Mathieu van der Poel vloert Alaphilippe in de Brabantse Pijl
foto: Cor Vos
woensdag 17 april 2019 om 17:19

Mathieu van der Poel vloert Alaphilippe in de Brabantse Pijl

Mathieu van der Poel heeft de 59e editie van de Brabantse Pijl gewonnen. In Overijse was hij de beste in de sprint met een elitegroepje met in ook Julian Alaphilippe, Michael Matthews en Tim Wellens. Op de erelijst volgt Van der Poel Wellens op.

De Smeysberg, de Alsemberg, de Bruine Put, de Menisberg…het zijn slechts de eerste van 31 beklimmingen die de renners deze 59e editie van de Brabantse Pijl voor de wielen geschoven kreeg. De plaatselijke rondes over 23,4 kilometer rond aankomstplaats Overijse aan het eind van de koers zouden een belangrijke rol moeten vertolken met de beklimming van achtereenvolgens de Hagaard, Hertstraat, Holstheide, IJskelderlaan en Schavei.

Zeven renners in de vroege vlucht
Zeven renners kregen al vroeg een vrijgeleide. Frederik Backaert, Francesco Bongiorno, Dries De Bondt, Arjen Livyns, Andrea Peron, Edward Planckaert en Ludovic Robeet sloegen de handen ineen en pakten rap een bijna vijf minuten voorsprong. Toen de heuvels elkaar in hoog tempo begonnen op te volgen, begon het tijdsverschil langzaamaan te slinken.

Mathieu van der Poel bij de start van de koers – foto: Cor Vos

Bij het ingaan van de plaatselijke omloop was het verschil nog maar 1:20. De teruglopende marge was het sein voor Tosh Van der Sande en Mikkel Honoré om de tegenaanval in te zetten. Op zestig kilometer van de meet begon dan ook Mathieu van der Poel zich te bemoeien. In één ruk maakte hij de oversteek naar Van der Sande en Honoré, die de benen meteen stil hielden.

Zonder hulp besloot ook Van der Poel de achtervolging te staken, waarna de drie zich lieten terugzakken. Intussen eiste het parcours zijn tol in de kopgroep, die steeds verder uitdunde. Uiteindelijk zouden de Belgen Backaert, De Bondt, Livyns en Planckaert voorin overblijven. Daarachter werd intussen een nieuwe tegenaanval ingezet met ook oud-winnaar Petr Vakoč.

Van der Poel geeft nog eens gas
Op veertig kilometer gaf ook Van der Poel nog eens gas, wat zoetjesaan het einde inluidde van de restanten van de vroege vlucht. Zeven kilometer later was het dan over en uit voor de kopgroep toen het peloton opnieuw aansloot in hun wiel. Er wachtte de renners op dat moment nog zeven beklimmingen tot aan de finish in Overijse.

Frederik Backaert voert de vroege vlucht aan – foto: Cor Vos

De nervositeit nam toe in aanloop naar de voorlaatste passage van de IJskelderlaan. Daryl Impey greep deze klim aan om te versnellen. Eerder toonde de Zuid-Afrikaanse kampioen zich ook al bedrijvig en hij pakte meteen een mooie voorsprong. Met 27 kilometer was het nog ver tot aan de streep, maar de renner van Mitchelton-Scott was al liefst achtmaal nationaal kampioen tijdrijden.

Bij het ingaan van de laatste lokale omloop had Impey al een marge te pakken van 0:22 op de voorposten van het pak. Op de beklimming van de Hertstraat versnelden Julian Alaphilippe en Tim Wellens. De actie van het Frans-Belgische koppel kon rekenen op reactie van Michael Matthews en Mathieu van der Poel. Al gauw sloten deze vier renners aan bij koploper Impey.

Impey overboord na versnelling Wellens
Eenmaal boven hadden de vijf elkaar gevonden en leek de koers in een plooi op zeventien kilometer van de meet. Op de Holstheide schudde Wellens aan de boom, waardoor Impey overboord ging. Vier leiders bleven over. Op de laatste passage van de IJskelderlaan versnelde Alaphilippe, maar Van der Poel reageerde alert. Ook de andere twee sloten aan.

Julian Alaphilippe in de bevoorradingszone – foto: Cor Vos

Restte nog slechts het Schavei, het slotklimmetje waar al vaker de absolute beslissing viel. Op 1,7 kilometer demarreerde Wellens, maar hij kreeg nog geen centimeter. Van der Poel voerde het kwartet aan onder de vod van de laatste kilometer. Matthews nam op het zwaarste stuk over, maar er werd veel naar elkaar geloerd.

Het peloton kwam nog dichtbij, maar de winnaars moest bij de voorste vier worden gezocht. Van der Poel ging als eerste door de laatste bocht, keek om en reed Alaphilippe op drie fietslengtes. Wellens eindigde op de derde plaats, Matthews werd vierde. Kort daarachter was Bjorg Lambrecht de snelste in de sprint om de vijfde plek.

RIDE Magazine
193 Reacties
17-04-2019 18:32
Smaken mogen verschillen, maar dit is wansmaak van een andere orde.
17-04-2019 18:33
Zijn er nu nog van die mierenzeikers, dat hij zich eerst maar eens moet bewijzen met de wereldtop. Al de wedstrijden die hij heeft gewonnen stelde volgens deze heren niets voor. Het N.K. op de weg stelde ook niets voor ( toen hij de halve Jumo ploeg aan gort reed). Wat moet hij nu nog bewijzen bij deze heren ?????
    17-04-2019 18:38
    Doe anders even normaal man. Issie je broer of zo ?
    17-04-2019 18:47
    @RV
    Dat is hier vele malen geschreven dat hij zich eerst maar een moest bewijzen met de grote jongens. Of heb jij dat noot gelezen. Zelf ben jij ook een van die MZ.
    17-04-2019 21:29
    Schijnt dat 'ie ook heel goed kan schaatsen.
    17-04-2019 22:08
    DDV en nu de BP ... toegegeven, Mathieu is de koning van de semi-klassiekers.
    18-04-2019 08:10
    @xistnc
    Ga jij maar lekker naar je NOS toe naar de omroep die niets van wielrennen moet hebben.En doe de groeten aan D.enD.
17-04-2019 18:36
Hing die nummer 5 niet tussen het peloton en de 4 koplopers?
17-04-2019 18:38
Ongelofelijk. VdP is echt een klasse apart. Nu de Amspel pakken en Mathieu is een legende.
    17-04-2019 19:01
    Daar is wel wat meer voor nodig, maar hij is al goed gestart.
17-04-2019 18:38
Had mathieu voor sky/Eneos gefietst was waarschijnlijk al 10x het D woord gebruikt
    17-04-2019 18:44
    Veldrijden is alle doping die een renner nodig heeft.
17-04-2019 18:39
Is geen afgunst of wansmaak hoor, ik zie hem gewoon niet graag koersen. Weinig finesse. Een boer moet op zijn veld blijven... Mijn excuses als ik mensen zou schofferen.
17-04-2019 18:40
Schitterende finale gezien in deze koers van "niks".
17-04-2019 18:41
Obvious trol is obvious.
17-04-2019 18:45
Wie gaat hem stoppen in de Amstel?
    17-04-2019 21:45
    Gilbert misschien, er is tot nu toe nog geen rechtstreeks duel geweest tussen Gilbert en Van der Poel en Gilbert had in Parijs-Roubaix echt nog wel een goede punch (o.a. op Gruson).
    17-04-2019 23:35
    @flitsvolger

    Tweede etappe van de Belgium Tour in 2017 werd Gilbert tweede achter..
17-04-2019 18:47
Nee.. schoffeert niemand. Denk nl niet dat er iemand is die het serieus neemt.
17-04-2019 18:47
Ik heb er ook vrij weinig mee. Hij is hard op weg naar het type van 'fysiek de sterkste en snelste na zuiver sportieve koers'. Die zie ik graag verslagen worden, mij te saai zo'n figuur er bij, totaal ongeacht het bijbehorende paspoort.
17-04-2019 18:57
Van mij mag iedereen schrijven dat MvdP een boer is, een pummel, iemand waarvoor ze absoluut niet supporteren. Prima toch? Kwestie van smaak.

MvdP wegzetten als een slecht renner mag van mij ook, maar als je dat schrijft maak je jezelf wel belachelijk.

De laatste decennia overziend kan ik me geen renner herinneren die er zo bovenuit stak in klassiekers. Je had wel renners die zich rustig hielden en dan aan het eind wonnen, of die vaak wonnen. Maar een renner die ELKE klassieker vol rijdt EN dan nog meedoet voor de prijzen, sterker nog, met een kans groter dan 50% wint als ie over de finish komt... Sagan is nooit zo goed geweest in de klassiekers hoor.

Maar goed, kijken naar zijn palmares over vijf seizoenen.

Trouwens, het zou mij ook niet verbazen als MvdP geen top10 rijdt in de Amstel. Lijkt me geen koers om te kwistig te zijn met de energie. En voor DQS en de andere teams lijkt de taktiek me duidelijk; zorgen dat je weg bent met een goed mannetje.
Als ik MvdP was zou ik AlaPhi in de gaten houden; als je daar in de buurt blijft, en DQS heeft geen mannetje voorop, dan werkt DQS voor jou, MvdP. ;-)
17-04-2019 19:00
Hij heeft 1 levensgroot probleem: niemand gaat nu nog met hem doorrijden. Ik weet het, hij zal dan wel solo gaan, maar men begrijpt mijn punt.
    17-04-2019 19:09
    Klopt. Nu al.
    17-04-2019 19:19
    In de Amstel zijn Alaphilippe en Matthews inderdaad bij de snelste renners. Sagan heeft niet de vorm. Na vandaag zullen ze niet met hem naar de finish rijden. De sprint vandaag was overduidelijk. Hij gaat het zelf moeten forceren. Ze zullen wel proberen om een ontsnapping tot stand te brengen zonder MVDP.
    18-04-2019 08:49
    Als er tien renners terugkomen zijn deze 3 nog steeds de snelste
17-04-2019 19:01
Mij ligt het ook niet aan het paspoort, nooit zelfs. Nu zit ik te denken aan andere voorbeelden van dat type saaie coureurs, Romãns...

Ook gewoon de manier waarop hij woekert met zijn krachten, nogal naïef en patserig. En dan dat 'verwonderd zijn' dat Van der Sande en Honoré niet willen meedraaien. Zucht. Het schoentje knelt ergens te fel.
17-04-2019 19:01
Misschien komt het nog RV. De Yatesjes had je aanvankelijk ook niets mee..
17-04-2019 19:06
Flippie mag blij zijn dat Matje geen Waalse Pijl en LBL rijdt. Zo maakt hij nog een kans.

Overigens kleuren hij en Wout het klassieke voorjaar door strijd en passie. Prachtige koersen al gezien met deze twee jonge matadoren.
    17-04-2019 21:48
    Daardoor is het dit jaar het interessantste voorjaar van de laatste jaren geworden.
    18-04-2019 08:50
    In de cross was het jaar dat ze kwamen ook het meest interessant. Daarna mega saai. Hopelijk is dat op de weg niet zo
17-04-2019 19:06
Saai? Dan wil ik eens een coureur horen die jij niet saai vindt. Hij begint koers te maken op meer dan 50 km voor de streep...
17-04-2019 19:06
Daar zeg je wat Kelder, de broertjes Yates... Ook zo'n saaie coureurs. Net als de broertjes Izagirre, al zijn die minder sterk.
17-04-2019 19:08
Kasseien en kasseihellingen kan hij dus aan. Gewone hellingen kan hij aan. Beschikt over een uitstekende sprint. Ben alleen benieuwd waar zijn grenzen in het klimwerk liggen. Hoe ver hij zou komen op een col ten opzichte van de betere renners in dit werk. Kan eigenlijk alle eendagswedstrijden aan vanaf de Omloop tot aan misschien zelfs Lombardije. Ben wel eens benieuwd naar de samenstelling van zijn programma de komende jaren. Spijtig dat hij de Waalse Pijl niet rijdt. Ik had hem eens graag tegen de top in dit werk die muur zien oprijden. Zo jammer dat ik hem niet meer op de weg kan bewonderen.
    17-04-2019 20:17
    Voor een echte col staat hij wel een aantal kilo's te zwaar, je kunt niet alles goed maken met pure power en uithoudingsvermogen maar voor de rest is het gewoon fenomeen en ik geniet ervan met volle teugen zoals hijzelf kennelijk ook.
    17-04-2019 21:51
    Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik gaat hij volgend jaar wel een doel van maken als hij er zin in heeft, maar ik denk dat hij iets anders gaat doen als hij dat saai vindt.
17-04-2019 19:20
Wat als ie MSR had gereden?
Hij had er absoluut bijgezeten en ook dan Flip kunnen kloppen....
17-04-2019 19:23
Gaat hij het WK op de weg rijden of zit dat in zijn mountainbike periode?
    17-04-2019 19:35
    Ik vermoed dat hij zowel WK op weg als MTB gaat rijden, geen idee of hij zijn vormpeil vast kan houden. Het zou toch eens minder moeten worden ..... hij gaat maar door. Die gast is vlak na zijn geboorte in een ketel toverdrank gevallen ofzo ;)
    17-04-2019 21:54
    Leuke vergelijking, Wout en Mathieu de nieuwe ''Asterix en Obelix''.
17-04-2019 19:28
Jeff sorry deze reactie gaat weer verwijderd worden. Misschien beter op wielerkrant posten.
17-04-2019 19:29
laat me raden, een Belg met een minderwaardigheidscomplex ;)
17-04-2019 19:45
[i]edit wf: niet doen[/i]
17-04-2019 19:45
Wat MvdP doet, is echt bijzonder. Heel knap. Het is goed dat hij voor een kleine ploeg rijdr en niet bij pakweg Sky of Astana zit. Dan had ik me alweer dood geërgerd aan de beschuldigingen. Het zou mooi zijn als hij zondag ook voor de prijzen mee weet te doen. Ik keek er al naar uit, maar nu nog meer. Heerlijk, zo’n aanvallende renner.
    17-04-2019 20:45
    Wel grappig dat net op dit forum Loulou beschuldigd wordt van doping. En de Nederlandse geweldenaar die hem hier mooi klopt,...
    18-04-2019 13:23
    Denk dat elke realistische volger hier ook zijn gezonde twijfels bij heeft. Als dit niet uitzonderlijk presteren is. Mag je een wereldtalent zijn...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine