Manager van Gilbert: “De scanners van de UCI zijn speelgoed”
screenshot Instagram Claudio Cucinotta
dinsdag 19 april 2016 om 09:56

Manager van Gilbert: “De scanners van de UCI zijn speelgoed”

De UCI onderschat het probleem van mechanische doping in het peloton. Dat stelt Vincent Wathelet, de manager van Philippe Gilbert, in gesprek met de Franstalige omroep RTBF. “De controles zijn onvoldoende. De scanners van de UCI zijn een stuk speelgoed waarmee geen degelijke controles mogelijk zijn”, zo luidt zijn stellige verklaring.

De discussie over mechanische doping kwam in een stroomversnelling nadat veldrijdster Femke van den Driessche op het WK tegen de lamp liep. “Zij gebruikte de eerste generatie motortjes”, legt Wathelet uit. “De motortjes die vandaag bestaan, zijn veel duurder en veel geavanceerder. Ze werden oorspronkelijk gebruikt in de ruimtevaart en zijn dus zeer krachtig en duurzaam, maar ook kostbaar. Ze kunnen zelfs worden aangestuurd door het ritme van je hart. Zo kan de motor helpen wanneer je een bepaald ritme overschrijdt.”

Die geavanceerde motortjes zouden bij het huidige controlesysteem aan de aandacht ontsnappen. “Herinner u de scanners die in 2011 en 2012 hun intrede deden. Die hebben niet de mogelijkheid om warmte of bronnen van energie op te sporen. Thermische camera’s zijn het enige middel om een motor op te sporen.” Wie zijn fiets met een motortje uit wil rusten, zou daar ongeveer 7500 euro voor op tafel moeten leggen. De kosten voor de nieuwste motortjes schommelen zelfs tussen de 50.000 en 200.000 euro. “Volgens een bevraging die ik heb gedaan zijn er in 2015 1350 motortjes verkocht. Ik denk niet alleen aan wielertoeristen of mensen die hun hart willen sparen.”

“Verdachte omstandigheden in Tour de France
Volgens Wathelet, die zijn oor ook te luister heeft gelegd bij ingenieur en oud-wielrenner Stefano Varjas, speelt het probleem van mechanische doping al heel lang. “Vaak is gesproken over 2010, maar ik heb bewijs dat het veel vroeger al in het peloton voorkwam.” Ook in de afgelopen Tour de France moest hij zich af en toe achter zijn oren krabben. “Ik was stomverbaasd dat sommige ploegen, en niet de minste, meteen na aankomst de wielen van de fietsen haalden en hun renners meteen op een hometrainer zetten.”

Wathelet werd naar eigen zeggen ‘weggelachen’ toe hij het aankaartte. “Ik heb de autoriteiten op de hoogte gebracht, maar helaas is het altijd wachten tot er echt iemand wordt gepakt, voordat er actie wordt ondernomen.”

Italiaans onderzoek
De uitspraken van Wathelet komen twee dagen nadat Italiaanse media berichten dat er in de Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali bij zeven fietsen motortjes zouden zijn gedetecteerd. Deze zouden zijn opgespoord met behulp van een warmtedetector. De UCI liet als reactie daarop weten niet van plan te zijn het roer om te gooien omdat de huidige methode ‘veruit de meest kostenefficiënte, betrouwbare en accurate manier is om de fraude op te sporen’.

RIDE Magazine
106 Reacties
19-04-2016 11:43
@ LyndaLid: het zou ook kunnen dat de Sky-jongens zonder mechanische doping niet de toppers zijn die we dachten dat ze waren.
19-04-2016 11:50
@ LL: goed punt, die klimtijden van het EPO tijdperk. En toch. Froome op de Ventoux, Axe 3 Domaines en Pierre St Martin? Dat waren historisch toch best aardig op niveau
19-04-2016 11:51
Porte blijft ook bij een ander team dan nog heel aardig presteren...
19-04-2016 11:59
In het hele interview staat trouwens dat de meest geavanceerde motortjes enorm duur zijn, meer dan 50K. Dus zeker niet voor amateurs. Zelfs voor pro conti's erg prijzig.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160418_02244155
19-04-2016 11:59
Ik vind de versnelling van Froomey op de Ventoux waarbij hij Contador lost, nog steeds bizar.. hij gaat daar dik boven de 30km per uur zonder uit het zadel te komen...
https://www.youtube.com/watch?v=52xv2Hg2fkI
Froome, u weet wel, de niet meer dan middelmatige renner van Barloworld.. alsof alle renners van dat niveau die 7kg afvallen de Tour kunnen winnen..
19-04-2016 12:01
Whatelet is een advocaat, hij zou beter dan wie moeten weten wanneer hij zijn mond wel of niet moet dichthouden....zoals Siphoris terecht aanhaalt...hij kletst maar wat in het rond...
19-04-2016 12:05
@ Spinergy: raar. In het interview met Whatelet staat dat het motortje reageert op een (te) hoge hartslag... En wiens hartslag is (al helemaal gezien zijn prestaties) absurd laag?

Wie o wie!?
19-04-2016 12:08
Volgens mij komt zijn hartslag nauwelijks boven de 160 uit terwijl hij tegen de 600 Watt trapt met een snelheid boven de 30 km/u.
Dat is bijzonder voor iemand van zijn leeftijd.
Maar ook als ik mijn gezonde boerenverstand gebruik: het ziet er raar uit, ook voor een niet wielerkenner.
19-04-2016 12:09
@Spinergy

Dat bij cyclo’s de deelnemers van alles gebruiken ten einde goede sier te maken bij hun vriendenkring is al jaren bekend.

Zonder afbreuk te willen doen aan je verhaal is het wel zo dat het verschil tussen mannen en vrouwen veel kleiner wordt als de weg omhoog loopt.
19-04-2016 12:09
[quote]hij zou beter dan wie moeten weten wanneer hij zijn mond wel of niet moet dichthouden….[/quote]
Dat zal zijn waarom hij precies genoeg zegt om te weten op wie hij doelt, maar te weinig om in de problemen te komen voor het zonder bewijs mensen te beschuldigen.

[quote]…hij kletst maar wat in het rond…[/quote]
Je eerdere opmerking lijkt dit tegen te spreken.
19-04-2016 12:12
Ik vind het opvallend dat niemand het heeft over wat er in de Franse docu gezegd werd tegen Cookson. Er wordt daar gesproken over een renner die 4e werd. Als het daar over Strade Bianche gaat dan is dat Sagan.
19-04-2016 12:12
@ Jacco van Stierop: de motortjes waar Whatelet het over heeft hebben een prijs van tussen de 50 en 200K... Je moet wel een hele rijke vriendengroep hebben om dan goede sier te maken...
19-04-2016 12:12
@Jacco van Stierop: dat klopt helemaal gezien hun (vaak) veel lagere gewicht, valt de verhouding vermogen/gewicht steeds gunstiger uit, hoe steiler de weg wordt..
Maar ik ken ook de (vol gas) tijd op de Fedaia van één van de beste wielrensters van de wereld en die is minuten trager dan deze 45+ cyclo dame uit Italië..
19-04-2016 12:16
@klootje kriekeljon: ik heb het wel gehoord, maar ik ben in de ontkenningsfase.. vaak heb ik wel gedacht dat het er bij hem ook wel erg makkelijk uitziet als hij solo gaat.. Vanmarcke wordt op de Paterberg eigenlijk net zo gelost als Boonen door Cancellara... maar ik hoop toch echt dat ik nu een brug te ver ga...
19-04-2016 12:20
@ Spinergy: het ging toch over 2 koersen, ook de Coppi Bartoli.

De Paterberg vind ik niet zo'n sterk voorbeeld. Vanmarcke blokkeerde daar 'simpelweg'. Sagan ging daar niet wezenlijk harder rijden. Hetzelfde geldt voor Boonen vs Cancellara op de Muur.
19-04-2016 12:20
Ik ook tot niet zo lang terug. Maar wie kijkt er inmiddels nog naar de fiets van hesjedal en gelooft dat daar niet een motortje in zat?
Al die verhalen en verklaringen ten spijt... Ik geloof echt dat je daar een motor zag.
Weet iemand wie de movistar renner is wie onderuit gaat tegen de vangrail en waar dat was? (In Franse docu)

bertVD daarom, als.
19-04-2016 12:21
In dit geheel wordt er overigens vaak naar Froome en Sagan gewezen. Dat moet Thijs Zonneveld toch een kras op z'n ziel bezorgen..
19-04-2016 12:23
@Bertvd
Ik doel niet alleen op allerlei soorten mechanische doping maar ook –inmiddels bijna ouderwets te noemen- medische doping. En ja, sommige mensen deinzen er schijnbaar niet voor terug het nodige geld daaraan te spenderen.

@Spinergy
Ja, dat is ehhh opmerkelijk te noemen!
19-04-2016 12:24
[quote] Ik was stomverbaasd dat sommige ploegen, en niet de minste, meteen na aankomst de wielen van de fietsen haalden en hun renners meteen op een hometrainer zetten. [/quote]
En wat is daar verdacht aan? Materiaal opruimen, uitrijden, klaar. Zeker dat van die hometrainer lijkt mij vooral wat te zeggen over het gebrek aan kennis van inspanningsleer bij degene die het zegt.
Ik geloof best dat er met motortjes geklooid kan worden, maar dit soort halfbakken verdachtmakingen, daar heeft niemand wat aan. Was eerst elke mooie demarage epo-verdacht, is-ie nu motor-verdacht.
Over de techniek van detectie: warmte is zeer tijdelijk (alleen als de motor aanstaat) en kan ook door wrijving of aanraking ontstaan; elektrische velden kun je makkelijk afschermen met een z.g.n. Faraday-kooi (gesloten metalen omhulsel); magneetvelden (t.g.v. de benodigde permanente magneten in een krachtige motor) kun je niet afschermen. Ik weet niet hoe goed x-rays en/of ultrageluid door een carbon kader heen komen, noch hoe de UCI scanner werkt. Hoe dan ook, je hebt geen heel dure scanner nodig om motortjes op te sporen. Dit soort natuurkundige basiskennis zullen ze bij de UCI echt wel hebben. Toch?
19-04-2016 12:25
@ klootje: blijft een raar geval. Z'n fiets ligt bijna stil (met de band tegen het asfalt) en komt dán weer in beweging....
19-04-2016 12:33
@Bertvd: idd, al die theorieën over Hesjedal 'kunnen' alleen als zijn wiel NIET de grond geraakt zou hebben en dat lijkt me vrij onmogelijk bij zo'n val.. hij valt, klikt los en zijn fiets draait onder hem door als een bromtol.. maar waarom zet hij de motor aan in de afdaling? lijkt me alleen maar onhandig eigenlijk, maar het zou zijn val wel beter verklaren als de fiets doordrukt in de bocht en je harder moet remmen... zijn paniekerige reactie vind ik eigenlijk het grappigst!

Maar gelukkig wint ie kort erna toch zijn etappe om te bewijzen dat er niks aan de hand was..

Hesjedal stond al strak toen hij tegen Rasmussen en Meirhaeghe op de MTB reed en Vaughters rijdt sans gene over iemand's voet heen, dus vertrouw ik hen: Nee..

Het zou toch wat zijn als we zo besodemieterd zouden worden...

Maargoed, kijk dan eens naar de winnaar van de marathon van Rotterdam, staat een mooi stuk over in de Volkskrant...
19-04-2016 12:37
@Lyndalid
De motortjes worden afgesteld dat ze nooit boven een bepaald wattage uitkomen, en over het algemeen geven ze een kleine steun. Niet wat Femke deed dus op de Koppenberg. Als jij een hele wedstrijden een paar hartslagen minder gebruikt dan je tegenstand, ben je niet te houden op de slotklim.
19-04-2016 12:47
de manager van Gilbert komt met een hoop blabla zonder bewijs te leveren. Dit zal eerder te maken hebben met het opwerpen van een hoop stof om het niet over de losse handjes van Gilbert te hoeven hebben, dan met het aan de kaak stellen van een ongewenste werkelijkheid.
19-04-2016 12:51
Ik lees nu van sommigen dat Sagan ook een van de "verdachten" zou zijn... Ok, denk even mee:

Sagan wordt in de Omloop door Van Avermaet weg geblazen in de sprint.

In de Strade eindigt ie achter Cancellara, Stybar en Brambilla.

In de E3 wordt ie volledig weggesprint door Kwiatkowski. Ok, die rijdt voor Sky dus zal zelf verdacht een motortje hebben.

Maar diezelfde Kwiatkowski moest op de Cauberg lossen met nog 30km te gaan afgelopen zondag..

"Maar Sagan vernederde Vanmarcke, dat was buitenaards en dus verdacht". Vanmarcke stond bijna stil en verschoot van de krampen, en werd ook door Cancellara bijgehaald. Overigens was die Kwiatkowski van Sky toen ook al lang gelost.

Wie is er nou verdacht op basis van wat...? Als er een team structureel met die motortjes rijdt, wie is dat dan? En doen ze dat echt alleen in rondes? Want bij Cancellara en Sagan zou het zogenaamd in klassiekers zijn (geweest). Sky kiest er dan bewust voor om dat alleen in rondes te doen?

Ik ben heus ook bang dat die dingen er zijn in het peloton. Maar wordt nu meteen naar een paar renners en 1 ploeg gewezen, en dat slaat voorlopig helemaal nergens op. Je kan voor Sky naar de Tour wijzen, maar dan weer niet naar de klassiekers, of de Giro, of de Vuelta... Je kan voor Sagan naar de Ronde wijzen, maar weer niet naar de E3 of de Strade.

En zo blijf je in cirkels redeneren als je op basis van een verhaal zonder namen naar iemand gaat wijzen. Wacht daar gewoon even mee, en laten we HOPEN dat het geen grote namen zijn die dit doen.
19-04-2016 12:55
Manager van Gilbert: Pepperspray is speelgoed.

Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen tot men een keer met daadwerkelijke bewijzen komt. Motortjes? Ik geloof het direct. Verdachtmakingen zonder feiten? Laat maar zitten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine