Van der Poel kon niet diep gaan: “Beter nu dan zondag”

Van der Poel kon niet diep gaan: “Beter nu dan zondag”

foto: Cor Vos

woensdag 31 maart 2021 om 17:05

Mathieu van der Poel stak op vijftig kilometer van de finish zijn neus aan het venster, maar liet zich snel terug uitzakken. In de finale beperkte hij zich tot werken voor Tim Merlier. “Nee, ik speelde geen verstoppertje. Ik had de benen niet. Maar daar trek ik geen conclusies uit voor de Ronde van Vlaanderen.”

“Ik voelde het al vrij vroeg”, was de eerste reactie van Mathieu van der Poel in de mixed zone in Waregem. “Het draaide in het begin al niet goed. Het was echt niet mijn dag. Of het aan de warmte lag? Dat zou kunnen. Ik heb dat niet graag. Eten en drinken heb ik in elk geval voldoende gedaan. Daar lag het niet aan.”

Van der Poel was best luchtig in zijn reacties. “Ik stak vandaag wat geld in de parkeermeter”, kon hij er om lachen. “Maar ik was zeker niet de enige. Ook Julian Alaphilippe kwam me onderweg vertellen dat hij geen stuiver waard was. Ook ik kon niet afzien. Op de Hotond wist ik het al. Daar moest ik snel op mijn eigen tempo terugvallen. Beter vandaag dan zondag, denk ik.”

De kopman van Alpecin-Fenix wilde er ook conclusies aan vastknopen. “Ik kan zoiets ondertussen wel plaatsen. In de finale heb ik nog mijn best gedaan in functie van Tim Merlier. Mooi dat hij nog naar het podium sprint. Maar waarom zou mijn minder presteren van vandaag een voorbode zijn voor zondag? Kijk naar Van Aert. Die was ook niet top in E3 Saxo Bank Classic, maar dan zie je hem twee dagen later wel op overtuigende manier Gent-Wevelgem winnen. Zondag zal het trouwens ook minder warm zijn dan vandaag.”

“Wat er de komende dag nog op het programma staat? Dat moet ik nog bespreken met mijn trainer. Ik vermoed af en toe een prikkel om de benen op spanning te houden.”

Dit artikel delen:

93 Reacties

martini151 31 maart 2021 om 17:09

Het leek vandaag alsof alle renners last hadden van de plotselinge warmte. Zoals gezegd alleen Dylam van Baarle echt op niveau

stalle 31 maart 2021 om 18:24

Greg en Jasper waren ook top vandaag.

Gitan 31 maart 2021 om 18:34

Van Avermaet warmweercoureur.

Posterix 31 maart 2021 om 22:40

Als dit Greg zijn top was, kan ie wel stoppen.

Off-day voor Van der Poel. Wel goed gereden door de ploeg.

pirazzi 31 maart 2021 om 17:18

Soort training dus.

Michelangelo 31 maart 2021 om 17:23

Kan me het ergens wel voorstellen. Ook ik heb op mijn eigen (recreatieve) niveau regelmatig meegemaakt dat de ene warme dag de andere niet is. Normaal kan ik zonder probleem een uur lang met hartslag >160 rondfietsen, maar laatst op de eerste warme dag totaal niks in de benen, en stopte het bij een hartslag van 145.

Nu verwacht je dat misschien niet bij profs, maar het zijn af en toe misschien net mensen. En zeker als het een dag is die niet de belangrijkste is van het seizoen, dan kan ik me voorstellen dat je kiest voor eigen tempo en op het gemak uitrijden.

Noordbiker 31 maart 2021 om 17:32

Heel herkenbaar, had gisteren bij een 100+ rit ook weinig jus meer in de benen, voelde als een 200 rit. Of het de warmte was geen idee, had genoeg vocht bij me iig.

Scibby 31 maart 2021 om 18:46

Voor mij is het ook altijd, de eerste warme dagen, heel lekker maar het lichaam moet zich daar wel even aan acclimatiseren. Het is nu rond de 20 graden en vind het al echt warm. Maar ver boven de 30 vind ik normaal niet zo erg.

Derierre de la course 31 maart 2021 om 21:39

Ik heb dat dus precies andersom. Bij warm weer rij ik significant beter dan bij kouder weer. Zo tot de 35 graden gaat me prima af. Zowel korte inspanningen als langere tochten trouwens.

oscarito1908 31 maart 2021 om 23:59

Dat is bij iedereen anders. Heb ook veel moeite met warm weer vroeg in het seizoen. Daar moet mijn lichaam áan wennen. Ook de eerste dagen koud weer.

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 08:01

Dat is apart, ik heb juist dat ik helemaal nooit echt wennen moet, gewoon een kwestie van de juiste kledij.

Merlinappa 1 april 2021 om 08:11

Nou vooruit, ik doe ook nog even een duit in het zakje: in koersen moet het voor mij echt niet warmer dan 25 graden zijn, dan kan ik mezelf echt snel opblazen. Hoe kouder hoe beter het eigenlijk voor mij is in koers. Misschien dat de cross mij daarom wel goed ligt ;)

Tête de la course 31 maart 2021 om 17:23

Flores, ook last van de warmte of niet?

Franco Ballerini 31 maart 2021 om 17:26

Moeilijk in te schatten met hem. Maar ik doe een poging: te vroeg gepiekt en zich in de TA solo volledig kapot gereden. Als PR doorgaat de Ronde maar laten schieten? (Ik weet het: Ondenkbaar)

Noordbiker 31 maart 2021 om 17:35

Ik geloof dat niet zo. Je kan als renner heel diep gaan en daarvan toch goed herstellen. Nu na een mindere koers geloof ik niet direct dat het daar aan ligt, maar meer aan een off-day in zijn geval. As zondag zullen we het zien of het 1-malig is of niet.

Groetjesaandevoetjes 31 maart 2021 om 17:43

Inspanningsfysiologen hebben laatst op wielerflits uitgelegd dat het diepgaan in TA niet eens meer een effect had op MSR, dus dat zal nu al helemaal wel over zijn. Een dipje in de vorm kan, maar daar kun je pas over spreken als hij de komende weken nog steeds slecht rondrijdt. Voor nu moeten we er niet teveel van denken lijkt me.

Franco Ballerini 31 maart 2021 om 17:49

Ja, diepgaan hoeft niet slecht te zijn, maar te diep gaan (wat hij m.i. heeft gedaan) is verre van gezond en kan langdurig doorwerken.

reusjen 31 maart 2021 om 17:53

@Franco
Is dat ook ergens op gebaseerd of heb je dat gewoon vaak gehoord en is het verder onderbuik gevoel?

Franco Ballerini 31 maart 2021 om 18:03

@reusjen: zie mijn eerste reactie: met hem blijft het moeilijk in te schatten. Maar als ik mezelf te zwaar heb belast merk ik dat ook weken later nog. Niet te vergelijken met topsporters, maar ook daar zie je dit verschijnsel (zeer recent voorbeeld: Gilbert)

Pietspeed 31 maart 2021 om 20:08

Wellicht heeft FB wel een punt, even afgezien van het warme dag verhaal. Flip spreekt het iig wel uit.
Te diep gaan, kan schaden en het herstel enorm vertragen. Dan kom je, terwijl je blijft koersen toch in een soort van negatieve spiraal. Inspanningsfysiologen zijn ook maar mensen ;-) Overigens heeft Mathieu in de winter het ook niet bepaald rustig aan gedaan. Ronderenners hoeven wat dat betreft niet continue te pieken. Maar goed, mss staat hij er weer in RVV.

Beer 31 maart 2021 om 17:28

Van Aert niet goed in de E3? Reed gewoon elke helling naar boven met Mathieu in zijn wiel. Dat zag er heel wat sterker uit dan VDP vandaag.

Dion 31 maart 2021 om 17:28

Er stond weinig wind om een klap van de molenwiek te krijgen, anders zou ik gaan twijfelen.

Noordbiker 31 maart 2021 om 17:28

Heel veel warmte klaarblijkelijk

Fu-Yong Hai 31 maart 2021 om 17:29

Had hij de laatste cross voor het WK veldrijden niet ook een mindere dag? Daar zat toen wel een week tussen ipv vier dagen, maar zou me niks verbazen als het met een bepaalde trainingsopbouw te maken heeft.

Marveloke 31 maart 2021 om 17:30

Wat is het toch met Mathieu? Nu zeurt hij weer over de warmte, net als in Strade Bianche 2020 en MSR 2020, maar als het koud is vindt hij het ook niet fijn. Ik vind hem meer het type voor het warme weer, dus zijn excuses zijn vreemd

reusjen 31 maart 2021 om 17:34

Het is niet echt zoeken naar excuses toch? Hij geeft aan niet van deze warmte te houden en dat hij slechte benen had en niet diep kon gaan.

Dat over de warmte is een reactie op een vraag of de warmte de reden is dat hij niet goed was.

Michelangelo 31 maart 2021 om 17:39

Uiteindelijk is adaptatie aan warmte ergens ook vergelijkbaar met adaptatie aan hoogte (tenminste volgens mijn sporthorloge ;-))

En zeker een eerste warme dag kan er best inhakken / ervoor zorgen dat je niet de beste benen hebt. Ik verwacht Mathieu gewoon vooraan in de RVV.

Franco Ballerini 31 maart 2021 om 17:43

Qua warmte kan hij zijn lol op in Japan. Ik kan ook ook slecht tegen warmte, maar daar was het echt niet uit te houden. En dat was nog in het voorjaar.

dumoman 31 maart 2021 om 17:44

Ik denk ook dat het einde carriere is voor Mathieu, het was even leuk, maar nu is het voorbij…..

Cayolle 31 maart 2021 om 17:52

ik wil het niet kwalificeren als ‘zeuren’, maar dat MvdP wat temperatuur-gevoelig is/lijkt, valt mij ook wel op. Inderdaad is Strade 2020 een aardig voorbeeld. Dat hij die koers heel goed aan kan bij een lekkere temperatuur heeft hij dit jaar (2021) wel bewezen.

Aan de andere kant: Hij was vandaag niet de enige (zie bijv. Alaphilippe) en bij plotselinge warmte kan ik me zo’n reactie best voorstellen.

WernerFranke 31 maart 2021 om 18:00

Dat wil dus zeggen: nul ritzeges in de Tour in de komende jaren en straks opgave in Tokio. Standaard opgave vanaf 20+ graden om de benen te sparen is de oplossing.

Handige Harry 31 maart 2021 om 18:48

@Franco

In de zomer is het inderdaad nog veel erger.

Sjaak P 31 maart 2021 om 21:02

In de UAE Tour ging het prima bij 30 graden.

reusjen 31 maart 2021 om 17:31

Steek die woede alsjeblieft in een lesje Nederlands, met als keuzevak interpunctie.

sep0r 31 maart 2021 om 17:43

Precies last al van een vroege zonnesteek. Kan iedereen overkomen!

Nils96 31 maart 2021 om 17:47

Leer eerst een formuleren voordat je onzin gaat uitslaan.

Wheely 31 maart 2021 om 17:49

Heeft dit jaar al het WK veldrijden, wat andere crossjes, De Strade en nog wat ritten op WT niveau gewonnen. Zou er niet van wakker liggen als het nu ff op is. Ja de Ronde komt er aan maar die heeft ie vorig jaar al gewonnen. Daarnaast een mindere dag mag ook hè, wie weet is het allemaal wel toneel.

Limal 31 maart 2021 om 17:58

Ik verwacht hem bij lagere temperaturen op zondag gewoon weer bij de sterksten in koers, gedreven door de ontembare zegedrang die hij vanmorgen in de bus achtergelaten had.

Quintenri 31 maart 2021 om 17:50

Verstoppertje gespeeld. Die gaat hard uithalen zondag.

Idske 31 maart 2021 om 18:43

Dat denk ik dus ook. Dit was echt een investering in zondag.

Pietspeed 31 maart 2021 om 20:13

Nee, aan zijn gezichtsuitdrukkingen te zien, was het geen verstoppertje spelen

Romāns Vainšteins 31 maart 2021 om 20:19

Ik denk daar anders over en vermoed Voecklerisme bij MvdP, wat ik overigens geen per se irritant iets vind. Je moet er ook een beetje het hoofd voor hebben.

Lendilonus 31 maart 2021 om 20:29

@romans, eens. Je ziet ook vaak in de cross dat hij vlak nadat je denkt voor het eerst op zijn gezicht iets te zien er opeens een enorme lel op geeft, gekke bekken trekken zegt dus niet alles. Verwacht zelf dat vooral de temperatuurverandering hem parten speelt, meer dan het warme weer zelf.

Frank V 31 maart 2021 om 21:20

Het is eigenlijk een gezicht wat ik voorafgaand aan de E3 nooit zo veel keren in beeld gezien heb. Normaal gewoon een 'zuchtende' open mond, maar nu steeds die lach en tandjes.

edit: alé, behalve in Yorkshire dan.

blix 31 maart 2021 om 17:57

Ik blijf tot dusver toch op m’n honger zitten bij het bekijken van de voorjaarsklassiekers. Het is nog nergens echt vuurwerk geweest tussen de groten, behalve in de Strade.

chasse patat 31 maart 2021 om 18:03

Hopen dat er deze zomer in Japan een wind vanuit de Poolstreken waait.

Merlinappa 1 april 2021 om 08:13

Kwestie van wennen. Hij heeft al MTB-wedstrijden in hitte gewonnen.

S. Morgenstern 31 maart 2021 om 18:10

Dat was er wel aan af te zien inderdaad. Dat was geen verstoppertje spelen, zoals je dat bij Flip nog had kunnen denken. Ik denk niet dat het voor zondag rampzalig is, zeker niet omdat het weer heel anders zal zijn, maar helemaal lekker is het zeker niet.

Turtlehead 31 maart 2021 om 18:15

@flores: dank voor je bijdrage. Ik heb onbedaarlijk gelachen, mijn dag is weer goed!

Bontempi1962 31 maart 2021 om 18:42

Mooie reactie. Zelf verzonnen?

Bontempi1962 31 maart 2021 om 18:43

Van der Poel blijkt ook gewoon een mens te zijn.

xistnc 31 maart 2021 om 18:57

Keihard gewerkt voor de ploeg, toch?

Er moet een moment komen dat Merlier daar flink klaar mee is.

lapras ice 31 maart 2021 om 19:09

Merlier durft hier waarschijnlijk niks van zeggen omdat zijn werkgever afhankelijk is van vdp.

Michelangelo 31 maart 2021 om 19:13

Ben je er klaar mee als Merlier?

Uiteindelijk danken ALLE renners van Alpecin Fenix hun mooie programma van dit jaar aan de aanwezigheid van Mathieu. Zonder Mathieu reed Alpecin geen TA, TdF, Giro, Vuelta, alle klassiekers.

Verder heeft Mathieu al meermaals de kaart van zijn ploeggenoot getrokken. Ik denk dat het vandaag de bedoeling was om voor Mathieu te rijden. Maar als die niet goed is… ook Merlier gaf aan zich niet heel jofel te voelen in het begin.

Romāns Vainšteins 31 maart 2021 om 19:43

Als huiskamerpsycholoog weet ook jij toch dat zulk gedrag als vandaag ook binnen de eigen ploeg hier en daar tot irritatie leidt. Dat continu beseffen en uitdragen dat die wonderboy een zegen voor je is houdt geen normaal mens vol. Tenzij je hem oprecht mag of een pure broodrenner bent. Zijn beste slapie is al superwifi hoorde ik.

Frank V 31 maart 2021 om 21:55

MVDP werd gelost. Liet zich voorbijrijden. Ging in een pelotonnetje hangen. Dan ging ie op kop rijden dan weer niet. Dan ging ie op kop rijden afgewisseld met De Bondt. Dan ging ie weer keuvelen met Julian. Dan heeft Philipsen op kop gereden en dan moet ie in de laatste kilometers nog wat harder op kop gaan rijden zijn waardoor Merlier terug kwam en met zijn machtige sprint nog 3de werd.

Ik vraag me af hoe dat in de ploegleiderswagen is gegaan. Misschien had Merlier wel kunnen winnen als ze na het lossen van MVDP met een logische trein Dilier/De Bondt/Philipsen/MVDP het peloton hadden teruggebracht in een gestaag groeiend tempo.

Gitan 31 maart 2021 om 22:09

Matje doet gewoon waar ie zelf zin in heeft, daar hebben ze in de volgwagen weinig inspraak over. Zag je ook weer goed in De Ronde 104, waar ze vooral niet op zijn zenuwen wilden werken en Roodhooft onzeker vroeg aan De Kegel of hij het juiste had gezegd.

Sowieso zijn er weinig volgauto’s waar de lijnen worden uitgezet, toch zeker niet t.o.v. de vedetten. Meer dan wat Come on’s, Vai vai vai’s of Nie afgeven he’s en de koerssituatie doorgeven is het niet.

Derrick 1 april 2021 om 11:10

Zijn ploegmaten moeten blij zijn dat ze met de almachtige Vdp mogen rijden he Michelangelo? Zouden ze ook verplicht worden om boven hun bed een foto van onze wielerkoning te hangen?

Beer 1 april 2021 om 11:56

Elke avond bidden ze aan tafel het Wees Gegroet Mathieu, vol van genade ;-) :-)

Romāns Vainšteins 31 maart 2021 om 19:13

Ik denk dat hij er gewoon niet lekker in zat (mindere dag) en dan dingetjes zoals warmte je ook meer opvallen. Dat hij geen warmte rijder is kan ik afserveren aan de hand van een mooi zonnig dagje in april 2019 waar ik zelf bij was en hij best aardig voor de dag kwam.

Luc La 31 maart 2021 om 19:16

Als je van in het begin niet goed bent had je ook kunnen kiezen om deftige kopbeurt en te doen. Als Wout na elke kopbeurt in de tour zon show zou verkopen… Pff

Maar goed, betekent waarschijnlijk niets voor zondag