Mark Cavendish wint zijn tweede groene trui: “Het was een genot om hier te zijn”

maandag 19 juli 2021 om 10:01
Mark Cavendish wint zijn tweede groene trui: “Het was een genot om hier te zijn”

foto: Cor Vos

Tien jaar na zijn eerste groene trui wist Mark Cavendish in de afgelopen Tour de France de strijd om het puntenklassement voor de tweede keer te winnen. De Britse sprinter hoopte op de fraaie Champs-Élysées de kers op de taart te zetten, maar moest genoegen nemen met de derde plek.

“Het was mooi geweest om af te sluiten met een overwinning, maar het is wat het is. We hebben met Deceuninck-Quick-Step met acht renners Parijs veilig bereikt en we hebben het meest uit deze ronde gehaald. Deze groep zal ik nooit vergeten. Na tien jaar win ik weer de groene trui, wat ik nooit had gedacht. Het was een genot om hier in de Tour te zijn. Ik ben heel blij”, vertelde Cav na de slotetappe.

Op de Champs-Élysées had de 36-jarige Brit zijn vijfde etappe kunnen winnen, maar daar moest hij zijn meerdere in Wout van Aert erkennen. “Toen Van Aert kwam, ging ik naar zijn wiel. Daarna raakte ik ingesloten. Het was een beetje chaotisch, ik hou er niet echt van. Maar we gaan met vijf zeges naar huis, we hadden een dag het geel, we winnen de groene trui, het is een succesvolle Tour voor Deceuninck-Quick-Step; we kunnen tevreden zijn.”

Of hij er volgend jaar weer bij is, werd hem gevraagd. “Ik weet het nog niet. Eerst wil ik hiervan genieten samen met de ploeg en familie en daarna zien we wel wat er gebeurt.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Chasse_patate 19 juli 2021 om 10:57

Gok dat dit zijn laatste deelname was en dat het record voor altijd gedeeld blijft.

vanSpringel 19 juli 2021 om 11:11

Het ‘getalletjes record”.

klaasd 19 juli 2021 om 11:59

Schitterende tour zo toch, wel geluk met uitvallers ook natuurlijk, maar anders had hij echt nog wel 1 of 2 etappes gewonnen met die lead-out!

Aart van Woud 19 juli 2021 om 12:09

Dat betwijfel ik toch. Als Ewan in koers was gebleven had Cav niet eens een etappe gewonnen.

zietemgaan 19 juli 2021 om 13:39

Je zag idd wel de beperkingen nu: hij was de beste spurter zonder Ewan en zonder focus van Van Aert (als all rounder). Eenmaal Van Aert er met Theunissen een lap op geeft, heeft Cavendish geen kans. Omgekeerd heeft hij de mentale rust en kracht van zijn leeftijd, kon hij met de trein prima afmaken en was hij niet zooo versleten als iedereen gedacht had en dus toch wel een setje terechte troeven en overwinningen. Met een Bennett, met al zijn spoken in zijn hoofd, zou dit niét gelukt zijn. Al bij al: Candish is een levende legende, een waar ik groot respect voor heb. En als hij dat jaartje teveel doet en dan wat minder wint weer, so what, hij blijft die wielerlegende die hij is.

BlingSagan 19 juli 2021 om 16:01

Het jaartje teveel was vorig jaar !

Michelangelo 19 juli 2021 om 14:49

Als Cavendish als legende wil stoppen, moet hij dat nu meteen doen. Het record van dn Eddy evenaren, en ook nog groen: mooier wordt het m.i. niet.

Verder was hij echt niet altijd blij. Ik zie nog dat filmpje waarin hij met zijn fiets smijt. Waarschijnlijk had hij gewoon zelf te hard op het stuur geklopt: daar zijn fietsen niet voor gemaakt.

En het was de perfecte TdF voor hem. Uitstekende trein mee, Alpecin die in het begin te vaak Philipsen uitspeelde ipv Merlier, Ewan en Sagan die letterlijk wegvielen, Merlier die uitviel. En dan ook Demare uit vorm, Groenewegen thuis en Van Aert die in de eerste week niet echt mee wilde doen in de sprints. Kortom, alles zat mee voor Mark.

Sjaak P 19 juli 2021 om 14:50

In z’n hoogtijdagen was’ie onverslaanbaar. Dit was een mooie ereronde, beetje ontsiert door het ontbreken van de echte sprinttop.
Voor mijn blijft’ie echter nog steeds dat vervelende kereltje dat met een vuiligheidje Viviani uit de Olympische wielerbaan wilde werken. Je hoeft niet heilig te zijn om een legende te worden (Valverde, Cipollini, FvdB, om er een paar te noemen), maar die deuk tekent zijn ego.

vroege vlucht 19 juli 2021 om 17:09

Mooi je carrière na dit seizoen afsluiten en met opgeheven hoofd je wielercarrière afsluiten. Nu herinnert iedereen naast zijn overwinningen deze mooie opleving en niet de tranen na Gent-Wevelgem.

de adelaar 19 juli 2021 om 17:22

En hij betrekt natuurlijk de fantastische mecaniciens in zijn feestje en bedankt ze uitgebreid