Meer details over fusie Lotto-Intermarché lekken uit: topman Lotto nam de touwtjes in handen
Foto: Cor Vos
donderdag 17 juli 2025 om 16:35

Meer details over fusie Lotto-Intermarché lekken uit: topman Lotto nam de touwtjes in handen

Het blijft niet bij geruchten, want de mogelijke fusie tussen de Belgische ploegen Intermarché-Wanty en Lotto lijkt in een enorme stroomversnelling te komen. Volgens de informatie van HLN zou het project op de tweede rustdag van de Tour al worden voorgesteld.

Zoals elke Belgische ploeg waren Lotto en Intermarché-Wanty allebei op zoek naar geld en nieuwe sponsoren, bij Lotto speelt die zoektocht naar een tweede naamsponsor zelfs al van het vorige seizoen, toen co-sponsor Dstny afhaakte. Bij Intermarché-Wanty bleef het dan weer heel stil qua inkomende transfers.

De initiatiefnemer van het project zijn niet de CEO’s van beide ploegen, Stéphane Heulot en Jean-François Bourlart, maar volgens HLN wél Jeannie Haak. Hij is de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij, ofwel de hoofsponsor en eigenaar van de Lotto-ploeg. Haak startte de gesprekken over een fusie eigenhandig op met Bourlart, boven het hoofd van de CEO van de Lotto-ploeg.

Meer nog, de Belgische krant schrijft dat bij de fusieploeg geen plaats zou zijn voor Heulot. Daarom zou Bourlart de sterke man achter het project worden. Qua fietsenmerk lijkt Cube plaats te moeten maken voor Orbéa, waar Lotto nu al op rijdt en daar een riant bedrag voor krijgt.

Zoals ook door Sporza gemeld is er al een intentieverklaring getekend, maar de details over een officiële deal moeten er richting de tweede rustdag van de Tour komen. Tegen dan zou ook duidelijk moeten zijn welke licentie de ploegen zullen gebruiken en welke renners aan boord kunnen blijven.

RIDE Magazine
13 Reacties
17-07-2025 16:51
Dan komt er dus een extra world tour plek vrij en lijken ook picnic en cofidis ineens redelijk zeker van hun plaats. Al komt Uno-X nog aardig in de buurt
    17-07-2025 17:11
    Wordt dan nog spannend tussen unox en cofidis idd!
    17-07-2025 18:35
    Uno-X komt er heel hard aan. Die staan na vandaag nog maar 800 punten achter. Als Johannesen uiteindelijk 7e in het AK wordt, zijn dat al 425 punten, plus hij zal in de etappes ook nog wat oppikken.
    Ik hoop er eigenlijk op, vindt Uno-X een veel interessantere ploeg dan Cofidis.
    18-07-2025 08:02
    Niet noodzakelijk.

    Ze gaan verder met de licentie van Lotto, maar als ze de juridische entiteit verkopen van Intermarché (en die is eigenlijk eigenaar van de licentie), kunnen ze in praktijk door die constructie blijkbaar ook gewoon de licentie verkopen, mits de UCI daarmee instemt.

    Dacht dat Israel ooit hetzelfde deed bij Katusha.
17-07-2025 19:45
Misschien is 4 WT teams voor Belgie ook wel wat te veel van het goede
    18-07-2025 09:23
    Helemaal eens. Sinds wanty en alpecin wt zijn is de traditionele rol van lotto ook wel weg.
17-07-2025 22:40
Googlede me rot naar Jeannie Haak, maar verder dan een Franse ballroomdanseres en een Brits pubermeisje kwam ik niet.

Jannie Haek heet de beste man dus. De auteur dezes heeft die naam horen vallen gehoord ipv hem gelezen neem ik aan?
17-07-2025 16:52
Slecht nieuws uit wielerland België met twee ploegen met een hele opleidingsstructuur. Wel begrijpelijke move op WT niveau. In de WT heb je naast talenten ook heel veel geld nodig.
    17-07-2025 17:02
    + Het wegvallen van Sport Vlaanderen
17-07-2025 17:58
Wat een aderlating weer ! Dat gaat hoeveel arbeidsplaatsen kosten ?
Altijd een softspot voor de underdog die beide ploegen zijn !
Beiden hebben aan aanval cultuur gedwongen natuurlijk maar ik hou er van !.
    18-07-2025 09:21
    In Nederland is er een enorm vacature overschot, in veel andere landen ook. Ideale tijd om bedrijven die boven hun stand leven af te laten vloeien, zoals lotto die al een tijd geld en visie tekort komt. Personeel vindt juist nu snel weer werk
17-07-2025 19:28
Gaan ze Vlaanderen en Wallonië hiermee verenigen?
17-07-2025 23:19
Jeannie Haak heet die CEO van Lotto toch? Heeft geen beste reputatie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine