Mathieu van der Poel: “Zelfde als Tom Dumoulin kan mij ook overkomen”

maandag 22 maart 2021 om 15:00
Mathieu van der Poel: “Zelfde als Tom Dumoulin kan mij ook overkomen”
Ride

Mathieu van der Poel staat niet te kijken van de keuze die Tom Dumoulin heeft gemaakt om een tijdelijke ‘break’ in zijn carrière in te lassen, waarna hij kijkt of hij nog de motivatie heeft om zijn wielerloopbaan te vervolgen. Dat zegt Van der Poel in een dubbelinterview in het eerste nummer van Ride Magazine, het nieuwe wielertijdschrift van WielerFlits.

Mathieu van der Poel reageert op de vraag of hij de keuze van Dumoulin kan begrijpen: “Iedereen is daar anders in. En je moet ook het onderscheid maken tussen wat ik doe en wat hij doet als klassementsrenner. Dat is nog iets anders. Ik begrijp de keuze wel.”

Zeg je nu: Wat Dumoulin overkwam, dat zou jou ook kunnen overkomen?
Van der Poel: “Dat sluit ik zeker niet uit. Ik kan zijn beslissing heel goed begrijpen. Het allerbelangrijkste is dat je lekker in je vel zit. Dat is de basis. Ik denk dat het beter is dat je twee kilogram te zwaar bent, maar je wel gelukkig voelt. Dan kun je harder rijden dan iemand die helemaal scherp staat, maar zich niet gezond en niet gelukkig voelt.”

“Er zullen zeker renners zijn die zich goed voelen bij het strakke regime van de marginal gains. Nu komt echter aan het licht dat er ook renners zijn die daar totaal niet aan wennen, maar het volgen omdat dit hen wordt opgedragen. Dumoulin en ook Marcel Kittel zijn voorbeelden, maar dit zijn ook renners die dankzij de marginal gains ook net heel ver gekomen zijn. Het volhouden is echter een ander verhaal.”


Wil je het tien pagina’s lange exclusieve interview met Mathieu van der Poel en Wout van Aert lezen, bestel dan Ride Magazine in onze online webshop. Dan krijg je het spoedig thuis gestuurd.

Dit artikel delen:

29 Reacties

SolitaryShell 22 maart 2021 om 15:30

Heeft Dumoulin aangegeven dat zijn motivatieproblemen ook kwamen door het 'strakke regime van de marginal gains' en dat hij dat niet meer kon volhouden?

Dat heb ik dan gemist, ik dacht dat het meer op het existentiële vlak lag.

Merlinappa 22 maart 2021 om 15:44

Volgens mij was het geen geheim dat Tom niet van te strikte regels hield; dat was de reden dat ie weg ging bij Sunweb.

SolitaryShell 22 maart 2021 om 16:03

Dat zal best, maar ik heb nergens gelezen dat Dumoulin grote moeite had met op gewicht blijven en dat dat de reden is dat hij gestopt is omdat hij daar ongelukkig van werd.

Maar dat beweert Van der Poel nu wel, althans Wielerflits schrijft dit zo op.

Als ik Dumoulin in januari hoor, dan lees ik daar niets over wat ook maar enigszins wijst op te strakke regels en gewichtsproblemen.

Quote:
Wat wil ik eigenlijk, wat wil de mens Tom Dumoulin met zijn leven op dit moment? Dat is een vraag die al heel diep van binnen al een paar maanden aan het opborrelen is en ik krijg eigenlijk de tijd niet om die vraag te beantwoorden.”

Het leven als profrenner gaat immers maar door. “Maar die vraag zit er wel en ik kreeg steeds de tijd niet om die vraag eigenlijk te beantwoorden. Wat wil ik nou? Wil ik nog wielrenner zijn? Zo ja, hoe? Als ik de Tour wil winnen, hoe wil ik daarnaartoe werken? En nu heb ik het gevoel dat ik dat zelf even niet meer weet en dat ik die vragen steeds bij anderen neerleg om het maar voor iedereen goed te doen. Maar dat levert het resultaat niet op en dat levert in de eerste plaats ook mijn geluk niet op. Dus ik werd er gewoon langzaam ongelukkig van. Dat is gewoon zonde. Dus vandaar dat ik er een tijd tussenuit ga en wie weet waar het toe leidt.”

“Ik ga veel nadenken, wandelingetjes maken met de hond en op zoek naar: wat wil ik als mens met de fiets? Wat wil ik met mijn leven? Ik heb gisteren het besluit genomen.

Guushovd 22 maart 2021 om 16:25

@SolitaryShell

Ik ben het met je eens, dat dit niet de primaire reden lijkt voor TDM. Maar ik denk ook dat MvdP het niet beperkte tot het gewicht alleen, zoals hier lijkt.

Hij bedoelt denk ik dat de druk om alles binnen een extreem strak regime te doen, met daarbij sociale druk heel zwaar kan zijn. En dat hij, als die druk te sterk wordt en er aan de andere kant te weinig onspanning en ontsnapping mogelijk is, ook op een bepaald moment zou kunnen zeggen dat het hem teveel is.

DeGroteMolen 22 maart 2021 om 17:05

Wellicht heeft VdP wat meer directe info dan wij. Als ik zag hoe dat gaat met de wegschaal bij de yoghurt aan de ontbijttafel….kan me voorstellen dat je daar genoeg van krijgt.

tendam 22 maart 2021 om 17:57

VDP lijkt het hier vooral over zichzelf te hebben, voor VDP zelf zou zo’n regime inderdaad niks zijn. Dumoulin is een totaal ander type, niet iemand uit een wielermilieu en meer een denker dan een vrijbuiter.

Petros 23 maart 2021 om 08:56

@SolitaryShell

Ik weet niet of Dumoulin het letterlijk over ‘een strenge regime’ en ‘marginaal gains’ heeft gehad. Maar onderstaand zinnetje uit jouw quote (hoe doe je dat?) geeft dit impliciet wel aan.

Quote
“Als ik de Tour wil winnen, hoe wil ik daarnaartoe werken?”

yo-eddy 22 maart 2021 om 15:47

De liefhebber spreekt

André Hilgersom 22 maart 2021 om 15:48

Heb ooit eens een artikel gelezen met de kop: Wordt Silvia Kristel blind? Kristel was toen nog een beroemd Nederlandse filmster. Aan het eind van het artikel bleek dat er niets met haar ogen aan de hand was. Wanneer je zulke suggestieve vragen stelt, krijg je zulke antwoorden, die je dan weer op een suggestieve manier in een artikel kan verwerken.

VerstandOpNul 22 maart 2021 om 16:04

Spijker op de kop, Andre!

Ook die formulering ‘dat zou jou ook kunnen overkomen?’..
Daar kan toch geen weldenkend mens volmondig ‘nee’ op antwoorden?

Guushovd 22 maart 2021 om 16:13

Onzin. Zijn antwoord is veel intelligenter dan jouw analyse van de vraag.

Topsport is gewoon een moeilijke balans, die er niet makkelijker op wordt naarmate de wetenschap sporters leert hoe ze er het maximale uit kunnen halen.

(bewerkt)
Dat kan heel erg zwaar zijn en VdPoel ondersteunt dat met zijn antwoord.

Het idee dat we onszelf en elkaar kunnen pushen om beter te zijn zonder dat daarbij neveneffecten ontstaan is naief.

Betekent dat, dat we onszelf en elkaar niet moeten pushen? Dat weet ik niet. Maar ik denk dat we het in ieder geval niet vanzelfsprekend als iets goeds moeten zien.

toiletduck 22 maart 2021 om 17:28

Inderdaad André, hele matige titel. Voor mij is dit alvast een reden om nog even weg te blijven bij dat magazine.

@Guushovd: volgens mij mis je de strekking van de comment van André. Hij heeft geen commentaar op het antwoord van Mathieu, maar meer op hoe WF dat uitlokt en vervolgens framet (of ik zit er zelf helemaal naast natuurlijk ;)).

VerstandOpNul 22 maart 2021 om 17:44

Wat heerlijk altijd als mensen hun reply met ‘Onzin’ beginnen, nodigt enorm uit om verder te lezen..

Rufusvb 22 maart 2021 om 17:51

Lekker suggestieve en insinuerende reacties ook ;-)

Guushovd 22 maart 2021 om 17:53

@Verstand op nul.
Of je het nu oprecht of sarcastisch bedoelt, inhoudelijk is je antwoord weinigzeggend.

Michelangelo 22 maart 2021 om 17:22

Oftewel… jullie moeten allemaal RIDE Magazine kopen. Want een teaser waarin de ene grote Nederlandse wielrenner spreekt over de andere heeft maar 1 doel…

Rufusvb 22 maart 2021 om 18:01

Klopt, doen ze slim!

Veleta 22 maart 2021 om 20:13

Ik heb het gekocht en gelezen, hier en daar lezenswaardig met vooral een erg mooie opmaak. Tekstueel en inhoudelijk is het daarentegen nog niet bijster vernieuwend.

Daarbij ben ik vooral afgeknapt op het item ‘Man en Fiets’ waarin de CEO van Sandd zijn verhaal mag doen over zijn passie voor fietsen. Meneer heeft zijn hele paleis vol fietsen staan waar de gemiddelde liefhebber alleen van kan dromen en maakt uitstapjes naar de Himalaya en Siberië waar hij nota bene een legerhelikopter als ‘hotel’ mocht gebruiken, kortom, behoorlijk snobistisch allemaal. Daarnaast had hij een persoonlijk monteur die van tijd tot, als enige, aan zijn fietsencollectie mocht sleutelen, uiteraard kwam deze man naar het optrekje van dhr. van de Laar en niet andersom.
Het moge duidelijk zijn, wat mij betreft slaat de redactie de plank volledig mis als men met stukjes als dit de wielerliefhebber denkt aan te spreken

Kelder is de Man 22 maart 2021 om 20:23

Veleta
Nog niet gelezen, ga ik morgen doen. Heb jij
de ziekte van Spoiler?

Veleta 22 maart 2021 om 20:29

Mis, een spoiler is toch als je iets interessants weggeeft en dat was dit zeker niet. Ik vind zoiets eerder een mispeer van jewelste.
Veel plezier met lezen!

Kelder is de Man 22 maart 2021 om 20:39

Veleta
Het klinkt als, maar heb het hele verhaal nog niet gelezen, dus geen idee.

kleomantre 22 maart 2021 om 21:32

Ride on i would say

Asje Menou 22 maart 2021 om 18:22

Ik vond Tom in het begin van zijn loopbaan (hoewel hij toen al vrij licht was voor zijn lengte) een type Indurain. Goed in de tijdritten en dan de schade beperken in de bergetappes, maar het feit dat de tijdritten in de tour steeds korter zijn geworden, zodat hij daar steeds minder winst kon halen, heeft ervoor gezorgd dat hij zich steeds meer is gaan focussen op de bergetappes.

Ik heb het idee dat het daar fout is gegaan. Ik zag een paar jaar terug een video van een trainingskamp en ik schrok eigenlijk een beetje toen ik hem zag. Zijn bovenbenen waren hartstikke dun geworden, en hij zag er (dit is een persoonlijke interpretatie) ongelukkig uit.

Ik hoop dat hij het plezier kan terugvinden en nog een aantal jaren rond zal rijden in het peloton. Dit is zo’n raar afscheid van de wielersport.

Romāns Vainšteins 22 maart 2021 om 19:19

Die zit straks dus op de Taaienberg in de berm te schijten.

Lance4eva 22 maart 2021 om 20:27

Ik denk eerder op de bruine Berendries.

Monsieur Bendy 22 maart 2021 om 20:15

De enige manier waarop ik Dumoulin nog terug zie komen is in een veel vrijere rol, de ploeg van vdPoel zou daar eigenlijk ideaal voor zijn. Ik denk dat hij het strakke keurslijf van klassementsrenner niet meer terug wil en dat een rol als klassiekerrenner en rittenkaper hem veel meer vreugde zal brengen.
Gebr Roodhooft, grijp jullie kans!

Man met de hamer 22 maart 2021 om 22:29

Schitterend plan! Tag ze even op twitter.

Pieter Weening 22 maart 2021 om 21:22

Jammer dat wielerflits niet ook haar eigen interviews volledig van Ride jat en op de website zet. Dat gaat ze bij andere bladen, kranten en websites zo makkelijk af.

Frank V 22 maart 2021 om 22:34

Wat zeg jij nou man. Hier hoeven we tenminste niet weer te betalen. Dankzij WF hoef ik geen abo te nemen op flutkrant. (Ik heb een abo op een zakelijke krant.) Op het moment dat hier moet betalen schakel ik door naar andere sites, dat wel. Maar laat ze effe zien waar ze kunnen geraken met een wielerblad.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair