Mauri Vansevenant (21) maakt profdebuut in Tour de l’Ain

maandag 29 juni 2020 om 18:03
Mauri Vansevenant (21) maakt profdebuut in Tour de l’Ain

Vansevenant (rechts) dolt met Lampaert tijdens een trainingsrit - foto: Cor Vos (archief)

Mauri Vansevenant weet wanneer hij zijn debuut zal maken voor Deceuninck-Quick-Step. Het 21-jarige talent sluit vanaf 15 juli officieel aan bij de profploeg van manager Patrick Lefevere, en zal zijn wedstrijddebuut maken in de Tour de l’Ain. Ook het Critérium du Dauphiné staat op zijn programma.

Vansevenant werd vorig jaar na zijn eindzege in de Giro Valle d’Aosta, een belangrijke klimkoers voor beloften, al binnengehaald door Lefevere en de zijnen. Na een voorjaar tussen de beloften zou de zoon van oud-prof Wim Vansevenant in juli de overstap maken, maar dat is door de coronapandemie anders gelopen.

“Ik heb dit seizoen nog 2 koersen gereden bij de beloften. Ik had me graag nog eens bewezen bij de beloften, om te tonen dat ik het waard was. Het is jammer dat ik op zo’n manier afscheid moet nemen, maar ik kijk vooruit”, zegt hij tegen Sporza. Vansevenant is een klimmerstype, maar weet ook wat nog beter kan. “Ik moet nog veel groeien, maar ik hoop dat ik mijn plan kan trekken in de bergritten.”

“Ik moet nog veel bijleren, dan komt het wel in orde”, legt hij uit. “Eendagskoersen? Dan vooral klassiekers met lange beklimmingen, een kilometer of 10. De Ardennen zijn nog wat te explosief voor mij.”

Stevig programma met enkele WT-koersen
In ieder geval zal het seizoen van Vansevenant beginnen met de Tour de l’Ain (7-9 augustus), gevolgd door zijn eerste WorldTour-kilometers in de Dauphiné (12-16 augustus). Dat meldt Sporza. Daarna trekt hij naar Italië voor de Wielerweek van Coppi en Bartali (1-5 september) en naar Canada voor de koersen van Québec en Montréal (11 en 13 september).

Eind september wacht mogelijk het WK voor beloften in Zwitserland voor de 21-jarige Vansevenant, gevolgd door de Waalse Pijl (30 september) en de Brabantse Pijl (7 oktober).

Dit artikel delen:

19 Reacties

Romāns Vainšteins 29 juni 2020 om 18:06

Is dat familie van die rodelantaarngrapjas?

Joachim 29 juni 2020 om 18:22

Jep, staat in de eerste alinea onder de lead.

Panache 29 juni 2020 om 19:19

De laatste alinea was passender geweest.

LB108 29 juni 2020 om 18:27

Meteen stevig programmatje krijgt hij

Martino87 29 juni 2020 om 18:39

Ik moet het nog zien of dit wat wordt. Bij de jongeren 1 overwinning behaald en die kreeg hij in de schoot geworpen.

boenk 29 juni 2020 om 19:13

Ten eerste was het niet één overwinning, hij won eerder die maand ook Piémont Pyrénéen (tenzij je die niet meetelt omdat daar ook oudere renners aan de start stonden?). En ten tweede was hij sowieso één van de 3 sterksten in Aosta. De renners die hem konden bedreigen hebben hem er nooit afgekregen, enkel renners die 16 minuten achter stonden zoals Inkelaar mochten rijden. Je wordt ook niet 6de in l'Avenir als je niks kan. Jammer dat de wedstrijdjury zo dom was wel. Daarmee hebben ze eigenlijk in hun eigen vel gesneden en een mooie koers kapotgemaakt.

Maar een echte topper zit er ook niet echt in denk ik. Misschien een heel goeie knecht in de bergen, of een bergrit winnen vanuit een ontsnapping… Tijdrijden kan hij ook niet echt zover ik weet.

Martino87 29 juni 2020 om 19:20

Fijn dat je het met me eens bent!

boenk 29 juni 2020 om 19:31

Als je dat bedoelt met “wat wordt” dan zijn we het inderdaad eens. Als een goeie knecht of rittenkaper niet “wat worden” is, dan niet denk ik he. Dan zijn er elk jaar maar een handvol renners die “wat worden”.

Tom Bidon 29 juni 2020 om 19:56

Als er eentje van thuis uit meekrijgt dat een luxehelper of een klimmer van het niveau Serge Pauwels worden geen schande is, is het deze wel. En daartoe zie ik hem wel in staat.

Koersmaniak 29 juni 2020 om 20:14

Hij wou toch graag de meesterknecht worden van de kleine van Schepdaal?
Mooi doel

Romāns Vainšteins 29 juni 2020 om 20:57

Wat worden is tegenwoordig domineren, en dan het liefst zonder te ademen en meerdere jaren achtereen. De rest is kinderpannekoeken, pelotonvulling, net niet en meer van dat.

Dirty Derrick 29 juni 2020 om 22:38

Vorig jaar is er toch wat anders verschenen in de Vlaamse pers. Pur sang klimmer, met talent in overvloed. Grootste talent bergop van de laatste jaren uit België.

Steven_E 29 juni 2020 om 23:26

De Vlaamse pers schreef dat net na de Vale d’Aosta, en had het enkel over de overmacht die hij daar zogezegd toonde … Pure scorebordjournalistiek dus. In l’Avenir moest dan de bevestiging volgen, wat toch niet echt gebeurde. 6e was niet slecht, maar er was wel een andere (jongere) landgenoot die een stuk beter bergop reed. Het kan wel een goeie helper worden, en zal de komende jaren wellicht relatief goedkoop zijn.

boenk 29 juni 2020 om 23:26

Dan ben ik wel benieuwd welke journalist/krant dat geschreven heeft. Het is een talent, maar “grootste talent bergop van de laatste jaren”?
Lambrecht, De Plus, Vanhoucke, Evenepoel en Van Wilder zijn talenten die de laatste 5 jaren prof werden en wat dat betreft minstens hetzelfde niveau hadden of beter (waren… RIP). We zullen zien op termijn, maar op dit moment geeft hij me zeker niet de indruk om beter te zijn dan het lijstje dat ik net opsomde. Zowel Evenepoel als Van Wilder zijn jonger en hebben nu al een straatlengte voorsprong. Een klassementsrenner zie ik er niet in. Het is ook een klimmer van het type “harker”.

Dirty Derrick 30 juni 2020 om 13:06

Je kan na 1 slechte dag in een rittenkoers toch niet meteen gaan concluderen dat hij het niet ver gaat schoppen? In verschillende Vlaamse dagbladen kwamen kenners aan het woord. De algemene tendens was dat hij een gevleugelde klimmer zou zijn, maar tijd nodig had. In de Gazet van Antwerpen verscheen op 14 augustus vorig jaar dat hij een uitzonderlijk klimtalent is…
De vergelijking maken met Evenepoel gaat inderdaad niet op, maar dat is dan ook een klasse apart.

freirefreire 30 juni 2020 om 10:07

Ik dacht oprecht tot dit moment dat Mauri een meisjesnaam was. Sorry, Mauri.

Natte spons 30 juni 2020 om 11:09

Mauri is dat eigenlijk ook, Mauro is de mannelijke versie. Ik denk dat zijn ouders een foutje hebben gemaakt.

Romāns Vainšteins 30 juni 2020 om 12:29

Wellicht naar Melcior Mauri vernoemd?

Het is echt een prutsnaam ja.

john 30 juni 2020 om 14:50

Effe kijken jong ,belg dus dit word garandeert Eddy de derde volgens de vele kenners ,Want de ander verwende is Eddy den tweede