Mathieu van der Poel reageert op commotie rond zijn partnership met privéjet-bedrijf
foto: Instagram Mathieu van der Poel
vrijdag 4 juli 2025 om 10:01

Mathieu van der Poel reageert op commotie rond zijn partnership met privéjet-bedrijf

Mathieu van der Poel heeft gereageerd op de kritiek onder zijn recentste Instagram-post. Daarin kondigde de Nederlandse wielrenner donderdagmiddag aan dat hij de nieuwe ambassadeur was geworden van Flyinggroup Aero, een bedrijf gespecialiseerd in het beheer van privéjets. Volgens veel kritische volgers promoot de kopman van Alpecin-Deceuninck met zijn nieuwe samenwerking een industrie die volgens hen geen rekening houdt met het klimaat.

De ophef bleef niet ongezien door de toprenner zelf. Van der Poel besloot donderdagavond zelf te reageren in de comment sectie onder zijn eigen aankondigingsbericht. “Ik heb een aantal reacties gezien en wil open zijn over mijn samenwerking met Flying Group als duurzame partner. Ik begrijp de zorgen over het milieu en ik respecteer ieders stem”, opent de Nederlander.

“Tegelijkertijd is de manier waarop ik reis belangrijk voor mijn sport en carrière. Ik werk elke dag ongelooflijk hard om op mijn hoogste niveau te presteren, en dat betekent keuzes maken die mijn tijd, mijn gezondheid en mijn gemoedsrust beschermen. Ontspannen vliegen, met minder stress en blootstelling, helpt me gefocust en gezond te blijven.”

“Deze samenwerking draait niet om luxe, maar om prestaties, herstel en de ondersteuning die me helpt om elke keer dat ik ergens aan de start verschijn 100% te geven. Ik probeer altijd verantwoorde keuzes te maken waar ik kan, maar ik sta ook achter de toewijding die ik heb getoond aan mijn doelen.”

“Bedankt aan degenen die het begrijpen 🤝🏻”, sluit MVDP af.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door MVDP (@mathieuvanderpoel)


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
73 Reacties
04-07-2025 10:11
of kortweg "mijn carriere is belangrijker dan het milieu"
    04-07-2025 10:17
    Ik vind Mathieu's carrière ook belangrijker dan het milieu.
    04-07-2025 10:19
    @Dveck, dat geloof ik graag. Er zijn op deze site wel meer mensen niet voor rede vatbaar omwille van blinde adoratie voor een bepaalde ploeg en/of renner.
    04-07-2025 10:23
    Daar ben ik m.b.t. Mathieu volledig schuldig aan. Snap overigens het gebruik van privéjets door hem heel veel beter dan het uithangboard ervoor willen zijn (ja geld, duh).
    04-07-2025 11:10
    Snap zijn beredenering helemaal. Ook de blootstelling voor virussen. Hoeveel mensen zitten hoestend in een vliegtuig. Weg voorbereiding.
    Die vluchtjes vallen in het niet bij de machthebbende klimaatontkenners in VS en Rusland. Hun beleid zorgt voor gigantisch veel methaan en Co2 uitstoot.
    04-07-2025 11:15
    Hoge bomen vangen veel wind. Altijd makkelijk om vingertje te wijzen. Ondertussen kopen we met zn allen nog massaal producten verpakt in plastic en andere bende. Gaan de meeste van deze deugridders lekker met vliegtuig op vakantie naar all inclusive etc.
    04-07-2025 11:54
    @Fied,

    spreek voor jezelf.

    Ik overtuigde gisteren nog enkele collega's om bij een volgende zakenreis, net als ik, met de trein te gaan en niet het vliegtuig te nemen. En dat ondanks dat dit meer tijd en geld zal gaan kosen.
    04-07-2025 12:48
    LeoR 16, jij bent een goed mens.
    04-07-2025 14:12
    Ach dat vliegtuig is idd niet goed voor het milieu, maar dat geld voor zo veel voertuigen of bv containerschepen. Die laatste varen nog op bunkerolie. En de 18 grootste containerschepen vervuilen meer als 50 miljoen auto's. Om dat als voorbeeld mee te geven.
    Ik kijk liever vooruit, ontwikkeling in duurzaamheid van vliegtuigen staat ook niet stil. Schenk daar ook wat aandacht aan. Verdiep je er maar eens in. Alles heeft tijd(geld) nodig om tot duurzaamheid te komen.
    04-07-2025 16:18
    Jij bent echt een goed mens. Fijn dat ik je heb leren kennen. Mag ik daarmee koketteren zodat ik ook deug?
    04-07-2025 23:53
    Lol, intussen draait de wapenindustrie voor 100' en miljarden op volle toeren. Uiteraard klimaatneutraal en milieuvriendelijk.
    De jongens en meisjes van Wallstreet en The City lachen hun ballen uit hun bh en broek.
    Einstein zei het al:
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the universe."
04-07-2025 10:32
Wat je hier ziet gebeuren is een bekend patroon: er is een groep mensen die vanuit een moreel verheven positie oordeelt over andermans keuzes, zonder oog voor context of proportionaliteit.
In dit geval: privéjet = slecht, dus wie daarmee samenwerkt, deugt niet. Punt.

Dat is geen kritiek meer, dat is morele druk (bedoeld om ander gedrag af te dwingen).

Maar zo werkt een gezonde samenleving niet. Mensen maken afwegingen. Van der Poel legt netjes uit waarom deze samenwerking voor hem logisch is: het gaat om herstel, prestaties, minder stress. Hij ontwijkt de aanval niet, maar hij buigt ook niet. Hij blijft overeind, zonder zich vijandig op te stellen. Dat is sterk.

Wat me zo tegenstaat aan het moralisme van vandaag is dat het zelden nog voortkomt uit gewetensvorming of echte betrokkenheid. Het is een lifestyle geworden, een publieke pose. De hedendaagse Descartes zou zeggen: Deceo, ergo sum (ik deug, dus ik besta).
    04-07-2025 10:34
    @Panache, je gebruikt veel tekst om te zeggen dat je er helemaal niets van begrijpt :D
    04-07-2025 10:35
    Mooi verwoord Panache! Hulde.
    04-07-2025 10:36
    Zonder (morele) druk vinden er geen veranderingen plaats. Ik vind het niet onlogisch om anderen te wijzen op hun enorme voetafdruk. Het is vaak ook een kwestie van bewustwording.
    04-07-2025 10:39
    Volkomen gelijk. Mensen hebben er een full-time hobby (lees eigenlijk ziekelijke behoefte) van gemaakt om andere mensen de les te lezen wanneer deze een andere levensstijl/overtuiging hebben dan de kritiek hebbende. Alleen slaat die kritiek door in ‘het willen opleggen van’.
    04-07-2025 10:41
    Dus jij vindt het logisch dat iemand zijn middelvinger uitsteekt naar het welzijn van de wereld zodat hij net ietsje beter kan zijn in z'n job? Als iedere mens zo zou denken zullen we snel in de problemen zitten.
    04-07-2025 10:46
    Het partnershap heeft te maken met zijn bankrekening, niet met het uitvoeren van zijn job. (Hij gebruikt al jaren privéjets zonder zijn gezicht aan die sector te verbinden.)
    04-07-2025 12:04
    Ik vind dit om meerdere redenen jammer.
    Ik had liever gezien dat hij ambassadeur was geworden van de hogesnelheidstreinen in Europa met als top 3: 1. Spanje 3973km 310km/h 2. Frankrijk 2800km 320km/h. 3. Duitsland 3000km 300 km/h. Voor koersen in zijn achtertuin -Nederland en België- heeft hij geen vliegtuig nodig. En koersen in de woestijn moet je om andere redenen niet willen.
    Maar vooral: de koers is bij uitstek de sport van de gewone mensen. Wie ooit bij de Ronde van Vlaanderen is geweest weet precies wat ik bedoel. Dit elitaire gedoe -zometeen gaat hij het golfen ook nog promoten!- hoort niet bij wielrennen. Toen niet, nu niet en nooit niet.
    04-07-2025 13:24
    Zoals ik het lees begrijpt Panache het dondersgoed.
    04-07-2025 13:55
    Amen. Vergeet er echter niet bij te vermelden dat de mensjes niet alleen heel graag willen deugen maar ook graag willen laten zien aan de rest van de wereld dat ze zo geweldig deugen.
    04-07-2025 14:31
    Er zit een wezenlijk verschil tussen een dienst te gebruiken, en er bewust voor kiezen om het marketing uithangbord ergens van te zijn.

    Verder is je gehele betoog over morele verhevenheid een vreemde. Ik las gisteren goed onderbouwde betogen van mensen die het spijtig vinden dat MvdP zich als posterboy van een zwaar vervuilend merk voor de puissant rijken laat gebruiken. Het bekommeren om ons aller leefklimaat, waar juist de minder geprivilegieerden hinder gaan ondervinden van steeds extremer wordend weer, is tonen van empathie, niet van morele verhevenheid.
    04-07-2025 14:56
    Je hebt wel gelijk dat het morele vingertje van vooral de jongeren eerder een lifestyle is dan iets dat ze daadwerkelijk zelf in de praktijk brengen.

    Maar los daarvan en hij mag natuurlijk opteren voor een privéjet omdat hij het kan betalen, het is natuurlijk een compleet nonsens-PR-verhaaltje dat hij wel moet afhaspelen omdat er wat commotie was ontstaan. Mathieu is, zeker de laatste jaren, toch wel een beetje een patser die graag met zijn luxe en status uitpakt en dat mag hij natuurlijk want het is geen voorrecht van de overbetaalde voetballers om dat te doen. En soms zal het wel beter zijn, maar een topsporter heeft niet zo'n drukke agenda dat hij ALTIJD een privéjet nodig heeft voor zijn verplaatsingen. Van wedstrijd naar wedstrijd met weinig tijd tussen kan je nog goedpraten, maar na een wedstrijd of gewoon even over huis, vlieg dan in eerste klasse en je hebt ook geen snotneuzen naast je en je hebt ook nog snelle boardingopties.

    Maar natuurlijk mag hij privéjets gebruiken zoals hij dat wil, hij is rijk genoeg en met gemakzuchtig zijn overtreed je ook geen wetten.
    04-07-2025 17:37
    Lijkt een 50/50 gevalletje te zijn met pro- en contrastemmen. Het zou eerder 99-1 moeten zijn, maar 'who gives a f*ck about the planet' 'Niet mijn probleem', terwijl het exact dat wel is. We hebben er maar eentje. Daar kunnen Descartes en zijn dualistische opsplitsing in lichaam (tijdelijk) en ziel (eeuwig) niets aan veranderen. Zal ik er even Spinoza tegenover zetten: de wereld die we zien, is de echte en we hebben er echt maar eentje hoor.
04-07-2025 10:43
Deze reactie bevestigt spijtig genoeg enkel dat hij de kern van de kritiek niet begrepen heeft. Het is één ding om je eigen carrière boven de klimaatbekommernissen te plaatsen, maar weer helemaal iets anders om je (al goed gespijsde) bankrekening ook tot die status te verheffen. De partnerships met Lamborghini en andere luxeproducten helpen natuurlijk niet met het elitaire imago dat hij zo aan het opbouwen is.
    04-07-2025 11:27
    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Mathieu voorstander is van kernenergie, wat natuurlijk een giga reductie van fossiele uitstoot zou betekenen (zie Frankrijk). Maar helaas bestaat de groep die kernenergie verdacht maakt en vliegverkeer aan de kaak stelt, veelal uit dezelfde personen. Zoiets zie je ook bij Greenpeace met haar strijd tegen gouden rijst. De Filippijnen waren in juli 2021 het eerste land ter wereld dat de commerciële teelt van gouden rijst goedkeurde, maar Greenpeace in 2024 dwong een verbod via de rechtbank af.
    Achtergrondinformatie:
    "Greenpeace heeft het voortouw genomen in de strijd tegen Gouden Rijst, dat het potentieel heeft om een ​​groot deel van de sterfgevallen en ziekten veroorzaakt door een vitamine A-tekort (VAD) te verminderen of te elimineren, wat de grootste impact heeft op de armste mensen in Afrika en Zuidoost-Azië. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 250 miljoen mensen lijden aan VAD, waaronder 40 procent van de kinderen jonger dan vijf in de ontwikkelingslanden. Gebaseerd op statistieken van UNICEF komen er jaarlijks in totaal één tot twee miljoen vermijdbare sterfgevallen voor als gevolg van VAD, omdat het het immuunsysteem aantast, waardoor baby's en kinderen een groot risico lopen. VAD zelf is wereldwijd de belangrijkste oorzaak van blindheid bij kinderen en treft elk jaar 250.000 - 500.000 kinderen. De helft sterft binnen 12 maanden na het verlies van hun gezichtsvermogen."
    https://www.supportprecisionagriculture.org/nobel-laureate-gmo-letter_rjr.html

    Dus wat imago betreft snap ik wel dat Mathieu van der Poel afstand houdt.
    04-07-2025 11:35
    @Panache, Ik snap Matthieu ook wel .. dat hij afstand houdt van een organisatie die zich inzet voor een duurzame toekomst. Vlug gaan aanbellen bij "Flyinggroup Aero" en "Lamborghini" zodat hij zijn imago van wereldvreemde snob kan redden.
    04-07-2025 11:45
    Zo kan je natuurlijk met vanalles aankomen dat weinig met het onderwerp (MvdP die de sector van privéjets promoot) te maken heeft.

    Maar kom, ik hap even. Ik kan enkel over mezelf spreken, maar zelf was ik als jonge tiener lid van Greenpeace en ben ik er na twee jaar uitgestapt net omdat ze zich zo hard verzetten tegen kernenergie. Andere, meer lokale (afdelingen van) natuurverenigingen die aan clean-ups en biotoopherstel doen dragen nu mijn persoonlijke voorkeur. Het topic van GGO's is dan weer ongelooflijk complex: kijk je enkel naar de menselijke noden (voedseltekorten), of ook naar de omgeving (kans op verspreiding en kruisbestuiving) en achterliggende economische motieven (ggo's kunnen de volgende stap zijn in de monopolisatie door een handvol multinationals)?
04-07-2025 12:00
Hij heeft geen groene ambities.
    04-07-2025 12:05
    Geniale reactie :D
04-07-2025 10:16
Prima, dat je dit als topsporter voor jezelf doet. Of eigenlijk natuurlijk al niet echt prima, maar kan het ergens wel begrijpen. Maar dan hoef je nog steeds geen privejet bedrijf op je instagram te promoten....
    04-07-2025 11:13
    Lijkt me een voorwaarde om het te kunnen gebruiken. Niet zo moeilijk te begrijpen lijkt me.
04-07-2025 11:35
Er zit nogal een verschil in als één persoon met een privé jet vliegen, en het als ambassadeur promoten aan je miljoenen volgers. Elke topsporter en elk mens mag van mij egoistisch zijn, en deze keuze maken. Sport, de belangrijkste bijzaak van het leven. Het maakt wel weer pijnlijk duidelijk in hoeverre ook Mathieu van der Poel geen idee heeft van wat er echt belangrijk is in de wereld, en vooral voor de toekomst van zijn, en onze kinderen.

Een dieptepunt in de sportsponsoring. of beter gezegd Sportwashing. Mathieu, ik had beter van je verwacht.
04-07-2025 10:25
Die Lambo's draaien ook niet om luxe, maar om prestaties, herstel en de ondersteuning die me helpt om elke keer dat ik ergens aan de start verschijn van een veldrit in mijn Lamborghini 100% te geven. Ik zit zelf ín de wagen, dus heb ik minder blootstelling, wat mij helpt om gezond te blijven.
    05-07-2025 01:33
    Bij “Ik probeer verantwoorde keuzes te maken waar ik kan”, moest ik ook gelijk aan de lambo’s denken. MvdP heeft kennelijk schijt aan het klimaat en dat is prima wat mij betreft, maar hij moet dan niet dit soort deug-teksten bezigen, daar wordt ik dan wel een beetje moe van.
04-07-2025 11:23
Het zijn losstaande zaken natuurlijk

A: Het als wereldtopper gebruik maken van een privéjet omwille optimaal preseteren
B: Dit vervolgens breed lachend promoten aan, ja wie eigenlijk?

Van mij mag hij overigens doen wat hij wil hoor, hij is gewoon van de (golf)karretjes, spulletjes etc. Het past wel bij m dit partnership.
    04-07-2025 11:30
    Dus je zegt dat jij nu niét op vakantie gaat met een privéjet? Altijd al geweten dat jij geen fan was!
04-07-2025 10:41
Als dat de argumentatie is, zou hij ook weleens mogen stoppen met die slecht voorbereide mountainbike wedstrijden..
04-07-2025 10:46
Bah, deugvolk met wijzende vingertjes.
04-07-2025 10:16
Ik snap niet dat mensen zich druk kunnen maken over een privéjet als side hussle terwijl Israël gewoon vrolijk in dit peleton meefietst.
    04-07-2025 10:30
    Dat heeft wellicht dezelfde oorzaak als de (totaal onterechte) kritiek die Wærenskjold kreeg toen hij paste voor de AlUla Tour. Mensen zijn immers niet altijd even consequent in hun verontwaardiging.

    Desalniettemin is het nog altijd beter om 1 maal je moreel kompas te laten spreken, dan helemaal nooit.
    04-07-2025 10:32
    Het één sluit het ander niet uit. Het is zo'n beetje het zwakste argument in discussies: er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Niet dus, kleine veranderingen tellen op tot grote. En het is niet OF OF, maar EN EN.
    04-07-2025 10:36
    Er wordt toch veel kritiek gegeven aan het feit dat sponsors als Israël en UAE worden getolereerd? Ik lees vaak reacties hier en op andere sites van mensen die tegen deze ploegen zijn puur omwille van de sponsor.
    04-07-2025 16:20
    Daar kun je alleen een probleem mee hebben als je dom de meute volgt.
04-07-2025 10:19
Marginal gains zoeken dus. Ik geef hem groot gelijk. En nu als een jet richting etappezeges!
04-07-2025 11:19
Kunnen we dan ook gelijk stoppen met helikopters, motoren, verre verplaatsingen per vliegtuig etc?
04-07-2025 11:57
@Fied,

ik gebruik hiervoor graag een quote van verder op in dit topic:

"Het één sluit het ander niet uit. Het is zo'n beetje het zwakste argument in discussies: er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Niet dus, kleine veranderingen tellen op tot grote. En het is niet OF OF, maar EN EN."
04-07-2025 11:58
@Fied Denk jij nu echt dat dit het enige issue is waar mensen kritiek op geven. Jij kent de mensen in deze comment sectie niet, maar ik vermoed dat de meesten hier met veel dingen die in de USA gebeuren niet akkoord gaan.
04-07-2025 13:46
En velen van deze zgn.
moraalridders gaan zelf nooit met vliegtuig op vakantie, rijden geen auto, gebruiken geen airco, wassen en drogen nog met de hand, zenden nog berichtjes met trommels of rookwolkjes, volgen wieleretappes waarin veel volgauto's en motoren rijden en zijn blij met helikopterbeelden zodat ze van hun luie zetel kunnen kijken. Oftewel hypocrisie ten top. Natuurlijk is milieu belangrijk, maar tja wat wil je als de wereldbevolking op een gelijkblijvende aarde met miljarden blijft groeien en ze allemaal welvaart willen....dan zal deze bijverdienste van Mathieu natuurlijk hier doorslaggevend zijn.
04-07-2025 15:09
Mvdp begint aardig van het padje te raken. Jammer dit, doet veel afbreuk aan de persoon.
    04-07-2025 15:31
    Het is maar net of je een zelfbenoemde moraalridder bent die zijn mening opdringt aan alles en iedereen of niet. Ook elke morgen even naar de tabaksshop en de benzinepomp om daar de klanten en het personeel uit te schelden. Ik vind Mathieu een topper en hij mag van mij zelf bepalen wat hij met zijn geld doet. Voor mijn part gooit hij t in de sloot. Dan duiken de geitenwollensokkenwerkelozen er als eerste achteraan.
    04-07-2025 15:50
    Begint? het is nu niet de eerste keer dat hij de plank misslaat..
04-07-2025 11:16
Niet op reageren. Je kan het toch nooit goed doen. Het is verspilde energie. Als jij die sponsor wil. Ga er voor en wat de massa vindt is in mijn ogen irrelevant. Laat de massa maar eens met een alternatief komen dat werkt.
    04-07-2025 11:22
    En met een alternatief komen dat werkt, bedoel je 'geen propaganda maken TEGEN het milieu'?

    Als je baas morgen het loon van jou en al je collega's halveert, is wat de massa (iedereen behalve je baas) vindt wellicht ook irrelevant?
    Want dat is namelijk exact dezelfde situatie. Iemand doet iets extreem egoïstisch, verrijkt zichzelf ermee, en anderen betalen de tol.
    04-07-2025 11:38
    Allemaal gelul in de marge. Irrelevant vingertje wijzen naar enkele individuen is echt triest. Zojuist heeft de USA ingestemd met een wet die de meeste groene energie initiatieven aldaar afschaft. Dat is een miljard keer erger dan een privéjet die af en toe naar een koers vliegt.
04-07-2025 12:34
Hij is millionair en leeft er naar, zelf, met zijn poten verdient !
Vliegen naar al die koersen en spanje is logisch, zich mengen met het gepeupel liever niet , dus ik snap het wel..afgelopen zondag morgen stak hij nog gewoon zojn hand op toen we hem tegen kwamen
Het is niet woke, maar hij is de ergste niet.. (jef Brezos) het is een lange lijst..
04-07-2025 12:39
Om dit gedrag te compenseren zal Mathieu na de Tour zeker 2000 bomen moeten planten in de groene trui.
04-07-2025 13:15
Cero, cero, cero, cero, cero, cero, cero, procent van de totale uitstoot veroorzaakt door wielrennen. Waar praten we over :-)

Vraag me af of al die klagers denken dat alle andere toppers -ook in veel andere sporten- met de trein naar wedstrijden reizen?
Maar goed, aandacht voor een groenere wereld geen kwaad, over de rug van anderen de moraalridder uithangen wel.
04-07-2025 14:46
Ik snap best dat vanuit sportief oogpunt je de kans op ziekte wil verkleinen. Ik kan ook niks met linkse rakkers die denken dat CO2 vrij reizen op dit moment in de wielrennerij mogelijk is. Echter vind ik het wel degelijk kwalijk om MvdP vrij te pleiten, het is een bewuste keuze om je voor veel geld te committen aan een zwaar vervuilend merk dat enkel diensten levert voor de puissant rijken.

Als MvdP en z'n management slim is er nou een vliegmarkt is waar elektrisch vliegen relatief snel realiteit kan worden is het de privejet markt wel (lichtere vliegtuigen) om daar iets mee te doen. Dit is toch een beetje om anno 2025 de brand anchor van Philip Morris te worden.
04-07-2025 11:14
Och arme jongen. Je zal maar een bekende sporter zijn en op sociale media zitten. Je bent prooi voor de deugers en de moraalridders. Ik zou er helemaal
    04-07-2025 11:30
    Hij gebruikt zijn grote aantal volgers op social media om een lucratief contract af te sluiten. Als een deel van die volgers dan bedenkingen heeft bij het type bedrijf dat je gaat promoten is het natuurlijk ook heel logisch dat ze dit laten weten. Je kan niet de exposure willen verzilveren zonder de directe feedback inherent aan het platform erbij te nemen.
04-07-2025 11:23
Hoge bomen vangen veel wind. Goed dat hij er een nette reactie er onder zet.

Hij heeft door de keuze van zijn sponsoren natuurlijk wel de schijn van zijn goede bedoelingen tegen.
04-07-2025 11:30
Wielrenners fietsen meestal van a naar b. Hij zal er niet in zitten tijdens de tour, neem ik aan. Maar als hij een wedstrijd moet fietsen op laten we zeggen ijsland of de noordkaap, dan komt zo'n privéjet toch wel goed van pas.
    04-07-2025 11:34
    Matje herstelt beter op grote hoogte. Dus 's nachts slaapt hij samen met Roxanne in zijn privé-jet die een uurtje of acht over de oceaan gaat vliegen terwijl de rest van zijn ploeg in een aftands Frans hotelletje ligt te schimmelen en de verzuring zich opstapelt in hun benen.

Reacties zijn gesloten.