Mathieu van der Poel: “Het is zo goed als zeker dat ik in 2023 de Tour rijd”

donderdag 24 november 2022 om 17:41
Mathieu van der Poel: “Het is zo goed als zeker dat ik in 2023 de Tour rijd”

foto: Cor Vos

Het is ‘zo goed als zeker’ dat Mathieu van der Poel in 2023 aan de start staat van de Tour de France. Dat zei de Nederlander op een persmoment van zijn ploeg Alpecin-Deceuninck tegen onder andere WielerFlits. Het lijkt er niet op dat hij volgend jaar ook nog in een andere grote ronde in actie komt.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Ik denk dat het voor mij gewoon beter is om te focussen op één grote ronde”, aldus Van der Poel. Betekent dit dat we hem nooit meer twee grote rondes in één jaar zullen zien rijden? “Ik zeg nooit nooit, maar de focus ligt volgend jaar op het tot een goed einde brengen van de Tour. Het is zo goed als zeker dat ik daar ga rijden.”

In 2022 betwistte Van der Poel zowel de Ronde van Italië als de Ronde van Frankrijk. In de Giro won hij de eerste etappe, pakte hij zodoende het roze en toonde hij vervolgens veel aanvalslust, maar de Tour de France verliep teleurstellend. Nadat de openingstijdrit nog in een vijfde plek resulteerde, kwam MVDP er in het vervolg niet meer aan te pas. Tijdens de elfde etappe stapte hij gedesillusioneerd af.


Vrijdagochtend lees je een uitgebreider interview op WielerFlits met Mathieu van der Poel.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Massimo Bataille 24 november 2022 om 23:03

Begrijp ook niet van waar dit groen verhaal komt. VdPoel heeft zich nog nooit als massasprinter bewezen en hij zit in de ploeg bij Philipsen die tot de wereldtop behoort.
Het is niet omdat je wat snelle puncher bent, dat je kandidaat bent op groen.
Een Sagan (in topjaren) en Van Aert rijden ook gewoon telkens top-5 in massasprints ( en kunnen zelfs winnen) naast de ‘lastigere’ etappes waar ze ook voor winst meedoen.

Een Girmay, VdPoel en zelfs Pedersen kunnen dit eigenlijk niet. Matthews komt hier ook altijd iets tekort en heeft eigenlijk het groen gewonnen wegens DSQ van Sagan

2
Mooie Sjors 24 november 2022 om 23:16

Ik zie het ook niet Massimo. Wel zie ik een goede VDP zijn dagen uitpikken in de Tour om uit te pakken, en met een half oog op het WK 2 weken later.

1
Romāns Vainšteins 25 november 2022 om 07:21

Ok ok, misschien dat ze er de punten nog wat voor moeten aanpassen ja. Doen ze dat toch? Gewoon vlakke spurts maar de helft punten ad meet en alle tussenspurts na een nare poef pukkel leggen.

-1
Grote Plateau 24 november 2022 om 20:45

De videoadvertentie is groter dan het artikel.

Proficiat.

1
Jan 24 november 2022 om 21:05

Precies dat. Na de teloorgang van Wielerland lijkt het hier soms ook een advertentie site

1
Blackcanyon 25 november 2022 om 04:07

Ik lees net op nos.nl dat vd poel blond haar heeft door een foutje van zijn vriendin. Verkeerde potje gepakt?

Hij loopt daarmee wel achter op de mode bij wielrenners. O.a FvdB, Ricardo Ricco en Richard Virenque gingen hem voor.
Beter niet doen wat ze toen deden want die kapsels waren raar.
Is weer eens wat anders dan Toon Aerts die juist met een matje gaat rijden.

0
Romāns Vainšteins 25 november 2022 om 07:23

Misschien was het voor de hond bedoeld. Niet zo vitten joh. Foutje is zo gemaakt.

0
Blackcanyon 25 november 2022 om 17:09

Ik hoor ‘m altijd zeggen dat hij zijn haar wil behouden, nou dat is dan toch een beetje mislukt. Sterk spul dat Alepecin.

0
Romāns Vainšteins 24 november 2022 om 20:04

Prima. Vol voor groen tegen van Aert, Pedersen, Girmay, Parijs halen. Super.

-1
Mooie Sjors 24 november 2022 om 20:09

Vol voor groen tegen Philipsen? ;)

Gaat moeten meesprinten dan in de vlakke sprints, ik zie het niet gebeuren.

3
Mooie Sjors 24 november 2022 om 22:51

Maar hoe zie je dat dan, meedoen voor groen zonder punten in de vlakke sprints? Want 1) Hij wil zich blijkbaar zelf niet in het gewoel storten. 2) Hij heeft Philipsen mee, die zelfs na een wat zwaardere dag kan meesprinten, en 3) het aantal punchersaankomsten is beperkt aankomende Tour.

Sagan, Matthews en Van Aert deden ook alle vlakke sprints mee, anders red je het gewoon niet voor het groen. En met het aankomend Tour-parcours zie ik het al helemaal niet.

2
Marik 24 november 2022 om 22:01

De objectiviteit is opnieuw stralend aanwezig.

1
Romāns Vainšteins 24 november 2022 om 22:24

Kan absoluut wel 3 weken knallen. Moet vooral geen tijd en energie verkloten aan randzaken en eens goed alles van tevoren doorlopen qua parcours en doelen. Kan Parijs halen met ritzege en echt voor groen mee doen.

0
Mooie Sjors 25 november 2022 om 09:13

Lijkt me weinig waarschijnlijk. Philipsen die afgelopen Tour qua resultaten de beste sprinter was, gaan ze thuislaten in een Tour met 8 sprintaankomsten? Dat in de hoop dat MVDP ook absolute wereldtop blijkt in een massasprint, d.w.z. niet alleen qua snelheid maar ook positionering.

Dat zou me erg opvallend lijken na de Tour van dit jaar, die Philipsen toch eigenhandig tot een succes heeft gemaakt voor zijn ploeg.

Volgens mij heeft VDP zelf ook helemaal niet de intentie om 3 weken lang voor die punten te knokken, en elke tussensprint en vlakke aankomst zich ertussen te gooien. Doe hem maar de heldenrol in een 4-tal ritten, waar hij er vol invliegt.

0
Romāns Vainšteins 25 november 2022 om 07:17

‘Jasper, wij denken dat dit jaar giro-tour een enorme vooruit stap voor je ontwikkeling is. Daarom..’

Voila

-1
Beer 24 november 2022 om 20:54

Eerst maar eens uitrijden. En verder; kenniedriewekenelkedagknallen. Denk ik.

-5