‘Marc Hirschi en Team DSM uit elkaar vanwege vertrouwensbreuk’

donderdag 18 februari 2021 om 16:52
‘Marc Hirschi en Team DSM uit elkaar vanwege vertrouwensbreuk’

foto: UAE Team Emirates / Fizza

Marc Hirschi besloot begin januari per direct te vertrekken bij Team DSM, om vervolgens een contract te tekenen bij UAE Emirates. De Zwitser mag niets zeggen over zijn veelbesproken transfer, maar volgens het AD sluimerde al maanden een conflict tussen Hirschi en het management van zijn oude ploeg.

“Ik kan er niet veel over zeggen”, antwoordde Hirschi eerder op de vraag naar de achtergrond van zijn veelbesproken transfer. Volgens het Zwitserse Blick ging het om geld, het Franse L’Équipe liet dan weer weten dat Hirschi zich niet meer op zijn gemak voelde binnen de structuur van Team Sunweb.

Hirschi wilde echter helemaal niet vertrekken bij de ploeg van manager Iwan Spekenbrink, zo meldt het Algemeen Dagblad vandaag. De breuk is geforceerd door de leiding van de ploeg vanwege een gebrek aan vertrouwen. Volgens het AD werd de renner door de teamleiding gezien als risico, zowel voor de reputatie van de ploeg als voor de sponsoren.

Hirschi zou niet transparant zijn geweest en ook bij specifieke vragen niet de informatie hebben gegeven waar Team DSM om vroeg. Het is onduidelijk wat de Zwitser precies heeft gedaan. Team DSM kan er, gezien de afspraken die zijn gemaakt met Hirschi en zijn manager Fabian Cancellara, niets over zeggen. De twee Zwitsers willen er ook niets over kwijt.

Dit artikel delen:

133 Reacties

Magician 18 februari 2021 om 16:56

En het speculeren kan weer vrolijk opnieuw beginnen..

SnellePelle 19 februari 2021 om 15:21

De uitkomst van het speculeren wordt gevoed door de fantasie van de geest zelf. Als dat doping is zegt dat alles over de persoon.

Ik denk zelf dat ze bij DSM zelf ook geen inzicht meer hadden in wat hij deed, maar dat er geen sprake is van een dopingverdenking. Hij was in ieder geval altijd erg eigengereid en trok zijn eigen plan. Ik denk dat ze voor hem geen hand meer ik het vuur durfde steken. Te weinig vertrouwen in zijn integriteit.

In het streven naar schone sport een super belangrijke voorwaarde.

Fast Freddy 18 februari 2021 om 16:58

Ketonen? Of bij Cancellara in de leer? We zullen het nooit weten… Misschien is ie wel shampoo wezen halen.

Panache 18 februari 2021 om 16:58

Uit welk hout Hirsche gesneden is daar heb ik zo wel mijn vermoedens over. Team Gianetti zal qua prestatieniveau een goede match zijn.

SprintMaster 18 februari 2021 om 18:56

Dat ja. Welkom bij het team waar renners brommers inslikken.

Chris Van Uden 18 februari 2021 om 21:17

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben..

FW07 18 februari 2021 om 16:59

Lekker lekken, iemands reputatie in de media beschadigen. Het sympathieke Sunweb/DSM slaat weer toe.

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:08

Wie zegt dat dit een vanuit Sunweb gestuurd lek is? Ik denk eerder dat Thijs Zonneveld enorm heeft lopen trekken om dit boven water te krijgen. Enne, wie weet heeft die sympathieke renner wel iets gedaan waar die eikels van Sunweb niet blij van werden.

Theo H 18 februari 2021 om 17:10

Fijn om op basis van vooringenomenheid een ploeg zwart te maken. Bron van Zonneveld zit niet in ploegleiding.

Limal 18 februari 2021 om 17:15

De bron moet natuurlijk altijd iets met de ploeg te maken hebben (gehad) voordat Zonneveld dit geloofwaardig genoeg vond om het wereldkundig te maken. Je mag verder vinden van hem wat je wil, maar ik vertrouw erop dat zijn journalistieke integriteit wel verder strekt dan het overnemen van geruchten op WF ;-)

toiletduck 18 februari 2021 om 18:07

@limal: nu kan ik Zonneveld persoonlijk goed pruimen – ik vind zijn bijdragen vaak scherp en vermakelijk. Hij heeft echter geen al te beste reputatie qua integriteit. Hij was degene die lekte over het dopingverleden van Kroon, terwijl Kroon dat in vertrouwen had gedeeld. Natuurlijk, het is niet Thijs' schuld dat Kroon doping heeft gebruikt, maar het is niet helemaal in lijn met de code van het journalistieke gilde volgens mij.

edit: hieronder ook al een paar keer geduid zie ik

Limal 18 februari 2021 om 18:17

Gevoelsmatig geef ik je daarin gelijk, toiletduck, hoewel er vanuit de door omerta bepaalde donkere geschiedenis ook wel iets te zeggen is voor het standpunt van Zonneveld: https://www.nu.nl/achterklap/5959154/thijs-zonneveld-niet-bang-om-dopinggebruikers-te-ontmaskeren.html
Die historie betekent trouwens niet dat hij zijn bronnen niet goed natrekt en dat is eigenlijk waar ik hier op doelde.

dikkechaap 18 februari 2021 om 21:37

Gek genoeg is dit voor mij weer bevestiging van de integriteit van Sunweb/DSM.

Een van de weinige ploegen die ik echt vertrouw qua doping.

En nee, natuurlijk heeft dit niks met ketonen te maken.

sjoerdtjen 18 februari 2021 om 17:01

Tsjah… Ze helpen het zelf allemaal ook wel in de hand (Team Hirschi én DSM).
Belangrijkste is dat dit de sport en het imago vooral niet verder helpen.

Wil er nog wel aan toevoegen…. Waar rook is, is vuur.

Jacob Lohof 18 februari 2021 om 19:06

Bij Ajax niet

Michelangelo 18 februari 2021 om 17:02

Ik kan bijna niet anders dan denken dat er zoiets achter zit. Anders laat je een goudhaantje als Hirschi met een doorlopend contract niet gaan. Dat doe je enkel als je vermoedt dat je het risico loopt om een ploeg “om zeep” te helpen door een individuele renner. Dus kans op verlies van een sponsor, een hele grote vlek op het imago, tweespalt in een ploeg, discussies over protocollen en andere kernwaarden, zoiets.)

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:05

tja, ook zonder dat het d-woord gebruikt wordt, kun je maar een ding concluderen. Na het akkefietje met Preidler zijn ze daar natuurlijk extra alert op schimmige zaken. Laten we hopen iets té alert en dat er niks aan het handje is.

KimJungPoels 18 februari 2021 om 17:06

Die zit gewoon aan de dope. Kan niet missen. :)

Je kunt het ook gewoon zien aan zijn kaak. Lijkt erg veel op die van Majka.

Binda 18 februari 2021 om 17:23

Onwaarschijnlijk, de dominees van Sunweb hadden hem dan al lang aan de hoogste boom opgeknoopt. Waarschijnlijker lijkt mij legale ketonen, waarmee hij tegen de clubregels ingaat.

Panache 18 februari 2021 om 19:28

Ketonen passen niet in de argumentatie “ Volgens het AD werd de renner door de teamleiding gezien als risico, zowel voor de reputatie van de ploeg als voor de sponsoren”.

Lalsacien 18 februari 2021 om 22:04

@Binda Gij zult niet doden!

kkv81 18 februari 2021 om 22:12

@KimJungPoels over die kaak kon je wel gelijk hebben. Dat viel mij ook direct op. Die zit net als bij Majka aan de onderkant van zijn schedel.

antilek 18 februari 2021 om 17:08

Merkwaardig verhaal en dan druk ik me nog heel bescheiden uit.

Turtlehead 18 februari 2021 om 18:19

+1. Heel onfris.

Maakt me nieuwsgierig wie er nog meer ‘een tabletje van hun vrouw’ hebben gepakt zonder dat wij het mogen weten?
Binnenkort maar eens opzoeken of er daar nog meer renners onverwachts vertrokken zijn met vage verhalen van de ploegleiding… ;)

Groetjesaandevoetjes 18 februari 2021 om 20:02

Wilco en Sam mochten ook vertrekken

Chris Van Uden 18 februari 2021 om 21:20

Die waren einde contract ja. Hirschi niet.

hartstikkebedankt 18 februari 2021 om 17:08

Naar verluidt had hij eten besteld bij de lokale Chinees Do Ping

john 18 februari 2021 om 17:15

Zo ik wist niet dat de chinees Do Ping weg is uit België en nou een restaurant heeft in Zwitserland

hartstikkebedankt 18 februari 2021 om 17:23

Je loopt achter. Het restaurant in België is overgegaan naar Toonke, die het Ke Toon heeft gedoopt

Chris Van Uden 18 februari 2021 om 21:21

Haha, dat is een goeie

dynamo 19 februari 2021 om 13:55

jah, en wat denk je van Pa Ling en Ma Kreel die zich niet aan da vangst quota houden

Limal 18 februari 2021 om 17:11

Ik vind het sneu voor Hirschi dat dit gelekt wordt naar de pers, maar het ketonenverhaal wordt wel weer een stukje waarschijnlijker. Hetzelfde verhaal dus als bij Dumoulin, Matthews enzovoort. Of erger, maar dat is al helemaal pure speculatie.

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:18

omdat speculeren best wel leuk is: denk je dat DSM/Sunweb hun goudhaantje voor (een vermoeden van) stiekem snoepen uit de ketonenpot wegstuurt?

Pizzi 18 februari 2021 om 17:29

Ja natuurlijk.

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:41

@pizzi eerlijk? Imagoschade omdat een renner iets heeft gebruikt dat volkomen legaal is?

Pizzi 18 februari 2021 om 17:49

Wilde eigenlijk slechts met “Ja.” reageren, maar dat was te kort.

Als Hirschi dat stiekem snoepen niet weet uit te leggen, lijkt het mij voor Sunweb een niet al te ingewikkelde keuze om dan het contract te verscheuren. Maar ja, genoeg vraagtekens in dit verhaal, dus moeilijk om er daadwerkelijk iets zinnigs over te zeggen.

Jean Dumas 18 februari 2021 om 17:16

Niets over zeggen? Er wordt een reeks van vage insinuaties de wereld ingeslingerd door het management van Team DSM.

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:21

even lezen: er wordt nergens gezegd dat de ploegleiding dit ‘de wereld inslingert’
https://www.ad.nl/wielrennen/hirschi-weg-bij-dsm-vanwege-vertrouwensbreuk-teamleiding-zag-hem-als-risico~adfc867f/

Gitan 18 februari 2021 om 17:18

Mocht het echt over doping gaan, hebben ze dan niet de (morele) plicht om dit te melden?

Wel een heel schimmig verhaaltje zo.

horsm 18 februari 2021 om 17:23

Als ik het goed begreep hadden ze geen bewijzen, maar vonden ze dat hij geen overtuigende antwoorden had op hun (door zorgen) ingegeven vragen. Dan kies je idd voor zo’n oplossing.

Gitan 18 februari 2021 om 17:27

Een naar 2-takt geurende fiets geprepareerd door Cancellara waarmee Hirschi dan zogezegd net nog door een oliespoor is gereden?

Romāns Vainšteins 18 februari 2021 om 17:20

Klinkt behoorlijk stoned dit artikel.

Misschien wel, misschien niet weet je. Hij zei dat zij zei dat hij hem zijn… links, rechts, door het midden of achteruit, wie het weet heet Joost, waarschijnlijk tenminste, soms.

koekefretter 18 februari 2021 om 17:21

Als het om geld gaat kun je dat melden. Gaat het om beleid van de ploeg kan je dat melden. Wil je geen antwoorden geven op vragen van de ploegleiding dan wordt het moeilijk om te melden. Ik denk dat sponsors geen risico willen nemen zie in verleden Rabobank.

Binda 18 februari 2021 om 17:21

Het zullen we ketonen zijn geweest. Belachelijk dat Sunweb dat niet gebruikt als het legaal is en de rest er van gaat vliegen.

peterwinnen 18 februari 2021 om 18:42

Want Sunweb vloog afgelopen seizoen niet?

Jacob Lohof 18 februari 2021 om 19:08

Epo Was ook in het begin legaal

S'mon 18 februari 2021 om 17:25

Ik vind het vooral raar dat hij als risico word gezien. Kan iemand mij uitleggen wat men hiermee bedoeld?

Michelangelo 18 februari 2021 om 17:39

Als ik denk aan “risico’s” dan kan ik me voorstellen dat:
– er een vermoeden is dat hij doping heeft gepakt, maar er geen bewijs voor is, maar wat er wel voor kan zorgen dat een sponsor zijn biezen pakt en het voortbestaan van de ploeg wordt bedreigd.
– er sprake is van het ketonenverhaal: de ploeg is hier heel duidelijk over, is een fundamenteel / principieel punt in de ploeg. Als je dit bij Hirschi oogluikend zou toestaan, dan is het hek van de dam vwb dit principe. En wie weet vindt de sponsor daar ook weer wat van.

Dat zijn de twee scenario’s die in mij opkomen. Veel andere redenen kan ik me niet bedenken. Want enkel geld: ik denk dat als Sunweb geen twijfels had, Hirschi echt wel een upgrade van zijn contract voor elkaar gekregen zou hebben waar beide partijen blij mee zouden zijn.

S'mon 18 februari 2021 om 17:43

Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Deel Koeper 18 februari 2021 om 18:00

Ik vind het vooral opvallend dat Cancellara/Hirschi blijkbaar heel erg graag wilden afdwingen dat ze bij Sunweb hun bek hielden over het hoe en wat van het hele verhaal.

Lijkt me toch dat je alleen iets gaat verbergen als je iets te verbergen hebt.

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 18:36

@Deel Koeper: goed punt. Als het om ketonen zou gaan, hadden ze het wel gezegd cq. mogen zeggen.

IlPirata 18 februari 2021 om 17:28

Hij zal toch niet met de vrouw van Spekenbrink hebben zitten’donderen’;-)

Murcia 18 februari 2021 om 17:31

Een scoop van Thijs die natuurlijk vanuit de leiding van het team komt, gezien de formuleringen die worden gebruikt. Het is alsof je Iwan hoort spreken. Ben hier nooit een fan van geweest, want insinuaties zonder de feiten te noemen.
Beschadigend naar de renner toe en een klassiek geval van eigen straatje schoon vegen. Eerst zeggen beide partijen toe er over te zwijgen en dan via deze omweg alsnog een verdachtmaking.

S'mon 18 februari 2021 om 17:33

Ik vind inderdaad ook dat ze nu vooral Hirshi zwart maken en doen alsof ze zelfs niks hebben gedaan (a kan dat ook echt zo zijn, maar dan nog).

jooprioolpijp 18 februari 2021 om 17:39

zo werkte de omerta alleen ook, lekker de vuile was binnen houden om niemand te beschadigen.

IlPirata 18 februari 2021 om 17:43

Weer uit de koker van Thijs Z. Zo heeft ie Karsten Kroon en Boogerd ook mooi te kakken gezet een paar jaar geleden. Riooljournalistiek. Bewijzen zien, dan pas schrijven.

KimJungPoels 18 februari 2021 om 17:52

Bij Kroon en Boogerd zat ie ook niet fout.

lepel 18 februari 2021 om 18:01

“Een scoop van Thijs die natuurlijk vanuit de leiding van het team komt, gezien de formuleringen die worden gebruikt. Het is alsof je Iwan hoort spreken. Ben hier nooit een fan van geweest, want insinuaties zonder de feiten te noemen.”

dus daarom doe je precies hetzelfde? Of is een formulering van een zin al bewijs dat het zo is?

Murcia 18 februari 2021 om 18:08

@lepel
Simpelweg een kwestie van deductie, het komt niet bij de renner en zijn entourage vandaan die niet wilden reageren volgens Thijs en dan blijft alleen de ploeg en haar leiding over omdat zij alleen als werkgever kunnen weten of Marc zich al dan niet aan afspraken heeft gehouden. De andere overgebleven mogelijkheid is dat Thijs het uit zijn duim zuigt maar dat acht ik onwaarschijnlijk. Bij mijn woorden over Iwan heb ik alleen opgemerkt dat de formuleringen overeenkomen met zijn woordkeuze door de jaren heen.

lepel 18 februari 2021 om 20:59

@Murcia, die deductie blijft natuurlijk ook een speculatie. Aangezien het niet van de renner of de entourage komt, dan moet het wel van de ploeg of de leiding komen. En vanwege de formulering is het dan de leiding.

Het kan natuurlijk, maar het zou bijvoorbeeld ook iemand kunnen zijn die er vanuit de sponsor nauw bij betrokken is. Vooral omdat het zo vaag is, lijkt het me niet zeker dat het vanuit de leiding is gelekt.

Maar ja, daar is zo’n bericht natuurlijk ook wel ideaal voor, iedereen kan daar een invulling aan geven.

john 19 februari 2021 om 08:10

JA als het van uit de sponsor komt vind ik het niet gek ,daar lekt wel regelmatig iets weg
Weten de mensen van Geleen /Beek genoeg van

Jean Dumas 19 februari 2021 om 09:38

Helemaal eens met Murcia.

tvm 18 februari 2021 om 17:43

Pillen voor de hond nodig gehad?

Davide Lappartiente 18 februari 2021 om 17:46

Dit komt overeen met wat mijn inside bron mij wist te vertellen.

Verweggistan 18 februari 2021 om 17:54

Misschien was hij in Italië, terwijl het team dacht dat hij in Mexico zat?

Murcia 18 februari 2021 om 17:57

Gespot door Cassani? LOL

Wheely 18 februari 2021 om 18:14

Of gespot achter de scooter van Ferrari.

Jean Dumas 19 februari 2021 om 09:39

Hirschi is zelf een scooter.

harryjohan71 18 februari 2021 om 17:57

Het klinkt altijd leuk ‘we zwijgen over de reden van vertrek’. In de praktijk zijn er zoveel ‘aasgieren’ dat het vroeg of laat toch wel uitkomt. Dan wel allerlei suggesties in media dan wel op Social media komen. Zekere in deze situatie dat de ploeg het contract van zijn ‘beste’ renner ontbindt.

André Hilgersom 18 februari 2021 om 17:57

Wanneer wij niet méér weten, blijft het speculeren. Maar omgaan met Gianetti is altijd fout!

lo squalo dello Stretto 18 februari 2021 om 17:59

Nietszeggend dit artikel

Headlines

Materiaalzone

Populair