Mathieu van der Poel wint boeiende Dwars door Vlaanderen
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2019 om 16:36

Mathieu van der Poel wint boeiende Dwars door Vlaanderen

Mathieu van der Poel heeft de 74e Dwars door Vlaanderen naar zijn hand gezet. In Waregem won hij de sprint van de kopgroep, die in de finale tot stand was gekomen. Voor de Nederlander van Corendon-Circus is het zijn eerste zege in een WorldTour-koers.

Dwars door Vlaanderen is met zijn lengte van 182 kilometer aan de korte kant voor een Vlaamse voorjaarsklassieker, maar toch ontbreekt het elk jaar niet aan spektakel. Pas na tachtig kilometer is de Nieuwe Kwaremont de eerste helling van de dag, maar vanaf dat punt worden de wegen smaller, het peloton nerveuzer en volgen de hellingen elkaar in rap tempo op. Een parcours waarop de favorieten zich niet kunnen verstoppen.

Acht vluchters
Om 12.15 uur klonk het startsein van Dwars door Vlaanderen, de koers die de afgelopen twee jaar werd gewonnen door Yves Lampaert. Het duurde tot voorbij het eerste wedstrijduur tot de lange vlucht tot stand kwam. Acht renners sloegen de handen ineen met daarbij Jonas Koch, Nelson Oliveira, Ramon Sinkeldam, Zhandos Bizhigitov, Lukas Pöstlberger, Michael Hepburn, Kris Boeckmans en Mihkel Raïm.

Korte tijd lag de koers stil – foto: Cor Vos

Het peloton drong niet aan, waardoor de vluchters ruim drie minuten voorsprong konden pakken. Toen met de Nieuwe Kwaremont de eerste klim van de dag in het zicht kwam, ging het tempo de hoogte in waardoor het tijdsverschil kleiner werd. In aanloop naar de tweede klim, de Kluisberg, lag de koers korte tijd stil door een valpartij in de vrouwenwedstrijd. De mannen moesten even halt houden, maar konden daarna hun wedstrijd hervatten.

VDP versnelt op de Knokteberg
Op de Knokteberg, op ruim zestig kilometer van de streep, versnelde Mathieu van der Poel. De Nederlander vond het blijkbaar niet snel genoeg gaan in het peloton en kreeg Anthony Turgis en Iván García Cortina en aanvankelijk ook ploegmaat Dries De Bondt en Kasper Asgreen met zich mee. In de aanloop naar de tweede passage van de Knokteberg sloten Van der Poel, Turgis en García Cortina aan bij de kopgroep, waaruit Oliveira inmiddels was weggereden.

De verschillen waren echter nog maar klein. Op de Knokteberg sloot Pöstlberger aan bij Oliveira, terwijl de groep-Van der Poel binnen schootsafstand was van het peloton. Daaruit maakten Tiesj Benoot en Bob Jungels de oversteek naar Van der Poel en Turgis. Omdat Oliveira voorin wegviel door een lekke band, kregen we een interessante kopgroep van vijf renners: Pöstlberger kreeg gezelschap van Van der Poel, Turgis, Benoot en Jungels.

Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Deze vijf renners wisten uit handen te blijven van het peloton, waardoor de winnaar vooraan moest worden gezocht. Ondanks enkele beschietingen draaide de koers uit op een sprint. Turgis schoot weg, maar nationaal kampioen Mathieu van der Poel wist katachtig te reageren en de Fransman te passeren. In zijn tweede WorldTour-koers is er dan al meteen de zege. Voor Turgis restte de tweede plaats, Jungels werd derde.

RIDE Magazine
149 Reacties
03-04-2019 16:46
Grootste wielertalent sinds Sagan, echt ongelofelijk goed dat jong.
03-04-2019 16:49
Hoe lang gaat het duren voordat we hetzelfde te horen krijgen als bij het veldrijden. vd Poel verpest de wedstrijden door altijd re winnen.
Hoop dat hij toch veel wedstrijden wint op deze manier. Een genot om naar te kijken.
    03-04-2019 20:59
    +1
03-04-2019 16:49
Goede voortzetting na het crossseizoen. Gewoon doorgaan met winnen. Klasbak van het hoogste niveau.
03-04-2019 16:49
Klasbak! Geweldig.
03-04-2019 16:49
TJV wel weer een ereplaats met Van Poppel,maar zonder Van Aert doen ze niet mee om de knikkers.
    05-04-2019 07:41
    Vent wint de sprint van het peloton. Dat is gewoon een knikker hoor.
03-04-2019 16:49
Spijtig dat de andere vier het hem gewoon cadeau hebben gegeven.

Waarom reageert Jungels op de aanval van Benoot? Je laat altijd de snelste in de groep zo'n gat dichten.

Waarom deden Benoot & Jungels zoveel kopwerk tot op 1KM van de meet? Waarom waren er nauwelijks aanvallen?
    03-04-2019 16:50
    Domheid?
    03-04-2019 16:53
    Jungles staat wel bekend om het feit dat hij altijd rijdt. Daardoor heeft Dumoulin ook de Giro gewonnen bijvoorbeeld.

    Voor wat betreft de anderen. Ik denk dat vd Poel gewoon de sterkste was, hij had alles zelf ook wel dicht gereden.
    03-04-2019 16:54
    Inderdaad. leuk voor de posse dat van der Poel hier deze koers wint maar voor de neutrale toeschouwer is het natuurlijk hoofd tot bloedens krabben waarom die 3 strijkijzers dermate suf de finale aanpakken. Ze hebben de snelste man niet uitgedaagd door veel te gedecideerd mee te blaffen en niet het peloton wat dichter te laten komen waarmee je hem op kop dwingt. Goed mogelijk dat ie dat gered had maar geen zekerheid.

    Wat de ronde betreft is deze wel wat langer en van een aanzienlijk groter aantal steile rotkasseiheuvels voorzien. Hij is een outsider maar geen topfavoriet.
    03-04-2019 17:13
    Omdat een zekere podiumplaats na MvdP (bovendien historische podiumfoto) veel mooier is dan nog opgeslokt worden door het aanstormend peloton en plaats 10+ eindigen na zo’n middag volle bak koers op kop.
    03-04-2019 17:15
    RV
    Jij hebt altijd al wat negatieve opmerkingen gehad over Poelleke, eerst waren het kleine wedstrijdjes die hij won. Dan reden er weer geen Pro Tour ploegen mee enz enz nu is het weer maar 180 k.m. Het zal voor U moeilijk zijn om iets positief te schrijven.
    03-04-2019 17:52
    Je lult gewoon uit je nek want meer de helft van je opwerpingen komen niet van mij.

    Ik heb hem al veel langer als de nieuwe Sagan/Terpstra bestempeld en had als enige moeite zijn tijd verprutsen in niches als MTB en Crossen genoemd.
    03-04-2019 20:41
    +1 RV

    Leuk voor de hosanna-stemming dit, maar heeft er iemand echt geprobeerd om Mathieu iets in de weg te leggen? En daarmee doe ik geen afbreuk aan de verdienste van Mathieu; die heeft er voor gereden, geknald en verdiend gewonnen. Maar op een langer en zwaardere parcours met de allerbesten als tegenstand (GVA, WVA, Stybar, Sagan, Naesen) heeft hij het nog niet bewezen. Ik denk ook dat hij het dan kan, maar op dat punt zijn we dus nog niet.
    03-04-2019 21:03
    @RV
    Ja, en het is ook jouw schuld dat de NOS zelfs in augustus nog schaatsen uitzendt terwijl er nota bene een juniorencross wordt verreden.
    04-04-2019 04:36
    Leuk die ongepaste kanttekeningen bij de supersonische entree van een wonderkind.
03-04-2019 16:50
526 ? Zou mooi zijn lol.
03-04-2019 16:50
Haussler zowaar top10.
03-04-2019 16:51
Weet je nog toen we ons zorgen maakten na het NK dat de trui niet genoeg in beeld zou komen dit jaar?
    03-04-2019 17:03
    Dacht ik ook net aan inderdaad. Mooi gezicht om de schouders van zo'n atleet. Zo stond de Belgische driekleur Boonen ook een stuk beter dan Lampaert.
    03-04-2019 17:07
    +1
    Ben heel benieuwd hoe de critici van afgelopen juli er nu op kijken?
    03-04-2019 20:44
    Tja, ik had er ook mijn twijfels over hoeveel we die trui te zien zouden krijgen, maar dat kwam meer door onzekerheid over zijn wegprogramma dan door twijfels over zijn talent. Denk niet dat er toen überhaupt nog veel waren die twijfelden over zijn talent.

    Hoe dan ook heeft hij die trui nu al meer kleur gegeven dan voorganger Sinkeldam in een heel jaar.
03-04-2019 16:58
Matthieu wint op indrukwekkende wijze de tweede klassieker die hij rijdt en het straffe is dat ons dat nauwelijks verbaast. Het zou dus zomaar kunnen dat zondag 3 renners op het podium staan die eind vorig jaar in Diegem door het zand kliefden.
    03-04-2019 21:05
    Die cross jongens zijn gewend aan extreem diep gaan. Ik heb deze winter de meeste crossen gezien en stond versteld van de power van Mathieu en van Aert. En ook Aerts. Ik twijfelde er niet aan dat Mathieu net als Wout goed zou gaan rijden op de weg. Denk ook dat Roger de Vlaeminck gelijk heeft dat crossen perfect is om de winter door te komen.
03-04-2019 16:59
Lof voor Turgis ook, hopelijk kan hij zondag Terpstra bijstaan tot diep in de finale.
    03-04-2019 21:05
    +1
03-04-2019 17:01
Start van een tijdperk! En hij wint een paard. Jeu.
03-04-2019 17:02
Wat een sprint van hem, duidelijk de beste ook vooraan. Jungels heeft echt geprobeerd weg te rijden. Had misschien het idee dat als er nog en klimmetje was geweest dat het gelukt zou zijn maar ik denk dat vandaag Van der Poel wel mee had gekund dan ook.. Jammer van de lekke band voor Olivera, die had ook erg goede benen.
03-04-2019 17:03
Qua tactische kanttekening bij vandaag:
Waarom laat je als sterkste blok een pure knecht (Asgreen) meewerken met een van de topfavorieten?
03-04-2019 17:04
Deze man gaat de komende jaren heel veel grote wedstrijden met 2 vingers in de neus winnen.
03-04-2019 17:06
Wat een baas
03-04-2019 17:13
Mooie foto trouwens bij de NOS van Van der Poel en Turgis. Lijkt net alsof je allebei juichen: https://nos.nl/data/image/2019/04/03/541193/2048x1152.jpg
    03-04-2019 17:18
    En een hilarische Twitter-grap, waar onder zijn naam als ploeg staat: DCQS :)
    [url=https://nos.nl/artikel/2278864-van-der-poel-toont-topvorm-met-zege-in-dwars-door-vlaanderen.html]link naar NOS-blunder[/url]
03-04-2019 17:14
Renners en ploegleiders, het blijven rare wezens. Je bent met de snelste en de topfavoriet op gang. En maar blijven rijden, blijven geven. Om dan aan de meet vast te stellen dat je toch wel geklopt wordt zeker? Alle lof voor de winnaar maar voor de semi neutrale toeschouwer is er natuurlijk geen seconde spanning geweest.
    03-04-2019 17:58
    Het is altijd een duivels dilemma. Stoppen met rijden en zeker niet winnen (of 2-5 worden) of doorrijden met een favoriet.
    03-04-2019 19:22
    Hoe ziet je ideale koers er dan uit?
03-04-2019 17:18
Ik ben ben bang dat Terpstra zondag veel alleen moet opknappen. Zijn ploeg mag dan sterker zijn dan verwacht, Turgis laat al doorschemeren dat het niet alle ballen op Terpstra wordt. Van Calmejane hoef je ook geen hulp te verwachten.
    03-04-2019 21:07
    Ja dat pikte ik ook op. Denk ook dat het een beetje door zijn rijden komt. Wel goed maar niet toptop.
    03-04-2019 22:20
    Want jij bent iemand met inside information? In het Frans zei Turgis dat hij de tactiek voor zondag niet ging onthullen.
    03-04-2019 22:49
    En dit is gebaseerd op?
    Op Turgis na lijkt me dit toch ook wel het te verwachten niveau van deze ploeg.
03-04-2019 17:23
Ach boeiend, dat komt maar door één man.
03-04-2019 17:25
En toch zijn er nog steeds lieden hier, die schrijven dat veldrijden niets voorstelt. Het zijn de veldrijders die tot nu toe de lakens uitdelen.
    03-04-2019 17:27
    Schrijven ze niet dat veldrijden niets voorstelt omdat er niemand is die MvP en WvA partij kan geven? Ik zie niet snel Toon Aerts voorin met de profs meerijden in worldtour koersen.
    03-04-2019 17:30
    Nou de lakens uitdelen? Vdp wint één van de kleinere wedstrijden die recent nog door debusschere is gewonnen. Van aert doet goed mee maar is niet echt dicht bij winst geweest.
    03-04-2019 17:32
    @anderj

    Kijk je dan WT koersen? Dan zou je weten dat ene Gianni namelijk niet slecht meereed zondag. En dat is een B crosser.
    03-04-2019 17:39
    WF
    Ik heb het over veldrijders je moet goed lezen, ze hebben samen al 8 wedstrijden gewonnen.
    03-04-2019 19:03
    WF
    Nooit gehoord van Julian Alaphillppe, 2keer Zdenek Stybar, 2 keer Wout van Aert 2keer podium.
03-04-2019 17:25
Wat 'n enorm talent ,
als mathieu niet geblesseerd raakt gaat hij
veel winnen !
03-04-2019 17:26
Is dit dezelfde jongeman die twee weekjes geleden nog ondersteboven in een ambulance werd gehesen?

Straf staaltje fietsen dit!
03-04-2019 17:28
Van poppel 7de oid, dat had toch echt beter gemoeten. Deze wedstrijd had hij toch het meeste kans en zie niet waarom ie niet 2de had kunnen worden. Of raakte hij ingesloten oid?
    03-04-2019 17:31
    Heb je gekeken? Van Poppel deed de sprint met het peloton. Niet helemaal duidelijk of Rowe daaruit was weggesprongen. Zo ja, dan won hij de sprint. Zo nee, dan werd hij tweede van het peloton.

    Had hij mee moeten zijn met de kop groep? Sure. Zoals hij zelf aangaf na afloop had hij gehoopt dat Van Baarle het gat zou dichtrijden en had hij niet de benen het zelf te doen. Nog vermoeid van afgelopen zondag.
    03-04-2019 17:32
    Hij is toch ook 2e geworden (in de pelotonsprint)?!

    Excuus:,1e, zat half wat anders te doen
    03-04-2019 17:34
    Eerste van de peletonssprint zelfs. Rowe zat er solo voor.
    03-04-2019 17:35
    Misschien moet je even de koers kijken voor je dom gaat blaten.
03-04-2019 17:28
Wat een talent

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine