Marc Hirschi slaat dubbelslag in koninginnenrit Ronde van Luxemburg

woensdag 15 september 2021 om 15:56
Marc Hirschi slaat dubbelslag in koninginnenrit Ronde van Luxemburg

foto: Cor Vos

Marc Hirschi heeft de koninginnenrit in de Ronde van Luxemburg achter zijn naam gezet. Op de slotklim naar Eschdorf reed de Zwitserse renner van UAE Emirates weg uit de favorietengroep en harkte zo zijn eerste overwinning voor de Arabische ploeg binnen. Dankzij zijn voorsprong op de streep en de bonificaties nam hij tevens de gele leiderstrui over van zijn toekomstige ploeggenoot João Almeida.

De tweede etappe ging over 186,1 kilometer van Steinfort naar Eschdorf, in het noordwesten van Luxemburg. Door en rond de vallei van de Sûre liep de route alsmaar op en af. De renners werden de Côte de Holtz, de Côte de Boulaide, de Côte de Ringel en de Côte de Kaundorf over gestuurd voordat zij aankwamen bij het finale-parcours waarin driemaal de Côte de Eschdorf moest worden beklommen – een klim van gemiddeld 8,4% met uitschieters tot 12,4%. Achthonderd meter na de laatste beklimming lag de finish.

Met João Almeida, gisteren winnaar van de openingsetappe, in de gele leiderstrui werd de koers om elf uur op gang gebracht. In het eerste uur kwam een kopgroep tot stand met daarin vier man: Sebastian Schönberger (B&B Hotels), leider in het bergklassement Kenny Molly (Bingoal Pauwels Sauces WB), Adam de Vos (Rally) en Kamil Gradek (Vini Zabù). Zij reden vijf minuten weg bij het peloton, waar de ploeg van Almeida, Deceuninck-Quick-Step, de koers controleerde. Het verschil met de kopgroep schommelde langere tijd tussen de vier en vijf minuten.

Groupama-FDJ en UAE Emirates brengen de verschillen terug
Toen ook Groupama-FDJ, de ploeg van David Gaudu en Thibaut Pinot, en het UAE Emirates van Marc Hirschi zich met de achtervolging gingen bemoeien, begon het verschil terug te lopen. De vluchters hadden nog twee minuten toen zij voor de eerste keer de Côte de Eschdorf omhoog reden, op 48 kilometer van de finish. Daar ontplofte het peloton en scheurde de grote groep uit elkaar. De eerste grote groep liep onder aanvoering van Groupama-FDJ en Trek-Segafredo hard in op de kopgroep, die met nog veertig kilometer te koersen bijna werd bijgehaald.

Molly en De Vos werden vervolgens als eerste ingelopen, waarna Schönberger en Gradek nog even vooruit mochten blijven rijden. De Oostenrijker van B&B Hotels zette zich daarna al snel op de kant en ook de Poolse renner zag al snel in dat nog langer vooruitrijden zinloos was, en op dertig kilometer van de finish was het peloton weer compleet. Toen volgde al snel de tweede keer de Côte de Eschdorf, waar Arkéa-Samsic de koers in gang trok. Daarna nam Deceuninck-Quick-Step de controle toch weer over.

De Côte de Eschdorf zorgde niet voor aanvallen, maar het strakke tempo van Deceuninck-Quick-Step en ook Groupama-FDJ zorgde ervoor dat het peloton stevig werd uitgedund. Bij de passage van de streep werd gesprint om de bonificaties, waarbij Almeida drie seconden pakte en weer wat uitliep op de concurrentie. Met nog twintig kilometer piepte Anthony Turgis ertussenuit. De Franse klassiekerspecialist, 21e in het klassement op tien seconden van de gele trui, pakte een mooi gat op het peloton.

Turgis bouwt voorsprong uit
Mauri Vansevenant keerde zich binnenstebuiten voor zijn kopman Almeida, maar Turgis zocht het zog van de cameramotor en wist een halve minuut uit te lopen. Omdat het peloton met alleen de jonge Belg van Deceuninck-Quick-Step op kop niet dichterbij kwam, kwam UAE Emirates op zes kilometer van de streep een handje bijsteken. Met vernieuwde krachten begon het verschil kleiner te worden. Turgis begon met nog maar tien seconden voorsprong aan de slotklim naar Eschdorf, en op drie kilometer van de finish werd hij voorbijgereden door de grote groep.

Hirschi pakte vervolgens een kleine voorsprong samen met Davide Formolo en Nairo Quintana. Met nog twee kilometer te gaan sprong Hirschi weg bij zijn medevluchters, terwijl leider Almeida met Groupama-FDJ op achtervolgen was aangewezen. Mede doordat achter hem naar elkaar werd gekeken, kon de Zwitser vooruit blijven en deze tweede etappe winnen. Zijn voorsprong op de streep bedroeg acht seconden op de groep met Almeida, Gaudu, Formolo, David De la Cruz en Pinot.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Romāns Vainšteins 15 september 2021 om 15:59

Ga na dat Almeida aankomend jaar bij zijn killers van vandaag rijdt,…

Hirschi een renner om op te gaan letten tijden het wk, die kan ook op het platte hakken hoor, en wie gaat hem nou met vuur halen als ie weg is?

Cochise 15 september 2021 om 16:17

Ze ontzeggen hem een kans op een mogelijke ritzege. Maar hij heeft al een rit op zak en de eindzege zal niet afhangen van deze luttele seconden met die lange tijdrit nog in het verschiet.
Almeida doet dus een prima zaak hier.

stormjager 15 september 2021 om 16:01

Leuk dat Pinot nog eens een top10 plaats weet te scoren…

de adelaar 15 september 2021 om 16:03

Zou ook een mooi WK rondje zijn! Echte lekkere aankomst

tvm 15 september 2021 om 16:05

Met overmacht.

Willem Kieft 15 september 2021 om 16:16

Gaat langzaam lijken op de Hirschi van vorig jaar. Sterk gereden. En een mooie finale. Flinke klim nog.

Beekman 15 september 2021 om 23:04

@Willem Kieft dat heb ik ook al eens afgevraagd na zijn sterke optreden vorig jaar, en tja als dan zo een type renner verkast naar een andere ploeg zonder uitleg dan heb ik het vermoeden da hier iets niet helemaal pluis is/was.

Dikke Vrouw 15 september 2021 om 16:18

Zo, wint die ook nog es wat

Franco Ballerini 15 september 2021 om 16:31

Ik snap dat je als ploeg niet overal kunt rijden, maar TJV maakt het wel erg bont. Vandaag vier koersen zonder dat ze aan de start staan…

YogiBear 15 september 2021 om 16:48

Waarom zou TJV hier moeten koersen (of in één van de andere koersen)? Ze bepalen aan het begin van het jaar een programma wat past bij de renners, de mogelijke ondersteuning, financiële mogelijkheden etc. Als ik naar de resultaten kijk voor zowel het prof team als het development team doen ze dat niet onaardig en beter dan het merendeel van de ploegen dat hier wel aan de start staat. Dus, wat is het probleem?

Franco Ballerini 15 september 2021 om 16:57

Wat het probleem is?

1. Het gaat niet alleen om vandaag maar speelt het hele seizoen al. Het zou mij niet verbazen als het gemiddelde aantal koersdagen voor de TJV renners het laagste is van alle WT ploegen. De mindere goden in de ploeg krijgen zo nauwelijks de kans wedstrijden te rijden.

2. Ik vind het leuker om te kijken als TJV ook meedoet.

Handige Harry 15 september 2021 om 17:03

Net alsof het voor jou uitmaakt of ze meedoen, je vindt sowieso wel wat om over te zeuren.

hartstikkebedankt 15 september 2021 om 17:04

Ze zijn het seizoen aangevangen met te weinig renners vind ik. 2 stoppers, Dumoulin die toen gestopt is en Groenewegen nog een tijd eruit, o.a. Een paar blessures erbij en je bent nergens meer. Ze hadden best met 30 kunnen beginnen.

En zelfs met het huidige rennersbestand heeft inderdaad een Eenkhoorn nu pas 41 koersdagen, Hofstede 44, Foss 44, Roosen 48, Affini 49, Pfingsten 49; Tolhoek nu geblesseerd maar ook maar 37. Dat is erg weinig.

xistnc 15 september 2021 om 17:19

Goede gelegenheid om de nieuwe aanwinsten Laporte en Van der Sande te bewonderen.

Franco Ballerini 15 september 2021 om 17:26

@xistnc: beiden zeer sterk. Hopelijk komen ze ook volgend jaar aan wat wedstrijden toe. Maar bij TJV hebben ze het naar ik heb vernomen ook reuzegezellig op hun hoogtestages.

Massimo Bataille 15 september 2021 om 17:28

Dat ze het niet onaardig doen ligt nu niet aan deze ‘kleine’ wedstrijden. Dat ligt aan de wedstrijden waar Van Aert en Roglic rijden (met natuurlijk goeie ondersteuning).

Wat ik wel zou aanmoedigen is om toch wat meer de ‘mindere’ renners een kans te geven om voor hun eigen te rijden in dit soort wedstrijden. Hou je toch die mannen ook wat content en geef je ze wat extra motivatie ( in plaats van altijd in dienst te rijden).

Jumbo rijdt nu eenmaal weinig kleine wedstrijden en laten vaak hun kopmannen zonder veel wedstrijdritme en vooral met trainingstages aan hun wedstrijden beginnen.
Dit lukt wel goed voor hun kopmannen, maar ik blijf twijfelen of de ‘knechten’ hier ook gebaat mee zijn, vooral de niet AK-mannen.

Massimo Bataille 15 september 2021 om 17:32

En qua koersdagen (ik heb enkel nu even de grote ploegen vergeleken)
(zonder Nationale kampioenschappen ook)

Jumbo: 194 koersdagen waarvan 17 one-day races. 76% zijn WT koersen
Bahrain: 186 koersdagen waarvan 19 one-day races. 79% zijn WT koersen
INEOS: 210 koersdagen waarvan 22 one-day races. 70% zijn WT koersen
UAE: 224 koersdagen waarvan 38 one-day races. 66% zijn WT koersen
Quickstep: 225 koersdagen waarvan 32 one-day races. 65% zijn WT koersen

Dus niet de minste koersdagen in WT, maar het scheelt wel niet veel. Wel de minste 1-daagse koersen.

Landeirovic 15 september 2021 om 17:35

Hoezo? Elke ploeg start toch in elke WT race?

Maar deze comments zijn niet relevant op dit artikel.

hartstikkebedankt 15 september 2021 om 16:50

Ewan kan beter zijn seizoen beëindigen denk ik. Vandaag op 39 minuten binnen, toch zo’n 21 minuten na Mareczko.

Ronellenfitsch 15 september 2021 om 17:22

En gisteren ook al op 22 min, die heeft al meer dan een uur bijgetraind voor het WK tov Hirschi … Stevige ronde met leuk jaar dit veld trouwens hierzo

goose 15 september 2021 om 17:24

Krijg toch niet echt een warm gevoel van deze renner.
Jammer voor almeida, maar wat een mooie klim was dat zeg.

Murcia 15 september 2021 om 17:42

Heb de koers niet gezien maar voor Hirschi is het mooi dat hij weer in de buurt komt van de klasse van vorig jaar of er al op zit. De ritten zijn ook een stuk attractiever met deze parcoursen en dat komt het prestige van deze koers ten goede.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair