Mathieu van der Poel over declassering: “Ik vind niet dat ik veel fout doe”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 5 juli 2023 om 07:56

Mathieu van der Poel over declassering: “Ik vind niet dat ik veel fout doe”

Mathieu van der Poel wist dinsdag in de vierde etappe van de Tour de France zijn ploeggenoot Jasper Philipsen met een ferme lead-out opnieuw naar de zege te piloteren, maar de wedstrijdjury besloot de Nederlander na afloop te bestraffen wegens een ongeoorloofde duw aan Biniam Girmay. “Zelf vind ik niet dat ik veel fout doe”, is Van der Poel van mening.

Van der Poel werd na de rit geïnterviewd door wielerjournalist Maarten Vangramberen voor de populaire wielertalkshow Vive le Vélo. Het ging al snel over de hectische finale op het racecircuit van Nogaro en de eindsprint. Van der Poel wist met een ultieme manoeuvre en versnelling Philipsen nog perfect in stelling te brengen.

De Nederlander van Alpecin-Deceuninck gaf in de laatste honderden meters van de rit echter wel een duw aan Biniam Girmay om ruimte te maken voor zijn sprinter Philipsen. Van der Poel werd na afloop dan ook gedeclasseerd, teruggezet in de daguitslag en kreeg ook een boete van 500 Zwitserse Frank en dertien strafpunten in het puntenklassement.

“Ik had het wel verwacht dat ze misschien iets zouden doen Al vond ik het zelf wel meevallen. Zelf vind ik niet dat ik veel fout doe. Ik ben de laatste die iemand in gevaar wil brengen”, geeft Van der Poel aan. “Ik vond het zelf wel meevallen. Meteen na de finish heb ik met Bini gesproken en hij dacht er hetzelfde over. Hij vond niet dat er iets ergs gebeurd was. En als je de laatste drie kilometer onder de loep neemt, moet je twintig renners declasseren.”

Gouden duo
Van der Poel werd na de vierde etappe dus gedeclasseerd, maar de stemming bij Alpecin-Deceuninck was na afloop alsnog opperbest. De ploeg heeft na vier dagen namelijk al twee ritzeges op zak, met dank aan het ‘gouden duo’ Mathieu van der Poel-Jasper Philipsen. “We komen goed overeen. Ik kan het goed vinden met Jasper. Het klikt tussen ons en dan is het net iets leuker.”

“De kans op succes is ook groot. Als ik hem perfect loods, maakt hij het acht op de tien keer af. Het is ook uniek om een ploegmaat in het groen te hijsen. En Jasper heeft al veel werk voor mij opgeknapt, bijvoorbeeld in Parijs-Roubaix. Het is geven en nemen. Dat doe ik met veel plezier.”

RIDE Magazine
30 Reacties
05-07-2023 08:25
Ik kan me best voorstellen dat Mathieu en Bini hey wel mee vinden vallen, en dat deze situatie er van bovenaf gevaarlijker uitziet dan wanneer je er midden in zit. Echter is het ook wel duidelijk dat er in die laatste paar kilometer veel te veel gevaarlijke manoeuvres plaatsvonden en daar willen we iets aan doen toch? Parcours, regels, mentaliteitsverandering, straffen... het speelt allemaal een rol. Maar van mij hoeft nu niet één renner op d'r brandstapel. Laat ze met elkaar maar eens nadenken over maatregelen die structureel iets gaan verbeteren aan de veiligheid in de steeds sneller en hectischer wordende sprints.
    05-07-2023 10:25
    Het heeft alles met parcours te maken, gisteren waren alle treintjes ontregeld. Met name door de smalle doorgang het circuit op en de bochten.
05-07-2023 08:32
Denk dat je hier precies het probleem van de massasprint uitgelegd krijgt door Mathieu:
- er mag heel veel, en de renners vinden het ook allemaal heel normaal (gedrag van Mathieu is gewoon de norm in een sprint)
- er zijn geen duidelijke regels en geen consequente handhaving, waardoor er complete willekeur ontstaat
(-straffen zijn mild, waardoor het gedrag ook blijft lonen)

Als je dit als relatieve buitenstaander bekijkt, dan is wat Mathieu doet (een andere renner opzij duwen) niet zoals het zou horen. En zou je inderdaad 20 man kunnen declasseren in de aanloop van de sprint van gisteren, want hij was niet de enige.
    05-07-2023 08:57
    Die 20 man declasseren hadden ze eigenlijk in de Dauphine moeten doen (keer op keer) om een signaal af te geven dat het in de Tour niet getolereerd zou gaan worden.
    05-07-2023 09:20
    Dat is het inderdaad, het is een soort wilde westen en soms wordt er iemand aangepakt, maar de dag erop kan dezelfde fout niet bestraft worden.
    Als je hoort dat Bini het ook prima vindt, dan is het wel duidelijk dat volgens de renners er niks mis is met een beetje ruimte creëren.
    05-07-2023 10:44
    Als je 20 man declasseert in een groep van 22 (de plek van MvdP), dan eindigt er alsnog iemand op het podium ;)
05-07-2023 08:52
Eens met Mathieu, hier was echt niet zo veel aan de hand. Dit is van een andere orde dan het kopstoten en herhaaldelijk blijven duwen wat sommige sprinters doen om in treintjes te komen.

Neemt niet weg dat de jury ergens een lijn moet trekken. Alleen moeten ze die wel consequent trekken, en dat is blijkbaar een onbekend begrip in Frankrijk.
05-07-2023 08:52
De beste stuurlui staan aan wal. Willen we met zijn allen er playstationwielrennen van maken op de openbare weg ? Goed dat er naar regels, veiligheid en parkoersen wordt gekeken, maar aub we moeten het niet gaan overdrijven. Elke dag artikels vol over over hoe onveilig het wel niet was. Vanavond zal het ook wel weer gaan over die gevaarlijke afdaling van de laatste col.
Wielrennen op de openbare weg heeft zijn gevaarlijke momenten en risico's. Dat is inherent aan de sport. Ja, het is een dooddoener; "het hoort erbij" maar wezenlijk is wel gewoon de harde werkelijkheid. Al roept Thijs Zonneveld dan wel van niet, maar die moet eerst maar eens naar zichzelf kijken hoe het hem verging bij de off-roadrace....
    05-07-2023 10:15
    Grote verschil tussen een sprint en een afdaling is dat je in een afdaling zelf bepaalt hoe hard je gaat, en in de sprint vooral afhankelijk bent van het gedrag van de mensen om je heen.

    Ik ben niet voor playstation wielrennen, ik ben eigenlijk ook tegen de 3 km regel (de finish is gewoon aan de finish), maar ik pleit wel voor een stukje gedragsverandering in het peloton (aangestuurd door de UCI)
05-07-2023 08:52
Waar zijn überhaupt knappe beelden van dit incident te zien? Ik lees hierboven over duwen met zijn hand, maar dat heb ik iig nergens terug gezien.
Ook vind ik de beelden meevallen, maar dat is denk ik vooral omdat er niemand naast Bini fietst en hij alle ruimte heeft (en neemt) om zich gedwee weg te laten zetten. Het lijkt zelfs niet eens zozeer op een fysieke duw, maar meer op een anticiperende en uitsturende Bini. Maar nogmaals, ik heb dus niet echt duidelijke beelden van het gebeuren terug kunnen zien. Feit is wel dat wanneer deze zelfde manoeuvre van de twee betrokken renners in het midden van een groep gebeurd was, er onherroepelijk gevallen gaat worden en wat dat betreft is het niet gek om een eventuele schuldige te bestraffen.
    05-07-2023 09:53
    Ik denk dat schouder aan schouder in een sprint moet kunnen, tenslotte is dat vaak een manier om recht te blijven. Echter, in deze zie je MVDP zijn schouder gebruiken om plaats te maken en Girmay dus opzij te ‘duwen’. Ik denk dat daar toch de nuance ligt.
05-07-2023 09:44
Gezemel. DIt is een pelotonsprint en iedereen die denkt dat dit als een X-box-spelletje rechtdoor gestuurd kan worden snapt niet waar hij/zij/hen naar zit te kijken. Rondom degenen die daadwerkelijk gevallen zijn worden geen declasseringen en sancties uitgedeeld. Hoe dan? Waarom wordt die gast van Uno-X niet huiswaarts gestuurd? Wringen en drummen mensen. Dit is waar de sprint om draait, iedereen die bij de eerste 30 zit heeft zich aan die omstandigheden gecommiteerd. Dit is een moshpit op wielen. Je stapt ook geen MMA-kooi in als je er bezwaar tegen hebt om een trap voor je bek te krijgen.

Ik zeg niet dat ik het allemaal even fraai vind, en dat het een vrijbrief voor rammen en beuken mag zijn. Ik ben niet zo van de massasprints. Maar ik kan er wel mee leven als de bunch-sprinters hier hun dingetje van maken en zich neerleggen bij de risico's.
    05-07-2023 09:57
    Contact & schouder aan schouder zijn in een massasprint normaal en wordt vaak gebruikt om recht te blijven en/of positie te houden. In deze zie je MVDP echter Girmay een duwtje geven om plaats te maken waar er geen plaats was. Volgens mij zit daar het verschil. Maar voorts wel met je eens dat ze dan alle ‘vergrijpen’ moet behandelen en niet enkele.
05-07-2023 10:35
Ik snap Mathieu wel, al mag het wat minder onverschillig. De manier waarop Alpecin naar voren trok was jarenlang de norm, met QuickStep als grootste voorbeeld. Daar ging het er geregeld heftiger aan toe qua agressie en intimidatie, slechts zelden met een evenredige bestraffing tot gevolg. Ik kan me eigenlijk hooguit een declassering van een lead-out herinneren in de Vuelta, net als gisteren had dat toen geen gevolgen voor de ritwinnaar zelf.

Los daarvan heeft Mathieu ook helemaal niet de intentie om te beuken, maar wil hij gewoon zijn rol zo goed mogelijk invullen. Daarvoor neemt hij de vrijheid die hij nodig heeft. En dat is precies waar het wringt. Mathieu is inmiddels recidivist.

Noodzakelijk onderdeel van de benodigde cultuurverandering is ook de mindset van de renners. Iets meer "mijn vrijheid houdt op waar die van jou begint" in plaats van "jouw vrijheid is wat er overblijft als ik de mijne heb geclaimd". Dat moet mogelijk zijn zonder de essentie van het wielrennen te verliezen, want schouder-aan-schouder sprinten moet gewoon mogelijk blijven.
05-07-2023 11:12
Nog eens herbekeken en een declassering is overbodig. Van der Poel doet niets mis eigenlijk, hij ziet de ruimte en volgt dan gewoon zijn instinct. We hebben de laatste jaren wel al veel erger gezien. Dan vond ik de sprint van Philipsen in Bayonne eerlijk gezegd problematischer. Maar ook daar was een declassering volledig overdreven geweest.
05-07-2023 09:35
Dus MvdP en Alpecin vinden de dag daarvoor het logisch dat de jury de beslissing neemt om niets te veranderen en nu twijfelen ze wel ineens aan de beslissing van dezelfde jury? Wellicht wordt ook meegewogen dat hij en Jasper Philipsen ook niet geheel vrijuit lijken te gaan bij de val van Jakobsen. Kittel gaf wel aan dat MvdP dit wellicht ook als waarschuwing moet zien en er een volgende keer zomaar een diskwalificatie kan volgen.
    05-07-2023 10:17
    Dan toon je ook meteen de willekeur aan. Want is het nu 2 keer geel is rood, of niet? Wat is de standaard? Staat iemand op scherp? Hij is immers nu al gestraft, dus weer verder met een schone lei?
    05-07-2023 11:37
    @Davbam Die willekeur is volgens mij wel overduidelijk. Volgens de regels is de straf voor MvdP zonder enige twijfel terecht. Alleen worden die regels absoluut niet consistent toegepast. Dat is wat mij betreft nog weer wat anders dan MvdP die na het zien van de beelden nog steeds zegt niets fout te doen. Dan ken je of de regels niet, of wil je ze niet kennen. Geef dan aan dat je de straf logisch vindt, maar dat je pleit voor meer consistentie.
05-07-2023 11:35
Als dit de nieuwe norm wordt en hier consequent naar gehandeld gaat worden is deze deklassering een goede beslissing.

Maar op een of andere manier heb ik het toch gevoel dat we nog 43 van dit soort situaties gaan tegenkomen deze Tour waar er niet gestraft gaat worden.

Ik hoop dat ik het mis heb...
05-07-2023 11:08
Girmay ging direct aan de kant, stel dat het Groenewegen of Cav was geweest, hadden we misschien toch een fikse valpartij gehad ...
05-07-2023 11:24
Toch een hoop reacties van mensen die zelf nooit in het peleton hebben gereden
    05-07-2023 12:58
    Hoeveel monumenten heb jij ook alweer gewonnen?
05-07-2023 08:38
Hij heeft veel goede punten maar eentje ‘ik ben wel de laatste die anderen in gevaar brengt’ is natuurlijk je reinste kolder. Het is juist 1 van zijn, zoniet het grootste, wapens dat ie bochten, kasseien, in spurts etc etc meer dan een ander kan. Zijn wiel volgen is per definitie gevaar. En daar is wat mij betreft niets mis mee want zulke coureurs horen er bij.

Met het alleen hem deklasseren gisteren schiet de organisatie zichzelfin de voet, een nieuw protocol aankomend jaar met ook consequenties voor het team zou me niet eens verbazen. En al helemaal wanneer in aankomende spurts vergelijkbare situaties plaats gaan vinden.

En wat deze specifieke casus aangaat: hij haalt zijn hand van het stuur en geeft een duw. Volgens mij is dat op papier genoeg voor een straf. Persoonlijk zie ik deze regel trouwens even onhaalbaar als ‘mag niet van lijn afwijken’. Er zijn heel veel verschillende redenen en doeleinden waarmee van deze standaarden afgeweken wordt.
    05-07-2023 08:43
    waar zie je dat hij zijn hand van zijn stuur haalt??
    hij geeft een kwak(je) maar ik zie zijn handen niet van zijn stuur gaan
    05-07-2023 08:50
    ' Ik ben de laatste die iemand in gevaar wil brengen', vraag dat maar eens aan Degenkolb haha
    05-07-2023 10:35
    Als je uitspraken gaat gebruiken om je argumenten kracht bij te zetten moet je ze wel correct quoten. Jouw "ik ben wel de laatste die anderen in gevaar brengt" is qua strekking wat anders dan "Ik ben de laatste die iemand in gevaar wil brengen”. Iets met intentie.

    Verder met je eens. Als crosser is het misschien ook wel een beetje tweede natuur om je lijf en behendigheid aan te wenden om ruimte te creëeren. Als je ziet hoe een startend cross-pack op de eerste haakse bochten in het veld afstormt (je weet wel, die winter-niche) dan is dat "vechten voor positie" en een beetje breekijzeren eigenlijk gewoon vaste prik. Het zit bij hem wat meer in het systeem dan bij je huis-tuin-keuken-wegcoureur.
    05-07-2023 11:44
    Op de Poggio haalde hij ook zijn hand van het stuur om Pogi een duwtje te geven. Zullen we hem daar dan ook maar meteen declasseren?
    05-07-2023 11:57
    Ik vind helemaal niet dat die deklassering van gisteren terecht is, for the record.

    Denk dat de organisatie hiermee alleen ellende over zichzelf en ‘de sport’ afroept. Dan beter wat extra focus op uitzakkers want daar zaten er gisteren ook weer een paar heel vreemde tussen.
    05-07-2023 12:27
    Als Ewan gewonnen had, was MvdP waarschijnlijk niet gedeklasseerd. Het is zeker zo dat meerdere renners gedeklasseerd hadden kunnen worden in deze hectische sprint, maar tenzij her gevolg een ernstige val is of een overwinning van de schuldige of een teammate van de schuldige worden deze maneuvers genegeerd. Of dat verkeerd is, is een goede vraag.
05-07-2023 08:14
Het verbaast me eigenlijk in positieve zin dat hij wordt teruggezet, het geeft wel een signaal af. Sommige renners wanen zich onaantastbaar in de chaos van een sprint. Goed dat er eindelijk eens wat actie wordt ondernomen zonder dat het eerst mis hoeft te gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine