Maximilian Schachmann tekent toch voor BORA-hansgrohe

Door , woensdag 19 september 2018 om 10:13

foto: Sirotti

Maximilian Schachmann verlaat dan toch Quick-Step Floors. Het Duitse talent tekent een contract voor twee seizoenen bij BORA-hansgrohe. “Ik ben zeer blij met deze stap”, zo laat hij weten op het digitale huis van zijn nieuwe werkgever.


BORA-hansgrohe had al langer interesse in de diensten van Schachmann. Eerder deze maand waren zowel Quick-Step Floors als de Duitse formatie nog in de race voor de 24-jarige allrounder. Quick-Step Floors-teammanager Patrick Lefevere liet in augustus nog weten dat Schachmann graag bij de Belgische ploeg wilde blijven.

“Ik hoor dat BORA-hansgrohe Schachmann graag wil hebben, maar ik heb op de slotdag van de Tour in Parijs zijn makelaar gezien en die zei dat hij wil blijven”, waren destijds de woorden van Lefevere. Nu blijkt de Duitser toch de voorkeur te geven aan een transfer naar de ploeg van wereldkampioen Peter Sagan.

Teambaas Denk: “BORA-hansgrohe is meer dan alleen Peter Sagan”
Ralph Denk – de teambaas van BORA-hansgrohe – is uiteraard in zijn nopjes. “Ik ben superblij dat we met Schachmann, Pascal Ackermann en Emanuel Buchmann nu drie Duitse vaandeldragers in ons team hebben. De ploeg laat zien meer te zijn dan alleen Peter Sagan.”

“Het aantrekken van Schachmann is ook belangrijk omdat we de nadruk willen leggen op onze Duitse roots. We willen in de toekomst succesvol zijn. Niet alleen met Peter, maar ook met Duitssprekende talenten. Maximilian heeft op alle terreinen potentie”, is Denk lovend.

Dit artikel delen:

52 Reacties

Fast Freddy 19 september 2018 om 10:19

Ai

ah-ja 19 september 2018 om 10:20

Mooie transfer!

R_Starzz 19 september 2018 om 10:20

Toch jammer dat ze steeds vertrekken bij Quick-Step als ze beginnen prestreren! In een ploeg waar de teamsfeer optimaal is! Waar zijn de renners die hun ploeg trouw blijven.. ‍♂️

EddyB1958 19 september 2018 om 10:30

Wat wil je?Lefevere vindt maar geen nieuwe hoofdsponsor,er zijn nu nog drie renners zonder contract voor 2019.
https://www.procyclingstats.com/mob/teams.php?s=no-team-next-year&year=2018&teamlevel=wt&nation=&team=1328&sort=career_pnts&younger_then=&ApplyFilter=Filter

tendam 19 september 2018 om 10:40

Over wie heb je het dan, naast Schachmann? Niki Terpstra?

Davide_Formolo 19 september 2018 om 10:41

Bedenk ook dat als renners gaan presteren ze een verbeterd contract zullen willen. Het budget dat Lefevre heeft zal ook niet oneindig zijn, bovendien kun je niet alle jongens een kopmanschap belonen. Bij Bora zal Schachmann beter betaald krijgen en meer voor zichzelf kunnen rijden schat ik zo in. Hetzelfde geldt voor Terpstra bij Direct Energie. Heeft dus niks met teamgeest te maken, maar is eerder een natuurlijk proces wanneer renners beter worden.

EddyB1958 19 september 2018 om 10:45

@tendam Terpstra,De Plus en Schachmann in chronologische volgorde.

tendam 19 september 2018 om 10:48

@eddyb1958
Terpstra rijdt al weet ik hoe lang bij die ploeg, die is niet ineens weg als hij begint te presteren. De Plus is nog niet eens echt begonnen met presteren.

EddyB1958 19 september 2018 om 10:56

@tendam dat klopt, maar in je eerste reactie noemde jezelf Terpstra.

LucasR 19 september 2018 om 10:27

Valt toch wel mee? Viviani, Mas, Gaviria, voor zover ik weet blijven ze allemaal hoor. :) Ze hebben alleen zo veel renners die presteren, dat het lastig is ze allemaal te houden.

john 19 september 2018 om 15:02

Als Mas nog een jaartje goed presteert gaat hij naar team Astma (Sky)

EddyB1958 19 september 2018 om 10:41

Volgens een reactie in een andere topic, moet een WT team minimum 23 renners onder contract hebben.Wat als daar niet aan voldaan wordt? Ik had blijkbaar verkeerd geteld,volgens PCS liggen er nog juist 23 onder contract voor 2019.
https://www.procyclingstats.com/mob/team/quick-step-floors-2019

bart12 19 september 2018 om 10:57

Dan tekenen ze de eerste de beste renner die vrij is, zijn er nogal wat na het stoppen van redelijk wat pct, voor 30k in een jaar. Dat lijkt me niet zo moeilijk…

tendam 19 september 2018 om 10:42

Bora leek een beetje ‘Sagan en de rest’, maar het wordt toch een leuke ploeg zo. Als Buchmann en Ackermann blijven krijgen ze ook steeds meer een Duitse identiteit, wat die andere Duitse WT-ploeg mist.

Wielerfan999 19 september 2018 om 12:13

Valt wel mee hoeveel Duitse identiteit er bij Bora zit, voor volgend jaar nog maar 4 als je Buchmann mee telt…

tendam 19 september 2018 om 12:18

@wielerfan999
Maar het zijn blikvangers. Buchmann, Ackermann, Schachmann. Bij Sunweb zie je de Duitsers eigenlijk nooit.

ChefSpijker 19 september 2018 om 12:44

Bauhaus toch gewoon gewonnen in de WT vorig jaar en dit jaar. Pech gehad met z’n slepende virus dit najaar. Walscheid won ook al bijna in de WT. Arndt en Geschke waren belangrijke schakels in de Tourploeg rond de nummer 2. Het zijn geen Ackermanns, die even de zeges zelf aaneenrijgen, maar de Duitsers bij Sunweb zijn toch ook belangrijke schakels die je het hele jaar wel ziet.

Kirsipuu 19 september 2018 om 14:09

Denk heeft het ook over Duits sprekende talenten. Dan kan je de Oostenrijkers (Konrad, Gossschartner, Mühlberger en Pöstlberger) ook meetellen, mits die allemaal blijven uiteraard.

Davide_Formolo 19 september 2018 om 10:44

Bora pompt er toch ook een hoop geld in zeg. Eerst draaide het vooral om Sagan, maar nu hebben ze daarnaast ook echt een sterke ploeg!

Charlie33 19 september 2018 om 10:51

Maximillian had natuurlijk naar Sunweb moeten gaan. Ik vind het niet sterk dat Sunweb deze jongen laat lopen.

jvh93 19 september 2018 om 10:58

Wie zegt dat die jongen zelf naar Sunweb wilde? je kan nog zoveel willen als ploeg, maar als de renners zelf niet willen …….

xistnc 19 september 2018 om 11:23

Toen Sunweb haar ideeën en procedures had uitgelegd aan Schachmann, heeft die vriendelijk zijn koffie opgedronken, glimlachend wat handen geschud en vervolgens nooit meer wat van zich laten horen.

dikkechaap 19 september 2018 om 11:39

@xistnc
Waar komt de antiapathie voor Sunweb vandaan? Welke ideeen en procedures vind je precies slecht?

xistnc 19 september 2018 om 11:44

@dikkechaap
Lees bijvoorbeeld dit artikel. Los daarvan zal geen enkele renner het prettig vinden om in een ploeg te rijden waar Dumoulin prioriteit 1 tot en met 8 heeft, een paar (sub-)toppers prio 9 moeten delen en alle andere renners prio 10 hebben.

dikkechaap 19 september 2018 om 16:10

@xistnc
Oke, los van dat de prioriteit onevenredig veel bij Dumoulin ligt, vind je dus dat Sunweb minder streng moet zijn in hun antidopingbeleid? Of vind je het wel goed, maar denk je dat Schachmann geen zin heeft in een streng antidopingbeleid?

Gebruikersnaam 19 september 2018 om 21:38

Sunweb maakt het zichzelf nodeloos moeilijk door, in een sport waarin elke opvallende prestatie meteen in twijfel wordt getrokken, belang te gaan hechten aan een imago. Ongeacht in welke ploeg je rijdt en welke historiek je met je meedraagt, als je boven het maaiveld uitsteekt, word je een doelwit.

Je denkt dat je dan misschien overkomt als het idealistische of, als je extreem naïef bent, het cleane team, terwijl je gewoon wordt gezien als het schijnheilige team.

xistnc 19 september 2018 om 22:13

@dikkechaap
Heb je alleen de titel van dat artikel gelezen? Want het ging immers niet om antidoping. Al vind ik wel dat ze wat hebben uit te leggen na het aantrekken van Roche. Maar daar willen ze inhoudelijk verder niet op ingaan. Kwalijk.

dikkechaap 19 september 2018 om 23:55

@xistnc
Nee, ik heb uiteraard het artikel gelezen. In dit (vrij zeldzame) geval dekt de titel de lading uitstekend wat mij betreft. Het artikel gaat uitsluitend over de problemen die sunweb zou hebben bij het aantrekken van nieuwe renners om Dumoulin te ondersteunen, deze problemen worden volgens het artikel veroorzaakt door het anti dopingbeleid van Sunweb. Maar ik ben benieuwd wat jij er nog meer uit haalt, en wat je antwoord is op mijn eerdere vraag.

Brummel 19 september 2018 om 10:51

opsteker voor het Mannenwielrennen

jvh93 19 september 2018 om 10:57

dus Buchmann blijft ook bij Bora?? heb ik een nieuwsbericht gemist?

KimJungPoels 19 september 2018 om 11:03

Wist ik ook niet, maar lijkt er wel op. Voor mij is deze nieuwe club één van de leukste aanwinsten in het peloton van de laatste jaren. Geven veel jonge gasten de kans en het werkt over het algemeen prima.

jvh93 19 september 2018 om 11:33

de ploeg wordt inderdaad steeds een stukje leuker om te volgen. Ackermann dit jaar al een revelatie in mijn ogen, Schachmann ook gewoon een geode Duitse renner die perfect bij deze ploeg past. Buchmann die het aardig doet en nog kan groeien…..

KimJungPoels 19 september 2018 om 11:36

Eens, ik denk dat Ackermann qua snelheid op dit moment met Viviani en Groenewegen bij de beste drie zit zelfs, nog voor Gaviria. Hij moet het natuurlijk nog wel laten zien verder. Buchmann viel wat tegen in de Vuelta maar verder toch een goed jaar, en ook Konrad/Mulhberger ontwikkelen zich toch echt wel behoorlijk naar mijn idee.

Chaba 19 september 2018 om 11:25

Tja fantastische renner voor een ploeg als Bora. Duits, jong en talentvol en zal die jongen beloftes hebben gedaan om voor zichtzelf te rijden. Binnen een ploeg als QS is dat gewoon iets lastiger. Dus logische overstap ook al zal Lefevre dit wel anders zien.

Sonsbach Allstars 19 september 2018 om 12:11

Het predicaat Sagan en de rest vond ik al onterecht, aangezien er meer zijn bij Bora die winnen. Zo heeft Ackermann dit jaar meer overwinningen dan Sagan. Minder aansprekende wellicht, maar toch.
Met het aantrekken van Schachmann komt er nog een forse kwaliteitsinjectie bij. Nu nog al die mannen tevreden houden en zorgen dat ze voor elkaar willen winnen en werken.

Samlambeej 19 september 2018 om 12:13

Denk dat hij qua eigen kansen op hetzelfde uitkomt bij Bora. Maar misschien iets meer kans in de klassiekers (door de breedte van QS zowel in de Vlaamse als in de Waalse) en iets minder in de grote rondes (door Buchmann, Sagan en die andere 2 sprinters die ook een lastig parcours aankunnen).
Verder ben ik lovend over het gevoerde beleid bij Bora. Ze zijn gestart met een hele degelijke basis van ondersteunende renners aan te leggen. Daarna zijn ze all-in gegaan voor 1 man, een zekerheid, die de ploeg heeft gedragen waarachter dan talent kon doorontwikkelen. En nu hebben zij door de successen en het herkenbare beleid wellicht ook meer zekerheid van hun sponsors waardoor het een heel aantrekkelijke ploeg is om naartoe te gaan.

zipp404 19 september 2018 om 12:51

Wat doen ze met konig?

simonvanderzee 19 september 2018 om 13:02

Wordt afgezet

rahimns 19 september 2018 om 13:13

Die heeft nog een doorlopend contract

ghostwriter 19 september 2018 om 13:14

Volgens mij kan Sunweb beter gewoon weer een Nederlandse licentie aanvragen want als Duitse ploeg leggen ze het af tegen BORA. Met Dumoulin, Kelderman en Oomen ligt de toekomst van de ploeg ook echt in Nederland.

Marcel1112 19 september 2018 om 16:00

Graag voor het WK dan hebben “we” een extra medaille erbij.

Schollekop 19 september 2018 om 13:23

Interessante stap. Eens kijken of hij net zo goed presteert als bij QS.

tvm 19 september 2018 om 13:24

Register van veel gebruikte termen op wielerflits waarvan ik vlekken krijg in mijn nek:
Kleinood, zegeruiker, digitaal huis, afhaspelen, gepatenteerd (tijdrijder).

Ivanoviclover 19 september 2018 om 14:23

Zo zie je maar, geld > sfeer en gezelligheid.

john 19 september 2018 om 15:04

Zeer verstandig besluit van Schachmann

Taliesin 19 september 2018 om 15:43

Vind het een beetje een oninspirerende ploeg dat Bora, of het nu de saaie outfits zijn of het type renner. Zie liever Quickstep. Op zich wel een gevoelig verlies voor Lefevre dit, deze zal ie echt wel hebben willen houden, en dan geldt voor Terpstra ook.

ghostwriter 19 september 2018 om 18:52

Ik vind dat het een mooie ploeg aan het worden is met mannen als Oss, Majka, Sagan, Konrad, Schachmann, Fromolo, Buchmann en Ackermann.

marehoek 19 september 2018 om 15:44

Streefdoel 71 halen en dan hij kan geen sponsor vinden het kan niet aan de renners liggen die hebben het record gehaald maar als sponsor zou ik ook niet met Lefevere aan tafel gaan zitten want als je hem ziet en hoort praten het lijkt wel Onze Lieve Heer zelf wat een ingebeelde .
Als hij nog Alaphilippe verliest kan hij de rest op Marktplaats zetten.

Ivanoviclover 19 september 2018 om 21:24

een zure reactie op een bericht over Quickstep? van marehoek? nee toch?

BW52 19 september 2018 om 22:05

gemiste kans voor Sunweb mi. Zijn ze daar echt uitgewinkeld??? Beetje mager toch lijkt me.

LB117 20 september 2018 om 12:46

Daar lijkt het op helaas, zoveel mannen zijn er ook niet meer beschikbaar

dumoman 20 september 2018 om 13:13

Keldermann binnenkort ook naar Bora; weet niet of er nog meer mannen in het peloton fietsen, maar het beleid van Bora is duidelijk; gewoon echte mannen aantrekken….Aldus Dumomann :-)