Marc Madiot tegenstander van dropper post: “Vergeten de veiligheid”
Marc Madiot is tegenstander van de dropper post, het mechanisme waardoor renners via een knopje hun zadelpositie kunnen veranderen. De Franse ploegbaas van Groupama-FDJ heeft na de zege van Matej Mohoric in Milaan-San Remo zijn hart gelucht bij Ouest France. “We moeten toch ook aan de veiligheid denken?”, vraagt hij zichzelf af.
“Het is slim van hem. Het is spectaculair, en dat is wat we willen”, stelt de 62-jarige Madiot. “Ik wil ook niet de moraalridder spelen, maar Mohoric kwam meerdere keren heel dicht bij een valpartij. Hoe zou het zijn geweest als hij na de afdaling van de Poggio in een rolstoel was beland? Als we anderen gaan aanmoedigen om hetzelfde te doen, dan wordt het gevaar en het risico nog groter. We moeten toch ook aan de veiligheid denken? Maar ik heb het gevoel dat we dat iets te vaak vergeten.”
“Ik ben ploegbaas en houd er niet van om ouders te bellen dat hun kind in het ziekenhuis ligt. Dat is mij al eens overkomen en ik wil het niet nog een keer meemaken”, wijst de teammanager nog eens op de gevaren in het huidige wielrennen. De dropper post, die in Milaan-San Remo voor het eerst zijn intrede deed in het wegwielrennen, is wat dat betreft geen verbetering volgens Madiot.
De UCI bevestigde na La Primavera dat de dropper post wel degelijk toegestaan is op de weg. “De UCI zou er goed aan doen om deze echte problemen eens te onderzoeken”, reageert Madiot. “Maar ze zijn misschien niet krachtig genoeg tegen de lobby van de fietsenfabrikanten.”
‘Voor vooruitgang, ook voor gelijkheid’
Toch kan de Groupama-FDJ-baas het zijn renners niet verbieden om met een dropper post te rijden, mocht iemand erom vragen. “Ik zal wel ja moeten zeggen, want ik heb geen andere keuze. Als de anderen het doen, zouden wij het ook moeten doen. Maar ik ga er heel veel spijt van hebben, omdat ik vind dat we aan het afdrijven zijn. Ik zal zelf nooit het initiatief nemen, want naast het veiligheidsaspect denk ik ook dat dit niet in het DNA van het wielrennen zit”, vindt Madiot.
“Voor mij is de essentie van wielrennen dat je zo snel mogelijk gaat met je eigen benen en je eigen lichaam, op een fiets die zo goed als identiek is aan die van je tegenstander. Dat mag ook niet vergeten worden. Maar de ploeg van Mohoric heeft de middelen om dit te doen, terwijl er ook veel teams zijn die de mogelijkheid niet hebben om op zoek te gaan naar innovaties”, legt Madiot uit. “Natuurlijk ben ik voor vooruitgang, maar ik ben ook voor gelijkheid.”
Ik snap Madiot zijn standpunt volledig. Eigenlijk wil je niet dat een race beslist wordt door met z'n allen een soort van Russische roulette te spelen en degene met het meeste geluk wint. Ik telde drie momenten dat Mohoric zeer dicht op een zware crash zat en zonder deze belachelijke risico's had hij onderaan te weinig seconden speling. Het is inherent aan deze wedstrijd die vlak na de afdaling finisht, een oplossing zal ook super lastig zijn zonder het unieke karakter van Milaan San Remo aan te tasten.
Dropper is voor mij prima. Een bewezen techniek in de wielersport, al jaren op de markt. Geeft een stuk meer controle dan buisdalen of de huidige variant waarbij je de punt van je zadel in je anus duwt.
Voor mij hoort afdalen bij de wielersport. En het is aan de renners zelf, hun thuisfront en de ploegbazen om een gezonde balans te vinden tussen risico's mijden en snel dalen. Enige wat je kunt doen is altijd afwegen of je de afdaling op een plek neerlegt waar deze beslissend is, en welke bergen je wilt afdalen.
De grootste winst van veiligheid zit hem in aankomsten zoals bijvoorbeeld gisteren; het aanwezige straatmeubilair, gekoppeld aan het imbeciele gedrag van sommige renners. Daar lijkt me meer te halen dan bij de dropper van Mohoric.
Dropper posts verbieden voor de veiligheid is net zoiets als helmen verbieden voor de veiligheid: met helmen nemen renners meer risico!
Te beginnen met álle tijdritfietsen natuurlijk, dat is de grootste bron van ongelijkheid
Stel je voor - Ewan en Van Aert alletwee op een maatje 54 en dan maar knutselen met zadel en stuur :)
Dus al met al snap ik dit niet zo goed. Buiten de grote klimmen is eigenlijk ieder onderdeel van wielrennen deels gebaseerd op het nemen van risico’s. Plaatsing voor sprints is risico, plaatsing voor een punch is risico, afdalen is risico. Uiteindelijk hebben de grootste lefgozers met bijbehorende capaciteiten altijd een voordeel.
Die dropper post veranderd daar niet veel aan. En het lijkt me dat ook FDJ wel een paar van die dingen kan bekostigen hoor.
Hij neemt sowieso veel risico en nu dacht hij onoverwinnelijk te zijn!
En hij had nog gelijk ook :)
en het weegt meer
2 zaken waar ikzelf al genoeg aan bijdraag
Het financiële verhaal is onzin. Op fietsen van 10k maakt een €100 zadelpen duurdere zadelpen echt niet uit.
1. Het is Mohoric die de afdaling voor zichzelf gevaarlijk maakt, niet de dropper post.
2. Een 'innovatie' als de dropper post kost niet veel, iedere ploeg kan dit gewoon doen.
Eigenlijk lijkt het erop dat Madiot aanvallen in de afdaling wil verbieden, maar daar geen mogelijkheid toe ziet en dan maar met zulke ideeën komt. En zonder technische innovatie krijgt de wielersport geen geld van fietsfabrikanten, dat gaan ze serieus voelen.