Marc Madiot: “Grote kans dat Thibaut Pinot naar de Tour gaat”

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:12
Marc Madiot: “Grote kans dat Thibaut Pinot naar de Tour gaat”

foto: Cor Vos

Marc Madiot acht de kans groot dat Thibaut Pinot aankomend jaar naar de Tour de France gaat. Dat heeft de manager laten weten aan RMC vlak na de presentatie van het parcours in Parijs. “Als alles goed gaat, zal hij starten”, is Madiot duidelijk.

“Maar we moeten eerst dit seizoen nog afmaken en het parcours tot in de details doornemen. De afgelopen dagen had hij nog steeds wat last van zijn rug, dus we gaan het zien. We moeten op onze hoede zijn voor de eerste indrukken en euforie rond de bekendmaking, want in de wielrennerij kun je niet te ver vooruit kijken.”

Wat Madiot van het parcours vindt, weet hij nog niet helemaal. Wel zegt hij zijn twijfels te hebben over de kasseienrit. “Ik heb mijn twijfels over die etappe”, eindigt hij. “Sommige ploegen rijden om die etappe te winnen, sommige om hem niet te verliezen. Dat zorgt voor weinig bewegingsvrijheid. Op papier ziet het er goed uit, maar als je eenmaal op de grond ligt…”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Turtlehead 16 oktober 2021 om 13:43

Nou, voorwaar een afgewogen reactie van hem. Zonder directe wedstrijdstress komt mijn oude held uit de Panasonic/Post (Histor)-nadagen weer tevoorschijn :)

Pinot gun ik wel een rustige eerste week in de buik van het peloton en dan een uitschieter op Alpe d’Huez ofzo, met een mooie top vijf in Parijs.
Maar ik vrees ervoor…

Edwin Jansen 16 oktober 2021 om 14:26

“Een rustige week in de buik van het peloton”. Geen idee hoe je dat voor je ziet. De eerste week van de Tour is 1 grote loterij en in de rit naar Arenberg worden er zeker een aantal loten getrokken wie er kapot en in de kreukels of naar huis mag of als peloton aanhangsel mag proberen de tour uit te rijden. Ik denk dat ik wel weet wat Marc denkt, maar deze keer om allerlei redenen (politiek) niet zegt. Hij is het er wss totaal niet mee eens dat die Arenberg rit erin zit.

Kopinkas 16 oktober 2021 om 13:53

Dat een tweevoudige ex-winnaar van Parijs-Roubaix ‘verdeeld’ is over de kasseienrit kan ik me voorstellen, en dus lijkt zijn eigen achtergrond me hier minstens een vermelding waard. Bij Pinot op kasseien slaat de schrik me eerlijk gezegd ook om het hart…

Magician 16 oktober 2021 om 14:14

Hij had last van zijn terug?

Ik hoop dat hij tegen die tijd fysiek en mentaal goed en fris genoeg is. Een Roglic of Pogacar uitdagen lijkt me niet meer reëel, maar met zijn koersmentaliteit een welkome toevoeging aan de deelnemerslijst.

Edwin Jansen 16 oktober 2021 om 14:28

Ik hoop voor hem dat hij eindelijk eens al zijn ellende achter zich kan laten en ook mentaal/emotioneel nu zo gegroeid is dat hij er voor gaat en het ook kan dragen. Een voordeel nu is dat het Franse volk en de pers niet alle druk op zijn schouders zal zetten. Dat ligt dan gelukkig nu bij twee a drie andere Fransen.

Mystieke_Monnik 16 oktober 2021 om 15:03

Goede instelling. Geen risico’s nemen op die kasseien. Liever je klassement verknallen met een paar minuten verlies dan vol erin met het risico een blessure op te lopen. Een fitte Pinot kan (nog steeds) mooie dingen laten zien in de bergen, daar ben ik van overtuigd.

Ruwe Diamant 16 oktober 2021 om 15:17

Komt bij mij in eerste instantie als een tragisch figuur binnen ondanks enkele monumentale overwinningen.

Tis ook weer Madiot die voor hem (moet) spreken

Alfons Haavers 16 oktober 2021 om 16:22

Tragisch figuur vind ik een harde analyse. Pinot is toch wel een wielerheld in Frankrijk die een monument heeft gewonnen, en podium in de Tour heeft gereden. Dat is weinig renners gegeven.

De afgelopen 2 jaar waren minder en hij heeft al veel pech gekend, maar niettemin heeft deze man al een geweldige carrière gehad.

Als wielervolgers zijn we snel om renners af te serveren, maar ik denk echt niet dat Pinot zelf of zijn entourage hem zien als een tragisch figuur.

Polleke 16 oktober 2021 om 20:23

Zijn bankier al helemaal niet…

Ruwe Diamant 16 oktober 2021 om 20:58

Het klinkt inderdaad heel hard en ik wens het ‘m zeker ook niet toe. Alleen, op dit moment zijn de eerste beelden die bij me opkomen zijn opgaves waarin hijzelf heel verdrietig was. Ook de druk voor de Tour die voor hem een zware last is. Hij kan ook niet anders als kopman van FDJ. Jammer voor iemand die niet zo lang geleden nog revanche kon nemen op ene Vincenzo Nibali in Lombardije en op hele sterke wijze een etappe wist te winnen op de Tourmalet.

Jean Dumas 16 oktober 2021 om 15:48

De top is veel te breed geworden voor een Pinot, die een soort Mollema-rol wacht.

Verweggistan 16 oktober 2021 om 15:52

Om de druk wat te verminderen kunnen ze bij FDJ volgens mij beter gewoon alle goede renners in de Tourploeg stoppen. Dus Demare, Pinot, Kung, Gaudu, Madouas, Storer en dan nog 2 helpers voor Demare erbij (Guarnieri en Scotson bijv).

En dan de Giro Demare lekker z’n sprinttrein meegeven (met Sinkeldam en Konovalovas, Ludvigsson, Le Gac, Duchesne, Welten enzo) en dan in de Vuelta Pinot een klimploeg meegeven (met Reichenbach, Valter, Molard, Pacher, Armirail)

Lalsacien 16 oktober 2021 om 17:26

Armirail is de meesterknecht van Gaudu. Die gaat mee in de grote ronde waar Gaudu start.

Murcia 16 oktober 2021 om 18:47

Natuurlijk zal alles er op gericht zijn om Pinot in de Tour te laten starten, hij is hun bestbetaalde renner. Het is alleen belangrijk dat je de verwachtingen goed managed, de realiteit is dat de rugproblemen hem inmiddels continu in de weg zitten. Dus kun je hooguit met hem gaan voor een dagsucces.

Polleke 16 oktober 2021 om 20:26

Eddy Planckaert, ook geen koekenbakker, is uiteindelijk ook gestopt, vrij jong nog, omdat hij nooit meer van de rugpijn kon afkomen…

Viktrodriguez 17 oktober 2021 om 00:08

Verwachtingen managet? Daar heeft die ploeg geen zak over te vertellen, want ondanks alles gaat dat namelijk over de druk van het thuispubliek. Franse klassementsrenner + Tour = opvolger Hinault.

Ron de Hoep 17 oktober 2021 om 08:55

Leuk! Kijk er nu al weer naar uit met welke drama Pinot weer uit de tour gaat stappen!!!

Headlines

Materiaalzone

Populair