Mark Cavendish: “Er zijn volgend jaar minder sprintkansen in de Tour”

donderdag 14 oktober 2021 om 15:13
Mark Cavendish: “Er zijn volgend jaar minder sprintkansen in de Tour”

foto: Cor Vos

De sprinters lijken er in de Tour van 2022 wat bekaaid vanaf te komen, dat is misschien wel de belangrijkste conclusie na de presentatie van het Tourparcours. “Het is dus zaak om elke kans met beide handen aan te grijpen”, concludeert Mark Cavendish na een eerste blik op het parcours.

De 36-jarige Brit heeft inmiddels 34 etappezeges in de Tour de France achter zijn naam staan, nadat hij dit jaar weer eens uitermate succesvol was in de Franse ronde. Cavendish zegevierde in Fougères, Châteauroux, Valence en Carcassonne en wist zo op gelijke hoogte te komen met Eddy Merckx. ‘De Kannibaal’ won in zijn rijkgevulde loopbaan ook 34 etappes in de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar.

De grote vraag is of Cavendish volgend jaar Merckx definitief uit de geschiedenisboeken kan sprinten, aangezien hij nog altijd geen nieuw contract heeft getekend bij Deceuninck-Quick-Step en binnen de ploeg moet concurreren met onder meer Fabio Jakobsen. Cavendish hoopt er volgend jaar natuurlijk wel gewoon bij te zijn in de Tour, ook al zijn er op papier niet al te veel sprintkansen.

Cavendish (links) won dit jaar ook de groene puntentrui – foto: Cor Vos

“Het zal een ontzettend zware Tour worden. We beginnen in Kopenhagen, wat natuurlijk heel veel herinneringen oproept, aangezien ik er wereldkampioen wist te worden. De eerste dagen na de tijdrit kunnen echter zeer hectisch verlopen. Er zijn volgend jaar minder kansen voor de sprinters en dus moet je elke kans zien te verzilveren.” Op papier krijgen de sprinters in 2022 zes mogelijkheden op ritwinst.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Landeirovic 14 oktober 2021 om 15:19

Dit wil zeggen dat hij weer de Tour rijdt?

FDJ 14 oktober 2021 om 15:31

Ik dacht dat Jakobsen de Tour zou rijden. Ik denk dat Cav afgelopen Tour nog een keer een ongekende piek heeft neergelegd, maar verwacht niet dat ze nog een keer zo met hem kunnen uitpakken

JensVdB 14 oktober 2021 om 15:42

ik denk niet dat Merckx ooit uit de geschiedenisboeken van de Tour wordt gezet ook al gaat er ooit mischien iemand meer zeges pakken

Dumoulinke 14 oktober 2021 om 16:16

Het valt echt op dat elk jaar na de bekendmaking van het parcours men van mening is dat het aantal sprintetappes minder is dan het jaar ervoor. Nog nooit iemand/een renner horen zeggen: “Geweldig, er gaan meer etappes in een massasprint eindigen dan vorig jaar!”

Zelfde eigenlijk met het aantal bergetappes, maar dan net omgekeerd. Valt me op dat men altijd na de bekendmaking vindt dat er meer geklommen moet worden dan vorig jaar. Nooit eens omgekeerd.

Aart van Woud 14 oktober 2021 om 16:57

Hij lijkt nogal zeker te zijn dat hij de Tour rijdt, en dan ook mannen als Ewan, Bennett, Jakobsen etc er op gaat leggen. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar zoals ze dan zeggen: "Hij mag me verrassen".

de adelaar 14 oktober 2021 om 17:56

Hij mag niet eens mee maar praat zichzelf in de hot seat. Naar mannetje

notriple 14 oktober 2021 om 18:10

Zou je niet eens stoppen Cavendish. Die jankbolus hebben we nu wel genoeg gezien.

Martino87 14 oktober 2021 om 19:04

Uiteindelijk zullen er nul sprintkansen zijn van Cavendish.

Derierre de la course 15 oktober 2021 om 23:10

Ben benieuwd wat ze met Jacobsen doen. Is het Giro parcours al bekend? Zal van het programma van Jacobsen afhangen of Cavendish naar de tour mag. Zie PatLev niet met 2 sprinters starten. Ala lijkt me een zekerheidje.

Vermoeden:
Alaphilippe
Declercq
Asgreen
Morkov
Jacobsen of Cavendish
Devenyns (of andere klimhulp voor Ala)
Lampaert of Senechal, misschien Stybar? voor de kasseienetappe?
Vansevenant als hij geen Giro rijdt met Evenepoel?

Kan ook zijn dat ze Ala en bijbehorend inruilen voor Evenepoel mocht die het Waals voorjaar rijden in plaats van de Giro.