Mathieu van der Poel: “Ik zie weinig kansen op zeges in de slotweek”

zondag 22 mei 2022 om 18:02
Mathieu van der Poel: “Ik zie weinig kansen op zeges in de slotweek”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was andermaal een van de smaakmakers in de vijftiende etappe van de Giro d’Italia 2022. De 27-jarige kopman van Alpecin-Fenix ging mee in een omvangrijke kopgroep en reed na een indrukwekkende afdaling na de eerste klim door naar de kop van de koers. Tot halfweg de tweede klim bleef hij met Koen Bouwman en Martijn Tusveld als trio vooruit.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Toen stoomwals Giulio Ciccone voorbij kwam, stuurde MVDP uit en werkte hij de rit af op zijn eigen tempo. “Ik wilde graag mee zitten in de kopgroep om gemakkelijker over de bergen te komen en zodoende in de slotfase ook iets gemakkelijker naar boven te kunnen rijden. Al bij al was het toch weer een zware dag”, vertelt de Nederlander naar afloop.

“Ik ben wel blij met het gevoel dat ik nog altijd heb”, laat hij weten. “Of ik uitkijk naar de slotweek? Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten. Het is een geheel nieuwe ervaring voor mij. Ik hoop dat ik nog een paar goede dagen ken. Ik zie weinig kansen op zeges voor mezelf, maar als renner hoop ik beter uit deze Giro te komen door die slotweek af te werken.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

the student 22 mei 2022 om 18:08

Gewoon lekker jezelf uitdagen. Hoe lang kan ik mee op zo een klim. En een grote ronde uitrijden is toch mooier dan gewoon maar afstappen.

orlando dani 22 mei 2022 om 18:26

Laat hem de Tour uit rijden. Ik zeg afstappen. Komt nog genoeg aan

unionwagtmans 22 mei 2022 om 19:31

is ook mijn mening. De Tour heeft toch les Champs Elysées als motor voor de 3e week

Scrabslag 22 mei 2022 om 18:10

Misschien de tijdrit

ursusMaritimus 22 mei 2022 om 18:10

Vanderpoels voor ik rijd de Giro zeker niet uit.

Blackcanyon 22 mei 2022 om 18:39

Hij rijdt m gewoon uit. Dat is de opdracht die hij van a3 heeft gekregen,

Silent Hill 22 mei 2022 om 18:36

Ondanks zijn ritzege én roze trui vind ik dit toch een tegenvallende Giro voor hem. Onlogisch, I know. Maar gevoelsmatig vond ik dit lang niet de sterkste Mathieu. Remmen dicht, rusten en shinen in de Tour !

annabella 22 mei 2022 om 18:46

Waar is dat gevoel op gebaseerd? Te hoge verwachtingen bij jezelf?

zwiggelbig 22 mei 2022 om 18:51

Heeft nog 2x gestreden om ritzege
1x op waarde geklopt nadat ie de pech had geen teamgenoot mee te hebben. En 1x mee en wint zijn ploeggenoot. Goed gedaan.

Silent Hill 22 mei 2022 om 19:01

Ja, ik weet het. Het was lang niet slecht bedoeld. In het voorjaar rolt hij iedereen op, hier lukt dat minder. Vandaar waarschijnlijk.

Ruben_ 22 mei 2022 om 19:09

?? Omdat ie niet alles wint of wat?

Was na z’n overwinning nog 2e in de tijdrit waar ie bijna een jaar niet op die fiets had gezeten. Wordt nog eens 7e omdat ze allemaal naar hem keken en nog eens 2e maar op waarde geklopt door Bini.

En voor de rest zijn er niet zoveel ritten waarin hij echt had kunnen meespelen. Krijgt misschien nog 2 kansen in de slotweek, mits hij zich echt wil gooien in de tijdrit that is (heeft daar echt een kleine kans!)

TheBigShow 22 mei 2022 om 19:38

Het is ook niet de sterkste Mathieu, dat hebben ze van tevoren ook al aangegeven. Hoofddoel is de tour. Daarbij zit de Giro vrij vlak achter de klassiekers, dus echte topvorm is vrij onmogelijk. Zeker ook met de rugproblemen waardoor zijn voorbereiding in de soep liep

Maar alsnog een etappeoverwinning plus de roze trui en lekker aanvallend gereden

KnightBiker 22 mei 2022 om 19:56

@silent hill – Wat denk je dan? Het was toch al een beetje aangegeven dat het doel was om te trainen en twee grote rondes uit te rijden? Dikke kans dat MVDP met een halve voorbereiding is gestart na de klassiekers en wat hij er dan nog uitsleept is fantastisch. Bovendien is er met de factor Bini en de Gendt tot 2 keer toe niet echt slim gereden: voor 2x hetzelfde geld had Mathieu 2 etappes meer. Fysiek is dit wat er verwacht kon worden en het was fantastisch en soms ook onbegrijpelijk wat die gast doet.

Beer 22 mei 2022 om 21:20

Niet flauw doen, het is voor hem toch allemaal wat mager. Mooie ritzege en omdat het de eerste rit was gratis en voor niks het roos er bovenop. Maar hij slaagt er verder, in dit matige deelnemersveld, niet in om zijn wil op te leggen. Heel wat fans hadden heel wat hogere verwachtingen bij aanvang van de Giro.

Kartouche 22 mei 2022 om 21:26

Goed geprobeerd, Beer.

Panache 22 mei 2022 om 21:42

Laten we er een vergelijkbare kampioen naast leggen. Sagan is 16x in een grote ronde gestart en heeft 18 overwinningen gepakt. Dat geeft al aan dat meer dan 1x winnen per ronde geen 'normaal iets' is, maar gewoon al uitzonderlijk. Hij loopt nu één op één en dat is gewoon prima.

annabella 22 mei 2022 om 21:43

Toch maar weer de leiderstrui gedragen in een grote ronde… ik ken genoeg renners van naam die dat nog niet hebben gepresteerd. Wout van aert bijvoorbeeld…

Als je een rit wint en de leiderstrui draagt heb je gewoon een geslaagde grote ronde. Alles wat daarbij komt is slagroom op de taart.

Romāns Vainšteins 22 mei 2022 om 21:46

Ik vind hem juist geweldig sterk en gretig deze giro. Meer dan deze koerswijze mag je toch niet verwachten van MvdP?

Gebruikersnaam 22 mei 2022 om 21:51
Quote:
Laten we er een vergelijkbare kampioen naast leggen. Sagan…

Raar dat die ene waarmee hij ALTIJD vergeleken wordt (ook al gewoon meteen in de reactie na de jouwe) deze keer niet het ijkpunt is. Die ene keer dat Van Aert eens aanzienlijk beter uit de vergelijking kan komen, wordt hij prompt vergeten.

Alfons Haavers 22 mei 2022 om 21:55

18 ritten winnen in 16 GT's of 2 ritten in 2 GT's, vrij vergelijkbaar inderdaad. Vergelijkbaar kampioen Girmay zit ook op dat niveau met 1 uit 1.

dumoman 22 mei 2022 om 23:05

@Beer ik ben het nooit met je eens, maar nu wel ik vind het ook een erg tegenvallende Giro voor VDP, had meer overwinningen van hem verwacht

sooike 23 mei 2022 om 22:57

Tuurlijk valt hij tegen! In zijn eerste grote ronde waarvan hij de derde week haalt, had hij minstens 3 etappes moeten winnen, de roze trui 10 dagen moeten houden, het bergklassement in de top drie moeten staan en in het puntenklassement onaantastbaar bovenaan moeten staan ! Sjonge, jonge…ik heb zelden zo’n portie onzin gelezen hier. In plaats van respect voor deze klassiekerrenner die nog nooit een grote ronde heeft uitgereden, is hoon en sarcasme zijn deel. En straks natuurlijk weer juichen als hij een eendagswedstrijd wint. Chapeau tot nu toe Mathieu !

bilthoven 22 mei 2022 om 19:14

Hij had natuurlijk ook gewoon in de bus kunnen plaatsnemen, was geen enkel probleem geweest. Als hij volgende week nog iets wil proberen, heeft hij vandaag onnodig veel energie verspeeld. Niet bepaald slim gekoerst dus.

Barry Batsbak 22 mei 2022 om 19:58

Als je jezelf wil testen op wedstrijdtempo bergop (waarvan je weet dat je daar niet in uitblinkt) dan kun je dat het beste doen direct voor de rustdag. Slim gekoerst dus.

Ward 22 mei 2022 om 19:32

Stel je voor dat hij nog sterker uit zo’n grote ronde komt :)

Derierre de la course 22 mei 2022 om 19:34

Zijn zwaarste weken komen nog. Die paar weken rust tussen Giro en Tour.

annabella 22 mei 2022 om 20:31

Weinig koersdagen gehad, grote motor. Zou op zich geen probleem moeten zijn om giro en tdf te combineren. Hoeft zich niet uit elkaar te trekken om de tijdslimiet te halen en ook niet iedere dag te presteren.

Er zijn renners die 2 keer top 10 rijden, waarom zou mathieu de beide rondes niet goed uit kunnen rijden?

Fifty 22 mei 2022 om 20:47

Mathieu kan geen 1 keer top 10 AK rijden. Dus wat heb je aan die vergelijking?

annabella 22 mei 2022 om 20:59

Dat er renners zijn die zich 2 keer drie weken uit elkaar kunnen trekken én een goed niveau halen. Dus dat het zeker mogelijk moet zijn als je heel regelmatig een snipperdag kunt nemen.

Derierre de la course 23 mei 2022 om 11:49

2×3 weken aanklampen is wel wezenlijk wat anders dan 2×3 weken er 2 op de 3 etappes in vliegen.

Adelaar 22 mei 2022 om 20:32

Hij heeft donderdag denk ik nog wel een aardige kans op de ritzege.

Zwarte Panter 22 mei 2022 om 20:33

VDP is gewoon een BAAS

Kartouche 22 mei 2022 om 21:28

I second that!

Gebruikersnaam 22 mei 2022 om 21:39

Donderdag blijft een mogelijkheid

De andere dagen niet, daarvoor lukt het niet goed genoeg op lange en/of zware klimmetjes. Hij zit bij ontsnappingen gewoon te vaak bij de moeizaamst klimmende helft van de vluchters, wat trouwens nog een minpuntje kan worden als hij voor puntenklassementen gaat en de tegenstanders Girmay of Van Aert heten.

Hij lijkt dit seizoen regelmatiger geconfronteerd te worden met zijn limieten. Het is me nog niet duidelijk of dat komt door de moeizame winter of door 't feit dat hij dit seizoen meer rijdt en dus geen wedstrijden meer kan vermijden als hij in een vormdip zit.

annabella 22 mei 2022 om 21:50

Lijkt mij geen probleem. Matieu klimt goed genoeg om de tussensprint te halen meteenkopgroep. En girmay of van aert gaan de groene trui echt niet winnen door bergritten te winnen of daar consequent top 5 te rijden.

Zwakte zit vooral in de massasprints, waar hij zichzelf wat minder graag tussen gooit, zeker als merlier en philipsen mee zijn.

Gebruikersnaam 22 mei 2022 om 22:00

Juist daarom. Hij moet wel ergens de punten inlopen die hij verliest in massasprints door zijn gebrekkige plaatsing en dat lijkt niet via ontsnappingen in bergritten te gaan gebeuren.

Kan natuurlijk altijd dat ze een ronde organiseren met 14 ritten die eindigen op een explosieve muur van 2 kilometer lang, je weet maar nooit.

annabella 22 mei 2022 om 22:05

Vraag is of groen of paars hem interesseren. Tot op heden heb ik niet de indruk. Heeft iig deze giro veel punten laten liggen die hij had kunnen rapen.

Lijkt me veel meer interesse te hebben om gewoon juichend over een streep te rijden.

Barry Batsbak 22 mei 2022 om 22:12

Mathieu heeft ook nog een kans op de slotdag. Als hij de dag ervoor iets spaart kan hij er nog een goede tijdrit uitschudden.

Stephen 23 mei 2022 om 08:50

Ja, die tijdrit moet hij goed aankunnen.

Pedalo 23 mei 2022 om 06:13

MVP rijdt gewoon een goede Giro…Tactisch had het beter gekund. Zeker in die etappe die Grmay wint. Dat mensen denken dat Wout groen wint in de Tour. Vergeet het maar. Puntentelling in de bergen en tussensprints maakt dat bijna onmogelijk

Wheely 23 mei 2022 om 07:11

Helaas, dikke kans dat Mathieu wegens aanstootgevend gedrag de Giro wordt uitgezet.

https://mobile.twitter.com/mathieuvdpoel/status/1528448704998514696

Alfons Haavers 23 mei 2022 om 08:33

Wel enigszins komisch dat hier dan altijd meewarig wordt gedaan over die fanboys van Vlaamse journalisten. In Nederland is het helemaal anders zien we hier. Hou van ons Mathieu!

Romāns Vainšteins 23 mei 2022 om 08:45

Wat is het toch heeeeeeeeerlijk dat er anno 22 helden als Zonneveld zijn die op een lollige knipoogwijze dingen als een pizzatetende wielrenner met ons delen. Hahahahahahahaha

TheBigShow 23 mei 2022 om 12:06

Je ziet weer spoken Alfonsus

Alfons Haavers 23 mei 2022 om 12:27

Bedankt om te laten weten, Adrianus.

Kopinkas 23 mei 2022 om 12:24

Keer het profiel van de donderdagrit om, en je hebt een rit voor MVDP. Nu wordt het lastig, maar hij gaat het volgens mij opnieuw proberen. En de kans is groot dat hij het opnieuw tegen Thomas De Gendt gaat mogen opnemen – maar met één ploegmaat erbij, klaart hij volgens mij de klus.
Zelf heb ik genoten van zijn spierballenvertoon en van zijn verfrissende inefficiëntie na het perfect verlopen openingsweekend.