Mathieu van der Poel niet naar het WK wielrennen in Imola
foto: Cor Vos
maandag 14 september 2020 om 08:54

Mathieu van der Poel niet naar het WK wielrennen in Imola

Mathieu van der Poel ontbreekt tijdens het WK wielrennen op de weg, dat over bijna twee weken in Imola wordt gehouden. Dat vertelde de Nederlandse kampioen aan La Gazzetta dello Sport en werd intussen ook aan WielerFlits bevestigd.

Begin deze maand werd bekend dat Imola de organisatie van het WK had overgenomen van Aigle en Martigny, waarvoor het onhaalbaar was om een grootschalig evenement te organiseren in volle coronacrisis. Rond het autocircuit van Imola is een klimparcours uitgetekend, waar in de wedstrijd voor elite-mannen bijna 5.000 hoogtemeters moeten worden overbrugd.

Aanvankelijk schoot Van der Poel het WK niet bij voorbaat af. De Nederlandse kampioen dubde nog over zijn deelname, nadat hij het beoogde WK in Zwitserland niet op zijn planning had staan. Ook had bondscoach Koos Moerenhout, die de route al verkende, al contact met hem. “Ik heb geprobeerd mijn bevindingen zo goed mogelijk op hem over te brengen.”

Maar nu blijkt dat Van der Poel de mondiale titelstrijd, op 27 september, links laat liggen. Aan La Gazzetta dello Sport vertelde hij: “We denken dat het parcours niet bij mij past.” De coureur van Alpecin-Fenix kiest ervoor om zich ten tijde van het wereldkampioenschap te gaan voorbereiden op de klassiekers in oktober.

RIDE Magazine
89 Reacties
14-09-2020 10:50
WvA zou denk ik ook naar Sunweb moeten gaan?
14-09-2020 10:58
Met Dumoulin en Kelderman in redelijk goede vorm heb je best 2 goede kopmannen toch? Ik zou Gesink, Tolhoek, Bouwman en Oomen ook meenemen. Mollema had hier goede kans gehad denk ik maarja het is niet anders.
14-09-2020 11:13
Denk dat de Giro renners niet uit hun bubbel gaan komen. Oomen en Kelderman niet mee.
14-09-2020 12:00
Zeer flauw dat hij zijn land niet wil dienen. MVDP voelt zich te goed om bidons te halen voor Dumoulin en co. Dat zullen ze niet gauw vergeten.
    14-09-2020 12:23
    Z'n land niet wil dienen? Het gaat hier niet om aan de frontlinie de Duitsers buiten te houden. Aanstellertij. Denk overigens dat Dumoulin en co daar geen seconde van wakker liggen.
    14-09-2020 12:24
    Nee, flauwekul. Parcours is gewoon te lastig. Na een paar rondjes ligt ie eraf.
    14-09-2020 13:38
    Wat een onzin Frank.
    14-09-2020 18:51
    Met de uitgevallen en de giro focussers heeft NL alle beste overblijvende renners nodig.
14-09-2020 12:03
MVDP moet er natuurlijk niet aan denken te verliezen van WVA. Snap ik wel. ;-)
14-09-2020 12:15
Jammer maar begrijpelijk in de voorbereiding naar de rest van het seizoen. Na de Tirreno zou hij toch echt in de best denkbare vorm moeten zijn om dit WK te rijden. Al zou winnen moeilijk zijn.
14-09-2020 12:41
de grote MVDP kan natuurlijk niet in dienst rijden. ik vraag me af of hij ooit zal kunnen aarden in een WT ploeg. strakke trainingsschema's, gevuld koersprogramma. het is een steengoed renner maar dat cherry picking is kampioen onwaardig.
    14-09-2020 13:11
    Als Van Aert niet zo goed bergop reed in de Tour was hij ook niet gegaan. Wat een onzin, dat gezeur over VDP.
14-09-2020 12:42
Zonder Mollema en Mathieu is Nederland serieus onthoofd. Ik zie eigenlijk niemand die daar nu kan winnen.
    14-09-2020 13:10
    Dumoulin heeft net zoveel kans als Mollema. Een kleine kans.
    14-09-2020 13:15
    Mollema heeft toch echt een veel beter palmares in eendagskoersen dan Dumoulin. Wat mij betreft geen vergelijkbare grootheden.
    14-09-2020 13:33
    Als je (bijna) nooit start in klassiekers, kun je ook geen palmares bij elkaar rijden. Maar kijk naar Innsbruck waar Dumoulin er ondanks niet ideale voorbereiding (Giro-Tour en dan opnieuw opbouwen) bij zat tot het einde. In Bergen zat hij ook gewoon in 1e groep. En wie reed er 200 meter voor de streep in Richmond op de 2de plek van het WK? Juist ja. Ik denk dat Dumoulin vanuit de luwte nog wel eens stevig kan verrassen.
    14-09-2020 13:48
    @boehoe
    Dat komt omdat Mollema zich er veel meer op heeft gericht. Zoals hierboven aangegeven doet Dumoulin het op WK's bepaald niet slecht (beter dan Mollema iig).
    14-09-2020 14:12
    Van Baarle. Fietst nu als klimknecht maar was eendaagseman.
14-09-2020 13:00
Hij durft de confrontatie met Wout Van Aert niet aan en is bang om vernederd te worden.
    14-09-2020 13:41
    Wat een onzin.
    14-09-2020 14:55
    Gelieve de trol niet te voederen
14-09-2020 13:19
Lastige voor dde giro renners (tolhoek, bouwman, oomen, kelderman) is het de vraag of dit in de giro voorbereiding past. Voor de tour renners (dumoulin, gesink) of ze de vuelta willen rijden en hoe dit in de voorbereiding daarvan past.
14-09-2020 13:40
Is 150 km op kop rammen voor Tom niet even een goede training dan?
14-09-2020 15:18
Zelfs als hij denkt niet te kunnen winnen, zou Matje toch een nuttige pion zijn. Hij redeneert net zoals Thomas: als ik geen kopman kan zijn, doe ik niet mee.
Zwak. En wat mij betreft ongeschikt voor een WT ploeg

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine