Man die bidon gooide naar Mathieu van der Poel meldt zich bij Belgische politie
screenshot: Eurosport
maandag 14 april 2025 om 10:17

Man die bidon gooide naar Mathieu van der Poel meldt zich bij Belgische politie

De persoon die zondag een bidon naar het gezicht van Mathieu van der Poel gooide tijdens Parijs-Roubaix, heeft zich gemeld bij de Belgische politie. Het gaat om een Vlaming. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Getuigen spraken eerder nog over een groepje Franstaligen die flink gedronken hadden als daders. Nu blijkt het echter om een Vlaming te gaan. “De man heeft zich gemeld bij de politiezone Mira (Anzegem, Avelgem, Spiere-Helkijn, Waregem en Zwevegem)”, heeft de woordvoerder van het parket West-Vlaanderen bevestigd aan Het Nieuwsblad.

De dader is intussen verhoord door de politie en er wordt een proces-verbaal opgemaakt. Hij zou veel spijt hebben van zijn actie, die hij in een ‘opwelling gedaan heeft’, laat een bron weten aan de Vlaamse krant. De dader reisde af naar Parijs-Roubaix met de ‘Matej Matjes’, een Vlaamse fanclub van de Sloveense wielrenner Matej Mohoric. Het bestuur van die fanclub benadrukt dat de dader géén lid is van de club. De club wil niet officieel reageren, maar laat wel nog weten dat de man niet meer welkom is bij toekomstige activiteiten. Ze distantiëren zich van zijn daden.

Van der Poel: “Poging tot doodslag”
Van der Poel zelf sprak na de finish van Parijs-Roubaix van een ‘poging tot doodslag’ en wil het er niet bij laten zitten. “Dat kunnen we niet laten passeren. Het was ook nog eens een volle bidon en ik had ook veel pijn. Als dat op mijn neus komt, is mijn neus gebroken”, reageerde de kopman van Alpecin-Deceuninck fel bij Sporza. “Hopelijk kunnen wij hem identificeren. Ik denk dat hier een proces van moet komen, want dit is poging tot doodslag. Het was vol in mijn gezicht.”

Als het aan Van der Poel ligt, wordt de gooier van de bidon vervolgd. “Graag! Als de UCI het niet doet dan denk ik dat we het met de ploeg gaan doen”, gaf hij aan.

RIDE Magazine
113 Reacties
14-04-2025 10:19
Verrassend dat het een vlaming is
    14-04-2025 10:22
    Ja ik had alles verwacht maar deze zag toch écht niet aankomen
    14-04-2025 10:31
    Het is in de eerste plaats een idioot. 99,99℅ van de Vlamingen distantieert zich van deze man. Maak er aub geen België-Nederland van...
    14-04-2025 10:45
    @chaspatat

    Van die 99,9 % die met de juiste intensies naar de koers komt gaat een heel groot deel zich klem zuipen waarna er meer dan 0,1% domme dingen gaat roepen, sommige biergooien en een nog grotere idioot met iets gooien.

    De Belgen zouden de koers en alcohol consumptie van elkaar los moeten koppelen.
    14-04-2025 11:00
    De Vlamingen brengen de meeste toeschouwers (ik zeg duidelijk niet supporters) op de been voor dit soort wedstrijden en de kans is dan ook groter dat er eentje iets mispeutert. De kans dat er eentje van het pakweg Feyenoord-legioen iets mispeutert is ook groter dan dat er eentje van pakweg Almere City de boel verziekt. Dat geschreven zijnde, er is een reden dat er vele mensen zijn die ik ken die niet meer naar de koers en al helemaal niet naar het veldrijden gaan kijken wegens bal marginal, i.c. kliekjes jongemannen (werkelijk nooit vrouwen) die liters alcohol achteroverslaan. Helaas valt openbare alcoholconsumptie nog moeilijk in te dijken en krijg je dus dit soort trieste figuren, die de fles niet de baas kunnen. Op een dag komt er wellicht een publiek verbod op openbaar alcoholgebruik - zoals roken - en dan zijn we een stapje dichter bij huis.
    Edit: Eens, Richard, maar ik vrees dat het voorlopig bij wishful thinking blijft. Om zulke gedragsverandering/mentaliteitsverandering te krijgen, heb je een paar generaties nodig (vb. roken op café, een leraar in de klas met leerlingen, ouders in de auto met kinderen op de achterbank behoren allemaal tot het verleden) .
    14-04-2025 11:06
    djerkson

    Begin eerst eens met alleen alcohol vrij te schenken bij de officiele verkooppunten bij wielerkoersen en veldrijden en bij veldrijden dan ook verbieden om eigen alcohol concumpties het terrein op te nemen.

    De Belgische wielersport beleving is te veel verbonden aan overmatig alcohol gebruik en daarvan is het gooien met de volle bidon slechts het topje van de ijsbergberg aan volstrekt belachelijk wangedrag van dronken Belgen langs het parcours.
    14-04-2025 11:23
    Gadver. Er wordt toch weer wat veralgemenend en denigrerend getypt over Belgen. Alsof Nederlanders collectief geheelonthouders zijn en als brave koorknaapjes langs het parcours staan. Gelieve de fratsen van die ene mongool te benoemen en houd de rest van het land hier buiten.
    14-04-2025 11:28
    Ragnar,

    Je kan toch niet ontkennen dat het zuipen rond de koers in Belgie uit de klauwen is gelopen door de jaren heen.
    14-04-2025 11:29
    “Gelieve de fratsen van die ene mongool te benoemen…”

    Verder wel een beetje opgelet de afgelopen jaren? Het gaat hier om een aanhoudende reeks incidenten, altijd uit de zelfde hoek. Dan hebben we het wel degelijk over een supporterscultuur.

    Feit is dat Vlaanderen de enige plek is waar het moeilijk is om wieler- en voetbalfans uit elkaar te houden, met alle gevolgen van dien.
    14-04-2025 12:12
    Drama...De wereld vergaat...Vlamingen drinken bier!!!!
    Er staan letterlijk duizenden Vlamingen langs dat parkoers, waarvan honderden echt wel te veel gedronken hebben en waarvan enkelingen zooi naar renners gooien. Het gaat dan NIET over een 'supporterscultuur'. Indien dit wangedrag een supporterscultuur was, werd er om de 10 meter wel wat zooi naar renners gesmeten.

    Ik herhaal: benoem het wangedrag van die mongolen die zich misdragen en veralgemeen wat minder.
    14-04-2025 13:06
    Het blijkt om een fan van Van Aert te zijn. Zag ik ook niet aankomen.
    14-04-2025 14:33
    @Ragnar, ik kan het niet hard maken, maar voor mijn gevoel wordt er de laatste 10 jaar echt veel meer gezopen langs het parcours dan 30 jaar geleden.

    Ook in de jaren 90 waren er VIP tenten en bierkarren, het is alleen allemaal veel meer en veel groter geworden waarbij echt heel veel Vlamingen naar koers gaan gelijk staat aan jezelf volgooien met heel veel bier.
    14-04-2025 16:59
    Het is een lid van de fanclub van Matej Mohoric, dus beschouwingen over 'fan van Van Aert' kunnen de prullenbak in.
    14-04-2025 17:10
    Djerkson, Er staat dat hij géén lid is van de club. Kun je het Wout-fanverhaal weer even terug uit de prullenbak vissen svp?
    14-04-2025 17:58
    Dit is exact hetzelfde als die voetbal mongolen hooligans die in oa Nederland voor al die problemen zorgen. Blijkbaar komt dit fenomeen mee als een sport (te) groot is geworden in een land. In Nederland zijn dit soort lui bij de F1 ook een probleem geworden sinds Verstappen meedoet. Het ligt niet aan de sport en het ligt niet aan het land, het ligt puur aan de combi "dé populairste sport in een land" en "mongolen die ongeacht de sport afkomen op de grote evenementen". Ik vind dat we als samenleving extreem hard mogen optreden tegen dit soort lui (en in NL bv ook de "harde kern" Hooligan supporters verenigingen). Vooral taakstraffen uit laten voeren voor 1 of meerdere jaren tegelijkertijd met de wedstrijden van de betreffende sport.
    14-04-2025 18:01
    Ik lees: hij ging mee met de fanclub Matejs Matjes, men was er snel bij om te zeggen dat hij geen lid was. Er staat echter nergens dat hij 'fan' -een predikaat dat dit heerschap niet verdient overigens - van Van Aert is.
14-04-2025 10:40
De verwachte vlucht voorwaarts van deze "fan". Hiermee beperkt hij waarschijnlijk de grootste schade voor zichzelf. Als hij helemaal slim is wordt er gezorgd voor een ontmoeten met Van der Poel, bloemetje mee, bescheiden opstellen, vergiffenis vragen en Matje zal wat milder gestemd zijn.
Maar wat mij betreft mag deze meneer als voorbeeld worden gesteld en dan dusdanig dat ze dit voortaan wel uit hun hoofd laten.

Het blijft voor mij wel apart dat de haat vanuit Vlaanderen zo groot is. Het is niet alleen Van der Poel. Vraag bijvoorbeeld eens aan Richard Groenendaal wat hij allemaal heeft beleefd in zijn carrière.
    14-04-2025 11:27
    Afgekeken van petje-mevrouw. Die is er prachtig mee weggekomen.
14-04-2025 11:31
Tsja, dat het weer een Belg is zal niemand verbazen natuurlijk. Wat gaat er in dat soort koppen om vraag ik mij dan af? MVDP woont al zijn hele leven in België, klinkt als een Belg en rijdt voor een Belgische ploeg maar omdat hij toevallig een Nederlands paspoort bezit EN beter is dan WVA (die dan een Belgisch paspoort heeft maar voor een Nederlandse ploeg rijdt en Nederlandse familie heeft) is het normaal om tegen MVDP te zijn? Hoe verknipt kun je zijn!?

Het zou misschien ook helpen als de media WVA niet zo zouden hypen en Sporza eens stopt met dat ultra-nationalistische commentaar. Blijkbaar reageren een aantal hersenlozen daar niet zo heel goed op.
    14-04-2025 12:58
    Volgens mij bestaat de 'rivaliteit' tussen Van der Poel en Van Aert alleen in de hoofden van een aantal Vlamingen.
14-04-2025 10:46
Er staan, conservatief geschat, tussen de 300.000 en 500.000 toeschouwers langs het parcours van Parijs-Roubaix. Waar moet een potentiële dader aan voldoen? Meestal een lading drank om de drempel tot asociaal gedrag te verlagen, karaktereigenschappen (frustratie, jaloezie, gebrek aan empathie, impulsiviteit, weinig zelfbeheersing, vijandige fixatie). Op schaal (sportfanaten wereldwijd) voldoen 0,02% van de mensen aan zo'n profiel, dus in het hele publiek zijn er naar schatting 80 mensen die in de juiste mix van alcohol, frustratie, groepsdruk en impulsiviteit iets zouden kunnen gooien. Dat er dus af en toe eentje dat daadwerkelijk doet, is statistisch eigenlijk niet eens zo verrassend. In een open samenleving en een sport voor het volk (op de openbare weg, renners aanraakbaar) kan je niet 100% voorkomen dat iemand zo'n bidon, petje of portie bier uit frustratie wil gooien. Immers: die bedrading in de hersenen ligt er nu eenmaal. Wat dat betreft is het de hoop dat de dader zeer zwaar gestraft wordt. De pakkans gecombineerd met de zwaarte van een straf weerhouden ook dit soort mensen. Welke straf schrikt voldoende af? Kom maar met suggesties.
    14-04-2025 10:47
    Elk jaar de volledige editie van Roubaix rijden op een fiets met houten velgen en dito zadel? ;)
    14-04-2025 10:53
    Straf is straf, geen vorm van preventie.

    Als je aan preventie wil doen, moet je beginnen met een alcoholverbod en als dat niet helpt het weren van fans. In het geval van Roubaix zou je via iets van een politieverordening Vlaamse fans kunnen verbieden.
    14-04-2025 10:59
    Denk je nou echt dat een dronken malloot zich iets aantrekt van de strafmaat? Nee, als het over preventie gaat telt er maar één ding en dat is de zekerheid dat je met je idiote bakkes vol in beeld komt als je zoiets doet en publiekelijk aan de schandpaal gaat.
    Geen alcohol verkopen klinkt leuk, maar de "professionele" zuipers hebben wel een koelboxje mee of drinken thuis flink in, ik verwacht niet veel van zo'n maatregel.
    14-04-2025 11:03
    Inderdaad, zet genoeg publiek samen en je hebt af en toe wel een voorval, Merckx hebben ze ook gewoon letterlijk van zijn fiets geslagen waardoor hij die editie van de tdF heeft verloren. Wangedrag tijdens sportwedstrijden is sowieso geen exclusief ding waaraan enkel Vlamingen zich bezondigen. Het is niet voor niets dat ondanks best wel veel politiemachtsvertoon en stewards dat het tijdens voetbalwedstrijden vaak nog uit de hand loopt. En gelukkig zijn hier goede moderatoren op WF of sommige subjecten zouden zich hier ook laten gaan,
    14-04-2025 11:03
    Paar maanden cel en daarnaast een taakstraf om volgend jaar de Les Amis de Paris-Roubaix te helpen met het opknappen van de stroken.
    14-04-2025 11:24
    Naast een paar maanden opsluiting mogen ze deze idioot wat mij betreft bekend maken. Name & shame. Gebruik zijn kop in een campagne tegen dit soort gedrag "wordt geen eikel zoals dit figuur".
    Hij moet sowieso hard gestraft worden want vorig jaar was het een domme trien met een petje, dit jaar al een volle bidon, wat gaat het volgend jaar worden? Een strijkijzer? Een microwave? Het einde is zoek als hier niet keihard wordt ingegrepen.
    14-04-2025 11:30
    Ik deel uw analyse, maar ik vrees dat streng straffen geen (voldoende) oplossing is.

    Er zijn voldoende voorbeelden van voetbal-hooligans die stadionverbod, geldboetes, zelfs gevangenisstraffen krijgen. Maar het fenomeen blijft jammer genoeg bestaan.
    14-04-2025 11:30
    Name & Shame lost niets op. Sterker nog: zoiets zou vandaag de dag even goed négatief kunnen uitpakken.
    14-04-2025 11:45
    @OneTrickPony
    Een alcoholverbod hoeft zich niet te beperken tot een verkoopverbod. Je kunt ook gaan controleren op dronkenschap en betrapte figuren afvoeren of een gebiedsverbod opleggen.
    14-04-2025 12:03
    Eens met je verhaal Panache. Ik zou er nog aan willen toevoegen dat dat alles fluïde is en de straf niet alleen gebaseerd (kan) word(en) op het feit alleen maar ook op alles wat daarna gebeurt bij slachtoffer, dader en iedereen die er mee gemoeid is.
    14-04-2025 12:45
    Vraag me vooral af wat er allemaal gebeurt dat niet op het beeld van je tv komt.
    14-04-2025 12:46
    Schaamte is een heel effectieve emotie..
    14-04-2025 13:01
    Schaamte kan in nuchtere toestand ook heel oprecht zijn.
    14-04-2025 18:06
    Celstraf is bewezen een slecht middel (kost de samenleving en grotere kans op recidive gedrag). Een jaar lang taakstraffen uitvoeren tijdens de wedstrijden in de betreffende sport. Bv zwerfafval in parken ofzo opruimen. De persoon kan zodoende de sport niet verzieken met zijn aanwezigheid en maakt daarnaast de wereld een beetje schoner/mooier.
    14-04-2025 18:29
    80% van de statistieken zijn uit de duim gezogen
14-04-2025 10:21
Daar wordt je toch weer simpel van. Weer een Vlaming (sorry). Kunnen ze niet genieten van hun eigen prestaties die ook al jaren in overvloed zijn en de afgunst op 1 Nederlander even parkeren?

Pogi wordt nooit bekogeld of besprenkeld met pis of gebeurd dat ook en wordt dat niet breed uitgemeten in het nieuws? Of mag hij wel alles winnen en is de afgunst minder?

Bijzonder dat het altijd MVDP betreft.
    14-04-2025 10:33
    Je kan niet zeggen dat MvdP heel gewaagde uitspraken doet over Vlamingen of rivalen. Het gaat altijd met veel respect richting zijn tegenstanders. Ook is het geen "vuile" coureur.

    Dus het is inderdaad afgunst en rancune. Dat kan in twee hoeken zitten, of die van NL-BE of vanuit de hoek "fans" (zover je ze fans kunt noemen) van de "rivaliteit" met WvA (of een combinatie van beide). In het geval van rivaliteit lijkt het een bekrompen wijze van afreageren van hun eigen frustraties richting "rivaal" MvdP die het keer op keer laat zien terwijl het WvA maar niet lukt.

    Linksom of rechtsom is het treurig. Dingen gooien, spugen, boeroepen. Het begint wel echt een bekrompen zooitje te worden vanuit een bepaalde hoek. Het wordt tijd dat ze door hun omgeving gecorrigeerd worden, een andere oplossing lijkt er niet. En ik weet dat WvA hier niet de oorzaak van is, maar wellicht zal het wel helpen als hij hier een keer standpunt tegenin neemt.
    14-04-2025 10:40
    Precies wat Ricco zegt. Ik vind dat VdP eigenlijk weinig aanleiding geeft om dit te doen. Ja, af en toe een keer een prikje richting Van Aert, maar heel vaak als antwoord op vraag van een journalist. Maar in mijn ogen niks buitensporigs...

    Maar als er Vlamingen zijn die WEL vinden dat VdPoel deze behandeling over zichzelf heeft afgeroepen, dan zou ik ook graag willen begrijpen waarom.
    14-04-2025 11:01
    Dit is gewoon puur hooliganisme, of het nu MVDP of iemand anders was... maakt niet uit.

    Dit zie je ook in het voetbal, en jammer genoeg nu ook in het wielrennen. Er is vast al menig psychologische of antropologische studie over gemaakt: een soort groepsdenken, wij-tegen-zij-gevoel, gecombineerd met alcoholmisbruik, maakt dat sommigen zich niet kunnen bedwingen.

    Nogmaals: dit heeft niets met wielrennen te maken, maar is gewoon puur hooliganisme. ECHTE wielerfans kunnen alleen maar fan zijn van Van Der Poel, Van Aert, Pogacar, allemaal tesamen.
    14-04-2025 11:24
    Dat MvdP zo vaak het slachtoffer is kán niet anders zijn omdat hij in Vlaanderen is opgegroeid maar daar niet voor uitkomt. Anders waren anderen ook de sigaar geweest. dat dat paspoortisme ervoor zorgt dat men een held uit eigen streek, niet eens rijdend in een oranje shirt of zo, als doelwit kiest.

    En zoals eerder ook opgemerkt, los van wat gekibbel in de eerste veldritjaren loopt MvdP nooít vóór NL/tégen Vlaanderen te dwepen. In ieder geval niet dat ik er iets van gemerkt heb. Andersom is het ook geen van de Vlaamse renners die iets tegen hem heeft en rijdt hij in een Vlaams team, veelal geflankeerd door Vlaamse adjudanten.

    Is het dan echt dat paspoort, regelrecht pleidooi voor het afschaffen van deze.
    14-04-2025 11:38
    RV gooit zijn eigen, totaal zelfverzonnen, stokpaardje over paspoort/MathieuisgewoonBelg weer in de strijd en presenteert dat zoals gewoonlijk als de absolute waarheid. Een inmiddels beproefd recept waar de schimmel al inzit.
    Nee RV, klopte nooit, klopt nu niet en zal nooit kloppen.
    14-04-2025 11:39
    Vainšteins grijpt het ook maar even aan om zijn eigen stokpaardjes te berijden...

    Alleen gaat hij voorbij aan het feit dat Vlamingen onderling ook met dit bijltje gehakt hebben, zoals tijdens de rivaliteit van Wellens en Nys.

    De frustraties richten zich op Van der Poel omdat hij de grote rivaal van Van Aert was/is. Aan Van Aert klampt nog altijd een enorme groep Vlamingen zich vast. Het drama in Dwars Door Vlaanderen zal de emotionele identificatie met Van Aert misschien nog wel sterker hebben gemaakt dan in zijn hoogtijdagen.

    Dit is een uiting van een verziekte supporterscultuur, net zoals voetbalvandalisme dat is.
    14-04-2025 11:58
    Joh, het kan best zijn dat jullie het correct hebben en deze mensen van Aert tattoos hebben. Maar het blijft toch vooralsnog gissen niet? Of is daar werkelijk iets over bekend, de gedeelde achtergrond van degenen die MvdP opzoeken? Komt het dan vanuit het veldrijden of zo?
    14-04-2025 12:11
    RV, heeft het vaak niet ook te maken met te lang en te veel winnen?
    14-04-2025 12:37
    Andere mensen gissen, maar Romans opvattingen zijn de absolute waarheid ("kan niet anders")..
14-04-2025 11:08
Belgen hebben een eigen aardige sportbeleving. Tegen het neurotische aan. Luister naar Sporza. Zij gaan daar in voor.
14-04-2025 10:59
Vlaming die niet met alcohol en teleurstelling om kan gaan. Je verwacht het niet.
14-04-2025 10:22
Als iets kwaakt als een eend, waggelt als een eend, zwemt als een eend en vliegt als een eend, dan is het meestal ook gewoon een eend.

Ik denk dat er dan ook niemand verbaasd is dat dit een Vlaming is geweest... (hooguit Sus natuurlijk)
    14-04-2025 10:24
    En LD, en gebruikersnaam.
    14-04-2025 10:32
    Jeetje, je zou als volwassenen man eens inhoudelijk aangesproken worden op een opmerking ('Van Aert moet zichzelf als topfavoriet presenteren') waar van alles op aan te merken was. Nee, dan moet die opmerking wel komen van een doldwaze Vlaming die er zotte ideeën op na houdt. Trumpiaans!
    14-04-2025 12:01
    En toch met een Vlaamse getrouwd, Michel? Dan heb je de lat wel erg laag gelegd voor jezelf.
    14-04-2025 14:54
    @ stukhout ,ik zou hier nu natuurlijk ook een hoop over de immer leuke Hollanders kunnen schrijven maar dan verlaag ik me tot jou niveau.
    Dus laat maar
14-04-2025 10:36
Het probleem met wielrennen en Vlaanderen is dat het zeer verbonden is aan (veel) alcohol consumptie en dan krijg je dit soort gedrag.

Bij Nederlanders zie je het alleen op Alpe d'Huzes in de befaamde bocht, maar verder dan dat is het eigenlijk alleen bij Vlaamse wieler fans zo dat ze zich klem zuipen rond de koers. Nergens in Europa staan er overal langs het parcours bier zuip tenten.

Misschien zou de Belgische wielersport eens naar zichzelf moeten kijken en alcohol verkoop bij de koers verbieden. Ja, er gaat dan iets veranderen aan de sport beleving, maar sport en bier zuipen hoort ook niet meer bij elkaar.
    14-04-2025 10:39
    En ja Parijs-Roubaix ligt niet in Vlaanderen, het gaat mij meer om dat in Vlaanderen de fans opgroeien met bier zuipen bij de koers en dat doen ze dan ook bij koersen buiten Vlaanderen.
    14-04-2025 10:41
    Het gebied rond Roubaix is 1 dag per jaar gewoon Vlaams grondgebied...
    14-04-2025 11:18
    @Richard van Hoof
    Denk je nu echt dat het ook maar iets oplost om alcohol verkoop op de officiële verkooppunten ook maar iets oplevert? Behalve dan dat je de mensen die betalen om te mogen verkopen een groot deel van hun omzet ontneemt. Bij een veldrit op een afgeloten terrein helpt dit misschien, bij een koers als Parijs-Roubaix helpt dit niets. Dit soort figuren zakken met een auto vol alcohol af naar Frankrijk.

    Het is weer typisch zo'n voorstel van iemand die alles maar wil verbieden omdat er een aantal idioten zich niet kunnen gedragen. Net als het vuurwerkverbod: omdat een aantal figuren illegaal vuurwerk naar mensen gooit moet al het legale siervuurwerk waar velen veel plezier aan beleven maar verboden worden. Alsof dat ook maar iets oplost! Het zou beter zijn die mafketels die zich niet weten te gedragen ECHT te straffen i.p.v. een tikje op de vingers te geven.
    14-04-2025 11:23
    Ik vrees dat je wel eens gelijk kan hebben.

    Het is ondenkbaar dat dit in andere sporten zou gebeuren: Kan je je voorstellen dat Usain Bolt een bidon in het gezicht zou krijgen tijdens de 100m sprint? Of dat Roger Federer een tennisbal in de maag gegooid krijgt tijdens een wedstrijd? Of Rory Mclroy een golfclub naar het hoofd gegooid krijgt? Deze wielrenners zijn gewoon wereldklasse topatleten in volle inspanning die belaagd worden, ongelofelijk.

    Het enige parallel dat ik kan bedenken is het voetbal, waar je ook de laserpointers, bengaals vuurwerk, racistische liederen, noem maar op hebt. En ook daar is het een 'volkse' sport, gecombineerd met veel alcohol en marginaliteit.

    Maar wielrennen is nu eenmaal een sport die beoefend wordt op de openbare weg, dus alcohol verbieden is quasi onmogelijk. Veel alcoholverkoop financiert jammer genoeg ook de organisatie van de wedstrijden, in de vorm van VIP-tenten e.d. langs het parcours.

    De enige opties zijn dan:
    - sensibilisering (kijk naar de fimpjes tegen racisme in het voetbal)
    - het parcours beter afzetten (het "lintje" verder plaatsen van de renners)
    - hard straffen als er toch iets gebeurd
    - en ja, een alcoholverbod vanuit de organisatie kan helpen
    14-04-2025 11:31
    Evgeni.... helaas gaat het niet om een paar idioten.

    Wel eens naar een cross geweest en om je heen gekeken hoeveel daar gezopen wordt en wat voor onzin heel veel dronken lui dan gaan roepen.

    Nog los van hoeveel er na afloop achter het stuur kruipen om met de auto naar huis te rijden.
    14-04-2025 11:57
    @Evgeni: Het gaat om normalisatie van gedrag. Dat aanpakken heeft niet direct effect maar wel op lange termijn.

    Als dronken naar de koers gaan 'normaal' is, dan is ladderzat naar de koers gaan niet ver weg. Zolang dat steeds minder normaal wordt zullen er minder dronken en ladderzatte mensen langs de kant staan.
14-04-2025 11:33
Licht ironisch:

Uiteraard weer een blanke man. Je kan er veel over zeggen, maar het zijn altijd dezelfde types. Geef een blanke wat alcohol en hij wordt een losgeslagen hooligan.
14-04-2025 10:46
Ik vind het apart dat er sommige mensen hier in de reacties zo vol op het orgel gaan met 'natuurlijk weer een Vlaming'. Wat mij betreft doet afkomst hier (en vrijwel in elke situatie) niet ter zake, dit is in de eerste plaats gewoon een volslagen idioot die toegang tot de koers voor altijd moet worden ontzegt (al is dat in de praktijk natuurlijk moeilijk). Ik ga er vanuit dat de ploeg van MvdP deze man alsnog gaat aanklagen, en dat lijkt me het enige juiste om te doen. Dit soort gedrag moet keihard worden aangepakt.
    14-04-2025 10:54
    Afkomst doet niet terzake? Voor verstandige mensen niet nee, maar voor het type "fan" dat bier, urine en bidons gooit naar Van der Poel doet dat nou net wél terzake...
14-04-2025 10:54
Nou, de foto's van de 62-jarige de Keyser van dat Franse groepje mogen ook wel direct de prullenbak in. Er zijn er hier die aan de hand van een bericht over foto's van iemand genoemd bij naam en leeftijd dat Franse clubje al de doodstraf hebben gegeven. Om dan onder dit bericht dat weer te zijn vergeten en lekker generaliserend alle Vlamingen over één kam scheren. Die zeggen zeker ook aan de koffie- of eettafel wanneer iets is gestolen "zal wel weer een buitenlander geweest zijn". Na WO2 was ook elke Duitser voor decennialang een nazi, is nu elke Amerikaan voor Trump, is elke Tesla-rijder een Musk-liefhebber, is elke Rus een Poetin-aanhanger, is elke Jood een gierige wrek, is elke Israëliër anti-palestijn, is iemand die zich waar ook aan schuldig heeft gemaakt schuldig voor het leven en ga zo maar door.
    14-04-2025 11:03
    Want geen enkele Belg spreekt Frans tenslotte. Man man man.
    14-04-2025 11:05
    Dat zeg ik allemaal nooit. Ik zeg wel áltijd, wanneer er wéér iets met Van der Poel gebeurt, “zal wel weer een Belg zijn”. Tot nu toe heb ik een score van 100%..
    14-04-2025 11:51
    @Attenoje: En toch voel je je blijkbaar aangesproken...
    14-04-2025 11:54
    Nee, voel mij niet aangesproken
14-04-2025 11:23
Als er 250.000 Belgen aanwezig zijn, en 10.000 Nederlanders, dan is de kans statistisch groter dat de Idioot Van De Dag een Belg is. Net zoals er meer doden en zwaargewonden vallen onder Nederlanders dan bij Belgen als gevolg van het afsteken van vuurwerk. Je moet al van slechte wil zijn om dat niet in te zien.
    14-04-2025 11:52
    Als de aantallen omgekeerd zouden zijn, zou de kans nog steeds groter zijn dat het om een Vlaming ging, omdat dit een uitwas van een verziekte supporterscultuur is.

    Vlaanderen is de enige plek waar het onderscheid tussen wieler- en voetbalsupporters moeilijk te maken is. In elk ander land zijn dat qua gedrag en attitude twee volkomen gescheiden werelden.
14-04-2025 11:37
Tja, de rivaliteit tussen WvA en MvdP slaat de laatste paar jaar toch vooral 1 kant op. Dit is lastig te accepteren voor een paar die-hard WvA fans. Ik denk dat het beeld dat de Vlaamse media schetst van WvA daar ook wel mede schuldig aan is. Hij wordt wel erg op een voetstuk gezet in Vlaanderen. Dat een journalist na de finish van Dwars door Vlaanderen Wout troost in plaats van kritisch zijn is daar een goed voorbeeld van..
    14-04-2025 11:59
    De media mag zich dit zeker aantrekken en ik denk inderdaad ook dat Dwars door Vlaanderen de emotionele betrokkenheid bij Van Aert wel eens tot nieuwe hoogten zou hebben kunnen opgezweept bij zijn meer labiele fans.
14-04-2025 11:02
En toch weer een Belg….keihard straffen. Met meldplicht om tijdens de koers een alternatieve taakstraf te vervullen. Voor bv de komende 10 monumenten. Of zich als vrijwilliger inzetten bij wielerwedstrijden voor bv 10 dagen
14-04-2025 11:31
en nu een keer doorpakken, en aanpakken,als je nu deze idioot niet aanpakt en het weer met SORRY laat wegkomen ben je voor altijd totaal kansloos dus alpecin moet alles op alles zetten om deze vent aan te pakken. desnoods met een rechtszaak het is inderdaad een poging tot doodslag en een ieder die het er niet mee eens is laat zich zelf een volle bidon in het gezicht smijten dan wil ik hem nog een keer horen.
14-04-2025 11:39
Waar een klein land groot in kan zijn; Onsportiviteit.
14-04-2025 10:42
Keihard aanpakken , die idioot
14-04-2025 11:42
Zou de vlaamse pers hier geen rol in spelen bij het altijd willen zoeken van een tweestrijd en daar de polimiek tactiek voor gebruikt waarbij er altijd iets strafs wordt gezocht of woorden worden verdraaid. Dit heeft al geleid tot veel gedonder bij de cros. Nijs, Wellens, Boom, Albert, Mathieu, Wout. Helaas heb ik mede daardoor weinig kunnen genieten van de sportiviteit en deelnames aan de de cross afgelopen winters. Zelfs voor 50.000 Euro per wedstrijd kom je dan niet meer uit Spanje terug. Ik vind het jammer voor de sport.
    14-04-2025 13:31
    Die spelen een rol.

    Neem gisteren, het is op den duur klip en klaar dat Vermeersch de beste Belg is. Wordt weinig aandacht aan geschonken. Verreweg de meeste aandacht gaat de ganse dagg uit naar Van Aert op Sporza. Met halverwege de fantastische observatie van Karl dat-ie een goede indruk maakte tijdens de koers, terwijl eerder het omgekeerde tot dan toe het geval was.

    Echt fraai werd het toen Philipsen nog bij Van der Poel en Pogacar zat. Karl meende dat er toch ook eens een keer iets terug moest komen, dat-ie niet meer genoegen moest nemen na al 2x 2de achter Mathieu. Jose stipte nog wel terecht aan dat Mathieu al Jasper aan een monument had geholpen, maar Karl wilde daar eigenlijk niet echt aan.

    Als je zulke kleinzielige figuren jaar in jaar uit het commentaar laat geven, dan sluit ik niet uit dat de afgunst ook in de hoofden van simpelere zielen gaat zitten. Ze hebben daar bij Sporza ook aan karaktermoord op Roglic gedaan.
14-04-2025 14:04
Wat een onzin om alcohol te verbieden bij de koers. Deze Vlaming moeten ze helemaal lens slaan bij de ondervraging en onder laten pissen door Mathieu. Zoute pis in de wonden. En dan weer door. Alles verbieden is weer de lijn van woke en d66.
    14-04-2025 14:22
    Kennelijk mag dit soort bavianenpraat gewoon blijven staan?
    14-04-2025 14:27
    @RV: Laten we hopen dat deze josti een jasje om heeft gedaan
    14-04-2025 18:49
    Neem er nog eentje Jos
14-04-2025 15:02
Ik snap het gewijs naar elkaar niet.

Ik zou me als Vlaming kapot schamen na de acties tegen vd Poel en Vos. En dat het om Vlamingen gaat moet benoemd worden anders kunnen we het probleem niet oplossen.
Netzoals ik me kapot schaam dat Nederlandse jongeren de populaire uitgaansgebieden in Vlaanderen onveilig maken.

Ik vind het alleen wel schandalig dat het nu weer om een 30+'er gaat. We zijn allemaal jong geweest en dan doe je domme dingen.
14-04-2025 10:29
Nou, en dan nu via een versnelde procedure aanpakken om een voorbeeld te stellen.
14-04-2025 11:16
Uiteraard weer een vlaming... Je kan er veel woorden aan vuilmaken, maar dit verbaasd niemand... Chauvinisme waar zelfs Fransen nog jaloers op zijn.
    14-04-2025 11:46
    Wat een belachelijke reactie weer. Er zijn meer Vlamingen fan van VDP dan dit soort idioten. Alleen komen enkel slechte mensen in het nieuws door idiote acties.
14-04-2025 13:11
Gevaarlijke combinatie van alcohol, nationalisme, domheid en ontevredenheid. Dat dit in het wielrennen met name gevonden wordt bij Vlamingen mag vermeld worden.
14-04-2025 13:25
Spijt komt altijd na de daad. Wat alcohol niet met een mens kan doen. Laten we vooral de rust bewaren. De bevoegde instanties zijn ermee bezig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine