Mecanicien van Remco Evenepoel is duidelijk: “Er was niets mis met zijn tweede fiets”
Het WK van Remco Evenepoel was er een van uitersten. De Belgische kopman kon op het moment suprême zijn grote rivaal Tadej Pogacar niet volgen en moest onderweg liefst twee keer van fiets wisselen, maar wat was er nu precies aan de hand? Volgens zijn mecanicien – en neef – Dario Kloeck was “er niets mis” met zijn tweede fiets.
Evenepoel, die vorige week nog op indrukwekkende wijze de wereldtitel in het tijdrijden wist te veroveren – kreeg aanvankelijk af te rekenen met een zadelprobleem. “Zijn zadel bleek gekanteld”, wist Sporza-commentator Karl Vannieuwkerke de televisiekijker te vertellen.
“Bij zijn eerste fiets brak het zadel af nadat hij in een put was gereden vlak voor de Mount Kigali”, vertelde Kloeck na afloop aan Het Nieuwsblad. “Remco heeft daarna heel lang op een kapotte fiets gereden. De punt van het zadel was twee centimeter naar beneden gezakt. De klem brak af en het zadel kantelde naar beneden. Daar kan je niets aan doen.”
De eerste fietswissel van Evenepoel verliep nog zeer soepel en zo kon de Belg al snel zijn plaats weer innemen in de achtervolgende groep op koplopers Pogacar en Isaac Del Toro. Evenepoel liet vervolgens zijn landgenoot Quinten Hermans de kastanjes uit het vuur halen in de jacht op dit leidende tweetal.
Op de kasseien van de Côte de Kimihurara (1,3 km à 6,3%) zat Evenepoel echter opnieuw in de penarie en andermaal leek het om een mechanisch euvel te gaan. Een gefrustreerde Evenepoel probeerde al kloppend op zijn stuur de boel nog te repareren, maar moest nogmaals van fiets wisselen.
“Ik denk dat het vooral frustratie was”
Volgens Kloeck was er echter niet veel aan de hand. “We hebben het nog drie keer nagemeten, maar het zadel stond even hoog als bij zijn andere fiets. Wat er precies scheelde, gaan we straks horen, maar ik denk dat het vooral frustratie was. Daar heeft hij onnodig veel tijd verloren”, besloot de mecanicien.
Remco komt als klimmer dit jaar gewoon in alle opzichten te kort en zal dat moeten accepteren. Uiteindelijk rijdt hij wel gewoon nog een heel mooi resultaat.
En ik ben benieuwd of die fietswissels nog een staartje krijgen. De fiets kwam niet vanaf de wagen (mag dat, @redactie?), en bij het terugkomen werd er toch wel heel nadrukkelijk gestayerd.
De hoogte was blijkbaar het probleem niet. Evenepoel beweert dat zijn zadel normaal gezien in een neerwaartse hoek staat en dat het op die 2e fiets waterpas stond, waardoor hij last kreeg van zijn onderrug en hij bang was om die te forceren.