Mathieu van der Poel was goed, maar pakt geen medaille in Parijs: “Moeilijke wedstrijd”
foto: Cor Vos
zaterdag 3 augustus 2024 om 17:48

Mathieu van der Poel was goed, maar pakt geen medaille in Parijs: “Moeilijke wedstrijd”

Geen olympisch goud voor Mathieu van der Poel. De Nederlander startte als een van de topfavorieten aan de wegrit, maar stuitte in Parijs op een sterk blok van de Belgen en vooral ook een grandioze Remco Evenepoel. “Het was een moeilijke wedstrijd”, zei hij na afloop bij de NOS.

“Toen Remco ging en niemand reageerde, wist ik meteen dat het heel moeilijk ging worden”, aldus MVDP, die net daarvoor zelf nog een verschroeiende versnelling had geplaatst. “Ik ging daar niet per se heel diep in het rood. Dat viel wel mee. Ik dacht eigenlijk dat de wedstrijd daar gereden was. We reden weg met vier, vijf man, allemaal sterke renners. We hadden ook een mooi gaatje, dus ik dacht dat de koers tussen ons zou gaan. Maar toen we weer gegrepen werden, ging Remco op het goede moment.”

“Ik had vooraf al gezegd dat hij een van de gevaarlijke renners was om te laten rijden. Dylan (van Baarle, red.) deed het wel goed door het gat zo klein mogelijk te houden. Ik heb zelf nog één keer alles of niks gedaan om Montmartre. Ik kreeg Wout (van Aert, red.) mee en die reed niet natuurlijk, omdat Remco vooraan zat. Dat is de koerssituatie.”

De teleurstelling bij Van der Poel ‘valt mee’, geeft hij aan. “Ik denk dat ik wel goed was, maar het was gewoon een heel moeilijke wedstrijd”, aldus de wereldkampioen, die uiteindelijk als twaalfde over de streep kwam.

RIDE Magazine
81 Reacties
03-08-2024 18:47
Veel geleuter over Van Aert hier, alsof dat het verlies van Matje verzacht ofzo?
Vdp met 2 poefjes die wva met de vingers in de neus volgt. Vdp stopt
Remco: 1 poef, 100 m voorsprong binnen een aantal tellen. Rev koerst gewoon door zoals een ancien coureur.
Dit was het verschil
    03-08-2024 19:10
    Nou iig de 2de keer duurde het echt wel even voor dn wout op het wiel zat. Ik denk vooral dat vdp zoals hij op z'n best is, in meerdere keren de schifting wilde maken. Maar met evenepoel had hij kunnen weten dat dit de zwakte was. En dan is één keer alles op één aanval misschien beter, iig bleek dat achteraf
03-08-2024 18:50
MVDP reed in z’n Lamborghini naar Parijs.
Evenepoel reed als een Lamborghini door Parijs.
03-08-2024 18:33
Het komt op mij over alsof hij toch niet zijn topdag had die hij vorig jaar had wel in Glasgow en dit jaar in Vlaanderen en Roubaix. Met zijn demarrage kon hij niet overtuigen en daarna miste ik ook de wil om te winnen. Kan gebeuren maar wel erg jammer
    04-08-2024 09:14
    @ F4L me dunkt dat Mathieu toch niet zo zwak was als jij wil doen uitschijnen, hoe verklaar je anders dat er bij zijn eerste demarage buiten Van Aert niemand mee was, een stukje later sloten er nog 3 aan en werd er goed rondgedraaid. Bij de tweede demarage van Mathieu sluit Van Aert iets later aan, hij zat toen ook wat verder maar rijdt het gat mooi dicht. Er zijn altijd wel verhalen te vertellen waarom iets loopt zoals het loopt en waarom niet. Laat ons het er op houden dat de Belgische tactiek geloond heeft, by the way, de Belgen waren op voorhand die meer mensen als het sterkste blok aangeduid en "het" team om in de gaten te houden, blijkbaar was dat niet genoeg en/of waren die Belgen gisteren gewoon te sterk en leverden na in de tijdrit al goud en brons te pakken nu weer de eerste plaats.....
03-08-2024 18:53
Wat een intrieste commentaren van een intriest volk
03-08-2024 19:19
De OS en MvdP zijn geen vruchtbare combinatie gebleken. Om op de OS te kunnen winnen moet je je tot in de puntjes voorbereiden, niet alleen fysiek maar ook technisch, tactisch en mentaal. Als je het dan niet belangrijk vind om het rondje te verkennen, weet je ook niet waar je de concurrentie pijn kan doen of waar zij jouw pijn kunnen doen. Dat geld ook voor van Baarle, die bij de eerste keer Montmarte veel te ver van achteren zat waardoor hij net aansloot toen Evenenpoel ging.
    03-08-2024 20:35
    Heeft het podium van vandaag (Evenepoel, Madouas, Laporte) zich dan tot in de puntjes voorbereid op deze wedstrijd? Nee.
    03-08-2024 22:49
    Nochtans heeft Van der Poel de Tour gereden en dat is gewoon de beste voorbereiding. Van de top10 heeft slechts één renner niet de Tour in de benen, en sinds profs meedoen aan de OS (1996) zijn de winnaars van de Olympische wegrit allemaal Tourgangers gebleken. Hetzelfde zie je vaak bij de Classica San Sebastian.
    Van der Poel was vandaag niet super, anders had hij Van Aert wel weten te lossen. Die laatste kon nu als waakhond de Belgische belangen verdedigen, en legde de boel plat. Van Baarle was niet bij machte daar iets aan te veranderen. Voor Van der Poel restte niets anders dan berusting.
03-08-2024 18:19
Grappig dat ie zegt dat Dylan het heel goed deed door het gat klein te houden. Mijn inschatting was juist dat Dylan het niet goed deed omdat hij op het wiel van Evenenpoel hoorde te zitten op het moment dat die weg sprong.
    03-08-2024 18:38
    Ja, want dat kan iedereen. Als Evenepoel gaat, is het super makkelijk om hem te volgen ;-)
    03-08-2024 18:48
    Daar maakt van Baarle inderdaad een fout, zeker omdat je op beelden zag dat hij 30 seconden daarvoor wel in het wiel van Stuyven en Remco zat. Aan de andere kant, stel hij zit in het wiel. En dan? Kung, Madouas en consorten zaten ook in zijn wiel. Heeft weinig aan de uitkomst veranderd geloof ik.
    03-08-2024 19:04
    Hij hoort daar inderdaad te zitten en te reageren. Of hij dat wiel kan houden is een tweede.
    03-08-2024 20:22
    Kung en Madouas hadden al wel lange rmet hun neus in de wind gereden, dus Van Baarle had het misschien puur in het wiel wel langer volgehouden dan hen, hoewel hij er dan op de laatste keer Montmartre er misschien wel wordt afgereden. Ik denk alleen niet dat Evenepoel door zou hebben gereden met een Van Baarle in zijn wiel die een VDP excuus heeft om niet mee te rijden. Het is uiteindelijk allemaal achteraf praten.
03-08-2024 19:18
Wat jammer voor Mathieu. Je kunt niet meer doen dan je best. En deze keer was het iemand anders die gewoon sterker/slimmer was in de koers. Geen schande. Dit is wat het is. Op naar de volgende wedstrijd.
Mathieu is voor mij al een van de beste wielrenners die nederland ooit heeft gehad, hij heeft zichzelf maar ook ons al vaak de overwinning gegeven. Hopelijk volgen er nog vele.
03-08-2024 17:58
Ik vond hem bij Sporza te lief over van Aert. Je snapt toch totaal niet dat die man met zijn klasse niet vollebak meerijdt.
    03-08-2024 18:03
    De eerste keer na Montmartre reed Van Aert gewoon mee. Daarna was Evenepoel weg en is 't volstrekt normaal dat hij niet overneemt.
    03-08-2024 18:07
    Nee Gebruikersnaam. Daarna moet Van Aert vol meerijden naar Evenepoel om Van der Poel dan op de laatste keer Montmartre te laten wegrijden. En blij zijn met zilver. Dát is wielerlogica.
    03-08-2024 18:16
    van Aert gaat toch niet achter Evenepoel aanrijden?
    03-08-2024 18:47
    Psst, Evenepoel en Van Aert rijden voor hetzelfde land.
    03-08-2024 18:58
    Blijkbaar verwachten jullie dat de Belgen elkaar echt aanvallen zoals weleer. Maar dat is al een tijd geleden hoor.
    03-08-2024 19:13
    Met alle hulde aan Sven Vanthourenhout. Vanwege deze sympathieke man als bondscoach heb ik als Nl-er voor België gesupporterd. Mijn voorkeur hangt niet af van de k;eur van de vlag maar of ik de "deelnemers"of hun directe entourage persoonlijk ken.
    03-08-2024 21:58
    Eerlijk, toen Mathieu de eerste keer vol aanging, kon Wout mee, maar ik denk dat het ook het maximale was dat Wout kon doen. Overnemen en mee doorgaan had -wellicht- in de kaart van Mathieu gespeeld, afgaande op zowat allle eerdere confrontaties. Geen schande, gezien hij de enige was van alle anderen die mee was. Pedersen, Pidcock, Jorgensen: geen van deze toprenners konden in eerste instantie mee met Mathieu.
    04-08-2024 09:18
    @ Westland95 ik snap gewoon niet dat jullie niet zien dat Van Aert de eerste keer wel degelijk meedraaide met Mathieu, de tweede keer logischerwijze niet omdat Evenepoel toen van voren zat.
    04-08-2024 09:27
    @Jan: men ziet nu eenmaal wat men wil zien...
03-08-2024 17:59
Van aert heeft liever dat Evenepoel alle glorie krijgt. Persoonlijk vind ik het een beetje genant. Ga eens voor jezelf rijden sjonge jonge
    03-08-2024 18:34
    Je snapt wel, dat Van Aert en Evenepoel allebei Belgen zijn? En dat ze in 1 ploeg zitten... Namelijk de Belgische ploeg?
    03-08-2024 18:45
    Van Aert moet een beetje minder correct worden en meer schijt aan de wereld krijgen. Ga een keer voor jezelf ipv jezelf weg te cijferen.
    03-08-2024 18:57
    Snap helemaal waarom van aert niet zijn ploegmaat achtervolgt. Maar waarom hij op voorhand de tactiek kiest om vdp te neutraliseren ipv een tactiek waar ook hijzelf een kans maakt, snap ik niet. Hij lijkt daarmee per definitie voor een knechtenrol te kiezen, net zoals in de tour laatste jaren.
    03-08-2024 19:07
    Van Aert reed toch gewoon vol mee de eerste keer? En toch kwamen eerst Jorgenson, Laporte en Ala nog terug en daarna zelfs de rest.
    Van Aert heeft al meer dan genoeg de eigen kaart getrokken bij de Belgen, inclusief genante vertoning in Leuven. De twee enige keren dat hij een medekopman naast zich heeft maakt die het telkens af, dat lijkt me duidelijk.
03-08-2024 18:42
Van Aert is in een fase van zijn carrière gekomen dat hij iedereen aan overwinningen helpt of fietst in dienst van. Als hij niet uitkijkt gaat op deze manier zijn carrière als een nachtkaars uit. Dit was mogelijk een koers geweest waarin hij meer voor zichzelf had moeten gaan. Om te winnen moet je vooral durven verliezen.
    03-08-2024 18:53
    Onzin.
    03-08-2024 19:27
    Hij is met zijn kwaliteiten maar vooral ook tekortkomingen de ideale bliksemafleider voor anderen... Tis zowel op tactisch als fysiek vlak gewoon te weinig een "afwerker".
03-08-2024 18:42
Tactisch dom gereden van van der Poel want het koersverloop was zeer voorspelbaar. Hij had afwachtend moeten rijden en alleen moeten reageren op een demarrage van Evenepoel of van Aert.
    03-08-2024 19:06
    Dan gaan ze om en om en kan hij maar op 1 reageren. Hij deed het prima: zsm proberen met slechts 1 Belg vooruit te komen.
    03-08-2024 19:06
    Of één keer echt gaan en dan ook voluit. Nu ging hij te vroeg, waardoor hij daarna in hield
    03-08-2024 19:33
    Al die tactische bespiegelingen achteraf kunnen naar de categorie onzin. Hij was simpel weg niet goed genoeg. De voorbereiding was hetzelfde als die van zijn succesvolle aanloop naar het WK in Glasgow vorig jaar. Eigenlijk kon je het al zien aankomen. In de Tour vorig jaar maakte hij een veel betere indruk dan dit jaar.
    03-08-2024 20:30
    @arie met de eerste zin ben ik het eens, de 2e dan weer niet. Je kunt ook de beste zijn in koers en toch verliezen. Of dat vandaag het geval was, is in alle eerlijkheid, moeilijk vast te stellen. De Belgen waren met 1 man meer en dat is 25% meer kans om te winnen. Level playing field is op basis van deze koers, niet goed te bepalen. Statements als ‘de beste wint’ of het gebruik van superlatieven in de pers vind ik daarom ook niet helemaal terecht. De andere kant op ‘hij was niet goed genoeg’ is simpelweg te kort door de bocht.
03-08-2024 19:01
Ik vond Van der Poel zijn tweede keer op Montmartre toch ook niet zo indrukwekkend, terwijl hij het omschrijft als "alles of niks". Lijkt me vooral dat hij niet die topdag had zoals in Glasgow. Mocht hij top zijn komt dat groepje met Evenepoel ook niet terug denk ik, dan vlamt ie gewoon door.
03-08-2024 19:20
Idd wel sneu het “gezeik” op WvA. Als vdp zo goed is rijdt ie het gat naar REV dicht. Aangezien hij weet dat hij de man is die je niet mag laten rijden. Dit was idd een moelijkere wedstrijd dan de RVV met amper fitte toppers aan de slag.
    03-08-2024 20:37
    De persoon die dat gat dichtrijdt is normaliter verloren, dus een kopman kan dat niet zelf (indien renners als van Aert, Pedersen, Laporte in zijn wiel zitten).
    03-08-2024 21:36
    Hier vooral reacties van teleurgestelde lieden mewt allerlei verklaringen die er niet toe deden. MvdP kon dit niet winnen of een medaille halen vanwege het simpele feit dat hij niet goed genoeg was. Prachtige zege van de Belgen o.l.v. ex-veldrijder Sven Vanth.
03-08-2024 20:28
Wellicht wat minder in zijn Lamborghini en meer parkoers verkennen. Van der Poel en van Baarle gewoon slecht. Dat mag wel gezegd worden.
    03-08-2024 20:48
    Nee, dat mag niet gezegd worden. Mathieu van der Poel was volledig in orde en op de afspraak, zoals we dat zeggen. Het koersverloop bepaalde dat het vandaag voor iemand anders was, maar dat maakt van der Poel nog niet slecht. Integendeel: deze man verkeerd in topvorm en kan niet op tegen een sterk Belgisch team. Dit is begrijpelijk. Remco alleen had waarschijnlijk geen probleem gevormd, maar de verhoudingen zijn vandaag moeilijk te bepalen. Daarom kun je niet zeggen dat Mathieu ‘slecht’ is. De koers omstandigheden zorgde voor koers ‘in zijn nadeel’ is veel correcter. Stop aub met onzinnige uitspraken over een wereld top coureur. Waarom falen we als mensheid elke keer om wat respectvoller met elkaar om te gaan?
04-08-2024 00:10
4 maanden maniakale focus op de spelen. Heel de tour ivf van deze rit. Ik had toch wat meer weerwerk verwacht dan 2 poefjes waar 4-5 man relatief makkelijk konden volgen. “Ik heb het parcours niet verkend…” , hallo?
Als je dan de grinta ziet op evenepoels gezicht…
Matje gaat zich moeten herpakken. Hij heeft het geluk gehad dit jaar zonder concurrentie RVV en PR, maar wordt overvleugeld. Als Remco en poga zich gaan moeien met de klassiekers zal hij met meer voor de dag moeten komen dan 2 “poefjes”
"Een verschroeiende versnelling", die door 4 man gevolgd werd. De enige die echt verschroeid achter bleef was MvdP zelf.
    03-08-2024 18:19
    Overdrijven is een kunst.
03-08-2024 18:06
Ik hoop wel vanaf komend seizoen speelvogel Mathieu weer een beetje terug te zien, en dan bedoel ik vooral wat meer koersen rijden. Dit is toch een redelijke anti-climax; de rest van zijn loopbaan ligt toch al in de plooi.
    Ik las net in de chat dat zijn carrière zelfs al voorbij is. Na de afgelopen twee mislukte tours heeft hij namelijk niks meer gepresteerd. U hoorde het hier als eerste!
    03-08-2024 18:18
    De Tour rijdt hij alleen omdat zijn ploeg hem dat min of meer verplicht. Hij vindt er verder weinig aan, en vandaag verliest hij van het overwicht van de Belgen. Gewoon 2 monumenten en de E3 gewonnen dit jaar. Seizoen meer dan geslaagd, zelfs als hij nu al aan zijn winterstop zou beginnen.
    03-08-2024 18:19
    @Reut: ik zeg t al heel lang: MvP moet gewoon doen waar hij goed in is en laten wat ie niet kan. Dus volledig richten op eendaagse koersen; gaat ie VEEL winnen en Grote Ronden links laten liggen; daar heeft hij, als winnaar, niks te zoeken.
    03-08-2024 20:20
    Hij heeft in de Tour van 2021 en Giro van 2022 wel laten zien dat 'ie in grote rondes iets te zoeken, evenals de rondjes van een week, namelijk; de hele keet opschudden. En of 'ie dan wint of niet, dat maakt niet uit. Nog een keer De Ronde of P-R komt hem nog wel een keer aanwaaien.
    03-08-2024 23:26
    @Reut: En als hij doet wat hij WEL kan (eendaagse), dan sint hij VEEL .. "de hele keet opschudden" lijkt mij nou niet echt iets om voor te gaan met zijn kwaliteiten. Mocht t lukken, dan altijd voor de winst gaan... Zo niet? Dan wat andere koersen rijden.
03-08-2024 18:52
Perfect logisch dat Wout niet meerijdt. Matthieu had moeten doorrijden met Wout in het wiel. Op die manier zilver voor Wout, maar dan had hij wellicht brons.
03-08-2024 19:16
Waardeloos parkoers, waardeloze regie, waardeloos ioc regeling ivm teams van 3-4 renners.
Er had in de lokale ronde nog wel eem klim in gemogen. WVA kan echt alleen maar op het wiel van MVDP rijden, wat een laffe mentaliteit en daarna zoals meestal niet door rijden. Evenepoel wel verdient gewonnen.
Voor MVDP was deze wedstrijd niet te winnen op welke mamier dan ook. Pogacar werd gemist...
    03-08-2024 19:20
    De chaos van de kleine ploegen was in het voordeel van Mathieu. Aldus Mathieu.
    03-08-2024 19:28
    De chaos van kleine ploegen werkt alleen als jezelf het initiatief neemt en vooraan zit, anders moet je overal achteraan gaan rijden en op den duur is dat klaar.
    04-08-2024 08:19
    Pogacar werd gemist. Tja, als niet niet meedoet, ben je op voorhand verloren.
03-08-2024 19:19
De beste heeft gewonnen. Daar is niks op af te dingen.
Evenepoel heeft aangevallen, dus is mi een mooie winnaar.
Ben geen fan van de tactiek van de Belgen door hoofdzakelijk op het wiel van vd Poel te rijden.
03-08-2024 20:33
Belgen hebben slim gereden. Evenals de Franssen. Denen, Nederlanders en de rest niet. Waarom iemand opofferen aan de vroege vlucht?? Niet meerijden met van Baarle?? En Wout….die zal na zijn carrière nog weleens terugkijken….en dan tot de conclusie komen dat ie voor zo’n topper eigenlijk te weinig heeft gewonnen…
03-08-2024 21:07
De beste stuurlui staan weer aan wal lees ik.
    03-08-2024 21:45
    Nee, de beste stuurlui staan hier aan wal. Die het allemaal zoveel beter kunnen (ahum!) ‘t is weer hilarisch
    03-08-2024 21:58
    Ik weet zeker dat ik betere keuzes had gemaakt.
    03-08-2024 22:06
    Tuurlijk! Gaaaaaaaaap………………………….. (zoals ik al zei hilarisch!)
03-08-2024 17:58
Overdrijven is een kunst.
03-08-2024 18:37
Ik vind het ronduit jammer dat Wout niet meer meerijd met Mathieu. Begrijpelijk, zou je zeggen want ploegen tactiek. Maar als je dan toch ziet dat hij de enige is die VdP kan volgen op die puist, en dat tot twee keer toe, hoop je toch dat die overneemt? En dan vol? En niet zo lafjes half? Tenslotte was hij de beste Wout zoals hij zelf zei. Maar ik durf wel te zeggen dat hij inmiddels niets meer en minder is geweest dan de eerste luitenant voor den Generaal Remco. Jammer. En voorspelbaar voor de landen wedstrijden die nog komen gaan.
    03-08-2024 18:51
    na de eerste aanval kwam de groep evenepoel terug omdat iedereen (inclusief van der poel) halfslachtig ronddraaide en nog niet vol ging
    03-08-2024 18:59
    Ja precies, ook omdat Pedersen nog kwam na zijn lekke band. Die bracht eigenlijk de groep met Evenepoel en Van Baarle terug.
03-08-2024 18:53
Je bent een held. Veldrijden en de voorjaarsklassieker. Ik kijk er nu al naar uit. Begreep dat Remco ook de ronde gaat rijden. Daar leg je hem gewoon op de mat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine