Manager Teuns ziet weinig beweging bij Bahrain: “Bij andere teams blijkbaar meer vertrouwen en respect”

donderdag 28 april 2022 om 14:37
Manager Teuns ziet weinig beweging bij Bahrain: “Bij andere teams blijkbaar meer vertrouwen en respect”

foto: Cor Vos

Dylan Teuns, de winnaar van de Waalse Pijl, heeft een aflopend contract bij Bahrain-Victorious. Die ploeg zou weinig interesse hebben om de Belg langer aan zich te binden, ging eerder al het gerucht. De manager van Teuns, Billy Reynders, bevestigt nu in gesprek met Sporza inderdaad dat de kans klein is dat Teuns verlengt bij zijn huidige team.

“Het is eventueel wel een optie, want Dylan apprecieert de ploegleiders, de staf, de renners en het materiaal, maar wij hebben het gevoel dat dit verhaal stopt van hun kant. Ik vind dat ongelukkig”, aldus Reynders. “De ploeg laat duidelijk verstaan: als je elders aan dezelfde voorwaarden kunt tekenen, dan mag je dat doen. Of het een kwestie van inleveren is? Zij zeggen gewoon: het staat je vrij om te onderhandelen.”

Vertrouwen en respect
Teuns zelf zou nochtans wel willen blijven, en is dus teleurgesteld over de houding van Bahrain. “Ja, maar dat is een menselijke reactie van de winnaar van de Waalse Pijl en een rit in Romandië, een renner met een geweldige spreidstand”, aldus zijn manager, die er echter op wijst dat Teuns op genoeg interesse van andere ploegen kan rekenen. “De wereldtop van de ploegen is geïnteresseerd en contacteert ons. Daar is – blijkbaar – meer vertrouwen en respect.”

“Er zijn nu onderhandelingen aan de gang met andere teams. Ik noem het nog verkennende gesprekken, al worden er ook concrete voorwaarden besproken. Dat gaat dan over zijn rol in de ploeg, het programma en in mindere mate het salaris. Dat is bij Dylan altijd de derde toetssteen geweest. Wij denken eerst aan de ploeg, het materiaal en de staf. Dan komt het wedstrijdprogramma en zijn rol. En dan pas het financiële.”

INEOS en Israel-Premier Tech
De klassiekeroverwinning van Teuns in de Waalse Pijl en zijn ritzege in de Ronde van Romandië hebben niet voor een omslag bij Bahrain gezorgd, volgens Reynders. “Hun standpunt was voor die overwinningen al duidelijk”, vertelt hij. “Ik zeg zeker niet dat er geen menselijke waardering is, maar het voelt een beetje raar aan.”

Teuns kwam in 2019 bij Bahrain, in het spoor van Rik Verbrugghe, die ook de overstap maakte van BMC. Later kwam Rod Ellingworth nog in dienst bij Bahrain, waar Teuns een goede match mee had. Maar inmiddels zijn Verbrugghe en Ellingworth actief bij respectievelijk Israel-Premier Tech en INEOS Grenadiers. “Bij Bahrain is er na hem (Ellingworth, red.) een switch gekomen. Ik heb het gevoel dat de communicatie tussen het Hageland en de Balkan-link soms fout loopt.”

WorldTour-licenties
Een overstap naar Israel-Premier Tech of INEOS lijkt zodoende voor de hand te liggen, maar Reynders stelt dat er ook andere kandidaten zijn. “Dylan kiest voor een ploeg waar hij warmte voelt en dat gegeven zal er ook bij andere teams zijn”, aldus de manager, die er ook nog op wijst dat Israel-Premier Tech in de gevarenzone zit wat betreft de UCI-rangschikking. “Je moet ook kijken naar wat er met de WorldTour-licenties gebeurt.”

“Ik lees dat Lotto-Soudal genoemd wordt, maar zij zitten met hetzelfde verhaal. Persoonlijk zou ik Dylan positief adviseren over Lotto, want ik heb ook gewerkt met ploegleiders Mario Aerts en Marc Wauters. Ik weet dat hij er goed opgevangen zou worden, maar blijven zij wel in de WorldTour?”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Murcia 28 april 2022 om 14:44

Kan je als manager ontevreden over zijn maar in dit geval schept Bahrain gewoon duidelijkheid. De renner is vrij om te onderhandelen en zijn huidige ploeg ziet hem kennelijk niet als een prioriteit om te behouden. Maar in het spelletje van tegen elkaar opbieden is het natuurlijk een partij minder die wil meespelen. Teuns komt uiteindelijk heel goed terecht omdat zijn prestaties dit afdwingen.

0
Maillot à Pois 28 april 2022 om 14:52

Ja, het is eerlijk vanuit Bahrain. Niettemin begrijpelijk dat het voor Teuns ontgoochelend is. Wat moet je méér presteren opdat een werkgever met je wil verder gaan?

0
Murcia 28 april 2022 om 15:01

@Maillot
Er gingen wat verhalen dat men bij Bahrain hem teveel een solist vindt, in hoeverre dat waar is weet ik niet maar het kan een reden zijn dat ze hem ondanks de successen niet willen behouden. Vorig jaar waren ze ook redelijk verrassend door Padun te laten gaan. Teuns is van een ander niveau maar toch, het kan simpelweg zijn dat voor het management de successen niet opwegen tegen die vermeende nadelen. Hoe dan ook, Dylan gaat een aantal vette jaren tegemoet, al tekent hij hopelijk niet bij de bejaarden brigade uit Israël.

0
Maillot à Pois 28 april 2022 om 15:15

Ik ken die verhalen, ja.
Het kan, maar je zou verwachten dat enige eigengereidheid zo’n management niet zo veel boeit als het mooie resultaten oplevert. Blijkbaar heeft Teuns ook het gevoel dat hij een goeie band heeft met de ploeg, en dan zal het wel ontgoochelend zijn dat ze dat, althans bij het management, toch enigszins anders zien.
Kan natuurlijk ook zijn dat hij al vaker opmerkingen over zijn houding kreeg en ervan uit ging dat die allemaal niet zo ernstig waren.

0
Reutemeteut 28 april 2022 om 14:54

Overstappen naar Trek-Segafredo als vervanger van Mollema.

0
williams 28 april 2022 om 15:00

Waarom is Bahrein Teuns liever kwijt dan rijk ?

0
Ronellenfitsch 28 april 2022 om 15:01

Over Poels waren er vorig jaar ook zulke berichten. Die rijdt er ook nog …

0
Marco Willems 28 april 2022 om 15:24

Zou voor QS wel een topaanwinst kunnen zijn aangezien ik denk dat Stybar niet verlengd zal worden en Lampaert voor een lager salaris zal moeten tekenen.

Lotto zou fantastisch zijn voor die ploeg aangezien hij dan overal de uitgesproken kopman is maar dan zit je nog met de onzekerheid over de licentie zoals al gezegd wordt.

Ik ben benieuwd wie de strijd om zijn handtekening wint, die haalt iig al een heel grote vis binnen voor het voorjaar en ritten in rondes.

0
Massimo Bataille 28 april 2022 om 15:36

Voor QS ben ik maar half van overtuigd, is een goeie renner voor de klassieke kern (maar niet de echte topper) en enkel maar uitbreiding van de kern (klasse lampaert, senechal). Voor de ardennenklassiekers (zijn specialiteit) hebben ze al Alaphilippe en Evenepoel en zou hij toch te veel zijn.
Zou bij QS eerder Van Baarle zetten – die samen met Asgreen de kopman kan worden ( met Lampaert en Senechal als schaduwmannen).
Stybar zie ik wel blijven, maar evolueren naar wegkapitein rol (genre Keisse)

Voor lotto zou het idd ideaal zijn om een klassieke kopman te hebben die zowel goed is in kasseiklassiekers en top in het heuvelwerk.
Wellens blijkt toch te weinig te zijn hierin.
Probleem hier is: 1) WT-licentie – 2) Budget voor zijn loon

0
Jean Dumas 28 april 2022 om 15:26

Weinig beweging bij Bahrain? Het gaat wel vooruit.

0
Kopinkas 28 april 2022 om 18:04

Volgens Mohoric gaat één en ander toch in dalende lijn…

0
de adelaar 28 april 2022 om 16:23

Gewoon Ineos . Goede centjes en goede omkadering

0
Romāns Vainšteins 28 april 2022 om 17:44

Ik zou hem wel als coureur in de ploeg willen hebben. Ineos en Israel vind ik geen goede ploegen voor hem vinden. Wanty zou prachtig zijn en passend maar dat zal wel gedoe met geld opleveren.

0
Kopinkas 28 april 2022 om 18:07

Als ik die Reynders er zo op nalees, dringt zich eerder een verandering van manager op dan van ploeg.
Teuns lijkt me een te goedgelovige jongen, als dat maar goed afloopt…
Uit alle suggesties hierboven lijken Trek en Wanty bij een eventueel vertrek de beste opties…

0
Mwielerfan 28 april 2022 om 18:21

Waarom brengt de manager dit naar buiten? Z’n onderhandelingspartners weten dit nu ook en beseffen dat ze niet het hoogste hoeven bieden nu om hem van ploeg te laten veranderen.

0
Marcus Aurelius 28 april 2022 om 19:52

Voor mij is het duidelijk dat het financiële het belangrijkste is in deze fase van zijn loopbaan. Het zou zeer dom zijn mocht het zo niet zijn. Je moet het ijzer smeden als het heet is, toch ? Hij is dertig geworden en het is nu of nooit om een mooi contract te versieren voor twee/drie jaar. Sportief kan er zeker nog wat bij, maar extra-sportief moet het nu gebeuren ! Mogelijk is hij bij Bahrein al zeer goed betaald en zijn ze vooruitziend geweest. Alle begrip dan, het moet ergens ophouden.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone