Mauri Vansevenant over ongeval: “Klein autootje negeerde de voorrangsregels”

vrijdag 10 december 2021 om 19:50
Mauri Vansevenant over ongeval: “Klein autootje negeerde de voorrangsregels”

Vansevenant - foto: Cor Vos

Het trainingsongeval waarbij Rémi Cavagna en Mauri Vansevenant woensdag geblesseerd zijn geraakt, werd veroorzaakt door een automobilist die de voorrangsregels negeerde. Dat vertelt Vansevenant in gesprek met Het Laatste Nieuws.

De renners van Deceuninck-Quick-Step, die in Calpe op ploegstage zijn, hadden net wat foto’s genomen in de nieuwe kleding voor komend seizoen, toen ze verder reden op een licht dalende tweebaansweg. “Plots negeerde een klein autootje de voorrangsregels en kwam het vanuit een zijpad de grote weg opgereden”, blikt Vansevenant terug. “We moesten alles dichtgooien maar een drietal renners, onder wie Rémi en ik, kon een valpartij niet meer vermijden.”

Vansevenant liep bij het incident een gebroken duim op en vloog al terug naar België, waar hij een conservatieve behandeling krijgt – wat wil zeggen dat hij niet wordt geopereerd. Cavagna brak een wervel in zijn onderrug en moet verdere behandeling in Spanje ondergaan. De Franse kampioen wordt maandag geopereerd. Onderzoeken wezen al wel uit dat er geen neurologische schade is bij de 26-jarige renner.

“Anders dan Rémi, valt de schade bij mij al bij al goed mee en moet ik geen ingreep ondergaan”, zegt de 22-jarige Vansevenant verder. De jonge klimmer verwacht dat zijn blessure drie tot vier weken nodig heeft om te genezen. “Vervelend, maar gelukkig zijn mijn benen niet geraakt en kan ik mijn conditie toch min of meer verder onderhouden. De tweede ploegstage, begin januari, komt zeker niet in het gedrang.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Michiel 10 december 2021 om 20:01

Das een pleonasme, Mari

steoo 10 december 2021 om 20:10

Een drietal renners, onder wie Rémi en ik, kon een valpartij niet meer vermijden. Wie zou de derde geweest zijn ?

Dikke Man 10 december 2021 om 21:12

Dat vraagt hij zich waarschijnlijk zelf ook af

Jos Jalapenos 10 december 2021 om 22:28

Guillaume Van Keirsbulck.

ddjong67 11 december 2021 om 05:01

Pas op: Ik doe totaal geen uitspraak over toedracht van ongeval wie er de oorzaak is. Maar titel legt enigzins toch wel de oorzaak bij de automobilist. Ik kan me echter voorstellen dat je als automobilist de snelheid van renners snel verkeerd inschat. Zeker op een aflopende weg rijden die gasten zomaar 60 of 70 km/u en als je als automobilist denkt dat ze 30 of hooguit 40 rijden kan het zomaar uitmonden in een ongeluk terwijl je dat helemaal niet wilt. Ik zou voorzichtig zijn met de woordkeus 'NEGEERDE'. Zelfs als dit de woorden van de renner zijn, zou ik dit niet zomaar 1:1 overnemen. Het zou kunnen, maar ik kan me slecht voorstellen dat iemand opzettelijk een voorrangsregel negeert om vervolgens iemand aan te rijden. 'De meeste mensen deugen' denk ik. In het woord zelf 'negeren' vind ik iets opzettelijks zitten. Is dit wel echt zo geweest? Het is altijd goed om voorzichtig te zijn in stellingnames @wielerflits. Toch?

Lalsacien 11 december 2021 om 07:55

@ddjong67 Volgens mij is er niets mis met negeerde. Hoe hoog de snelheid ook was. Zelfs met een verkeerde inschatting is het woord negeren nog toepasselijk.

Romāns Vainšteins 11 december 2021 om 08:05

Nee. Negeren veronderstelt dat de auto ze wel gezien heeft maar desondanks besloot door te rijden, iets dat je niet vast kunt stellen. Als er immers geen verkeer is wiens voorrang je negeert negeer je ook niets. De kans dat de auto ze niet zag is uiteraard vele malen groter.

klootje kriekeljon 11 december 2021 om 09:57

Reactie + 1

Blackcanyon 11 december 2021 om 06:35

@jos jalapenos: Dat kan Van Keirsbulk toch niet geweest zijn. Die rijdt niet voor Deceuninck Quickstep. Die rijdt er juist een heel stuk achter. Fietste een half seizoen voor t b-team van Alpecin Fenix.
Maar begrijpelijke vergissing als jij in dat kleine autootje zat en iemand op zijn buik op de grond zag liggen. Want op de kleding voor t nieuwe jaar staat bij Alpecin achter op de broek de naam ….. Deceuninck.

plattenband 11 december 2021 om 09:33

Misschien een opa of oma die eigenlijk al niet meer in staat is een wagen 100% deftig te besturen maar toch hun vrijheid in mobiliteit nog niet willen opgeven.

Beetje minder nadenken en trager reactievermogen met deze gevolgen. Komt in Vlaanderen al wel voor, zal in Nederland mogelijk niet beter zijn.

Aart van Woud 11 december 2021 om 11:06

Waar baseer je die aanname op?

Headlines

Materiaalzone

Populair