Manager van Gilbert: “De scanners van de UCI zijn speelgoed”
screenshot Instagram Claudio Cucinotta
dinsdag 19 april 2016 om 09:56

Manager van Gilbert: “De scanners van de UCI zijn speelgoed”

De UCI onderschat het probleem van mechanische doping in het peloton. Dat stelt Vincent Wathelet, de manager van Philippe Gilbert, in gesprek met de Franstalige omroep RTBF. “De controles zijn onvoldoende. De scanners van de UCI zijn een stuk speelgoed waarmee geen degelijke controles mogelijk zijn”, zo luidt zijn stellige verklaring.

De discussie over mechanische doping kwam in een stroomversnelling nadat veldrijdster Femke van den Driessche op het WK tegen de lamp liep. “Zij gebruikte de eerste generatie motortjes”, legt Wathelet uit. “De motortjes die vandaag bestaan, zijn veel duurder en veel geavanceerder. Ze werden oorspronkelijk gebruikt in de ruimtevaart en zijn dus zeer krachtig en duurzaam, maar ook kostbaar. Ze kunnen zelfs worden aangestuurd door het ritme van je hart. Zo kan de motor helpen wanneer je een bepaald ritme overschrijdt.”

Die geavanceerde motortjes zouden bij het huidige controlesysteem aan de aandacht ontsnappen. “Herinner u de scanners die in 2011 en 2012 hun intrede deden. Die hebben niet de mogelijkheid om warmte of bronnen van energie op te sporen. Thermische camera’s zijn het enige middel om een motor op te sporen.” Wie zijn fiets met een motortje uit wil rusten, zou daar ongeveer 7500 euro voor op tafel moeten leggen. De kosten voor de nieuwste motortjes schommelen zelfs tussen de 50.000 en 200.000 euro. “Volgens een bevraging die ik heb gedaan zijn er in 2015 1350 motortjes verkocht. Ik denk niet alleen aan wielertoeristen of mensen die hun hart willen sparen.”

“Verdachte omstandigheden in Tour de France
Volgens Wathelet, die zijn oor ook te luister heeft gelegd bij ingenieur en oud-wielrenner Stefano Varjas, speelt het probleem van mechanische doping al heel lang. “Vaak is gesproken over 2010, maar ik heb bewijs dat het veel vroeger al in het peloton voorkwam.” Ook in de afgelopen Tour de France moest hij zich af en toe achter zijn oren krabben. “Ik was stomverbaasd dat sommige ploegen, en niet de minste, meteen na aankomst de wielen van de fietsen haalden en hun renners meteen op een hometrainer zetten.”

Wathelet werd naar eigen zeggen ‘weggelachen’ toe hij het aankaartte. “Ik heb de autoriteiten op de hoogte gebracht, maar helaas is het altijd wachten tot er echt iemand wordt gepakt, voordat er actie wordt ondernomen.”

Italiaans onderzoek
De uitspraken van Wathelet komen twee dagen nadat Italiaanse media berichten dat er in de Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali bij zeven fietsen motortjes zouden zijn gedetecteerd. Deze zouden zijn opgespoord met behulp van een warmtedetector. De UCI liet als reactie daarop weten niet van plan te zijn het roer om te gooien omdat de huidige methode ‘veruit de meest kostenefficiënte, betrouwbare en accurate manier is om de fraude op te sporen’.

RIDE Magazine
106 Reacties
19-04-2016 12:56
@LyndaLid: het is allemaal waar wat je zegt, wat ik me afvraag: waarom zegt deze man dit? je zou Gilbert's wonderjaar ook in twijfel kunnen trekken; van alleen cortisonen ga je niet zóveel winnen op het allerhoogste niveau denk ik...

Ik vind dit wel een opmerkelijk verhaal, vooral gezien de reactie van de ploeg:

http://www.velonation.com/News/ID/4923/Italian-Champion-Giovanni-Visconti-accused-of-motorized-doping.aspx
19-04-2016 13:00
Ahh, lekker roeptoeteren dat de renners die jouw favoriete renners verslaan gebruik maken van een motortje...

Eens met LL en nasibal. Er zal best gebruik worden gemaakt van motortjes, zolang er niet minimaal concrete aanwijzingen zijn heeft het geen zin om met vingers te wijzen.
19-04-2016 13:03
Dus elke keer als Eurosport weer eens te laat was met een uitzending en er motocross of motoGP was...was er in feite geen zak verschil.
19-04-2016 13:09
Ho ho, ik stel enkel vast dat de documentairemaker het heeft over iemand die 4e finisht. Dat kunnen in de docu alleen Sagan (Strade Bianche), Moscon, Chicchi en Santoro (CoppiBart) zijn. Of Pirazzi (CoppiBart) als het over het eindklassement gaat. En daarmee wil ik enkel onder de aandacht brengen dat als de beschuldiging over Sagan gaat dat toch wel heel veel stof zou doen opwaaien. Maar vooral omdat niemand hier dit feit benoemd heeft, terwijl er toch vele reacties al gespendeerd zijn aan het onderwerp.

Niet oninteressant voor de discussie om dat mee te nemen dus.
19-04-2016 13:11
@LL: moraal van het verhaal: er gebeuren waarschijnlijk rare dingen, maar hoe het precies zit? Maar tegen de UCI zeg ik: ga nu eens aanwijzingen serieus nemen en echt onderzoeken. Niet alles gelijk weer downplayen. Ook jullie hebben namelijk het verleden tegen... niet alleen de renners...
19-04-2016 13:11
Overigens vind ik die fiets van Hesjedal niet zo verdacht als men hier zegt. Hesjedal schuift onderuit, klikt uit zijn pedaal en de fiets spint, liggend op de trapper.
De spinning kan komen door het wiel, de trapper of doordat Hesjedal met het uitklikken een zetje geeft. Ja het ziet er raar uit, het is niet verdacht vind ik.
En de reactie van Hesjedal kan je ook uitleggen als haast om snel weer verder te kunnen.
19-04-2016 13:11
@Klootje,

Maar wélke discussie dan precies?
19-04-2016 13:11
Chicchi kan het niet laten, eerst Ferrari, nu een motor! :-D
19-04-2016 13:12
@ klootje: ook wel weer grappig dat hij het niet over winnaars heeft...
19-04-2016 13:13
@OscarV: probeer maar eens op de grond liggend uit te klikken, zonder dat het achterwiel de grond raakt.
19-04-2016 13:15
@LL
De meeste hier wijzen helemaal niet, wel valt me op dat jij je in allerlij bochten wringt om het maar weg te wuiven..
19-04-2016 13:16
@ klootje

Ja heb je gelijk in hoor. Maar in het ergste geval, als Sagan daadwerkelijk dit gedaan zou hebben, kan je nog die cirkelredenatie volgen. Dan wordt iemand met een motortje dus wel verslagen, terwijl we toch wel weten dat Sagan ook zonder motortje een klasbak is.

Ik geloof er iig voorlopig niks van dat Sagan het zou gedaan hebben, niet alleen omdat ik fan ben. Je hebt wel gelijk met je duiding dat het mogelijk om hem en zijn vierde plaats zou kunnen gaan. Logisch zou het alleen niet zijn... Het blijft speculeren, en dat houd je met dit soort halfslachtige verhalen van semi-belangrijke mensen in de sport. Laat er eens iemand concreet worden!

@ skedel

Volgens mij doe ik er letterlijk niets aan om het weg te wuiven.
19-04-2016 13:18
Nasibal, als er bij 3 topics en zoveel pagina's aan reacties nog niemand opgevallen was dat er duidelijk werd gezegd: deze renner werd 4e. En als ik dan naar uitslagen ga kijken en er zo'n grote naam 4e blijkt te zijn geworden. Begrijp je dan niet dat ik dan verwijs naar misschien wel de meest concrete opmerking van de docu, aangezien die nog nergens benoemd wordt hier?
19-04-2016 13:20
@LL

Ik ben het helemaal met je eens, maar val toch over je keuze voor het woord 'logisch'. Sagan rijdt een heel peloton op een hoop, waarvan we aan mogen nemen dat daar renners tussen zitten die a) van alles gebruiken, b) óók enorme klasbakken zijn en/of c) klasbakken zijn én van alles gebruiken.

Dat hij dat met hulpmiddelen zou doen is in dat licht in mijn ogen juist véél logischer dan dat hij dat puur natuur zou doen. Gelukkig hoeft wat 'logisch' is natuurlijk nog niet meteen ook de waarheid te zijn'.

@Klootje
Ik begrijp heel goed waar je (terecht) naar verwijst. Je zegt alleen dat dit feit zeer relevant is voor 'de discussie' en ik ben vervolgens benieuwd welke discussie je bedoelt. De discussie óf er motortjes gebruikt worden, de discussie wíe dit gebruikt, de discussie of SKY de grote boeven zijn of de discussie of Mark Rutte op mannen valt?

Zie, in al die topics zie ik namelijk alleen maar 'discussies' die gebaseerd zijn op lucht, ongefundeerd rondroepen en heel veel 'what if's'. Persoonlijk vind ik dat geen discussies. Dat een stel Italianen heel misschien Sagan verdenken op basis van hun eigen bevindingen is voor mij gewoon weer wat extra 'gebakken lucht' totdat er écht met bewijzen naar buiten wat gekomen.

Of er moet op dit moment een concrete discussie zijn, dán is het wat mij betreft wel degelijk heel relevant. Dus vandaar mijn vraag aan jou.
19-04-2016 13:23
@ nasibal

Dan verwijs ik weer naar mijn vorige opmerking over die cirkelredenatie. Sagan is er veelvuldig vrij hard afgereden, ook dit jaar al. Je kan je in deze kwestie gewoon het beste niet op uitslagen focussen, want dan wordt iedereen door het doorredeneren verdacht!
19-04-2016 13:26
Spinergy, kijk hier eens:
https://www.youtube.com/watch?v=XzIK-k6g3XA
Op het moment dat Hesjedal zijn rechtervoet uitklikt, raakt zijn achterwiel de grond. Ik snap jouw opmerking daarom niet.
19-04-2016 13:26
Als het puur op uitslagen aankomt, is Gilbert zelf in 2011 natuurlijk het meest verdacht van allemaal...
19-04-2016 13:27
Wat vooral weer pijnlijk duidelijk word is dat vooral de wil er moet wezen er iets aan te doen.. Niets houdt ze tegen zelf langs de kant vd weg te gaan filmen en vervolgens verdachte renners aan de streep of desnoods direct uit koers te halen en te controleren...
19-04-2016 13:27
@LL

Klopt 100% procent. Echter het 'onlogisch' vinden dat Sagan gebruikt baseer jij natuurlijk net zo hard op jouw eigen (terechte) doorredeneren. Net zoals ik dat overigens zelf natuurlijk ook deed om mijn punt te maken. Wanneer mogen we wél en wanneer mogen we níet doorredeneren?
19-04-2016 13:29
@OscarV: volgens mij raakt zijn wiel daarvoor de grond ook al, maar dat kan een verschil aan inzicht zijn. Het ziet er raar uit, misschien zijn we het daar wel over eens.
19-04-2016 13:30
Ik vind het wel scherp van Gazelle om op deze pagina ons aan te sporen om over te stappen op de e-bike.
19-04-2016 13:30
@ nasibal

Nee ik wil juist aangeven dat het dus geen zin heeft om te speculeren om wie het zal gaan. Want als je daaraan begint houdt het niet meer op. Of het nou over Sagan of over Sky of over Cancellara gaat.

Tot we concreet bewijs hebben is dit eigenlijk allemaal achterklap..
19-04-2016 13:30
@spinergy
Niet alleen door uitslagen hoor, hij blondeerde zijn haar en woont in Monaco
19-04-2016 13:35
@LL

En die mening deel ik. Vervolgens geef je, in mijn ogen, wel aan het bij Sagan specifiek 'onlogisch' te vinden dat hij een motortje heeft:

1) [quote]Ik geloof er iig voorlopig niks van dat Sagan het zou gedaan hebben, niet alleen omdat ik fan ben. [/quote]

De andere reden geef je in je eigen cirkelredenatie een paar posts eerder (waar je dus ook op die cirkelredenatie wijst), of er moet nóg een reden zijn.

2)[quote]Je hebt wel gelijk met je duiding dat het mogelijk om hem en zijn vierde plaats zou kunnen gaan. Logisch zou het alleen niet zijn…[/quote]
Hier zeg je het nog eens letterlijk dat je het onlogisch zou vinden. Ik neem aan dat, zoals je er boven suggerereert, dat ook op redeneren is gebaseerd.

Maar weetje, het laatste wat ik wil is hier een ja/nee discussie over voeren natuurlijk. Daarbij bestaat natuurlijk de kans dat ik je post verkeerd geïnterpreteerd heb ;) Het viel me slechts op en ben het volledig met je eens dat al dat speculeren niets bijdraagt.
19-04-2016 13:36
Spinergy, ja, geheel mee eens, het ziet er raar uit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine