Mathieu van der Poel reageert op commotie rond zijn partnership met privéjet-bedrijf
Mathieu van der Poel heeft gereageerd op de kritiek onder zijn recentste Instagram-post. Daarin kondigde de Nederlandse wielrenner donderdagmiddag aan dat hij de nieuwe ambassadeur was geworden van Flyinggroup Aero, een bedrijf gespecialiseerd in het beheer van privéjets. Volgens veel kritische volgers promoot de kopman van Alpecin-Deceuninck met zijn nieuwe samenwerking een industrie die volgens hen geen rekening houdt met het klimaat.
De ophef bleef niet ongezien door de toprenner zelf. Van der Poel besloot donderdagavond zelf te reageren in de comment sectie onder zijn eigen aankondigingsbericht. “Ik heb een aantal reacties gezien en wil open zijn over mijn samenwerking met Flying Group als duurzame partner. Ik begrijp de zorgen over het milieu en ik respecteer ieders stem”, opent de Nederlander.
“Tegelijkertijd is de manier waarop ik reis belangrijk voor mijn sport en carrière. Ik werk elke dag ongelooflijk hard om op mijn hoogste niveau te presteren, en dat betekent keuzes maken die mijn tijd, mijn gezondheid en mijn gemoedsrust beschermen. Ontspannen vliegen, met minder stress en blootstelling, helpt me gefocust en gezond te blijven.”
“Deze samenwerking draait niet om luxe, maar om prestaties, herstel en de ondersteuning die me helpt om elke keer dat ik ergens aan de start verschijn 100% te geven. Ik probeer altijd verantwoorde keuzes te maken waar ik kan, maar ik sta ook achter de toewijding die ik heb getoond aan mijn doelen.”
“Bedankt aan degenen die het begrijpen 🤝🏻”, sluit MVDP af.
Dit bericht op Instagram bekijken
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Die vluchtjes vallen in het niet bij de machthebbende klimaatontkenners in VS en Rusland. Hun beleid zorgt voor gigantisch veel methaan en Co2 uitstoot.
spreek voor jezelf.
Ik overtuigde gisteren nog enkele collega's om bij een volgende zakenreis, net als ik, met de trein te gaan en niet het vliegtuig te nemen. En dat ondanks dat dit meer tijd en geld zal gaan kosen.
Ik kijk liever vooruit, ontwikkeling in duurzaamheid van vliegtuigen staat ook niet stil. Schenk daar ook wat aandacht aan. Verdiep je er maar eens in. Alles heeft tijd(geld) nodig om tot duurzaamheid te komen.
De jongens en meisjes van Wallstreet en The City lachen hun ballen uit hun bh en broek.
Einstein zei het al:
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the universe."
In dit geval: privéjet = slecht, dus wie daarmee samenwerkt, deugt niet. Punt.
Dat is geen kritiek meer, dat is morele druk (bedoeld om ander gedrag af te dwingen).
Maar zo werkt een gezonde samenleving niet. Mensen maken afwegingen. Van der Poel legt netjes uit waarom deze samenwerking voor hem logisch is: het gaat om herstel, prestaties, minder stress. Hij ontwijkt de aanval niet, maar hij buigt ook niet. Hij blijft overeind, zonder zich vijandig op te stellen. Dat is sterk.
Wat me zo tegenstaat aan het moralisme van vandaag is dat het zelden nog voortkomt uit gewetensvorming of echte betrokkenheid. Het is een lifestyle geworden, een publieke pose. De hedendaagse Descartes zou zeggen: Deceo, ergo sum (ik deug, dus ik besta).
Ik had liever gezien dat hij ambassadeur was geworden van de hogesnelheidstreinen in Europa met als top 3: 1. Spanje 3973km 310km/h 2. Frankrijk 2800km 320km/h. 3. Duitsland 3000km 300 km/h. Voor koersen in zijn achtertuin -Nederland en België- heeft hij geen vliegtuig nodig. En koersen in de woestijn moet je om andere redenen niet willen.
Maar vooral: de koers is bij uitstek de sport van de gewone mensen. Wie ooit bij de Ronde van Vlaanderen is geweest weet precies wat ik bedoel. Dit elitaire gedoe -zometeen gaat hij het golfen ook nog promoten!- hoort niet bij wielrennen. Toen niet, nu niet en nooit niet.
Verder is je gehele betoog over morele verhevenheid een vreemde. Ik las gisteren goed onderbouwde betogen van mensen die het spijtig vinden dat MvdP zich als posterboy van een zwaar vervuilend merk voor de puissant rijken laat gebruiken. Het bekommeren om ons aller leefklimaat, waar juist de minder geprivilegieerden hinder gaan ondervinden van steeds extremer wordend weer, is tonen van empathie, niet van morele verhevenheid.
Maar los daarvan en hij mag natuurlijk opteren voor een privéjet omdat hij het kan betalen, het is natuurlijk een compleet nonsens-PR-verhaaltje dat hij wel moet afhaspelen omdat er wat commotie was ontstaan. Mathieu is, zeker de laatste jaren, toch wel een beetje een patser die graag met zijn luxe en status uitpakt en dat mag hij natuurlijk want het is geen voorrecht van de overbetaalde voetballers om dat te doen. En soms zal het wel beter zijn, maar een topsporter heeft niet zo'n drukke agenda dat hij ALTIJD een privéjet nodig heeft voor zijn verplaatsingen. Van wedstrijd naar wedstrijd met weinig tijd tussen kan je nog goedpraten, maar na een wedstrijd of gewoon even over huis, vlieg dan in eerste klasse en je hebt ook geen snotneuzen naast je en je hebt ook nog snelle boardingopties.
Maar natuurlijk mag hij privéjets gebruiken zoals hij dat wil, hij is rijk genoeg en met gemakzuchtig zijn overtreed je ook geen wetten.
Achtergrondinformatie:
"Greenpeace heeft het voortouw genomen in de strijd tegen Gouden Rijst, dat het potentieel heeft om een groot deel van de sterfgevallen en ziekten veroorzaakt door een vitamine A-tekort (VAD) te verminderen of te elimineren, wat de grootste impact heeft op de armste mensen in Afrika en Zuidoost-Azië. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 250 miljoen mensen lijden aan VAD, waaronder 40 procent van de kinderen jonger dan vijf in de ontwikkelingslanden. Gebaseerd op statistieken van UNICEF komen er jaarlijks in totaal één tot twee miljoen vermijdbare sterfgevallen voor als gevolg van VAD, omdat het het immuunsysteem aantast, waardoor baby's en kinderen een groot risico lopen. VAD zelf is wereldwijd de belangrijkste oorzaak van blindheid bij kinderen en treft elk jaar 250.000 - 500.000 kinderen. De helft sterft binnen 12 maanden na het verlies van hun gezichtsvermogen."
https://www.supportprecisionagriculture.org/nobel-laureate-gmo-letter_rjr.html
Dus wat imago betreft snap ik wel dat Mathieu van der Poel afstand houdt.
Maar kom, ik hap even. Ik kan enkel over mezelf spreken, maar zelf was ik als jonge tiener lid van Greenpeace en ben ik er na twee jaar uitgestapt net omdat ze zich zo hard verzetten tegen kernenergie. Andere, meer lokale (afdelingen van) natuurverenigingen die aan clean-ups en biotoopherstel doen dragen nu mijn persoonlijke voorkeur. Het topic van GGO's is dan weer ongelooflijk complex: kijk je enkel naar de menselijke noden (voedseltekorten), of ook naar de omgeving (kans op verspreiding en kruisbestuiving) en achterliggende economische motieven (ggo's kunnen de volgende stap zijn in de monopolisatie door een handvol multinationals)?
Een dieptepunt in de sportsponsoring. of beter gezegd Sportwashing. Mathieu, ik had beter van je verwacht.
A: Het als wereldtopper gebruik maken van een privéjet omwille optimaal preseteren
B: Dit vervolgens breed lachend promoten aan, ja wie eigenlijk?
Van mij mag hij overigens doen wat hij wil hoor, hij is gewoon van de (golf)karretjes, spulletjes etc. Het past wel bij m dit partnership.
Desalniettemin is het nog altijd beter om 1 maal je moreel kompas te laten spreken, dan helemaal nooit.
ik gebruik hiervoor graag een quote van verder op in dit topic:
"Het één sluit het ander niet uit. Het is zo'n beetje het zwakste argument in discussies: er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Niet dus, kleine veranderingen tellen op tot grote. En het is niet OF OF, maar EN EN."
moraalridders gaan zelf nooit met vliegtuig op vakantie, rijden geen auto, gebruiken geen airco, wassen en drogen nog met de hand, zenden nog berichtjes met trommels of rookwolkjes, volgen wieleretappes waarin veel volgauto's en motoren rijden en zijn blij met helikopterbeelden zodat ze van hun luie zetel kunnen kijken. Oftewel hypocrisie ten top. Natuurlijk is milieu belangrijk, maar tja wat wil je als de wereldbevolking op een gelijkblijvende aarde met miljarden blijft groeien en ze allemaal welvaart willen....dan zal deze bijverdienste van Mathieu natuurlijk hier doorslaggevend zijn.
Als je baas morgen het loon van jou en al je collega's halveert, is wat de massa (iedereen behalve je baas) vindt wellicht ook irrelevant?
Want dat is namelijk exact dezelfde situatie. Iemand doet iets extreem egoïstisch, verrijkt zichzelf ermee, en anderen betalen de tol.
Vliegen naar al die koersen en spanje is logisch, zich mengen met het gepeupel liever niet , dus ik snap het wel..afgelopen zondag morgen stak hij nog gewoon zojn hand op toen we hem tegen kwamen
Het is niet woke, maar hij is de ergste niet.. (jef Brezos) het is een lange lijst..
Vraag me af of al die klagers denken dat alle andere toppers -ook in veel andere sporten- met de trein naar wedstrijden reizen?
Maar goed, aandacht voor een groenere wereld geen kwaad, over de rug van anderen de moraalridder uithangen wel.
Als MvdP en z'n management slim is er nou een vliegmarkt is waar elektrisch vliegen relatief snel realiteit kan worden is het de privejet markt wel (lichtere vliegtuigen) om daar iets mee te doen. Dit is toch een beetje om anno 2025 de brand anchor van Philip Morris te worden.
Hij heeft door de keuze van zijn sponsoren natuurlijk wel de schijn van zijn goede bedoelingen tegen.