McNulty: “Slecht weer morgen? Daarin rijd ik mijn beste uitslagen”

vrijdag 9 april 2021 om 19:12
McNulty: “Slecht weer morgen? Daarin rijd ik mijn beste uitslagen”

foto: Cor Vos

Brandon McNulty begint morgen als leider aan de slotetappe van de Ronde van het Baskenland. Voor de rit met aankomst op de berg Arrate wordt slecht weer voorspeld, maar dat schrikt de 23-jarige Amerikaan niet af.

McNulty kwam vandaag in de etappe naar Ondarroa in het peloton over de streep, op een halve minuut van winnaar Mikkel Frølich Honoré die na een succesvolle ontsnapping zijn ploeggenoot Josef Černy vooraf ging in de daguitslag. “Vergeleken met de rest van de week was het een makkelijke dag, maar de wind en de snelheid maakten het toch nog best wel lastig”, vertelde de Amerikaan. “We hebben zoveel mogelijk energie proberen te sparen.”

Met 23 seconden op nummer twee Primož Roglič gaat de juniorenwereldkampioen tijdrijden van 2016 de slotrit in. “Nerveus? Misschien wel een beetje. Ik ga nu eerst proberen wat te herstellen en de zorgen voor morgen, die laat ik liever bij morgen. Ik ga alles geven wat ik in me heb. Primož is de grootste bedreiging, maar met Tadej hebben wij misschien wel de sterkste renner in koers. Ik bevind me dus in een mooie positie.”

“Ik vind het heel bijzonder om een gele trui in een WorldTour-koers te dragen. Ik heb al een paar jaar geen wedstrijden meer aangevoerd, zeker niet op dit niveau, dus het is erg mooi.” Door de verwachte weersomstandigheden voor morgen – regen en wind – laat hij zich niet afschrikken, in tegendeel. “Verrassend genoeg ben ik dan meestal goed. Ik kom uit de woestijn, maar mijn beste uitslagen rijd ik gek genoeg altijd in slecht weer. Dus ik kijk er wel naar uit.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

reusjen 9 april 2021 om 19:24

Wel cool dat hij Pogacar gewoon in een meesterknechtrol duwt in z’n interviews!

Glorious 9 april 2021 om 19:35

Doet hij niet, hij zegt hoe het letterlijk is.

xistnc 9 april 2021 om 20:09

Voor zover ik ze kan vinden geven de weersverwachtingen voor Eibar pas morgenavond regen. Wind wordt helemaal niet verwacht.

Romāns Vainšteins 9 april 2021 om 20:55

Ik moet altijd aan zijn epische naamgenoot Jimmy denken wanneer ik zijn naam zie.

Kelder is de Man 9 april 2021 om 21:10

Even een google gedaan. Ken die serie niet. 9,3 op imdb. Ga 'm zoeken. Na Fauda waar ik middenin zit.

Gitan 9 april 2021 om 21:11

En dan The Bunk die de eerste kilometers van de col voor zijn rekening neemt?

Romāns Vainšteins 9 april 2021 om 21:41

Met de sigaar in zijn bakkes ja.

KevinK1986 10 april 2021 om 10:58

Wat hij en Vingegaard presteren is natuurlijk wel gigantisch knap. Wie voorafgaand aan de ronde had gezegd dat deze 2 heren op 1 en 3 zouden staan in dit klimgeweld, zou voor gek worden verklaard.

De potentie van McNulty was natuurlijk al langer zichtbaar, maar deze Vingegaard is toch wel erg indrukwekkend. Gaat volgend jaar een belangrijke pion worden in de Tourploeg.

harryjohan71 10 april 2021 om 11:05

De potentie van Vingegaard was ook al langer zichtbaar. Voor de ploeg komt dit niet als een verrassing hij was begin dit seizoen al bestempeld als 1 van de speerpunten in de Ardennenklassieker (naast Roglic). Baskenland etappes zijn net Ardennen klassiekers.

kelderfan 10 april 2021 om 11:35

@harryjohan71
Zijn potentie wel, maar wat hij nu laat zien is toch van andere orde.
Na de Settimana Internazionale Coppi e Bartaliana heeft hij wederom een grote stap gezet. Vandaag wordt ’t een grote strijd tussen de kemphanen.

harryjohan71 10 april 2021 om 11:55

@Kelderfan Het verschil is dat hij nu niet continu op kop hoeft te rijden, maar dat JV hem hoog in het klassement wil houden.De renners in Baskenland staan allemaal nog dicht bij elkaar. Van veel van die renners was vorig jaar al zichtbaar dat Vingegaard daar niet voor onder hoeft te doen. Dat hij Settimana kon winnen was gezien het deelnemersveld geen grote verrassing. Ik schatte hem echt niet lager in dan de andere deelnemers aan Settimana.

kelderfan 10 april 2021 om 12:14

@harryjohan71
Het is dan wel toevallig, dat jongens die daar hebben gereden ’t allemaal goed doen nu in ’t Baskenland. Mikkel Frølich Honoré, , Mauri Vansevenant en Ilan Van Wilder doen ’t meer dan goed, gezien ook hun leeftijd. Ook Ben Hermans doet ’t goed en heeft al wat meer gewonnen in recente verleden.

KevinK1986 10 april 2021 om 12:56

Wat betreft de settimana absoluut waar. Maar ook hiervoor geldt, favoriet zijn is 1 en het (zo) indrukwekkend afmaken is 2.
Voordeel is natuurlijk dat zijn seizoen hierop is ingedeeld en ik ben ervan overtuigd dat hij in de Ardennenklassiekers voor spektakel gaat zorgen. Ze hebben immers nog Roglic en wellicht v Aert nog achter de hand.
Dan kan hij later in het seizoen goed uitgerust aan de Vuelta gaan beginnen

S. Morgenstern 10 april 2021 om 13:10

Hij heeft na de UAE met een tweede hoogtestage inderdaad heel goed in alle rust toe kunnen werken naar deze periode, dat betaalt zich goed uit nu.

Grootste verschil met voorgaande jaren is dat hij nu constant op dit niveau acteert, waar hij eerder enkel wat van deze uitschieters (Polen en enkele ritten in de Vuelta) had. Was natuurlijk nog jong en tevens heel vaak ziek. Nu met een grote ronde in de benen en geen ziektes om steeds van terug te moeten komen, lijkt er definitief uit te komen wat er volgens de ploegleiding al in zat.

harryjohan71 10 april 2021 om 13:04

@Kevink1986 Ik verwacht dat Vingegaard ook een kandidaat is om ipv Dumoulin naar de Tour te gaan.

KevinK1986 10 april 2021 om 14:22

Afwachten natuurlijk. Zelf hoop ik op een vrijere rol in de Vuelta. Deze ronde leent zich daar natuurlijk perfect voor, gezien het spektakel de afgelopen jaren.
De Tour is een gecontroleerde bedoeling, waarin alle “knechten” opgesoupeerd worden door de grote Ploegen en de Roglic’en, Pogacars en de Bernals het mogen uitzoeken. Daarnaast denk ik dat TJV bescheidenheid past, want een Ineos op oorlogssterkte en een UAE is van eenzelfde kaliber (wellicht sterker)

Headlines

Materiaalzone

Populair