Youri IJnsen
zaterdag 29 juni 2024 om 11:45

Mathieu van der Poel stipt zijn doelen aan deze Tour, maar “weinig kansen voor mij”

Video Mathieu van der Poel rijdt deze Tour de France – net als vorig jaar – met een groter doel. Dat zijn  uiteraard de Olympische Spelen, maar dat wil niet zeggen dat de wereldkampioen er deze Tour met de rem erop zal rijden. “Het liefste zou ik uiteraard opnieuw een rit winnen”, vertelt hij tijdens de top riders pressconference voor de start van de Tour de France 2024.

De 29-jarige Nederlandse kopman van het Belgische Alpecin-Deceuninck kwam sinds zijn derde plek in Luik-Bastenaken-Luik niet meer in actie. Na een intens trainingsblok is hij nu klaar voor de start in Florence. “Ik heb veel getraind de afgelopen periode. De eerste helft daarvan heb ik met de rest van het team doorgebracht in La Plagne, tijdens een hoogtestage. Daarna ben ik terug naar Spanje gegaan. Ik heb mijn conditie daar verbeterd en alles ging eigenlijk best goed.”

“Toch moet ik zeggen dat de periode zonder koesen best lang is geweest”, gaat MVDP verder. “Als je het veldritseizoen meeneemt, zijn de voorbereiding op het voorjaar en de klassiekers daarna langer geweest voor mij dan die van andere renners. Ik heb bewust meer tijd vrijaf genomen, om weer zin te krijgen om te trainen. Uiteindelijk heeft dat gezorgd voor een vrij relaxte voorbereiding op deze Tour. En ik ben niet de enige die alleen maar getraind heeft”, knipoogt hij.

Pogacars voorbereiding bestond na de Giro ook enkel uit trainen – foto: Cor Vos

Kansen in het openingsweekend
Volgens Tom Dumoulin liggen er in het openingsweekend weinig kansen voor Van der Poel, die daarmee instemt. “De eerste twee etappes zijn best zwaar, om eerlijk te zijn. Vorig jaar was die vraag er ook, of het te zwaar voor mij was. Dat gaat echt aan de manier van koersen liggen. Maar als ik het nu zo inschat, gaat het net te zwaar voor mij zijn. Ik heb uiteraard eerder in deze regio gereden. Hoe zwaar het is, zal ik ondervinden. Maar van deze ritten geen groot doel gemaakt.”

Qua hoogtemeters komt de etappe van zaterdag in de buurt van Luik-Bastenaken-Luik, al is La Doyenne qua kilometers wel bijna vijftig kilometer langer. “Ik was daar dan wel derde, maar dichtbij de zege ben ik nooit geweest”, countert de wereldkampioen meteen. “Nogmaals: het hangt echt af van de koers, wat andere teams willen. Aan mij om er zo lang mogelijk proberen aan te hangen en te overleven. Misschien eindigt het in een sprint met een kleine groep. Maar er ligt ook een eerste gele trui voor het oprapen op de streep. Dat bemoeilijkt mijn opdracht.”

Van der Poel kent de regio natuurlijk goed, want in 2013 werd hij voor het eerst wereldkampioen op de weg nota bene in Florence. Dat was bij de junioren en nu keert hij dus in de regenboogtrui terug bij de elites. “Dat is wel lang geleden, maar het was absoluut een speciale dag”, glimlacht MVDP. “Ook toen was het een heel zware koers, herinner ik me. Alleen was ik destijds tien kilo lichter dan dat ik nu ben. Ik was toen een veel beter klimmer dan de renner die ik nu ben, haha.”

Mathieu van der Poel pakt in 2013 zijn eerste wereldtitel op de weg – foto: Cor Vos

Weinig kansen
Sowieso ziet de wereldkampioen maar weinig mogelijkheden voor zichzelf. “Er zijn echt maar een paar kansen voor renners zoals ik”, zegt hij. “In de sprintetappes mag het duidelijk zijn dat we voor Jasper Philipsen gaan. En de ritten die mij zouden moeten liggen, zijn echt van die typische grote ronde-etappes. Op papier lijken ze makkelijk, maar er zitten wel bijna 3000 hoogtemeters in. Dan is het niet meer eenvoudig, hè. Dat maakt het voor iemand als ik zo moeilijk om te winnen.”

Wel neemt de wereldkampioen eventuele twijfels over het vervroegd uitstappen in de Tour weg. “Het is mijn doel om de Ronde van Frankrijk dit jaar uit te rijden”, maakt hij duidelijk, met sprinter Philipsen naast hem op de stoel. “Daarnaast ga ik proberen om zelf ook een ritzege te boeken. In de basis zal ik eenzelfde Tour rijden als vorig jaar. Maar toen was ik ziek in de etappes die me moesten liggen. Maar ik ga er vanuit dat ik nu fit blijf en dan moeten we zien wat er mogelijk is.”


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
18 Reacties
27-06-2024 18:22
Eigenlijk best vreemd dat een toprenner als MVDP zo weinig kansen krijgt in de Tour. Dan zie je toch dat de parcoursen niet gevarieerd genoeg zijn. Ze mogen van mij best enkele van de vlakke ritten vervangen door puncheursritten. Ritten zoals Épernay 2019 of Lyon 2020 zie je niet vaak in een grote ronde.
    Precies nul sprintetappes lijkt mij ideaal.
    27-06-2024 18:58
    Inderdaad Wim. Sprinten doen ze maar op de baan. Veel te gevaarlijk op de openbare weg en tevens etappes die niet om aan te zien zijn. Desnoods maken ze de grote rondes maar een weekje korter om er vanaf te zijn.
    27-06-2024 19:54
    Of hij heeft gewoon een beperkt oeuvre, maar wel het voordeel dat er 3 grote voorjaarsmonumenten en sporadisch eens een kampioenschap aan zijn parameters voldoen, aangezien zijn niche het spectaculairst overkomt op TV.
    27-06-2024 20:30
    Wat je zegt Gebruikersnaam, een renner met een beperkt oeuvre en gewoon het gelukkige voordeel heeft dat de 3 voorjaarsmonumenten, sporadisch een kampioenschap, reeks mountainbikewedstrijden, alle cyclocrosswedstrijden inclusief de kampioenschappen aan zijn fysieke parameters voldoen. Echt een schande dat we het over hem moeten hebben. Foei wielerwereld!!!!
    27-06-2024 22:09
    Gebruikersnaam heeft gewoon gelijk. Het parcours past zich niet aan aan de renners, de renners dienen zich te schikken naar het parcours. En als dan blijkt dat Mathieu niet veel kansen krijgt is dat omdat hij op niet veel parcoursen de beste is (trouwens vrij logisch voor iemand wiens voornaamste doelen de voorjaarsklassiekers, cross en MTB zijn)
    27-06-2024 22:59
    Njah, dan kan je evengoed eisen dat ze in het parcours van PR of de RVV wat extra hellingen steken om klimmers meer kans te geven op een overwinning in die monumenten. Het is wat het is en ze maken hopelijk niet al te vaak een parcours op maat van één renner om hem meer kansen geven :-p
27-06-2024 20:06
Och ja. Sluit over 5 jaar zijn carrière af met 10 wk-titels, 10 monumenten, een Olympische medaille en 1 Tourrit. Niets te klagen toch?
    27-06-2024 21:53
    Gilbert won ook maar één Tourrit (waarbij hij net als MVDP het geel pakte). Goed gezelschap dus.
27-06-2024 18:19
De tour is niets voor heer Mathieu. Een verplicht nummer voor het merk en om Philipsen nog wat kans te geven.
    28-06-2024 06:45
    Trainingsritje voor de spelen
27-06-2024 19:18
Als je van ritten met 3000hm niets verwacht omdat ze te zwaar zijn en bij alle ritten met minder hoogtemeters de sprint aan gaat trekken voor Philipsen blijven er inderdaad niet veel kansen over. Ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat hij waard zou zijn in de sprintritten die niet biljartvlak zijn.
    27-06-2024 19:46
    Ik denk telkens top 3 tot 5.
    27-06-2024 22:10
    Lijkt me een moeilijk verhaal te zijn aangezien Mathieu na een vlakke etappe doorgaans niet de topsnelheid van andere spurters bereikt.
28-06-2024 06:31
Eerste rit en gravelrit, dat zal het zijn. En misschien een waaiertje
28-06-2024 06:41
“Toch moet ik zeggen dat de periode zonder koesen best lang is geweest”,

Arme Rox
https://images0.persgroep.net/rcs/Nj_DJxM3EjzCs14kIe9dBhAAmYE/diocontent/214501149/_fill/1200/1200/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7
28-06-2024 13:05
Ben blij hem weer te zien koersen, vind het toch jammer dat we hem zo weinig zien
28-06-2024 14:42
De TdF is nu gemaakt voor allround klassementrijders en niet specifiek voor de echte klimmers. Ik stoor mij er aan dat er veel te veel korte bergetappes tegenwoordig in het parcours worden opgenomen hetgeen in het voordeel is van machtsklimmers en niet van de pure klimgeiten die veel beter tot hun recht komen op meerdere, lange beklimmingen achter elkaar in lange etappes ( 200+ km’s). Schiet maar eens op deze stelling……
Korte etappes zouden spectaculair zijn…lange etappes daarentegen saai. Ik ben het daar niet altijd mee eens.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine