Mathieu van der Poel: “Vandaag was pas de tweede keer dit jaar op de tijdritfiets”

woensdag 30 juni 2021 om 18:39
Mathieu van der Poel: “Vandaag was pas de tweede keer dit jaar op de tijdritfiets”

foto: Cor Vos

Interview

Mathieu van der Poel staat nog altijd aan de leiding in de Tour de France. Dankzij een verrassende vijfde plek in de daguitslag wist hij Tadej Pogačar achter zich te houden in het klassement. Het verschil bedraagt slechts acht seconden, maar dat is voldoende om nog zeker twee dagen in het geel te blijven. Op de persconferentie was hij vol lof over de inspanningen van zijn ploeg.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Deze prestatie hadden velen niet van je verwacht. Heb je jezelf ook verbaasd?
“Allereerst wil ik de ploeg bedanken. Zij hebben gisteravond tot heel laat doorgewerkt om mijn positie op de fiets te verbeteren. Dit heeft veel beter uitgepakt dan wij hadden verwacht. Vandaag had ik een van de beste dagen ooit op die fiets. Ik voelde mij heel sterk. De gele trui geeft mij vleugels. Het was heel speciaal om in deze trui langs het Franse publiek te rijden. Ik ben heel trots op deze prestatie. Dit ga ik mij nog heel lang herinneren.”

Vandaag was pas de tweede keer dit jaar dat ik op de tijdritfiets zat. De enige andere tijdrit was tijdens de Ronde van Zwitserland. Verder heb ik de tijdritfiets niet aangeraakt dit jaar. Deze overwinning komt voor een groot deel op het conto van Christoph Roodhooft (manager) en Kristof De Kegel (trainer). Zij hebben tot laat aan de fiets gewerkt. En het was Roodhooft in het bijzonder die erin geloofde dat ik vandaag de gele trui kon behouden. Ik moet hem daarvoor bedanken.”

Wat heb je aan de fiets aangepast?
“Het was al langer een wens van mij om aandacht te besteden aan mijn tijdrit. Een betere tijdritprestatie kan ook het verschil maken in kortere rittenkoersen zoals de BinckBank Tour. We hebben onder andere het stuur aangepast. Dit was niet volledig custom made, maar wel iets aerodynamischer. Ook hebben we het stuur wat hoger gemonteerd voor een iets comfortabelere positie, én natuurlijk de andere helm en de wielen. Maar ook het parcours paste goed bij mij, met af en toe wat herstelmogelijkheden.”

Na afloop was je opnieuw aan het lachen met Tadej Pogačar. Hij was duidelijk blij voor je dat je de gele trui hebt behouden. Wat bespraken jullie daar?
“Wij hebben een heel goede relatie. Ik mag hem heel graag. Hij is een supervriendelijke jongen. We sturen elkaar af en toe berichtjes op Instagram. Het is onvoorstelbaar wat hij allemaal bereikt op de fiets. Deze tijdrit winnen als klassementsman is enorm. Hij verdient het.”

Hoe lang verwacht je de trui nog te kunnen houden?
“Voor vandaag wist ik dat het zou draaien om de watts en aerodynamica. Maar in de bergetappes is het niet realistisch om de trui te behouden tegenover mannen als Pogačar. Misschien kan ik de trui nog twee dagen vasthouden en daarna zal ik ‘m moeten afstaan aan een klimmer.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Turtlehead 30 juni 2021 om 18:44

Laatste zinnen zijn duidelijk. Die eerste bergetappe gaat hij net als GvA indertijd mee in de vroege vlucht om geel te verdedigen ;)

0
Rsw85 1 juli 2021 om 05:35

Tenzij het koud is, hij het ‘saai’ vindt worden etc

0
Renaissance 30 juni 2021 om 18:50

Etappe 7 kan hij nog voor de overwinning gaan, etappe 14 ook en daarna stoppen denk ik? Als hij beslist hem toch uit te willen rijden moet hij voor groen gaan, staat er daar ook nog erg goed voor.

0
Reiger 30 juni 2021 om 18:55

Etappe 14 lijkt idd nog een laatste kans op ritwinst en dan naar Tokyo denk ik.

0
HSV 30 juni 2021 om 18:57

Dat hij tot een tijdrit als dit in staat is verbaasd mij niet. In de crossen rijdt hij ook vaak op hoog vermogen en alleen. Hij doet weinig tijdritten maar als hij er meer op zou trainen zou de top vijf zijn vaste plek kunnen zijn. Waarom niet?
Ik hoop dat hij zeker twee volle weken blijft rijden. En Parijs halen zou ook mooi zijn. Tokio kort dag, ja dat wel maar ik denk dat Tour meer beklijft dan OS hij grote publiek.

0
Handige Harry 30 juni 2021 om 21:25

Maar hij wil olympisch goud op de spelen dus dat gaat voor het uitrijden van de Tour.

0
Tom Dirkx 1 juli 2021 om 02:34

Volgend jaar weer een Tour maar geen Olympix. Het jaar daarna weer een Tour; etc.

0
hanjovdberg 30 juni 2021 om 18:58

Op wat voor fiets reed hij dan in de Tirreno-Adriatico?

In ieder geval duidelijk niet met een doel …

0
Dahu 30 juni 2021 om 20:16

Vroeg ik me ook al af.
Misschien was dat niet dezelfde fiets en kreeg hij vanaf Zwitserland een nieuwe?

0
Westfalen 30 juni 2021 om 19:02

Benieuwd naar de wattages. Hij moet wel een hele goede dag gehad hebben. Als hij zich op tijdritten gaat richten dan wint hij ook nog.

0
Marco Willems 30 juni 2021 om 19:46

Is Mathieu in de Tirreno nou echt zo diep gegaan in die rit dat ie vergeten is dat daar ook een tijdrit inzat?

Geweldige prestatie vandaag van hem, Pogacar en toch ook van Roglic.

Ik hoop dat ie zaterdag ook in de bergen de trui probeert te verdedigen, gewoon om te testen hoe ver hij kan komen op dit gewicht en vorm.

0
Marco Willems 30 juni 2021 om 19:48

Ik vind de verstandhouding tussen Mathieu, Pogacar, Alaphilippe wel echt heel mooi om te zien trouwens!

0
Reiger 30 juni 2021 om 20:42

Ja mooi om te zien dat concurrenten normaal met elkaar om kunnen gaan. Kunnen sommigen hier nog een voorbeeld aan nemen..

0
Quintenri 30 juni 2021 om 19:59

“Deze overwinning komt voor een groot deel op het conto van Christoph Roodhooft (manager) en Kristof De Kegel (trainer).“

Welke overwinning?

0
Dahu 30 juni 2021 om 20:17

Ik zou elke dag dat ik in het geel rijd ook als een overwinning beschouwen

0
Tom Dirkx 1 juli 2021 om 02:36

Als je Nr. 1 staat in het Klassement… ben je dan niet een winnaar??

0
Juud van Gemert 30 juni 2021 om 20:18

Hij kan beter voor groen gaan, want in Tokio is het goud al vergeven aan Pidcock.
Scheelt nog een lange reis ook nog.

0
jooprioolpijp 30 juni 2021 om 20:34

Omdat Pidcock struktureel beter op de MTB rijdt dan vdP? Oh nee, dat was alleen de laatste race, en op een parcours dat niet met dat van Tokyo te vergelijken is.

0
evelineroos 30 juni 2021 om 21:20

Met zo’n instelling kom je nergens Juud, gelukkig is VDP uit een ander hout gesneden.

0
ProfrondeZevenbergen 30 juni 2021 om 21:41

Beetje specifiek trainen en dan de tijdrit in Tokyo?
Medaille moet kunnen…

0
Wheely 30 juni 2021 om 21:48

Als hij op een gegeven moment ook nog lol krijgt in het tijdrijden mogen ze hun borst natmaken.

0
SteelHorseCowboy 30 juni 2021 om 21:54

Pogacar heeft vorig jaar waarschijnlijk gezien hoe Roglic elke dag extra verplichtingen had in verband met de gele trui terwijl hij zelf lekker in het hotel met de beentjes omhoog kon gaan liggen. Wat er alleen maar toe bijgedragen zal hebben dat hij aan het einde nog zo fris was. Helaas voor hem ziet het er naar uit dat hij deze tour heel lang in het geel zal moeten rijden.

0
DeepBlue 30 juni 2021 om 22:01

Wat is eigenlijk het plan van / met vd Poel na zijn gouden medaille in Tokyo?
Stopt die met MTB? Gaat die het aantal veldritten verder decimeren? Vizier op andere en nog meer monumenten? Gaat die serieus werk maken als klassementsrenner? 6 a 7 kg (spier) massa eraf?

0
Alfons Haavers 30 juni 2021 om 22:15

Het WK voetbal van 2022.

0
Marco Willems 30 juni 2021 om 23:03

Volgens mij wilde hij sowieso tot 2024 Parijs blijven mountainbiken. Denk dat ie wellicht iets minder gaat crossen en nog meer op de klassiekers gaat.

Klassement zal ie vast wel een keer proberen maar zal eerst wel stapel meer klassiekers willen winnen voordat hij zoveel gewicht gaat inleveren, zelfde geldt voor van Aert.

0
oud 1 juli 2021 om 08:15

Baanwielrennen?

0
wolfie67 30 juni 2021 om 22:38

Mont Ventoux nog doen en all in, dan zien waar je staat…. Denk dat je jezelf ook in gebergte niet moet onderschatten , go Mathieu

0
Marco Willems 30 juni 2021 om 23:33

Als er actie is dit weekend zal er ook genoeg duidelijk worden maar Mont Ventoux zou wel een zeer goede test zijn, dan is het nog altijd 2 weken naar zijn doel in Tokio.

0
Pole Pole 1 juli 2021 om 14:54

Hallo ik ben Mathieu en ik zeg heel graag dat ik er niets voor doe en toch heel goed ben. Het zal allemaal wel jongen.

Waarom dan een unieke helm en hemel en aarde bewegen voor een paar wielen als de camion vol hangt?
Een beetje getraind oog ziet dat aan die positie gewerkt is. Ik las het net ook.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone