Mathieu van der Poel mogelijk toch niet op laatste startrij… dankzij last minute regelwijziging
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 11 augustus 2023 om 08:45

Mathieu van der Poel mogelijk toch niet op laatste startrij… dankzij last minute regelwijziging

Opvallend nieuws vanuit Schotland. Naar het schijnt onderzoekt de organisatie of zij de regels over de startvolgorde op het WK mountainbike kan aanpassen. Dat zou in het voordeel zijn van Mathieu van der Poel, die daardoor niet langer vanaf de laatste startrij zou hoeven te vertrekken. Een olympisch ticket bemachtigen komt daardoor een stuk dichterbij.

Wereldbeker-regels naar WK toebuigen
De organisatie zou nu onderzoeken of ze de startrij-regels die voor Wereldbekers gelden, ook kunnen toepassen op het WK. In dat geval krijgt Van der Poel de kans om op startrij vijf te vertrekken, in plaats van de dertiende en laatste startrij. In zijn jacht op olympische kwalificatie is dat een significant verschil. MVDP zou daardoor bijvoorbeeld vóór directe concurrent Gil Ly Gonen uit Israël kunnen starten en slechts drie rijen achter de nummer twaalf van de wereld, Martins Blums uit Letland. Die twee mountainbikers lijken zijn grootste concurrenten.

Meerdere bronnen binnen de mountainbike-wereld bevestigen aan WielerFlits dat er inderdaad sprake is van een verandering van de regels. In Wereldbekers is het zo dat de eerste drie startrijen gevuld zijn met de top-24 uit de Shorttrack-wedstrijd in hetzelfde weekend. Op de vierde rij komen dan de eerste acht mountainbikers op de UCI ranking, die de top-24 in de Shorttrack om wat voor reden dan ook niet gehaald hebben.

Op de vijfde startrij is ruimte gereserveerd voor renners die in de top-10 van een andere wielerdiscipline staan en daarna zijn de startrijen opnieuw gevuld op basis van de UCI Ranking. Van der Poel staat zesde op de wegranking en vijfde op de veldritranking, waardoor hij bij Wereldbekers van die startrij-regel kan gebruikmaken.

foto: Cor Vos

Kan dat zomaar?
De vraag is wel of een verandering van de regels – die vastgelegd zijn in het UCI-Memorandum van 16 december 2022 – op het laatste moment juridisch standhoudt. De regelwijzigingen die daarin zijn toegepast, zijn leidend per 1 januari 2023. Daarin staat duidelijk dat de startvolgorde is bepaald op de individuele UCI ranking. Als een renner daar niet op staat, verdeelt de UCI de startplaatsen op basis van de positie die het land behaalde op het laatste WK. Daarin haalde geen enkele Nederlander de uitslag, waardoor Van der Poel normaal als allerlaatste moest starten.

Op het circuit doet ook de ronde dat de regel van toepassing is op Tom Pidcock, Peter Sagan en Blanka Kata Vas. De Hongaarse staat nipt tiende op de veldritranking. Olympisch kampioen mountainbiken Pidcock en drievoudig wereldkampioen op de weg Sagan staan echter allebei in geen enkele top-10 van een andere discipline, waardoor het maar de vraag is of de desbetreffende ophanden zijnde regelverandering ook in hum voordeel werkt. Er is nog geen officiële startlijst door de UCI vrijgegeven voor zaterdag. Wordt vervolgd, klaarblijkelijk…

RIDE Magazine
42 Reacties
10-08-2023 17:34
Ik kan me voorstellen dat de renners die een hoop wedstrijden afgewerkt hebben om zich te kwalificeren dit niet leuk vinden. En terecht ook.
    10-08-2023 18:24
    Ik snap wat je zegt, maar uiteindelijk gaat dit om slechts 1 of 2 sporters die zo een stuk opschuiven naar voren.

    En ik denk dat het goed is dat renners die ergens in de top 10 staan, ook deze kans krijgen. Want de doorsnee top 10 renner uit een UCI klassement is doorgaans gewoon beter dan alles wat op de 5e rij staat.

    Dus ik vind het volledig terecht, en eerlijk gezegd dacht ik dat het al zo was.
    11-08-2023 08:34
    Op zijn minst kan je zeggen dat de timing van zo een reglementswijziging heel ongelukkig is. Waarom nu pas, vlak voor de start van het WK?
    Je zal maar als fulltime mountainbiker een gans seizoen alle wedstrijden afgewerkt hebben, je gekwalificeerd hebben voor het WK en een plekje op de 5e startrij veroverd hebben. En vlak voor de start zegt iemand dat je jouw plekje op de 5e rij moet afstaan (aan iemand die geen wedstrijden heeft gereden) en dat jij vanaf rij 6 moet vertrekken.
    11-08-2023 11:22
    Nee, géén fake news van wielerflits.
    Zoals Youri in het artikel correct uitlegt, geldt de regel over de top-10 uit een andere discipline voor de wereldbeker manches (regel 4.10.003)
    Voor het WK geldt in principe regel 9.2.038:
    "The start order is determined as follows:
    XCO Men Elite, XCO Women Elite, XCO Men under 23, XCO Women under 23, XCC
    Men and XCC Women
    1. As per the last published UCI XCO individual ranking.
    2. Unclassified riders: by nations in rotation (*)."

    Allemaal openbaar terug te vinden op de regulations pagina van de UCI, je moet natuurlijk wel de moeite doen om even te zoeken in dat web van regels.
    https://www.uci.org/regulations/3MyLDDrwJCJJ0BGGOFzOat
10-08-2023 17:10
"Een olympisch ticket én die bemachtigen komt daardoor een stuk dichterbij."

Dat is toch hetgene dat dichterbij komt? Dit betekent zoiets als figuurlijk en figuurlijk?
10-08-2023 17:33
In Aigle zijn ze MvdP schijnbaar gunstig gezind. Alhoewel de WB regel op zich prima is, is een last minute aanpassing van het reglement wel wat dubieus.
    10-08-2023 19:57
    Hier hebben ze nou de term 'klassenjustitie' voor bedacht.
11-08-2023 09:41
Voor de regelwijziging is misschien iets te zeggen, maar het tijdstip niet. Dat heet manipulatie om een te voren bedachte uitkomst (zorgen dat toppers mee kunnen doen) te bewerkstelligen. Daar doe je niemand een dienst mee, ook de toppers niet. Elke topper, dus ook MvdP kent de regels en weet al heel lang dat hij hier achteraan start. Natuurlijk is het lastig voor toppers die in meerdere disciplines uitkomen en natuurlijk mag je daar naar kijken of dat anders kan, maar niet een paar dagen voor het WK, dan neem je je zelf als organisatie niet serieus. Hopelijk gaan ze dit niet doen, is gewoon slecht voor de sport
10-08-2023 21:51
Eerlijk is het sowieso niet. Het voordeel van een goede startpositie is simpelweg te groot. De renners die zich het hele jaar door uitsloven op de MTB voelen zich nu genaaid. Maar andersom wordt het voor wegrenners ook niet gemakkelijk gemaakt om beide disciplines te combineren. Toen MvdP ruimte had gemaakt in zijn wegprogramma werden er opeens MTB races afgelast.
Het eerlijkst zou zijn een kwalificatiesessie zoals in de F1. Allemaal een solo rondje rijden en de snelste start vooraan.
    10-08-2023 22:10
    Uiteindelijk zal iemand die als 40e start omdat hij ongeveer de 40e beste MTB-er is van de wereld niet ineens top 5 rijden. Ook al heeft hij het hele jaar zijn best gedaan om puntjes te sprokkelen.

    Van iemand als VdP kun je dat in basis wel verwachten. Ook al heeft hij nog geen enkel punt gescoord op de MTB dit jaar. Laat dan nummer 40 maar lekker als nr 41 starten, ipv een top 5 kandidaat op plek 120.
    11-08-2023 09:04
    Haha Wouter, wat is je objectieve kijk op de zaak deze keer opvallend mild zeg! Nog steeds in je MVDP-delirium? Ik wist niet dat je zo'n fanboy was.

    Zoals de meesten hier zeggen: dit is wel heel oneerlijk tegenover de concurrentie die al maanden strijden voor punten om een goede startpositie te krijgen. Twee dagen voor het WK eventjes de regels gaan veranderen à la tête du client... Ik zou het als fulltime-mountainbiker niet pikken eerlijk gezegd. Ik vermoed ook dat dit MVDP niet populairder zal maken bij zijn collega's. Wellicht is er achter de schermen wat druk gezet door de entourage van Matje.

    Maar sport is natuurlijk een entertainment business en deze regel zal er wel voor zorgen dat de mountainbikerit nog meer aandacht zal trekken en daar is het de UCI toch in de eerste plaats om te doen. Sportiviteit komt dan op de tweede plaats. Ik kijk nu alleszins nog iets meer uit naar de wedstrijd!
10-08-2023 17:45
Ze willen duidelijk Van der Poel wereldkampioen in alle drie de disciplines. Heel eerlijk naar de rest is het natuurlijk niet.
    10-08-2023 17:50
    Ze willen hem op de Spelen. Als ze hem als wereldkampioen willen, dan moeten ze hem op de eerste rij laten starten en zelfs dan is 't heel onwaarschijnlijk.

    Als je iemand tegelijk als wereldkampioen op de weg en op de MTB wil (of dat dan MvdP of Pidcock is), dan moet je geen super WK meer organiseren en die kampioenschappen terug spreiden.
    10-08-2023 17:53
    De spelen rijdt hij sowieso als het niet op de mountainbike is dan wel op de weg. De kans dat hij allebei doet is ook aanwezig.
    10-08-2023 18:27
    Dat klopt niet.
    Hij heeft altijd aangegeven MTB XC te willen rijden, en pas afgelopen week dat ie misschien toch ook op de weg wil starten. Dat is andersom dan jij zegt dus.
    Hij is echter helemaal nog niet gekwalificeerd voor MTB XC en de meest reële kans daarop is door top 10 te finishen bij dit WK.
    Hij doet dus helemaal niet 'sowieso' mee bij de Olympische Spelen.
    10-08-2023 19:13
    Nee hij heeft na de bekendmaking van het wegparcours aangegeven dat het wel iets voor hem is. Zelfs als hij zich niet plaatst voor de mountainbike neemt de knwu hem natuurlijk altijd mee op de weg.
    11-08-2023 22:19
    Wat kan hij er aan doen??
10-08-2023 17:46
pas anders de regels gewoon aan tijdens de wedstrijd

is 't nu echt zo moeilijk om dergelijke aanpassingen op zijn minst een maand of 3 op voorhand te doen?
    10-08-2023 23:30
    Dergelijke wijzigingen moet je aan het begin van een kwalificatietraject doorvoeren, zodat voor iedereen duidelijk is wat de spelregels zijn.
    11-08-2023 13:50
    +1, zoiets nu aanpassen is gewoon belachelijk. Je geeft maar alles op gedurende jaren om een kwalificatie af te dwingen en voor de start zetten ze je en je kansen achteruit om anderen te bevoordelen. Stel dat Vader nog veel punten voor NL bijeen had gereden en NL heeft één ticket, ga je dan nog Mathieu sturen omdat die meer kans heeft?
10-08-2023 20:53
Vind dit niet kunnen
11-08-2023 08:59
Prima wijziging, maar timing compleet off. Die regels zijn er alleen om iedereen zijn/haar/hun/hets plek te geven overeenkomstig de kwaliteiten. Start is bij mtb uberbelangrijk. Een startplek verdien je niet, dat is jury bepaald. Dat ze nu beslissen de regels daarvoor aan te passen is inhoudelijk imo billijk, hoewel qua timing lachwekkend en ongemakkelijk voor alle partijen en derhalve een goede weerspiegeling van regelgeving in de wielerwereld.
10-08-2023 19:26
Dit pist toch in het gezicht van de renners die zich het hele jaar uitsloven voor een goede startpositie. Belachelijk.
10-08-2023 19:57
Quod licet Iovi non licet bovi.
10-08-2023 17:49
Op Twitter las ik zelfs de voorste startrij maar dat leek mij al direct hoogst onwaarschijnlijk
    10-08-2023 19:36
    Komt lekker amateuristisch over, zo op laatste moment nog ff een regel aanpassen
    10-08-2023 19:58
    Ja, misschien kunnen ze zo'n VIP-vak overwegen als bij gravelkoersen.
    10-08-2023 21:13
    Heeft Thijs Zonneveld ook reeds een plek op
    10-08-2023 21:14
    de 5e startrij opgeëist?
10-08-2023 18:00
Dus als hij alsnog aan de start staat en een goede uitslag rijdt tijdens de shorttrack dan kan hij zelfs op de voorste startrij starten met deze regels toch? Bijzonder.
10-08-2023 19:37
MvdP wint ongeacht welke startpositie
    11-08-2023 22:21
    De wens is de vader van de gedachte laat
10-08-2023 20:31
Als je grote renners in een andere discipline wilt laten meestrijden in de top, dan is dit een prima regeling. Het gaat om hooguit 2 of 3 renners, en het is uiteindelijk heel goed voor het aanzien van de sport.

Anders sta je als wereldkampioen op de weg en in het veld, en voormalig Europees kampioen in deze discipline tussen de Senegalezen en Bengalen, en tussen types als Zonneveld en andere fietsende journalisten. Terwijl de tegenstanders van JOUW formaat inmiddels al hun eerste ronde hebben afgewerkt, sta je als wereldtopper nog stil tussen de afstappers.

Nee, ik vind het een prima regeling. Ook als Van Aert of zelfs Eli mee zouden willen doen, dan horen die niet helemaal achteraan.
    11-08-2023 01:55
    En Remco ?
    niet waarschijnlijk.
    11-08-2023 05:30
    Exact! Waarschijnlijk heeft er bij de UCI eindelijk iemand nagedacht, en is eveneens tot de conclusie gekomen dat deelname OS van enkele bekende toppers beter is voor het aanzien van de sport dan deelname van talloze ‘MTB-exoten’ die al na 500 meter moeten lossen.
10-08-2023 23:30
Belachelijk en totaal niet eerlijk.
11-08-2023 08:54
Dit vind ik echt heel erg amateuristisch overkomen en eigenlijk kan dit niet. Omdat ze graag MVDP op alle onderdelen wereldkampioen laten worden en hem op de Olympische Spelen te zien om dan lastminute de regels aan te passen zodat die kans groter is ten nadele van renners die zoveel tijd en moeite stoppen om hier te komen. Schandalig
10-08-2023 18:47
Wat is nu eigenlijk het probleem mocht MVDP op de laatste startrij starten. Na een rondje omloop rijdt hij toch sowieso ergens top 20. Ze starten toch niet in zgn 'dhr. T. Zonneveld vakken'? Wedstrijd duurt ongeveer 1,5 uur. Zou zeggen tijd zat om voor al zijn zgn concurrenten te finishen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine