Matteo Trentin: “Gevaarlijke dranghekken overal verbieden”
Vice-wereldkampioen Matteo Trentin is de zware valpartij van Álvaro José Hodeg in de Tour de l’Eurométropole niet ontgaan. De Colombiaan kwam vol op de voetjes van een dranghek terecht en liep meerdere breuken op. Wat de Italiaan betreft, worden zulke dranghekken verbannen.
Trentin reageerde op een tweet van wielerstatistiekenbureau ProCyclingStats. Daarin wordt de vraag gesteld of er eerst een noodlottig ongeval moet gebeuren door toedoen van uitstekende pootjes van dranghekken, voordat wielerbond UCI de veiligheidsregels in de laatste kilometers gaat veranderen.
“Niet alleen daar ligt het probleem”, laat Trentin weten. “We gaan ook in andere delen van de koers zestig kilometer per uur of harder. Zulke dranghekken moeten overál worden verboden. Kijk maar eens hoe gevaarlijk ze waren tijdens de wereldkampioenschappen of tijdens de tijdritten in de grote ronden dit jaar. Dranghekken met platte voet zijn overal ter wereld verkrijgbaar.”
“Maar de belangrijkste zaken zijn lengte van sokken, diskwalificatie voor iets dat altijd gebeurt, geen eten uit de volgwagen in de eerste dertig kilometer en de laatste twintig van een wedstrijd, geen oortjes tijdens het WK, geen aanpassingen aan onze rugnummers van 45 bij 45 centimeter en op tijd zijn bij teampresentaties, die altijd te laat beginnen.”
Valpartij Álvaro José Hodeg
Álvaro José Hodeg kwam gisteren lelijk ten val in de Tour de l’Eurométropole. De Colombiaan van Deceuninck-Quick Step ging in de laatste bocht onderuit en knalde vol op de uitstekende voetjes van een dranghek. Later bleek dat hij aan zijn val breuken aan de linkeronderarm, rechterschouder en ribben had overgehouden. Ook werd gevreesd voor een mogelijke hersenschudding.
🇧🇪@pietallegaert of 🇧🇪@TeamSVB wins 🇧🇪@TEurometropole #EurometropoleTour (📺@sporza) pic.twitter.com/aauRormai8
— World Cycling Stats (@wcsbike) October 5, 2019
Niet dat renners als Van Aert en Hodeg zelf een hand hebben In De ongelukken die ze te verduren krijgen, schade vergoedingen gaan wellicht ver. Maar De UCI moet wel Het nodige doen om De veiligheid te vergroten, dat betekent dus niet dat er dure controleurs bezig zouden moeten zijn met randzaken die niet bijdragen aan veiligheid of doorgaan van Het evenement an sich.
Dus, in plaats van controleren op sok lengte, De finale van de koers onderwerpen aan een veiligheids inspectie of zo.
Trentin kan een leider worden In Het peleton, hij heeft Het charisma en is een verstandige kerel.
Afgezien daar van denk ik niet dat de val van Hodeg veel met de pootjes te maken had. Misschien de gevolgen (al is dat speculeren). Het geeft aan dat Trentin een algemeen verhaal vertelt en deze crash niet eens gezien heeft. Dat is niet helemaal netjes.
Deze specifieke situatie moet je echter ook individueel bekijken. Eerst wordt Hodeg bijna de hekken ingereden door zijn eigen ploegmaat Senechal, maar hij valt niet. Ze zijn dan de bocht al uit en zitten al parallel met de verfoeide nadar. Als Senechal iets meer ruimte maakt, struikelt Hodeg over de pootjes van de Nadar.
Verder heeft iedereen de bocht op dezelfde snelheid prima genomen, de bocht is ruim genoeg en de weg is breed genoeg, ondanks de nadar.
De situatie was in Het geheel genomen best veilig, met De juiste pootjes was Hodeg wellicht Ook gevallen, maar was De schade misschien minder.
auw
In die context is het absoluut terecht dat Trentin wijst op het soms ridicule meten van kousen, het niet op de exacte plaats ravitailleren......
Wat versta je onder veiligheid in een sportwedstrijd ‘a 60 km/h op de openbare weg? Niet mogen vallen? Geen blessures mogen oplopen? Beetje een vreemd uitgangspunt. Gewoon niet realistisch. Niet in de gaten hebben hoe gevaarlijk deze sport eigenlijk is.