Mathieu van der Poel over Le Samyn: “Het is niet dat ik zonder ambitie aan de start sta”

dinsdag 2 maart 2021 om 12:22
Mathieu van der Poel over Le Samyn: “Het is niet dat ik zonder ambitie aan de start sta”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was aanvankelijk niet voorzien voor Le Samyn, maar de Nederlandse kampioen besloot uiteindelijk om de Waalse eendagswedstrijd toch nog op te nemen in zijn programma. “Wedstrijden maken me over het algemeen beter”, zo laat de topfavoriet weten voor de start.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Van der Poel zal het vandaag in de omgeving van Dour moeten opnemen tegen onder meer Sep Vanmarcke, John Degenkolb en Florian Sénéchal. “Le Samyn is een hele goede voorbereiding op wat nog komt, maar het is niet dat ik aan de start sta zonder ambitie”, aldus Van der Poel, die zaterdag zal deelnemen aan Strade Bianche.

“Over het algemeen maken wedstrijden me beter, zeker op dit moment in het seizoen. Het is de reden dat ik vandaag aan de start sta. Iedereen heeft zijn eigen aanpak voor de Strade Bianche. Wout (van Aert, red.) komt bijvoorbeeld van een hoogtestage, dat is ook mogelijk. Het is voor mijzelf echter beter om met wat koersdagen aan het vertrek te staan.”

De kopman van Alpecin-Fenix vertrekt woensdag naar Italië met het oog op Strade Bianche. “Dan zal ik donderdag het parcours verkennen, om dan vrijdag wat los te rijden. Zaterdag is het dan koers”, aldus Van der Poel.

Dit artikel delen:

23 Reacties

S'mon 2 maart 2021 om 12:27

Beetje raar dat je met meer ambities start aan Le Samyn dan aan KBK. Maar ik hoop op een leuke wedstrijd.

Limal 2 maart 2021 om 12:34

Vanwege het lokale rondje met o.a. kasseien en een oplopende finish is le Samyn ook wel gemakkelijker te winnen dan KBK waar de hellingen ver van de meet liggen, zeker voor vdP.

Wheely 2 maart 2021 om 13:02

Le Samyn zou juist hoog op mijn verlanglijstje staan mocht ik renner wezen. Prachtige koers.

Barry Batsbak 2 maart 2021 om 13:01

Welke kleur broek? Want dat is meestal maatgevend.

Barry Batsbak 2 maart 2021 om 13:04

Laat maar. Zwarte broek, wordt training.

HoofdIsVrij 2 maart 2021 om 13:03

Christoph Roodhooft was bijzonder kritisch op MvdP afgelopen zondag. Benieuwd of hij vandaag iets zuiniger rijdt en daarmee zijn kans op winst vergroot.

DeGroteMolen 2 maart 2021 om 13:38

Hij was beter ‘kritisch’ geweest op de rest van de ploeg.

Lance4eva 2 maart 2021 om 14:40

Die Roodhooft is niet goed joh.

Jean Dumas 2 maart 2021 om 14:55

Als Alpecin doorgroeit krijg je dit meer en meer. Mathieu moet of winnen of zich schikken naar het ploegbelang.

Magician 2 maart 2021 om 13:26

Als je zo’n klasbak bent en naar zo’n wedstrijd gaat mag dat ook niet zonder ambitie. Weinig deelnemers die Van der Poel op deze wegen zouden kunnen lossen.

lo squalo dello Stretto 2 maart 2021 om 13:42

Moeten ze ook dit jaar weer 1e eindigen in de Continental Tour om in 2022 weer alle WorldTour-wedstrijden te mogen rijden? En bijgevolg is dit dan weer een strijd met Arkea en Total Direct Energie?

HoofdIsVrij 2 maart 2021 om 13:47

Klopt ja. Of ze moeten WT willen worden.

Massimo Bataille 2 maart 2021 om 13:49

Correct, zolang ze geen worldtour status hebben, moeten ze de Europe Tour winnen voor die fel begeerde startrecht in WT koersen.

Is ook mede de reden dan ze vandaag zo’n sterke ploeg hebben. Als ze met 3 renners ofzo in de top-10 kunnen eindigen, kunnen ze veel UCI-punten meenemen.

Ze zullen ze ook broodnodig hebben, want als ze alle grote rondes rijden (en een hoop WT koersen ) zullen ze daar relatief weinig punten verzamelen.
Het ziet er ook naar uit dat de kalender voorlopig redelijk standhoudt, dus deze ‘kleinere’ koersen zullen wat beter bezet worden dan vorig jaar.

lo squalo dello Stretto 2 maart 2021 om 14:25

Bedankt! Hebben vorig jaar geluk gehad dat veel van “hun” koersen doorgingen en Quintana een blessure had opgelopen, anders pakte Arkea de eerste plaats.

Benieuwd naar dit seizoen; het team is breder inzetbaar maar ze gaan niet in alle 3 de grote rondes massaal veel punten pakken terwijl je natuurlijk wel een deel van je team daar hebt zitten. Maar goed, desnoods in 2022 maar 1 of 2 grote rondes met de 8 beste aan het vertrek.

Worden die rankings ergens gepubliceerd ofzo? Of kan de redactie hier wat aandacht aan besteden? In het veldritseizoen is er wekelijks een overzicht van de Superprestige, dan kan dat tijdens het wegseizoen toch ook op regelmatige basis van de standen in de Continental Tour of WorldTour?

Massimo Bataille 2 maart 2021 om 14:33

Gewoon UCI ranking opzoeken en je komt er wel snel op uit op de officiële UCI website.
Op het einde van het seizoen bekijkt Wielerflits het wel eens.

Vorig jaar hadden ze inderdaad geluk met de kalender ( al verdienen ze het natuurlijk ook wel). Maar deel rittenkoersen vielen weg en ‘kleinere’ eendaagsen hadden weinig WT tegenstand.
Maar als je ziet dat ze met 3 man in de top-5 van Dwars door hageland eindigen ( tegen janneke en mieke) enzo meer UCI-punten verzamelen dan Arkea in 3 weken TdF, dan scheelt er wel iets met de puntenverdeling

Boemboem 2 maart 2021 om 14:50

https://www.uci.org/road/rankings

en dan bij Europe Tour Ranking

lo squalo dello Stretto 2 maart 2021 om 14:54

Dank! En inderdaad, die puntenverdeling eens opgezocht, slaat werkelijk nergens op.

Boemboem 2 maart 2021 om 15:01

Zelf net ook voor het eerst opgezocht, dus zal t voor de liefhebbers delen: https://www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations/part-ii-road/2-roa-20210208-e.pdf

Artikel 2.10.008, vanaf pagina 73.

harryjohan71 2 maart 2021 om 15:10

Dit is ook de reden dat Israël cycling 2 jaar geleden veel renners had. Ze hadden dan de mogelijkheid om veel kleine wedstrijden te rijden. De kleinere wedstrijden leveren voor ploegen soms meer punten op dan de World Tour wedstrijden. Dit is natuurlijk hun goed recht. In veldrijden heb je hetzelfde, waar oa de Belgen commentaar op hebben. Zij vinden dat de Belgische wedstrijden hoger gewaardeerd moeten worden dan wedstrijden in andere landen, omdat daar de tegenstand minder is. Renners in het veldrijden gaan soms ook voor de punten rijden buiten België, omdat daar de tegenstand beperkt is en het makkelijk punten scoren is.

harryjohan71 2 maart 2021 om 15:12

Veel redelijke uitslagen rijden in kleine wedstrijden, zorgt dat je hoog op de uci ranking komt.

girardengo 2 maart 2021 om 14:29

Het zou ook een beetje raar zijn als hij in redelijk belangrijke wegkoersen zonder veel ambitie zou starten, in veldritten wil hij altijd winnen, ook als ze in Oostwuustwezelkerke plaatsvinden.

flores 2 maart 2021 om 19:11

Hij gaat niet winnen die wedstrijd, misschien kan hij in dienst van Wout gaan rijden.
Vandaag heb ik genoeg gezien. De ploeg is niets waard in zo een wedstrijd,hij zal het zo als altijd alleen moeten doen. Hij kan beter voor een ander in de ploeg rijden

Wheely 2 maart 2021 om 19:27

Meurisse en Vakoč kunnen vast wel iets in de aanloop, in de finale is het toch man tegen man. Matje kan daarnaast prima alleen zijn plan trekken, zit daar prima bij Alpecin.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair