Matthews en Colbrelli naderen Cavendish: “Maar nog niet dichtbij genoeg”

dinsdag 13 juli 2021 om 19:20
Matthews en Colbrelli naderen Cavendish: “Maar nog niet dichtbij genoeg”

foto: Cor Vos

Michael Matthews is door zijn derde plaats in de zestiende etappe van de Tour de France dichterbij Mark Cavendish gekomen in het puntenklassement. Omdat de Australiër ook onderweg punten sprokkelde, staat hij nu 37 punten achter de drager van de groene trui. “Ik ben dichterbij, maar nog niet dichtbij genoeg”, reageert Matthews na de rit bij Cyclingnews.

“Vandaag was een goede kans voor de ritwinst”, vertelt de kopman van BikeExchange. “We wilden in de vluchtgroep zitten, en dat lukte. Het plan was daarna om punten te pakken bij de tussensprint, en ook dat lukte. We kwamen alleen wat tekort om mee te doen voor de ritzege. Cavendish heeft nog twee sprintkansen en als hij die allebei wint, dan pakt hij 100 punten. Het is alles-of-niets voor mij, maar ik ben een strijder en zal doorgaan tot Parijs.”

Colbrelli: “In massasprints verloor ik veel punten”
Ook Sonny Colbrelli heeft het gat met Cavendish flink verkleind. De Italiaan van Bahrain Victorious werd tweede en is nu derde in het puntenklassement, op 84 punten achterstand. “Dit was mijn laatste kans op een ritzege. Het is jammer dat dat niet gelukt is. Ik kan Konrad alleen maar feliciteren, omdat hij heel sterk was. Dat ik tweede word laat zien dat ik mij goed voel, maar ik heb wat problemen gehad in de massasprints. Daar verloor ik veel posities en dus ook punten. Nu richt ik mij op Parijs.”

Cavendish: “Hoop te overleven”
Mark Cavendish zelf speelde een bijrol op weg naar Saint-Gaudens. “Het was geen fijne dag, maar ik reageer wel goed op het koude weer. Het lijkt erop alsof ik beter kan ademen in deze omstandigheden. Er komen nu twee aankomsten bergop aan, en ik hoop die te overleven. Wat betreft de groene trui: ik kan tijdens deze ritten niets doen tegen de gasten die wel kunnen klimmen en dus punten kunnen pakken onderweg”, stelt de Brit vast.

Dit artikel delen:

19 Reacties

ZK 13 juli 2021 om 19:29

Het wordt nog spannender dan gedacht. DQS laat die twee morgen sws niet meespringen. Als Cav bergen weet te overleven, kan groene trui hem bijna niet meer ontgaan.

Pathieu van der Moel 13 juli 2021 om 22:13

Gewoon Cav zelf meesturen in de ontsnapping. Ben je van dat probleem af.

Jens claeys 13 juli 2021 om 19:34

Volgens mij gaat quickstep zelfs rijden om kopgroep geen 10 minuten te laten weg rijden. Tijdslimiet , is het handig schade te beperken op het vlakke, of ben ik verkeerd?

Peet Gute 13 juli 2021 om 19:49

vind ik erg ver gezeocht, de zwaarste ritten hebben een lange relatief vlakke aanloop, de gevaarlijkste ritten voor Cav zijn voorbij al kan hij altijd een slecht dag krijgen maar uiteindelijk verdiend slechts één renner hier de groene trui en dat is de snelste sprinter

dit is mijn achterwiel 13 juli 2021 om 20:23

Dat denk ik ook peet. Morgen is de eerste helft vlak. Als klimmer heb je een aardig jasje uitgedaan voordat je met voorsprong aan de voet komt.

Panache 13 juli 2021 om 20:25

Daar heeft Merlier toch onvoldoende voor laten zien Peet. Snelheid is één, maar uitrijden is twee.

Aanklampen 13 juli 2021 om 19:45

Jens, ik denk dat je daar een goed punt hebt.. als een kopgroep met sterke klimmers met 10 minuten aan de eerste klim begint, betekent dat extra druk voor Cav. Echter, hij moet dan best slecht klimmen om alsnog 40m extra te verliezen.. dat is bijna een minuut per km klimmen..

Turtlehead 13 juli 2021 om 20:56

Zo is het. Morgen en overmorgen zijn ideale dagen voor ‘de bus’. Je kunt bij de favorieten blijven tot de voet vd eerste klim en dan kan het bijna niet fout gaan.
Ik denk wel dat ze Matthews morgen niet weg laten rijden. Als die nog 40 punten pakt in twee tussensprints, kan één lekke band in een sprongfinale Cav al nekken.

Japsie 13 juli 2021 om 20:03

Groene trui voor de snelste sprinter? Nogal simplistisch en historisch ook nog eens volkomen onjuist. Hulde voor Colbrelli en Bling, doet me denken aan de aanvallen van Hushovd en later Sagan in de bergen. Heerlijk.

ProfrondeZevenbergen 13 juli 2021 om 20:29

Staat de groene trui niet voor de puntentrui en de bollen voor de beste klimmer (meilleur grimpeur of zoiets)?

Pathieu van der Moel 13 juli 2021 om 22:14

Precies, puntentrui en geen sprinttrui

boehoe 14 juli 2021 om 00:19

De beste sprinters winnen maar etappes. Groen gaat wat mij betreft om regelmatigheid. Meer punten onderweg en minder aan de streep zou die strijd ook een stuk spannender maken.

Zo is het ook niet boeiend wanneer de tourwinnaar de bollen wint. Strijd op meerdere fronten is veel boeiender.

Massimo Bataille 14 juli 2021 om 09:08

Meer punten in de tussensprint? Je hebt nu al evenveel punten in de tussensprint als winnen in een bergetappe of 3de in vlakke etappe.
Vind het gerust wel leuk dat een ‘heuvelachtige’ sprinter meegaat in de ontsnapping of de koers hard maakt om bij de tussensprint wat verschil te kunnen maken tegenover de pure sprinters. Maar je moet er ook geen tussensprint klassement van maken.
Ter info:
Cav: 279pt, 76 bij tssprint, 203pt aan finish (27% vd punten in tssprint)
Matth: 242pt, 141pt bij tssprint, 101pt aan finish (58% vd punten in tssprint)
Colbrelli: 195pt, 127pt bij tssprint, 68pt aan finish (65% vd punten in tssprint)

Je ziet nu al dat bij Matthews en Colbrelli het meerendeel van de punten bij tussensprints wordt gehaald. Bij Colbrelli komen 40 van zijn 68 finishpunten dan nog in ‘bergachtige’ etappes.

F4L 13 juli 2021 om 20:34

Ik zie nog wel een risico in de rit van donderdag waarbij er een heuveltje in de beginfase ligt. Als je als Bahrain en Bike Exchange daar vol doortrekt en Cavendish lost dan wordt het een lange dag. Zeker als de favorieten (of Poels) vanaf de eerste echte klim ook nog vol doortrekken. Doordat het een korte etappe is mag je ook niet al te veel verliezen in minuten én je hebt nog finish bergop.

Chippen 13 juli 2021 om 20:50

bij colbrelli kan ik me nog wel wat glans voorstellen, maar matthews zou wel een heel bleke groene trui zijn. colbrelli valt echt aan en is dominant aanwezig in die ritten (zoals een sagan vroeger), matthews rijdt er altijd en overal wat anoniem tussen door, de uran onder de sprinters

misschien een australisch dingetje, gerrans en goss waren ook van die renners die hooguit 100 meter in beeld reden

vind trouwens ook dat het feit dat matthews/colbrelli terug relatief dichtbij kunnen kruipen vooral een indicatie is van té veel punten bij tussensprints. handvol punten is logisch, maar even veel punten voor een tussensprintje als voor de 3e plaats in een sprint en een overwinning in een bergrit, is ronduit belachelijk. matthews even veel punten voor een flauw sprintje in een vallei als kuss voor zijn spectaculaire overwinning 100 kilometer verder, lol.

Massimo Bataille 14 juli 2021 om 09:10

Ik vind Matthews dan nog een mooiere kandidaat voor groen dan Colbrelli.
Colbrelli heeft nog maar 1x top-10 gesprint in een ‘vlakke’ sprint. Hoort eigenlijk totaal niet bij de ‘snelle’ mannen. Heeft 2/3 van zijn punten in tussensprints behaald en meerendeel van zijn punten ad finish zijn ‘bergetappes’.
Je ziet Matthews idd iets minder prominent in beeld, maar heeft ook al best veel in de ontsnapping gezeten en sprint tenminste nog behoorlijk mee op het vlakke.
Meesten vergeten ook, dat Matthews gewoon 2de was in 1ste rit na Alaphilippe.

Chippen 14 juli 2021 om 12:03

een groene trui zonder ritoverwinningen is sowieso al een slappere groene trui. als die renner dan nog tenminste mee de ronde heeft gekleurd, maakt het toch nog respectabeler. maar zó extreem anoniem en passief als matthews… heel erg matig.

maar goed, hopelijk is dit allemaal theorie en wint cav gewoon nog 2 sprints en wint die het groen met 100 punten voorsprong

joep b 14 juli 2021 om 00:05

Cav meesturen?en dan geparkeerd staan op de eerste klim en dan buiten tijd finishen. Geen goed plan

Ingmar Roelfszema 14 juli 2021 om 04:40

Het mooie van de groene trui is dat ondanks dat er een heel duidelijk verschil is tussen de beste sprinters er ook vaak mindere sprinters en/of allround wielrenners zich mengen in de strijd. Tussensprints zijn op die manier een heel interessant element. Als er vooral punten te verdienen zouden zijn met massasprints zou het veel te voorspelbaar worden. Er is al genoeg prestige te verdienen met het winnen van bijvoorbeeld 5 etappes en het verbreken van het record van Eddy Merckx.

Headlines

Materiaalzone

Populair