plaats van acht renners selecteert voor het WK 2025
Interview Geen acht, maar zes Nederlandse wegrenners bij de mannen. En geen twee, maar één tijdrijder. In alles is het WK 2025 in Rwanda een uitdaging voor Koos Moerenhout, die pas voor de tweede keer in zijn zeven jaar als bondscoach geen beroep kan doen op Mathieu van der Poel. De redenen voor deze omstandigheden lopen uiteen, vertelt hij in gesprek met WielerFlits.
De UCI landenranking van deze 19 augustus is leidend voor de quota’s op het WK. Ieder land dat in de top-10 staat, mag acht renners afleveren. Nederland staat negende en kan het maximale aantal deelnemers inschrijven. Dat doet Moerenhout dus niet. “Het WK in Rwanda kent een loodzwaar parcours, waardoor niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. Je hebt ook te maken met aparte omstandigheden: het is op hoogte, een Afrikaans klimaat en je moet er een aantal vaccinaties voor nemen. Dat zijn bijkomende factoren. Als je dan twijfelt om te gaan, ga je niet.”
Daarnaast betreft het een drukke periode ná het WK. “Het Europees kampioenschap komt er nu meteen achteraan, met een parcours dat geschikt is voor hetzelfde type renner als het WK in Rwanda. Gelijktijdig met het EK is er ook nog het programma van de commerciële teams en dan met name de Italiaanse herfstklassiekers met een gelijksoortig profiel. Het was moeilijk om daar een goede weg in te vinden. Want ik vind wel dat je niet naar een WK moet gaan, puur en alleen om er naartoe te gaan. Je moet afreizen omdat je er wilt presteren en er het beste uit wilt halen.”
“Ik ben ervan overtuigd dat we dat met deze groep kunnen doen”, vertelt de keuzeheer over de selectie die bestaat uit Thymen Arensman, Koen Bouwman, Frank van den Broek, Bauke Mollema, Sam Oomen en Wout Poels. Een zestal, waar dat er dus acht hadden mogen zijn. “Daaronder is ook geen topfavoriet voor de titel. Dat is helemaal niet erg en het wil ook niet zeggen dat je daar geen goede uitgangspositie uit kunt halen. Maar het geeft wel een andere dynamiek. We hoeven de koers niet te dragen. Daarvoor kan ik nu wel bepaalde rollen vrijmaken.”
Eén reserve, maar die gaat normaal niet mee
Daarmee doelt Moerenhout op het feit dat er nu geen ondersteunende renners nodig zijn voor iemand als Van der Poel, maar dat er meer ruimte komt voor aanvallers. Daarvoor zijn de zes renners uitermate geschikt. Aangezien Nederland niet alle plekken vult, zou je er vanuit gaan dat er dus ook geen reserves zijn. Want die kun je dan immers net zo goed meenemen. Toch is die er wel: de piepjonge Menno Huising. “Ik hoop uiteindelijk met zes renners die kant op te gaan. Mocht er op korte termijn iets met een van het zestal gebeuren, dan zou ik Huising kunnen oproepen.”
Dat heeft namelijk alles met de weg er naartoe te maken. “Dit kampioenschap vraagt om een specifieke voorbereiding. Als er in de laatste dagen voor het WK onverhoopt iemand wegvalt, dan heb je het zitten. Waarom ik Menno niet op voorhand al meeneem als er toch plek is? Dan loop ik al iets op de zaken vooruit, maar dat heeft te maken met het EK. Die selectie is nog niet rond, daar ben ik nog aan het sleutelen. Alles ligt daar nog op tafel. Bovendien mogen we daar maar met maximaal zes naartoe. Daarom wil ik er nog even mee wachten, om te zien wie in vorm zijn.”

Menno Huising – foto: Bram Berkien
Terug naar het WK. Dit was wel bij uitstek een mogelijkheid geweest om jonge talenten als Tijmen Graat en Darren van Bekkum alvast eens te laten wennen aan het grote werk. “Dat had misschien gekund als het op een paar uur vliegen van hier was met een pak minder kosten. Anderzijds is een WK wel een WK. Dat is niet een wedstrijd waar je zaken gaat leren. Dat kan uiteraard wel, maar dat moet niet het doel zijn om naar een wereldkampioenschap te gaan. En nogmaals: je zit in die periode gewoon met een heel strakke planning door meerdere belangrijke wedstrijden.”
Weinig overtuigingskracht nodig
Ook op het WK tijdrijden is Nederland niet voltallig. Ze hadden twee man mogen inschrijven, maar dat blijft bij enkel en alleen Arensman. “Ook hierin geldt dat je keuzes moet maken met het EK een week later in het achterhoofd. Bovendien is het tijdritparcours in Rwanda dermate lastig, dat het niet voor iedere tijdrijder geschikt is. Het houdt ook in dat je dan langer daar moet blijven. Dat kunnen we prima invullen, dat doen we met Thymen ook. Maar ik denk dat het voor iemand zoals Bauke Mollema gewoon goed is dat hij zich helemaal op de wegwedstrijd van het WK focust.”
Veel moeite om mensen te motiveren heeft Moerenhout in ieder geval niet hoeven doen. “Maar je merkt wel dat het leeft: hoe ziet het er in Rwanda uit, wat mogen we verwachten? Hoe zijn de wegen en het hotel? Dat zijn zaken die in Europe normaliter niet snel een issue zijn. Ik ben er in december geweest en mijn ervaring is positief. Het is een andere wereld, maar je kunt er wel topsport bedrijven. Het voornaamste is dat het parcours superzwaar is. Het WK 2024 in Zürich werd al als heel lastig omschreven, maar Rwanda heeft nog duizend hoogtemeters meer.”

MVDP veroverde vorig jaar brons na een ongenaakbare Tadej Pogacar – foto: Cor Vos
En dus rijst er één vraag. Hoe moet je daar ’s werelds beste renner Tadej Pogačar verslaan? “We doen er allemaal aan mee en jullie zijn daar ook grote aanstichters van. Maar de topfavoriet wint vaak niet. Nu heeft Pogačar dat de laatste jaren wel redelijk onderuit geschoffeld, maar ook hij moet het toch altijd maar wel doen. Als je naar Rwanda toegaat met het idee dat hij daar niet te verslaan is, waar koersen we dan nog voor? Je moet de ambitie hebben om te winnen, ook al is dat tegen Pogačar heel moeilijk. Het is wel een WK met aparte omstandigheden, selecties die veelal afgeslankt er naartoe gaan. Dat kan een rare koers opleveren. De kunst is om dat in je voordeel te gebruiken.”
Aan de Mixed Relay zal Nederland dit jaar niet meedoen.
Selectie Netherlands in UCI World Championship Kigali 2025

Laat ik mij toch weer verleiden tot chauvinisme.
Maar ja, Wout van Aert wilt niet teveel hooi op z'n vork (zegt hij nu).
Die heeft z'n strepen toch ook echt wel verdient, maar nooit werkelijk aan z'n palmares toegevoegd.
Typisch hoe jij dingen toevoegt welke ik niet zei.
Mank: statistieken uit 1985 vergelijken met iemand die toen niet eens geboren was...
Alsof je Merckx en Cavendish op een weegschaal zet.
Mollema heeft ook nimmer de TdF of Vuelta gewonnen - of in meerdere dopingaffaires verdacht geraakt.
Zoetemelk reed in een tijdperk waar je direct na het winnen op Alpe D'Huez gewoon live op TV kon vertellen dat je bloedtranfusies hebt gedaan, om zo over meer lichaamseigen witte bloedlichaampjes te beschikken.
'Ja, de tijd van Pogacar haha! Toen kon je gewoon doodleuk je flesje ketonen binnengieten voor het oog van de camera's...'
Maar moet mij toch niet onmogelijk lijken voor een vd jongere renners om te zeggen, ik wil graag het wk rijden. Ik kijk wel om persoonlijk (deel) vd kosten te dragen.
Natturlijk moeten ze dat zelf ook ng willen, maar wk-ervaring/beleving lijkt me toch wel iets waard
Natuurlijk is er een wedstrijdschema en willen renners zich goed voorbereiden, maar dit is elk jaar zo. De timing/kalender lijkt niet echt anders dan andere jaren.
Ook de reistijd lijkt mij geen probleem, immers bij eerdere WK's veel verder weg (zowel in reistijd als in tijdsverschil), was er wel een volledige selectie.
Dus mr Moerenhout waarom niet gewoon met acht starten; geld, angst voor het onbekende, of toch nog iets heel anders?
Hier zit volgens mij wel eens een interessante discussie in.
Gelekoorts vaccinatie is al heel lang verplicht om bepaalde landen binnen te komen.
Zelf ook op mijn reizen meerdere vaccinaties gehaald.
Gele koorts
Een bewijs van vaccinatie tegen gele koorts is verplicht als u naar Rwanda reist. Bij aankomst in Rwanda moet u dit bewijs laten zien.
Neem altijd uw gele vaccinatieboekje mee.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/rwanda
Dus knal er maar in met die complottheorieën