Taco van der Hoorn was zondag een van de opvallende figuren in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Nederlander deed niet alleen mee om de overwinning, hij reed onderweg ook met speciale beenwarmers met aerodynamische strips.
Door de gure weersomstandigheden waren extra jasjes, handschoenen en beenwarmers geen overbodige luxe voor de renners die meededen aan Kuurne-Brussel-Kuurne. Intermarché-Circus-Wanty had nog een verrassing in petto: enkele renners van de Belgische formatie droegen tijdens de koers beenwarmers met aerodynamische strips.
“Ik had bij onze sponsor de suggestie gedaan om die te maken”, vertelde Van der Hoorn, die uiteindelijk als vierde over de streep kwam, voor de start aan Cyclingnews. “Ik heb alleen geen tijd gehad om ze te testen.”
In strijd met de UCI-reglementen?
De vraag is alleen of de aerodynamische beenwarmers wel zijn toegestaan in koers. De internationale wielerunie voerde in 2019 namelijk de beruchte sokkenregel in, waarbij sokken niet boven een bepaalde hoogte (tot het midden van het onderbeen) mogen worden opgetrokken om eventuele aerodynamische voordelen in de kiem te smoren. Het is momenteel nog onduidelijk of de aangepaste beenstukken ook in dat segment vallen.
5 Reacties
En dan nog niet kunnen winnen. Man man man.
Zonder echte kennis van zaken over wat de regel inhoudt, kan ik me best voorstellen dat dit tot nu toe is toegestaan: immers zijn beenwarmers toegestaan en zijn beenwarmers geen sokken. Maar als dat zo is, lijkt me dat er vrij vlot een regel zal komen die aerodynamische beenwarmers verbiedt.
nog even en je mag als wielrenner met spataders ook niet meer meedoen als ze dit gaan verbieden.
In de videoclip van de Bicycle race van Queen is al te zien hoe er in de toekomst geraced gaat worden.
Half het peleton rijd in tijdrit pakken tegenwoordig met aerodynamische stukken op de armen en de schouders. Stop dan eens met janke man. Ga mee met de tijd. Die jongens gaan absoluut niet liggen rijden met beenstukken als het boven de 10-15 graden is hoor. Dan trekken ze hun sokken wel terug aan.
Wat ga je dan zeggen van oakley’s bril die ook meer aero is dan een gewone bril. Of helmen met maar 1 verluchting gat voor meer aero te zijn… en dan nog niet gezegd over heel de ketonne rel die sommige ploegen nemen…